Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.17.2024.2.WH

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 lutego 2024 r. (data wpływu 6 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jako SPZOZ, Szpital (…) jest zwolniony z VAT, a co za tym idzie nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego z faktur dotyczących podstawowej działalności. Szpital nie korzysta z proporcji - zbyt mały procent.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Szpital (…), jako SPZOZ na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jest zwolniony z VAT. 99% działalności Szpitala to działalność lecznicza, ratująca życie. Z tego względu Szpital nie stosuje proporcji przy rozliczaniu podatku od towarów i usług.

W związku z zawartą umową nr (…) z (…) 2023 r. z NFOŚiGW Szpital (…) zobowiązany jest przedłożyć interpretację indywidualną, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub części przez (...).

Przedmiotem projektu inwestycyjnego pt.: „(…)” w ramach programu priorytetowego „(…)” jest wykonanie robót budowlanych i instalacyjnych polegających na termomodernizacji budynku szpitala. W ramach planowanej inwestycji przewiduje się wykonanie następujących robót: (…). Ogólny stan elementów konstrukcyjnych budynku wymaga głębokiej modernizacji. Na ścianach zewnętrznych występują nieciągłości izolacji termicznej powodujące nieszczelności i duże utraty ciepła. Stan techniczny stropodachów wywołuje dużą utratę ciepła. Stolarka drzwiowa i okienna nieszczelna. Stan instalacji grzewczej jest w złym stanie technicznym - brak izolacji, zaworów regulacyjnych. Instalacja ciepłej wody użytkowej nie wyposażona w regulację, zawory podpionowe. Rurociągi oraz żeliwne grzejniki, poprzez długotrwałe użytkowanie, w złym stanie technicznym.

Planowane zamierzenie, prowadzące do poprawy efektywności energetycznej poprzez, ograniczenie strat cieplnych, elektrycznych oraz wprowadzenie nowatorskich rozwiązań technicznych i technologicznych wpłynie bezpośrednio na znaczną redukcję kosztów eksploatacyjnych całego obiektu oraz znaczący efekt ekologiczny a tym samym obniżoną emisję CO przez Szpital. Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków należących do Szpitala.

Realizacja projektu w Szpitalu (…) wpłynie bezpośrednio na poprawę jakości warunków pracy, a pośrednio na konkurencyjność i innowacyjność regionu. Efektem realizacji projektu będzie poprawa jakości świadczonych usług medycznych i podniesienie efektywności ponoszonych nakładów finansowych poprzez placówki ochrony zdrowia. Realizacja projektu dotyczy budynku głównego Szpitala, w którym świadczone są usługi zdrowotne zwolnione z VAT. Po realizacji projektu w zmodernizowanym budynku będą realizowane te same świadczenia zdrowotne. Wszystkie usługi związane z ratowaniem zdrowia i życia, świadczenia opiekuńcze, które będą udzielane w zmodernizowanym budynku podlegają zwolnieniu z VAT.

Pytanie

Czy w związku z zawartą umową nr (…) z (…) 2023 r. z NFOŚiGW Szpital (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT albo ma ograniczone prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub części przez NFOŚiGW.

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 6 lutego 2024 r.)

Szpital (…) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jest zwolniony z VAT, umowa zawarta z NFOŚiGW o dofinansowanie w formie dotacji dotyczy działalności podstawowej Szpitala, w związku z czym, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z związku z realizacją tego przedsięwzięcia.

Szpital (…), jako SPZOZ na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jest zwolniony z VAT. 99% działalności Szpitala to działalność lecznicza, ratująca życie. Z tego względu Szpital nie stosuje proporcji przy rozliczaniu podatku od towarów i usług.

Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków należących do (...) Szpitala. Realizacja projektu w Szpitalu (…) wpłynie bezpośrednio na poprawę jakości warunków pracy, a pośrednio na konkurencyjność i innowacyjność regionu. Efektem realizacji projektu będzie poprawa jakości świadczonych usług medycznych i podniesienie efektywności ponoszonych nakładów finansowych poprzez placówki ochrony zdrowia.

Realizacja projektu dotyczy budynku głównego Szpitala, w którym świadczone są usługi zdrowotne zwolnione z VAT. Po realizacji projektu w zmodernizowanym budynku będą realizowane te same świadczenia zdrowotne. Wszystkie usługi związane z ratowaniem zdrowia i życia, świadczenia opiekuńcze, które będą udzielane w zmodernizowanym budynku podlegają zwolnieniu z VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że realizują Państwo projekt inwestycyjny pt.: „(…)”. Celem bezpośrednim projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków należących do Szpitala. Realizacja projektu dotyczy budynku głównego Szpitala, w którym świadczone są usługi zdrowotne zwolnione z VAT. Po realizacji projektu w zmodernizowanym budynku będą realizowane te same świadczenia zdrowotne. Wszystkie usługi związane z ratowaniem zdrowia i życia, świadczenia opiekuńcze, które będą udzielane w zmodernizowanym budynku podlegają zwolnieniu z VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją projektu pn. „(…)” Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali w opisie sprawy - efekt zrealizowanego projektu, będzie służył wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Tym samym - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zatem Państwo stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00