Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.677.2023.1.IN
Wynagrodzenie wypłacane na rzecz Partnera nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- koszty Darowizn na rzecz fundacji stanowią wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegają opodatkowaniu ryczałtem - jest prawidłowe;
- wynagrodzenie na rzecz Partnera mające na celu wspieranie i ochronę środowiska naturalnego, stanowią wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegają opodatkowaniu ryczałtem - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy ponoszone koszty stanowią wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegają opodatkowaniu ryczałtem. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową mającą siedzibę oraz nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Na moment składania wniosku, Wnioskodawca jest opodatkowany na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „Ryczałt”). Spółka spełnia wszystkie warunki opodatkowania ryczałtem z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. Udziałowcem Spółki jest wyłącznie osoba fizyczna.
Podstawową i przeważającą działalnością Spółki jest sprzedaż detaliczna towarów i produktów (produktów (...)) przez Internet, tj. za pośrednictwem sklepu internetowego Spółki. Spółka prowadzi również sklepy stacjonarne, tzw. „(…)”, miejsce, w którym klienci Spółki mogą kupić produkty (...) lub odebrać zamówione towary przez sklep internetowy. Spółka działa na rynku krajowym oraz zagranicznym.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka współpracuje z topowymi, światowymi producentami (...) (dalej: "Marki własne"), które można nabyć za pośrednictwem sklepu internetowego Spółki lub w sklepie stacjonarnym.
Wnioskodawca, działając w branży (…), konsekwentnie buduje wizerunek Spółki, dla której temat ekologii i ochrona środowiska są kluczowe. Spółka działa w zgodzie z koncepcją CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, od ang. corporate social responsibility - CSR), według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.
W ramach wdrażania strategii zgodnej z koncepcją CSR, Spółka stawia przede wszystkim na ekologiczne rozwiązania, m.in.: korzysta z odnawialnych źródeł energii, zrezygnowała ze sztucznych tworzyw przy zabezpieczeniu paczek (zamówienie pakowane jest bez plastiku i zbędnych opakowań, a paczka jest wypełniona biodegradowalnym stropakiem), pracownicy korzystają z papieru pochodzącego z recyklingu, w biurze prowadzone są też liczne zbiórki: elektroodpadów, plastikowych nakrętek. O podejmowanych działaniach mających na celu ochronę środowiska Spółka informuje za pośrednictwem swojego sklepu internetowego oraz w swoich social mediach.
W ocenie Spółki, wyżej opisywane ekologiczne inicjatywy są szczególnie doceniane przez klientów, którzy chcą mieć realny wpływ na ochronę środowiska. Opisywane inicjatywy przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży produktów Spółki, ponieważ klienci wybierają produkty Spółki z pełną świadomością, że minimalizują szkodliwy wpływ swojego zamówienia na środowisko naturalne (chociażby ze względu na ekologicznie przygotowaną paczkę). Należy również nadmienić, że branża (…) jest bardzo konkurencyjna, a opisywane akcje ekologiczne są doceniane przez klientów, którzy odpowiedzialnie podchodzą do tematu ekologii i ochrony środowiska. Tym samym Spółka odróżnia się na tle konkurencji.
Dodatkowo, w celu dalszego budowania i umacniania pozytywnego wizerunku Spółki, dla której tematy ekologii i ochrony środowiska są kluczowe, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i wdrażanej strategii CSR, Spółka zawarła następująca współpracę (umowę):
- Współpraca z fundacją wpisaną do Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej (dalej: „Fundacja”) oraz ze spółką z o.o. powiązaną z Fundacją (dalej: „Partner”), które działają na rzecz tworzenia obszarów przeznaczonych do przywrócenia i utrzymania naturalnego stanu ekosystemów leśnych oraz prowadzą działalność edukacyjną w tym zakresie. Oba podmioty mają siedzibę w Polsce. Fundacja jest właścicielem spółki z o.o., tj. Partnera, który to prowadzi działania operacyjne związane z procesem zalesienia, ochrony, komunikacji i edukacji. Fundacja i Partner nie są podmiotami powiązanymi w żaden sposób ze Spółką.
Współpraca z Fundacją i Partnerem opiera się na następującym modelu:
1.W ramach umowy z Partnerem, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wpłaty wynagrodzenia wyliczonego na podstawie iloczynu ilości wyprodukowanych produktów (...) z określonej Marki własnej oraz ustalonej w umowie kwoty (powiększonej o należny podatek od towarów i usług). Wyliczone w tej sposób wynagrodzenie należne Partnerowi, będzie obejmować: koszty przygotowania i zabezpieczenia terenów zalesianych oraz ich obsadzania, jak również inne koszty administracyjne związane z projektem sadzenia lasów, takie jak wyszukiwanie, ocena, selekcja działek, nadzorowanie prac, zawieranie umów, przeprowadzenie sadzenia, szkoleń pracowników, gości i wolontariuszy biorących udział w projekcie. Wynagrodzenie będzie płatne na podstawie wystawionej faktury VAT w określonym terminie od dnia wyprodukowania i wprowadzenia do obrotu każdej kolejnej partii produktów (...) z określonej Marki własnej. W sytuacji braku wprowadzenia produktów (...) do obrotu, Spółka zapłaci Partnerowi minimalną kwotę wynagrodzenia określoną w umowie, która będzie przeznaczona na zainicjowanie procesów lasotwórczych. Opisywane wynagrodzenie należne dla Partnera będzie stanowiło wydatek dla Spółki.
Na podstawie opisywanej umowy, Partner udzieli Spółce nieograniczonej czasowo i terytorialnie licencji na używanie znaku towarowego Fundacji do celów informacyjnych, marketingowych i innych celów związanych z wykonywaniem umowy. Partner wyrazi zgodę na nieodpłatne, nieograniczone czasowo i terytorialnie wykorzystanie nazwy, logo i znaku towarowego Fundacji w publikacjach Spółki (Partner posiada wszelkie niezbędne licencje na używanie znaków towarowych Fundacji), wyłącznie do działań informacyjnych związanych z umową i do działań edukacyjnych. Ponadto Spółka będzie uprawniona do umieszczenia na etykiecie każdego wyprodukowanego produktu (...) określonej Marki własnej oświadczenia informującego o akcji sadzenia lasów. Innymi słowy, każdy zakupiony produkt Marki własnej zapewni posadzenie 0,5 m2 lasu, o czym klienci będą informowani na stronie internetowej Spółki oraz etykietach produktów Marki własnej. Partner będzie zobowiązany do przedłożenia Spółce sprawozdania z realizacji zadań określonych w umowie, tj. z procesu powstawania lasu.
2.Integralny załącznik do Umowy z Partnerem stanowi umowa Spółki z Fundacją, na podstawie której Spółka będzie wspierać działania Fundacji w zakresie ochrony ekosystemów leśnych. Zgodnie z umową, Spółka będzie zobowiązana do przekazywania Fundacji darowizn pieniężnych wyliczonych na podstawie iloczynu ilości wyprodukowanych produktów z określonej Marki własnej oraz ustalonej w umowie kwoty. Darowizna będzie płatna w terminie określonym w umowie. W sytuacji braku wprowadzenia produktów (...) do obrotu, Spółka zapłaci darowiznę minimalną w kwocie określonej w umowie. Fundacja prowadzi działalność w sferze pożytku publicznego obejmującą ekologię i ochronę dziedzictwa przyrodniczego, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a kwoty darowizny zostaną przeznaczone na inicjowanie procesów lasotwórczych, tj. przede wszystkim na zakup gruntu przeznaczonego na utworzenie lasów.
W ramach umowy, Fundacja udzieli Spółce nieograniczonej czasowo i terytorialnie licencji na używanie zarejestrowanego znaku towarowego Fundacji do celów informacyjnych i marketingowych. Fundacja wyrazi zgodę na nieodpłatne, nieograniczone czasowo i terytorialnie wykorzystanie nazwy, logo i znaku towarowego Fundacji w publikacjach Spółki, wyłącznie do działań informacyjnych związanych z umową i do działań edukacyjnych, w szczególności zaś Spółka będzie uprawniona do umieszczenia na etykiecie każdego wyprodukowanego produktu (...) określonej Marki własnej oświadczenia informującego o akcji sadzenia lasów. Opisywany model współpracy (umowa) z Fundacją i Partnerem, będzie dalej nazywany: „Współpracą”).
Tak jak już wspominano, Spółka jest na etapie wdrażania kompleksowej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i nawiązanie ww. Współpracy stanowi element realizacji tej polityki, jak również ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści (zysków) dla samej Spółki:
a)Wzmacnianie wizerunku i reputacji jako przedsiębiorstwa, które angażuje się w inicjatywy ekologiczne. W ocenie Spółki będzie ją to wyróżniać na tle konkurencji w branży (…), co sprawi, że będzie postrzegana przez klientów jako etyczna i odpowiedzialna, co w sposób oczywisty wpływa pozytywnie na jej wizerunek i reputację.
b)Budowanie więzi z klientami i pracownikami - zaangażowanie się w działalność charytatywną i społeczną (w tym przez dokonywanie darowizn na rzecz Fundacji) pomoże Spółce w budowaniu więzi z klientami i pracownikami, którzy chętniej będą chcieli identyfikować się z firmą działającą w interesie społeczności.
c)Budowanie pozytywnego odbioru Spółki w społeczeństwie, a przez to wzrost zaufania klientów, przełoży się na osiągnięcie celów finansowych przez Spółkę poprzez zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, w tym przede wszystkim zwiększenie sprzedaży produktów z Marek własnych Spółki.
Wyżej wymienione aspekty wiążą się ze wzmocnieniem wizerunku Spółki jako odpowiedzialnego społecznie przedsiębiorcy, który część ze swoich zysków redystrybuuje dla realizacji istotnych społecznych inicjatyw mających na celu ochronę środowiska. W ocenie Spółki, ma to wpływ na świadomych Klientów, którzy oprócz ceny i jakości usług i produktów zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwo działa w sposób etyczny i odpowiedzialny społecznie. Klienci coraz częściej szukają bowiem produktów i usług oferowanych przez firmy, które przestrzegają zasad etycznych i jak najwyższych standardów społecznych i wspierają środowisko naturalne w dobie walki z globalnym ociepleniem.
Co istotne, Spółka informuje o swoich inicjatywach ekologicznych podejmowanych w ramach realizacji polityki odpowiedzialności biznesu (tj. o opisywanej Współpracy), przede wszystkim na swojej stronie internetowej (w sklepie internetowym), w prowadzonych przez siebie mediach społecznościowych oraz bezpośrednio na etykietach i opakowaniach produktów Marki własnej. Informacja ta jest transparentna dla klienta, który będzie mógł dokonać świadomego wyboru w zakresie zamówienia produktów Spółki (w tym w szczególności produktów z określonych Marek własnych) i tym samym bezpośrednio przyczynić się do ochrony środowiska w postaci dokonywania zalesienia gruntów. Spółka dzięki nawiązanej Współpracy ma więc możliwość wykorzystywania informacji marketingowych nie tylko do promocji wiedzy o ochronie środowiska, ale również do promocji produktów z określonych Marek własnych. Jasne wskazanie informacji o Współpracy na etykietach i opakowaniach ma przede wszystkim zachęcić do zakupu tych produktów świadomych klientów (co wpłynie na wzrost konkurencyjności). Na etykiecie produktów określonych Marek własnych Spółka wskazuje, że: „Kupując ten produkt zapewniasz posadzenie 1 m2 lasu”.
Pytanie
Czy ponoszone przez Spółkę w ramach opisywanej Współpracy:
- koszty darowizn na rzecz Fundacji mające na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, stanowią wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
- wydatki (wynagrodzenie) na rzecz Partnera mające na celu wspieranie i ochronę środowiska naturalnego, stanowią wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę w ramach Współpracy:
- koszty darowizn, tj. wydatki na rzecz Fundacji mające na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
- wydatki (wynagrodzenie) na rzecz Partnera mające na celu wspieranie i ochronę środowiska naturalnego, w szczególności poprzez sfinansowanie dokonywania zalesienia gruntów,
nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.
Spółka podlega opodatkowaniem Ryczałtem, zakładającym istotne odrębności w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od zasad ogólnych. Przedmiotem opodatkowania w systemie Ryczałtu jest co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji. Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania zysku, do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji.
Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) niepodlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).
Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem, na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej, ani nawet przykładowego katalogu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Nie ulega wątpliwości, że nieodłączną cechą działalności gospodarczej jest jej zarobkowy charakter. Oczywistym jest więc, że za wydatki związane z tą działalnością należy uznać takie, których ponoszenie ma na celu zachowanie lub zwiększenie przychodów lub zabezpieczenie ich źródła. A contrario, za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą można uznać takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Choć Ryczałt nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, to jednak pomiędzy tą formą opodatkowania a zasadami ogólnymi zachodzi wysokie podobieństwo.
Dokonywanie wydatków przez Spółkę w ramach Współpracy stanowi element realizacji jej polityki CSR, jednak przede wszystkim ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści (zysków) dla samej Spółki poprzez:
- zwiększenie lojalności klientów Spółki,
- przyciągnięcie i utrzymanie nowych klientów,
- promowanie produktów Spółki, w szczególności z określonych Marek własnych,
- kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród klientów i pracowników jako przedsiębiorstwa dbającego o ochronę środowiska naturalnego,
- wzrost konkurencyjności (wyróżnienie na tle konkurencji).
Budowanie pozytywnego wizerunku Spółki jako przedsiębiorcy dbającego o środowisko naturalne, zdaniem Spółki, przekłada się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Koszty ponoszonych wydatków w ramach Współpracy, w tym darowizn, wpisują się zatem w cel osiągnięcia, zabezpieczenia lub uzyskania źródeł przychodów. Tym samym są one związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i nie podlegają opodatkowaniu Ryczałtem.
Celem CSR jest poprawa jakości życia, co wywiera pozytywne skutki zarówno dla biznesu, jak i dla rozwoju społecznego. W Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw” zostało stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów i pracowników przełoży się na osiągnięcie celów finansowych. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Zatem wszystkie działania obejmujące Współpracę są każdorazowo opisywane i dokumentowane przez Spółkę na jej stronach internetowych, mediach społecznościowych czy etykietach i opakowaniach produktów Marek własnych w ten sposób, by klienci mieli transparentną informację o inicjatywach ekologicznych podejmowanych przez Spółkę. Klient zamawiając produkty Spółki z określonych Marek własnych, tym samym bezpośrednio przyczynia się do ochrony środowiska w postaci dokonania zalesienia gruntów. W ocenie Spółki, opisywana Współpraca jest więc wyjątkowo doceniana przez świadomych Klientów, którzy chętniej wybierają produkty Spółki (a nie konkurencji).
Dokonanie wydatków w ramach Współpracy w tym darowizn, jest też każdorazowo dokumentowane w sposób pozwalający ustalić ich przeznaczenie oraz potencjalny cel, wpisujący się w politykę CSR. Dokonywanie tych wydatków, w tym darowizn, nie będzie przy tym stanowić wyłącznej formy realizacji polityki CSR Wnioskodawcy, a jedynie jeden z jej aspektów.
Tak jak już wspominano, Wnioskodawca wspiera już bowiem działania mające na celu ochronę środowiska (realizuje mi.in. innowacyjne projekty z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, korzysta z ekologicznych opakowań lub papieru pochodzącego z recyklingu).
Wszystkie te działania, oprócz oczywistych i bezpośrednich skutków w postaci: (i) zmniejszenia emisji CO2, (ii) zwiększenia świadomości społeczeństwa w zakresie tematu ochrony środowiska i ekologii, budują wizerunek Spółki jako podmiotu nastawionego na odpowiedzialny i świadomy rozwój, szanującego środowisko naturalne oraz dbającego o potrzeby społeczności. Co również istotne, opisywane działania, w ocenie Spółki, przekładają się na większe zyski ze sprzedaży produktów Spółki, w tym przede wszystkim produktów z określonych Marek własnych Spółki.
Mając na uwadze powyższe, wydatki ponoszone w ramach Współpracy tj. wynagrodzenie dla Partnera oraz darowizny dla Fundacji nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a tym samym nie będzie konieczności opodatkowywania ich Ryczałtem.
Końcowo należy wskazać, że podobne stanowisko zostało potwierdzone zostało przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawach:
- w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 31 stycznia 2023 r. 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP;
- w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 5 października 2023 r., 0114-KDIP2-1.4010.396.2023.2.PP;
- w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 17 sierpnia 2023 r., 0111-KDWB.4010.34.2023.2.BB;
- w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 10 maja 2023 r., 0111-KDIB1-1.4010.139.2023.2.BS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).
Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.
Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.
Powyższe przepisy świadczą o wysokim stopniu podobieństwa obu przedmiotów opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Potwierdza to również treść Przewodnika do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r. str. 41, poz. 63, w którym znajduje się informacja, że: „Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Przykłady mogą częściowo pokrywać się z tymi, które dotyczą dochodów z tytułu ukrytych zysków (…). Jednak w przypadku wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.”
Powyższy fragment Przewodnika wskazuje, że ustawodawca wprowadzając przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zakładał, że niektóre kategorie wydatków i kosztów mogą być rozpatrywane zarówno z perspektywy ukrytych zysków jak i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Należy podkreślić, że kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy. Jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów (np. niektóre z kosztów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT), mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Jak wynika z opisu sprawy podlegają Państwo opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Podstawowym przedmiotem Państwa działalności jest sprzedaż detaliczna towarów i produktów (...) przez Internet. Prowadzą Państwo również sklepy stacjonarne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracują Państwo z topowymi, światowymi producentami (...), jak również tworzą Państwo marki własne (...) do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Działając w branży e-commerce konsekwentnie budują Państwo wizerunek Spółki, dla której temat ekologii i ochrona środowiska są kluczowe. Działają Państwo w zgodzie z koncepcją CSR. W ramach wdrażania strategii zgodnej z koncepcją CSR stawiają Państwo przede wszystkim na ekologiczne rozwiązania m.in.: korzystają Państwo z odnawialnych źródeł energii, zrezygnowali Państwo z sztucznych tworzyw przy zabezpieczaniu paczek, a pracownicy korzystają z papieru pochodzącego z recyclingu. Prowadzą Państwo także liczne zbiórki elektroodpadów czy plastikowych nakrętek. O podejmowanych działaniach mających na celu ochronę środowiska informują Państwo za pośrednictwem swojego sklepu internetowego oraz w swoich social mediach. W ramach wdrażania strategii CSR zawarli Państwo współpracę z Fundacją oraz Spółką powiązaną z Fundacją, które działają na rzecz tworzenia obszarów przeznaczonych do przywrócenia i utrzymania naturalnego stanu ekosystemów leśnych oraz prowadzą działalność edukacyjną w tym zakresie. Fundacja jest właścicielem Spółki z o.o., która prowadzi działania operacyjne związane z procesem zalesienia, ochrony, komunikacji i edukacji. Fundacja i Partner nie są podmiotami powiązanymi z Państwem.
W ramach umowy z Partnerem będą Państwo zobowiązani do wypłaty wynagrodzenia wyliczonego na podstawie iloczynu ilości wyprodukowanych produktów (...) z określonej marki własnej oraz ustalonej w umowie kwoty (powiększonej o należny podatek od towarów i usług). Na podstawie umowy Partner udzieli Państwu nieograniczonej czasowo i terytorialnie licencji na używanie znaku towarowego Fundacji do celów informacyjnych, marketingowych i innych celów związanych z wykonywaniem umowy. Partner wyrazi zgodę na nieodpłatne, nieograniczone czasowo i terytorialnie wykorzystanie nazwy, logo i znaku towarowego Fundacji w publikacji Spółki. Również Fundacja udzieli Państwu nieograniczonej czasowo i terytorialnie licencji na używanie znaku towarowego Fundacji do celów informacyjnych, marketingowych. Będą Państwo uprawnieni do umieszczania na etykiecie każdego wyprodukowanego produktu (...) określonej Marki własnej oświadczenia informującego o sadzeniu lasów.
W odniesieniu do strategii CSR, którą zamierzają Państwo wdrożyć wskazać należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.
We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów.
Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.
W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że koszty darowizn na rzecz Fundacji mające na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Wynika to z faktu, że wydatek ten jest poniesiony w celu dalszego budowania i umacniania pozytywnego wizerunku Spółki, a także wdrażania strategii CSR. W zamian za to Fundacja udziela Spółce licencji na używanie zarejestrowanego znaku towarowego. Spółka będzie umieszczać na etykietach wyprodukowanych produktów oświadczenia informującego o akcji sadzenia lasów. Zatem niewątpliwie ma to wpływ na budowanie wizerunku Spółki, co znajduje odniesienie w osiąganych przychodach.
Również za wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą nie można uznać wynagrodzenia wypłacanego na rzecz Partnera tj. Spółki z o.o., które ma na celu wspieranie i ochronę środowiska naturalnego. Na etapie wdrażania kompleksowej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) i nawiązanie współpracy z Partnerem stanowi element realizacji tej polityki, jak również wzmacnianie Państwa wizerunku i reputacji, budowanie więzi z klientami i pracownikami oraz budowanie pozytywnego odbioru w społeczeństwie, a przez to wzrost zaufania klientów. Partner udzieli Państwo nieograniczonej czasowo i terytorialnie licencji na używanie znaku towarowego Fundacji. Dzięki temu na etykietach i opakowaniach produktów Marki własnej Spółka będzie informowała klientów o swoich inicjatywach ekologicznych tj. akcji sadzenia lasów. Takie działania niewątpliwie mają związek z prowadzoną działalnością i pozytywnie wpłyną na wizerunek Spółki co przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Spółki na rynku oraz wzrostu poziomu osiąganych przychodów. Zatem wynagrodzenia wypłacane na rzecz Partnera nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i tym samym nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych spraw i konkretnych podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right