Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.685.2023.2.SR

Zwolnienie od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług szkoleń Kurs A. (URE), Kurs C. (URE) i Kurs E. oraz egzaminów ściśle związanych z ww. szkoleniami.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług szkoleń Kurs A. (URE), Kurs C. (URE) i Kurs E. oraz egzaminów ściśle związanych z ww. szkoleniami, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług szkoleń i egzaminów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ 15 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą od (…) jest wpisana do Krajowego Rejestru Sadowego pod nr KRS (…) NIP (…). Przedmiotem działalności Spółki jest główne PKD 85.59.Z pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane.

Klientów pozyskują Państwo przez reklamy, kontakt telefoniczny, portale społecznościowe. Oferta Spółki skierowana jest do zakładów pracy, firm jednoosobowych, osób zarejestrowanych w Urzędach Pracy poszukujących zatrudnienia oraz klientów indywidualnych w celu podwyższenia kwalifikacji zawodowych, przekwalifikowania oraz zdobycia uprawnień zawodowych wymaganych przez odrębne przepisy na danym stanowisku. A. sp. z o.o. jest wpisana do (…). W ramach działalności Spółka prowadzi szkolenia w zakresie:

- Kursy A.

- Kursy B.

- Kursy C.

- Kursy D1.

- Kursy D2.

- Kursy E. podwyższający kwalifikację lub przekwalifikowanie kursanta

- Kursy F. podwyższający kwalifikację lub przekwalifikowanie kursanta

- Szkolenia w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy wymagane odrębnymi przepisami.

A. (URE):

Szkolenie w formie wykładu on-line trwające 8 godzin lub kurs stacjonarny.

Materiały przygotowywane są w wersji multimedialnej w formie slajdów oraz plików pdf oraz Word przez szkoleniowca zatrudnionego w Państwa firmie na umowę o pracę. Szkoleniowcy posiadają niezbędne uprawnienia do przekazywania wiedzy oraz wykształcenie i uprawnienia kierunkowe.

Egzaminy przeprowadzane są w formie on-line (wideokonferencja) przez egzaminatorów zatrudnionych w (…). Komisja egzaminacyjna składa się z trzech osób. Egzamin trwa około 45 minut i polega na ustnej odpowiedzi uczestnika na pytania zadawane przez egzaminatora. Po egzaminie wydawane są uprawnienia, które podczas egzaminu zostały zatwierdzone przez komisję egzaminacyjną.

B. (UDT):

Szkolenie odbywa się w formie stacjonarnej lub w formie on-line.

Stacjonarne szkolenie trwa ok. 7 godzin, składa się z części teoretycznej i praktycznej. A. sp. z o.o. jest wpisana do rejestru jednostek szkolących jako (…). Kurs zakończony jest egzaminem przeprowadzanym przez Komisję Egzaminacyjną A. sp. z o.o. zarejestrowaną w Rejestrze (…) i powołaną przez Urząd Dozoru Technicznego.

Egzaminy teoretyczne i praktyczne są przeprowadzane wyłącznie w formie stacjonarnej.

Członkowie komisji zatrudnieni są w Państwa firmie na podstawie umowy zlecenie.

Materiały szkoleniowe są przygotowywane w wersji papierowej i rozdawane uczestnikom przed rozpoczęciem szkolenia stacjonarnego oraz w formie multimedialnej, wysyłanej do uczestników, którzy wybrali wersję on-line szkolenia.

Po egzaminie kursant otrzymuje od Komisji potwierdzenie, z którym udaje się do najbliższego UDT w celu wydania certyfikatu personalnego.

Kurs C. (URE):

Jest to szkolenie podnoszące i rozszerzając kwalifikacje nadające dodatkowe uprawnienia osobom, które już pracują w zawodzie w zakresie uprawnień URE. Kurs odbywa się w formie on-line lub stacjonarnie i zakończony jest egzaminem w formie ustnej przeprowadzonym przez Komisję Kwalifikacyjną powołaną przez Urząd Regulacji Energetyki.

Szkolenie Kurs D.:

Jest to kurs podwyższający kwalifikację lub umożliwia przekwalifikowanie kursanta.

Szkolenie odbywa się stacjonarnie.

Materiały szkoleniowe przygotowywane są przez osobę prowadzącą szkolenie w wersji papierowej oraz multimedialnej przesyłane do kursantów.

Szkolenie trwa ok 5 godzin praktyki i 3 godziny teorii prowadzi je wykładowca posiadający wymagane uprawnienia oraz wykształcenie kierunkowe, zatrudniony w Państwa firmie na umowę o pracę.

Po zakończeniu szkolenia kursanci otrzymują certyfikat o odbytym szkoleniu wydane przez Państwa ośrodek szkoleniowy.

Kurs E.:

Odbywa się stacjonarnie. Składa się z części teoretycznej oraz praktycznej.

Kurs podzielony jest na 3-dniowe szkolenie praktyczne oraz wykład w formie on-line wraz z egzaminem Urzędu Regulacji Energetyki (opis egzaminu URE powyżej).

Materiały szkoleniowe są przygotowywane przez Państwa wykładowcę w formie multimedialnej oraz papierowej. Kursanci pracują w trakcie szkolenia na specjalnie przygotowywanych makietach szkoleniowych.

Po zakończeniu szkolenia otrzymują certyfikat o odbytym szkoleniu wydane przez Państwa ośrodek szkoleniowy.

Kurs F.:

Szkolenie odbywa się stacjonarnie. Czas szkolenia to 2 dni teorii połączonej z praktyką oraz 1 dzień egzaminu. W trakcie 2 dni kursanci uczą się na specjalnie dedykowanym programie (…), w trzecim dniu przystępują do egzaminu w formie wideokonferencji.

Szkolenie przeprowadzane jest przez posiadających odpowiednie uprawnienia oraz wykształcenie wykładowców, zatrudnionych w Państwa firmie na podstawie umów zleceń.

Egzamin przeprowadzany jest przez firmę certyfikującą (…), z którą mają Państwo podpisaną umowę współpracy. Po pozytywnym zdaniu egzaminu, kursant otrzymuje certyfikat ukończenia szkolenia.

Spółka nie jest podmiotem objętym systemem oświaty, nie posiada wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, Spółka posiada akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia organizują Państwo w sposób zgodny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz.U. Nr 103, poz. 472 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. (Dz. U. nr 89 z dnia 21 maja 2003 r.) dla osób na stanowiskach eksploatacji i dozoru.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Wpłaty od klientów za szkolenia i egzaminy wpływają na konto Państwa Spółki. Z ośrodkami egzaminującym i certyfikującymi za przeprowadzone egzaminy A. sp. z o.o. rozlicza się osobno na podstawie wystawionych faktur.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Przedmiotem zapytania są wszystkie szkolenia wymienione we wniosku.

Opisanych szkoleń nie można zakwalifikować do usług w zakresie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) Dotyczy wszystkich szkoleń.

Szkolenie nie stanowi usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze w zakresie kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b. ustawy o podatku od towarów i usług. Dotyczy wszystkich szkoleń.

Państwa zdaniem opisane szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Kwalifikują się do zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a. Dotyczy wszystkich szkoleń.

A)A. (URE)

Uczestnicy szkolenia dzielą się na kilka grup: tych, którzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu –podnoszenie kwalifikacji. Są to też osoby niebędące związane z zawodem, do którego wymagane są uprawnienia – podstawa prawna: ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe. Oznacza to, że osoba wcześniej niezajmująca się zawodowo zakresem URE, po szkoleniu i zdaniu egzaminu, nabywa uprawnienia do wykonywania nowego zawodu. Trzecią grupą są osoby, które wykonują zawód, a których uprawnienia straciły ważność. Dla tej grupy osób szkolenia przeprowadzane są pod kątem uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.

Zakres szkolenia i egzaminu nadaje kwalifikacje elektrykom, energetykom i gazownikom na stanowisku eksploatacji dozoru w zakresie; obsługa, remont, montaż, konserwacja i naprawa dla urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych, energetycznych i gazowych.

B)B. (UDT)

Uczestnicy szkolenia będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu – podnoszenie kwalifikacji. Są to również osoby niebędące związane z zawodem, do którego wydawane są uprawnienia – ustawa z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych, a także ustawa z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe. Oznacza to, że osoba wcześniej niezajmująca się zawodowo zakresem (…), po szkoleniu i zdaniu egzaminu nabywa uprawnienia do wykonywania nowego zawodu.

Zakres szkolenia i egzaminu nadaje kwalifikacje do montażu, naprawy, serwisowania, demontażu i likwidacji klimatyzacji, pomp ciepła, agregatów chłodniczych, chłodni, przyczep chłodni oraz wszelkich urządzeń chłodniczych zawierających substancję zubożającą warstwę ozonową.

C)Kurs C (URE)

Uczestnicy szkolenia dzielą się na kilka grup: tych, którzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu –podnoszenie kwalifikacji. Są to też osoby niebędące związane z zawodem, do którego wymagane są uprawnienia – podstawa prawna: ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe. Oznacza to, że osoba wcześniej niezajmująca się zawodowo zakresem URE, po szkoleniu i zdaniu egzaminu, nabywa uprawnienia do wykonywania nowego zawodu. Trzecią grupą są osoby, które wykonują zawód, a których uprawnienia straciły ważność. Dla tej grupy osób szkolenia przeprowadzane są pod kątem uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.

Zakres szkolenia i egzaminu nadaje dodatkowe kwalifikacje elektrykom, energetykom i gazownikom na stanowisku eksploatacji i dozoru w zakresie: obsługa, remont, montaż, konserwacja, naprawa i zakres kontrolno-pomiarowy dla urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych, energetycznych i gazowych.

D)Szkolenie Kurs D.

Uczestnicy szkolenia będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu – podnoszenie kwalifikacji. Kurs dedykowany jest osobom, które posiadają uprawnienia (…) (UDT), na podstawie: ustawa z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych, a także ustawa z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw.

Zakres szkolenia nadaje dodatkowe kwalifikacje do montażu, naprawy, serwisowania, demontażu i likwidacji klimatyzacji i pomp ciepła w ramach dokształcenia zawodowego.

E)Kurs E.

Uczestnicy szkolenia dzielą się na dwie grupy: tych, którzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu – podnoszenie kwalifikacji. Są to też osoby niebędące związane z zawodem, do którego wymagane są uprawnienia – podstawa prawna: ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe. Oznacza to, że osoba wcześniej niezajmująca się zawodowo zakresem URE, po szkoleniu i zdaniu egzaminu, nabywa uprawnienia do wykonywania nowego zawodu.

Zakres szkolenia nadaje dodatkowe kwalifikacje elektrykom na stanowisku eksploatacji i dozoru w zakresie: obsługa, remont, montaż, konserwacja, naprawa i zakres kontrolno-pomiarowy dla urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych.

F)Kurs F.

Uczestnicy szkolenia dzielą się na dwie grupy: tych, którzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu – podnoszenie kwalifikacji. Są to też osoby niebędące związane z zawodem, do którego wymagane są uprawnienia – podstawa prawna: zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury i rozwoju z dn. 27 lutego 2015 r. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe.

Zakres szkolenia i egzaminu nadaje kwalifikacje do wykonywania zawodu.

A)A. (URE)

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Usługi szkolenia pracowników prywatnych przedsiębiorstw oraz instytucji samorządowych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy do wykonywania pracy zawodowej z zakresu prawa podatkowego, prawa samorządów publicznych, administracji publicznej. Zatem świadczone przez Państwa ośrodek usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zostały one ściśle uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. W ustawie tej na podstawie art. 103 § 1 Kodeksu pracy oraz art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się w rozdziale 1: § 1 Przepisy rozporządzenia stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych.

B)B. (UDT)

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Usługi szkolenia pracowników prywatnych przedsiębiorstw oraz instytucji samorządowych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy do wykonywania pracy zawodowej z zakresu prawa podatkowego, prawa samorządów publicznych, administracji publicznej. Zatem świadczone przez Państwa ośrodek usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zostały one ściśle uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. W ustawie tej na podstawie art. 103 § 1 Kodeksu pracy oraz art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się w rozdziale 1: § 1 Przepisy rozporządzenia stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych.

C)Kurs C. URE

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Usługi szkolenia pracowników prywatnych przedsiębiorstw oraz instytucji samorządowych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy do wykonywania pracy zawodowej z zakresu prawa podatkowego, prawa samorządów publicznych, administracji publicznej. Zatem świadczone przez Państwa ośrodek usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zostały one ściśle uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. W ustawie tej na podstawie art. 103 § 1 Kodeksu pracy oraz art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się w rozdziale 1: § 1 Przepisy rozporządzenia stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych.

D)Szkolenie Kurs D.

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Usługi szkolenia pracowników prywatnych przedsiębiorstw oraz instytucji samorządowych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy do wykonywania pracy zawodowej z zakresu prawa podatkowego, prawa samorządów publicznych, administracji publicznej. Zatem świadczone przez Państwa ośrodek usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zostały one ściśle uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. W ustawie tej na podstawie art. 103 § 1 Kodeksu pracy oraz art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się w rozdziale 1: § 1 Przepisy rozporządzenia stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych.

E)Kurs E.

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Usługi szkolenia pracowników prywatnych przedsiębiorstw oraz instytucji samorządowych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy do wykonywania pracy zawodowej z zakresu prawa podatkowego, prawa samorządów publicznych, administracji publicznej. Zatem świadczone przez Państwa ośrodek usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zostały one ściśle uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. W ustawie tej na podstawie art. 103 § 1 Kodeksu pracy oraz art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się w rozdziale 1: § 1 Przepisy rozporządzenia stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych.

F)Kurs F.

Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Usługi szkolenia pracowników prywatnych przedsiębiorstw oraz instytucji samorządowych mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, że podnoszenie kwalifikacji zawodowych jest istotnym i niezbędnym warunkiem nałożonym przez rynek pracy do wykonywania pracy zawodowej z zakresu prawa podatkowego, prawa samorządów publicznych, administracji publicznej. Zatem świadczone przez Państwa ośrodek usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zostały one ściśle uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. W ustawie tej na podstawie art. 103 § 1 Kodeksu pracy oraz art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się w rozdziale 1: § 1 Przepisy rozporządzenia stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych.

Opisane przez Państwa usługi działają pod kontrolą instytucji państwowych, tj.

A)A. (URE) – każde nadane uprawnienie podlega weryfikacji Urzędu Regulacji Energetyki. Każde uprawnienie posiada swój indywidualny numer rejestrowy. Wybiórcze kontrole w czasie szkolenia lub egzaminu sprawdzające zakres omawianego programu szkolenia.

B)B. (UDT) – szkolenia podlegają kontroli Urzędu Dozoru Technicznego, każdy wydany certyfikat posiada swój indywidualny numer rejestrowy. Wymóg posiadania wpisu do rejestru jednostek egzaminujących (…), kontrole raz na 4 lata polegające na weryfikacji poprawności funkcjonowania ośrodka z uwzględnieniem przepisów prawa.

C)Kurs C. URE – każde nadane uprawnienie podlega weryfikacji Urzędu Regulacji Energetyki, każde uprawnienie posiada swój indywidualny numer rejestrowy. Wybiórcze kontrole w czasie szkolenia lub egzaminu sprawdzające zakres omawianego programu szkolenia.

D)Szkolenie Kurs D. – każdy wydany certyfikat posiada swój indywidualny numer, podlega kontroli UDT. Wymóg posiadania wpisu do rejestru jednostek szkolących (…), kontrole raz na 4 lata, polegające na weryfikacji poprawności funkcjonowania ośrodka z uwzględnieniem przepisów prawa.

E)Kurs E. – każde nadane uprawnienie podlega weryfikacji Urzędu Regulacji Energetyki, każdy certyfikat posiada swój indywidualny numer rejestrowy. Wybiórcze kontrole w czasie kursów sprawdzające zakres omawianego programu szkolenia.

F)Kurs F. – podlega pod (…). Wybiórcze kontrole w czasie szkolenia lub egzaminu sprawdzające zakres omawianego programu szkolenia.

Na pytanie Organu „Czy realizując opisane usługi działają Państwo w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla każdego szkolenia lub rodzaju szkoleń, będących przedmiotem wniosku.”, wskazali Państwo, że:

„A) A. (URE) – tak, posiadamy program zaakceptowany przez URE.

B)B. (UDT) – tak, posiadamy program narzucony przez UDT.

C)Kurs C.URE – tak, posiadamy program zaakceptowany przez URE.

D)Szkolenie Kurs D. – tak, posiadamy program zaakceptowany przez UDT.

E)Kurs E. – tak, posiadamy program zaakceptowany przez URE.

F)Kurs F. – tak, posiadamy program zaakceptowany przez (…).”

Na pytanie Organu „Czy mają Państwo dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla każdego szkolenia lub rodzaju szkoleń, będących przedmiotem wniosku.”, podali Państwo, że:

„A) A. (URE) – tak, mamy dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego.

B)B. (UDT) – tak, mamy dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego.

C)Kurs C.URE – tak, mamy dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego.

D)Szkolenie Kurs D. – tak, mamy dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego.

E)Kurs E. – tak, mamy dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego.

F)Kurs F. – tak, mamy dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego.”

A)A. (URE) – Państwa działania nie wymagają akceptacji instytucji Państwowych.

B)B. (UDT) – Państwa działania nie wymagają akceptacji instytucji Państwowych.

C)Kurs C. URE – Państwa działania nie wymagają akceptacji instytucji Państwowych.

D)Szkolenie Kurs D. – Państwa działania nie wymagają akceptacji instytucji Państwowych.

E)Kurs E. – Państwa działania nie wymagają akceptacji instytucji Państwowych.

F)Kurs F. – Państwa działania nie wymagają akceptacji instytucji Państwowych.

A)A. (URE) – nie posiadają Państwo akredytacji.

B)B. (UDT) – nie posiadają Państwo akredytacji.

C)Kurs C. URE – nie posiadają Państwo akredytacji.

D)Szkolenie Kurs D. – nie posiadają Państwo akredytacji.

E)Kurs E. – nie posiadają Państwo akredytacji.

F)Kurs F. – nie posiadają Państwo akredytacji.

A)A. (URE) – nie są finansowane ze środków publicznych.

B)B. (UDT) – nie są finansowane ze środków publicznych.

C)Kurs C. URE – nie są finansowane ze środków publicznych.

D)Szkolenie Kurs D. – nie są finansowane ze środków publicznych.

E)Kurs E. – są finansowane ze środków publicznych.

F)Kurs F. – są finansowane ze środków publicznych.

A)A. (URE) – nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

B)B. (UDT) – nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

C)Kurs C. URE – nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

D)Szkolenie D. – nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

E)Kurs E. – nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

F)Kurs F. – nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Nie posiadają Państwo i nie będą posiadać dokumentacji potwierdzającej źródło finansowania świadczonych usług jakim są środki publiczne.

Egzaminy stanowią usługę ściśle związaną z usługą podstawową, tj. szkoleniem.

Egzaminy są niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Głównym celem przeprowadzanych egzaminów nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu.

Pytanie

Czy za opisane usługi tj. szkolenia i egzaminy w zakresie kształcenia zawodowego, przekwalifikowania zawodowego osób lub uzyskania uprawnień zawodowych wymaganych przez odrębne przepisy na danym stanowisku, Spółka A. może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku VAT na mocy artykułu 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (DZ.U.2011.177.1054 z późn. zm.) i wystawiać faktury ze stawką zwolnioną z VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Spółka wystawiając faktury za wykonywane usługi, tj. szkolenia i egzaminy ma prawo skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego podatku VAT na mocy artykułu 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (DZ.U.2011.177.1054 z późn. zm.), ponieważ efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, nauczanie pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem, a jego celem jest uzyskanie, uaktualnienie wiedzy w celu zdobycia uprawnień niezbędnych do wykonywania danej pracy. Szkolenia zakończone są egzaminem, który jest niezbędny do uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług szkoleń Kurs A. (URE), Kurs C. (URE) i Kurs E. oraz egzaminów ściśle związanych z ww. szkoleniami, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

 a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

 b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

 c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

 1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

 2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Według art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania tych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia, lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach działalności prowadzą Państwo m.in. szkolenia w zakresie:

- Kursy A.

- Kursy C.

- Kursy E.

Powyższe szkolenia zakończone są egzaminem.

Państwa wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług opisanych usług.

Dla zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Dokonując zatem oceny, czy usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Z opisu sprawy wynika, że nie są Państwo podmiotem objętym systemem oświaty, nie posiadają Państwo wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a opisanych szkoleń nie można zakwalifikować do usług w zakresie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Szkolenia nie stanowią również usług świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze w zakresie kształcenia w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b. ustawy.

W związku z powyższym usługi dotyczące opisanych szkoleń nie będą spełniały warunków, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W tej sytuacji w następnej kolejności należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Trzeba zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, rozumie się takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Zauważyć trzeba – opierając się na powołanych regulacjach prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Państwa oferta skierowana jest do zakładów pracy, firm jednoosobowych, osób zarejestrowanych w Urzędach Pracy poszukujących zatrudnienia oraz klientów indywidualnych w celu podwyższenia kwalifikacji zawodowych, przekwalifikowania oraz zdobycia uprawnień zawodowych wymaganych przez odrębne przepisy na danym stanowisku. Świadczone przez Państwa usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a także ich celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Wskazali Państwo, że uczestnicy szkolenia A. (URE) dzielą się na kilka grup: tych, którzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu – podnoszenie kwalifikacji. Są to też osoby niebędące związane z zawodem, do którego wymagane są uprawnienia – podstawa prawna: ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe. Oznacza to, że osoba wcześniej niezajmująca się zawodowo zakresem URE, po szkoleniu i zdaniu egzaminu, nabywa uprawnienia do wykonywania nowego zawodu. Trzecią grupą są osoby, które wykonują zawód, a których uprawnienia straciły ważność. Dla tej grupy osób szkolenia przeprowadzane są pod kątem uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Zakres szkolenia i egzaminu nadaje kwalifikacje elektrykom, energetykom i gazownikom na stanowisku eksploatacji dozoru w zakresie; obsługa, remont, montaż, konserwacja i naprawa dla urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych, energetycznych i gazowych. Podobnie uczestnicy szkolenia Kurs C. (URE) dzielą się na kilka grup: tych, którzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu – podnoszenie kwalifikacji. Są to też osoby niebędące związane z zawodem, do którego wymagane są uprawnienia – podstawa prawna: ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe. Oznacza to, że osoba wcześniej niezajmująca się zawodowo zakresem URE, po szkoleniu i zdaniu egzaminu, nabywa uprawnienia do wykonywania nowego zawodu. Trzecią grupą są osoby, które wykonują zawód, a których uprawnienia straciły ważność. Dla tej grupy osób szkolenia przeprowadzane są pod kątem uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Zakres szkolenia i egzaminu nadaje dodatkowe kwalifikacje elektrykom, energetykom i gazownikom na stanowisku eksploatacji i dozoru w zakresie: obsługa, remont, montaż, konserwacja, naprawa i zakres kontrolno-pomiarowy dla urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych, energetycznych i gazowych. Z kolei uczestnicy szkolenia Kurs E. dzielą się na dwie grupy: tych, którzy będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach już wykonywanej pracy i wykonywanego zawodu – podnoszenie kwalifikacji. Są to też osoby niebędące związane z zawodem, do którego wymagane są uprawnienia – podstawa prawna: ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo Energetyczne. Grupę tą obejmuje przekwalifikowanie zawodowe. Oznacza to, że osoba wcześniej niezajmująca się zawodowo zakresem URE, po szkoleniu i zdaniu egzaminu, nabywa uprawnienia do wykonywania nowego zawodu. Zakres szkolenia nadaje dodatkowe kwalifikacje elektrykom na stanowisku eksploatacji i dozoru w zakresie: obsługa, remont, montaż, konserwacja, naprawa i zakres kontrolno-pomiarowy dla urządzeń instalacji i sieci elektroenergetycznych.

W świetle powyższego należy wskazać, że wykonywane przez Państwa szkolenia Kurs A. (URE), Kurs C. URE oraz Kurs E., spełniają pierwszą przesłankę do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, tj. stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Aby jednak przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Dla oceny czy ww. szkolenia prowadzone przez Państwa, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest uznanie, że są one prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spełnienie ww. warunku – określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy – jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego.

Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 ze zm.):

Osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne.

Na mocy art. art. 54 ust. 2 ustawy Prawo energetyczne:

Zabrania się zatrudniania przy samodzielnej eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6, osób bez kwalifikacji, o których mowa w ust. 1. Pracodawca może dopuścić do wykonywania prac eksploatacyjnych przy urządzeniach energetycznych, pod nadzorem osoby uprawnionej, osoby nieposiadające świadectw kwalifikacyjnych:

 1) w celu przygotowania zawodowego z uwzględnieniem przepisów dotyczących zatrudnienia młodocianych;

 2) będące uczniami szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), przewiduje nabycie umiejętności związanych z wykonywaniem prac eksploatacyjnych przy urządzeniach energetycznych;

 3) reprezentujące organy nadzoru;

 4) prowadzące specjalistyczne prace serwisowe.

W myśl art. 54 ust. 6 ww. ustawy Prawo energetyczne:

Minister właściwy do spraw energii, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 54 ust. 7 ww. ustawy Prawo energetyczne:

Minister właściwy do spraw energii, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 6, określi w szczególności:

 1) rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją,

 2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci,

 3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja,

 4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną,

 5) sposób wnoszenia opłaty, o której mowa w ust. 4, i jej wysokość,

 6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji,

 7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego

- biorąc pod uwagę zapewnienie bezpieczeństwa technicznego i niezawodności funkcjonowania oraz bezpiecznej eksploatacji urządzeń, instalacji lub sieci elektroenergetycznych, ciepłowniczych i gazowych, bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz bezstronnego i niezależnego postępowania w sprawie wydania świadectwa kwalifikacyjnego dla osób wykonujących czynności związane z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 54 ust. 6 i 7 ww. ustawy Prawo energetyczne, wydane zostało rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz.U. z 2022 r. poz. 1392).

Stosownie do § 1 cyt. wyżej rozporządzenia:

Rozporządzenie określa szczegółowe zasady stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji, w szczególności:

 1) rodzaje prac, stanowisk oraz urządzeń, instalacji lub sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją;

 2) zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej niezbędnej do wykonywania czynności związanych z eksploatacją urządzeń, instalacji lub sieci, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń lub sieci;

 3) skład komisji kwalifikacyjnych oraz wymagania dla przewodniczącego, zastępcy i członków komisji kwalifikacyjnych ze względu na stanowisko pracy, zakres czynności i grupy urządzeń, instalacji i sieci, na których wykonywane są czynności przez osoby, których kwalifikacje sprawdza ta komisja;

 4) tryb przeprowadzania egzaminu przez komisję kwalifikacyjną;

 5) sposób wnoszenia opłaty za sprawdzenie kwalifikacji, o której mowa w art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej „opłatą”, i jej wysokość;

 6) warunki i sposób gromadzenia przez komisje kwalifikacyjne dokumentacji z postępowania w sprawie sprawdzania kwalifikacji;

 7) wzór świadectwa kwalifikacyjnego.

Jak stanowi § 3 ww. rozporządzenia:

Rodzaje urządzeń, instalacji i sieci, dla których jest wymagane świadectwo kwalifikacyjne do wykonywania czynności związanych z ich eksploatacją, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

W myśl § 6 ww. rozporządzenia:

Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, wykazują się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie:

1) na stanowiskach eksploatacji:

a) zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,

b) zasad eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

c) zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, naprawy, montażu lub demontażu i czynności kontrolno-pomiarowych,

d) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz udzielania pierwszej pomocy,

e) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska;

2) na stanowiskach dozoru:

 a) przepisów dotyczących przyłączania urządzeń i instalacji do sieci, dostarczania paliw i energii, prowadzenia ruchu i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,

 b) przepisów i zasad postępowania przy programowaniu pracy urządzeń, instalacji i sieci, z uwzględnieniem zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,

 c) przepisów dotyczących eksploatacji oraz wymagań w zakresie prowadzenia dokumentacji technicznej i eksploatacyjnej urządzeń, instalacji i sieci,

 d) przepisów dotyczących budowy urządzeń, instalacji i sieci oraz norm i warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać te urządzenia, instalacje i sieci,

 e) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i ochrony środowiska,

f) przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, z uwzględnieniem zasad udzielania pierwszej pomocy, oraz wymagań ochrony środowiska,

 g) zasad postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu urządzeń przyłączonych do sieci,

 h) zasad dysponowania mocą urządzeń i instalacji przyłączonych do sieci,

i) zasad i warunków wykonywania prac dotyczących obsługi, konserwacji, remontu, montażu oraz czynności kontrolno-pomiarowych.

Zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia:

Egzamin przeprowadza się na wniosek osoby ubiegającej się o potwierdzenie posiadanych kwalifikacji przy eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci albo na wniosek pracodawcy zatrudniającego tę osobę.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi szkoleniowe wymagane dla zawodów elektryk, energetyk i gazownik, nie mają charakteru dowolnego. Usługi szkoleniowe dla zawodów elektryk, energetyk i gazownik świadczone są na podstawie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ustawie Prawo energetyczne.

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, zakres szkolenia Kurs A.(URE) i egzaminu nadaje kwalifikacje elektrykom, energetykom i gazownikom na stanowisku eksploatacji i dozoru. Natomiast zakres szkolenia Kurs C. (URE) i egzaminu nadaje dodatkowe kwalifikacje elektrykom, energetykom i gazownikom na stanowisku eksploatacji i dozoru. Z kolei zakres szkolenia Kurs E. nadaje dodatkowe kwalifikacje elektrykom na stanowisku eksploatacji i dozoru. W odniesieniu do ww. szkoleń działają Państwo pod kontrolą instytucji państwowych. Każde nadane uprawnienie w ramach ww. szkoleń podlega weryfikacji Urzędu Regulacji Energetyki. Ponadto posiadają Państwo program zaakceptowany przez Urząd Regulacji Energetyki.

Zatem wbrew wyrażonej przez Państwa w odpowiedzi na wezwanie opinii, że mają Państwo dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania, należy stwierdzić, że w świetle Państwa wyjaśnień oraz mających zastosowanie w tym zakresie regulacji prawnych, w przypadku szkoleń wymaganych dla zawodów: elektryk, energetyk i gazownik o dowolności nie może być mowy.

Podsumowując dokonane ustalenia, stwierdzić trzeba, że szkolenia wymagane dla zawodów: elektryk, energetyk, gazownik, tj. szkolenia Kurs A. (URE), Kurs C. (URE) oraz Kurs E., stanowią usługi kształcenia zawodowego, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Jednocześnie – z uwagi na fakt, że usługi przeprowadzania egzaminów, jak Państwo wskazali w opisie sprawy, są usługami ściśle związanymi z usługą podstawową, tj. szkoleniem, i są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu – należy stwierdzić, że egzaminy związane z ww. szkoleniami korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a w zw. z art. 43 ust. 17 ustawy, jako usługi ściśle związane z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zwolnioną od podatku.

Podsumowując, opisane usługi tj. szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego, przekwalifikowania zawodowego osób lub uzyskania uprawnień zawodowych wymaganych przez odrębne przepisy na danym stanowisku, tj. szkolenia Kurs A. (URE), Kurs B. (URE) i Kurs E. oraz egzaminy ściśle związane z ww. szkoleniami, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym wystawiając faktury za wykonywane usługi, tj. szkolenia (Kurs A. (URE), Kurs B. (URE) i Kurs E.) i egzaminy mają Państwo prawo skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego podatku VAT na mocy artykułu 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń Kurs A. (URE), Kurs C. (URE) i Kurs E. oraz egzaminów ściśle związanych z ww. szkoleniami. Natomiast w zakresie pozostałych szkoleń zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00