Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 1 lutego 2023 r., sygn. I FSK 2308/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia del. WSA Maja Chodacka (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 1 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 19 września 2019 r. sygn. akt I SA/Rz 515/19 w sprawie ze skargi P. [...] S.A. z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 czerwca 2019 r. nr 0112-KDIL2-1.4012.133.2019.1.MK w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z 19 września 2019r. w sprawie o sygn. akt I SA/Rz 515/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w sprawie ze skargi P. [...] S.A. z/s w S. na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 czerwca 2019r., nr 0112-KDIL2-1.4012.133.2019.1.MK w przedmiocie podatku od towarów i usług - uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną w całości oraz orzekł w przedmiocie kosztów postępowania. Wymieniony wyrok oraz pozostałe orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w niniejszym uzasadnieniu publikowane są na stronach internetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego: http://orzeczenia.nsa.gov.pl.
1.2. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie Sąd pierwszej instancji wskazał, że istota sporu sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy otrzymana przez spółkę od Powiatu S. rekompensata za wykonanie usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego jest opodatkowana VAT i wchodzi do podstawy opodatkowania tym podatkiem. Sąd pierwszej instancji podzielił stanowisko skarżącej. Wskazał, że z opisu zdarzenia przyszłego wynikało, że rekompensata, która będzie przekazywana skarżącej, jest dotacją do kosztów ponoszonych przez nią w związku z zapewnieniem publicznego transportu zbiorowego na terenie Powiatu S. Sposób kalkulacji rekompensaty w żaden sposób nie wskazuje, ażeby była ona w sposób policzalny związana z konkretnymi usługami. Nie będzie kalkulowana w oparciu o ceny konkretnych usług, dostarczanych ich zindywidualizowanym nabywcom. Sąd pierwszej instancji podkreślił też status spółki, jako podmiotu wewnętrznego Powiatu S. i brak wpływu spółki na określenie cen przejazdów. Dodał, że bezpośrednim powodem wypłaty refundacji nie jest świadczenie konkretnych usług, ale sfinansowanie kosztów utrzymania skarżącej, niezależnie od liczby sprzedawanych biletów. W konsekwencji Sąd pierwszej instancji nie dopatrzył się indywidualnego i policzalnego związku refundacji z ceną świadczonych usług na rzecz konkretnych nabywców.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right