Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.720.2023.2.PRM
Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT do dostawy nieruchomości zabudowanej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do dostawy nieruchomości zabudowanej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2024 r. (wpływ 13 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi procedurę przetargową na sprzedaż nieruchomości zabudowanej, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 1 o pow. 3,74 ha (...).
Wartość rynkowa ww. nieruchomości została określona na kwotę (...) zł (słownie: (...) złotych).
Przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy (...).
Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (...), działka ewidencyjna nr 1 (...) znajduje się na obszarze usług turystyki, rekreacyjno-wypoczynkowym, oznaczonym symbolem UT.
Nieruchomość jest zabudowana 10 budynkami (po dawnym ośrodku wypoczynkowym) w złym stanie technicznym - przeznaczone do likwidacji. Wnioskodawca nie posiada informacji o roku budowy i dacie zasiedlenia tych budynków. Budynki są w złym stanie technicznym i najprawdopodobniej zostały wzniesione w latach 70 lub 80-tych ubiegłego wieku.
W ewidencji gruntów i budynków nieruchomość jest sklasyfikowana jako, tereny mieszkaniowe „B” o pow. 3,69 ha, i grunty pod rowami W-RV o pow. 0,05 ha. W ewidencji budynków jest ujawnionych 5 domków letniskowych z czego fizycznie w terenie występuje 2.
Ww. nieruchomość nie jest objęta decyzją o warunkach zabudowy lub decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Wnioskodawca, zamierza sprzedać, w trybie pisemnego przetargu nieograniczonego, opisaną wyżej nieruchomość stanowiącą zabudowaną działkę nr 1 (...).
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Na terenie nieruchomości fizycznie znajdują się następujące obiekty budowlane: 2 murowane budynki pełniące funkcję dawnych kuchni, 2 budynki campingowe (po 3 domkach campingowych pozostały jedynie zgliszcza i fundamenty), budynek gospodarczy, budynek śmietnika, 3 pawilony rekreacyjno-gospodarcze, altanka.
W ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe (...) widnieje 5 domków campingowych (letniskowych) (po 3 domkach campingowych pozostały jedynie zgliszcza i fundamenty). Pozostałe budynki nie są ujawnione w ewidencji gruntów i budynków.
Wnioskodawca, protokołem zdawczo-odbiorczym nieruchomości zabudowanej nr (...) z 14 grudnia 2020 r., przejął nieruchomość zabudowaną, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 1 o pow. 3,74 ha (...) i wykonuje w stosunku do niej w imieniu Skarbu Państwa prawo własności i inne prawa rzeczowe.
Istniejące na nieruchomości, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 1 o pow. 3,74 ha (...), obiekty budowlane poza altanką, spełniają definicję budynku z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), tj. przez budynek „należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”.
Wszystkie istniejące obiekty budowlane na działce nr 1 (...), spełniające definicję budynku tj. 2 murowane budynki pełniące funkcję dawnych kuchni, 2 domki campingowe (letniskowe), budynek gospodarczy, budynek śmietnika, 3 pawilony rekreacyjno-gospodarcze, od dnia przejęcia przez Wnioskodawcę tj. 14 grudnia 2020 r. nie były użytkowane i wykorzystywane do prowadzenia działalności.
Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia/wybudowana budynków znajdujących się na działce nr 1 (...) (nabycie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego nr (...) z 14 grudnia 2020 r.).
Budynki po ich nabyciu przez Wnioskodawcę nie były w żaden sposób wykorzystywane i użytkowane. W ostatnich 2 latach Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynków znajdujących się na działce nr 1 (...). Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynków. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynków i nie przysługiwało Mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie budynków.
Działka nr 1 (...) wraz ze znajdującymi się na niej budynkami w całym okresie posiadania przez Wnioskodawcę była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT (w całym okresie posiadania przez Wnioskodawcę nieruchomość nie była wykorzystywana/użytkowana do jakiejkolwiek działalności).
Przed podpisaniem umowy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca nie planuje rozpocząć i zakończyć prac rozbiórkowych budynków posadowionych na działce nr 1 (...). Kwestie związane ze sposobem zagospodarowania budynków w tych ich rozbiórki będzie podejmował nowy właściciel po podpisaniu umowy sprzedaży nieruchomości.
Pytanie
Czy planowana sprzedaż nieruchomości zabudowanej, oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działka nr 1 o pow. 3,74 ha (...), może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
Państwo stanowisko w sprawie
W przedstawionym stanie faktycznym, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomość stanowi sprzedaż terenów budowlanych i nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatków od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W tym miejscu wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
(...)
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organy władzy publicznej są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Zwolnienie od podatku, o którym mowa w przywołanym przepisie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.
Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Dokonana wyżej analiza przepisów jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy czym o tym, że dany teren jest terenem budowlanym przesądzają zapisy w planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy bądź fakt.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.
W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), zwanej dalej Prawem budowlanym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
- obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych,
- budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Kwestię opodatkowania dostawy terenów zabudowanych należy rozpatrzyć m.in. w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zgodnie z którym:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowe.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3) adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.
W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Jeżeli przy zbyciu nieruchomości niezabudowanej / zabudowanej wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 i 10a ustawy, to należy również przeanalizować możliwość zwolnienia jej dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.
Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli bądź ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
We wniosku wskazano, że działka nr 1, będąca przedmiotem sprzedaży, nabyta przez Wnioskodawcę protokołem zdawczo-odbiorczym w 2020 r. nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie wydano dla niej decyzji o warunkach zabudowy. Ww. działka zabudowana jest jednakże 2 murowanymi budynkami pełniącymi funkcję dawnych kuchni, 2 domkami campingowymi (po 3 domkach campingowych pozostały jedynie zgliszcza i fundamenty), budynkiem gospodarczym, budynkiem śmietnika oraz pawilonem rekreacyjno-gospodarczy stanowiącymi budynki w myśl Prawa budowlanego. Na działce znajduje się także altana. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie posiada informacji o roku budowy i dacie zasiedlenia ww. budynków. Najprawdopodobniej zostały wzniesione w latach 70-tych lub 80-tych ubiegłego wieku. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia ww. budynków. W ostatnich 2 latach Wnioskodawca nie ponosił także żadnych wydatków na ulepszenie budynków znajdujących się na działce nr 1. Wnioskodawca nie wykorzystywał działki będącej przedmiotem sprzedaży do jakiejkolwiek działalności, w tym do działalności zwolnionej od podatku VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki zabudowanej nr 1.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący państwową osobą prawną, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi procedurę przetargową dotyczącą sprzedaży nieruchomości zabudowanej tj. działki nr 1. Wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca działa w charakterze podatnika podatku VAT. Tym samym czynność sprzedaży działki nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towaru, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać na wstępie należy, że przedmiotem dostawy tj. działka nr 1, będzie grunt, który pomimo, że nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została dla niego wydana decyzji o warunkach zabudowy, nie stanowi terenu niezabudowanego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Skoro na ww. działce znajdują się 2 murowane budynki pełniące funkcję dawnych kuchni, 2 domki campingowe, budynek gospodarczy, budynek śmietnika oraz pawilon rekreacyjno-gospodarczy, które w myśl Prawa budowlanego stanowią budynki, to nie ma podstaw do przyjęcia, że Wnioskodawca dokonując dostawy gruntu dokonuje dostawy gruntu niezabudowanego. Ponadto, w opisie sprawy wskazano, że kwestie rozbiórki budynków podejmował będzie nowy właściciel po podpisaniu umowy sprzedaży. Przedmiotem dostawy będzie więc grunt zabudowany ww. budynkami.
W omawianej sprawie rozpatrując kwestię możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VATprzeanalizować zatem należy, czy i kiedy w odniesieniu do obiektów budowlanych znajdujących się na działce nr 1 miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Pierwsze zasiedlenie to zajęcie nieruchomości (np. budynku, budowli lub ich części) do używania po jego wybudowaniu lub ulepszeniu.
Wnioskodawca nabył zabudowaną działkę nr 1 w 2020 r. Znajdujące się na niej budynki (2 budynki murowane pełniące funkcję dawnych kuchni, 2 domki campingowe, budynek gospodarczy, budynek śmietnika oraz pawilon rekreacyjno-gospodarczy) – według Wnioskodawcy - najprawdopodobniej zostały wzniesione w latach 70-tych lub 80-tych ubiegłego wieku. W ostatnich 2 latach Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie budynków znajdujących się na działce nr 1.
W konsekwencji zostały spełnione warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do dostawy działki nr 1. Do pierwszego zasiedlenia doszło co najmniej przez rokiem 2020. Zbycie nie zostanie więc dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy jej pierwszym zasiedleniem a dostawą minie okres dłuższy niż dwa lata.
Zatem, badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W konsekwencji, przy dostawie działki nr 1 Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także dostawa gruntu tj. działki nr 1, na którym ww. budowle są posadowione, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.
Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy uznaję je za nieprawidłowe.
Jednocześnie należy zauważyć, że Strony transakcji mogą zrezygnować ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zarówno do dostawy ww. działki po spełnieniu warunków zawartych w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy, oraz opodatkować ją stawką właściwą podatku VAT.
Dodatkowe informacje
W myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right