Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.22.2024.1.MMA

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami na realizację przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami na realizację przedsięwzięcia.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm., zwanej dalej „ustawą o szkolnictwie wyższym”), aktów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy oraz Statutu (...). Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 11 pkt 1 - 5 oraz 9-10 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy m.in. są:

  • prowadzenie kształcenia na studiach;
  • prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
  • prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
  • prowadzenie kształcenia doktorantów;
  • kształcenie i promowanie kadr uczelni;
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury;
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, odpłatnej sprzedaży wydawnictw, czy też innej sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca realizuje różnego typu przedsięwzięcia związane z kształceniem oraz pomnażaniem osiągnięć naukowych. Przedsięwzięcia te wiążą się z koniecznością ponoszenia często znacznych wydatków finansowych. Wydatki te finansowane są z otrzymywanej subwencji oraz różnego typu dotacji, finansowań czy grantów. Wiele instytucji publicznych ogłasza konkursy na finansowanie działalności m.in. realizowanej przez uczelnie wyższe. Instytucje te ogłaszają konkurs, zainteresowane jednostki aplikują w konkursie i po spełnieniu warunków konkursowych otrzymują grant/dofinansowanie, etc.

Jedną z instytucji, która ogłasza konkursy lub rozpatruje wnioski na dofinansowanie m.in. przedsięwzięć naukowych, badawczych czy też związanych z kształceniem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej: „NFOŚiGW”). Misją NFOŚiGW jest bowiem skuteczne i efektywne wspieranie działań na rzecz środowiska.

Wnioskodawca w 2024 r. planuje zrealizować przedsięwzięcie zatytułowane: „...”. W ramach tego projektu przewidywane są dwa działania edukacyjne. Jednym z nich będzie zorganizowanie i przeprowadzenie seminarium informacyjno-edukacyjnego upowszechniającego wiedzę ekologiczną: „...”. Drugie działanie obejmuje organizację konferencji, pt. „(...).”

Seminarium odbędzie się w ramach Międzynarodowych Targów (....), które są największymi targami branży (...)j. Seminarium będzie składało się z dwóch wystąpień eksperckich omawiających wybrane środowiskowe skutki działalności człowieka i wpływ zmian środowiskowych (...) w ramach którego zostaną przedstawione główne założenia i cele projektu oraz przekazane informacje o dalszych, planowanych wydarzeniach. Udział w seminarium będzie nieodpłatny. Wnioskodawca przewiduje, że udział w seminarium weźmie maksymalnie 150-200 osób.

Konferencja pt. „(...)” będzie dwudniowa. Pierwszego dnia przewiduje się:

a)sesję plenarną, na której odbędą się dwa wystąpienia eksperckie omawiające wybrane (...)

b)wymianę doświadczeń - prezentowane będą przez zgłoszonych uczestników wybrane własne doświadczenia związane z (...)

c)zajęcia warsztatowe. Uczestnicy zostaną podzieleni na grupy, które rotacyjnie będą brały udział w tematycznych warsztatach: (...)

Drugiego dnia planowane są:

a)sesja plenarna, na której zostaną zaprezentowane cztery wystąpienia eksperckie omawiające: (...)

b)zajęcia warsztatowe. Uczestnicy w grupach, rotacyjnie będą brać udział w kolejnych tematycznych warsztatach: (...)

Udział w konferencji będzie nieodpłatny. O wpisaniu na listę uczestnictwa w konferencji będzie decydować kolejność rejestracji. Przewidywana liczba uczestników konferencji to 100 osób.

W ramach przedsięwzięcia Wnioskodawca przewiduje również wydanie materiałów pokonferencyjnych w formie książki pt. „(...)” W książce tej zostaną przedstawione zagadnienia z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przykłady dobrych praktyk z działań (...). Książka zostanie wydana w formacie B5 w miękkiej oprawie w nakładzie (...), które zostaną przekazane nieodpłatnie uczestnikom konferencji. Wersja elektroniczna książki zostanie umieszczona i udostępniona poprzez stronę projektu i stronę internetową (...) w ramach otwartego, nieodpłatnego dostępu. Publikację będzie mógł pobrać nieodpłatnie każdy zainteresowany.

Wszelkie czynności realizowane w ramach przedsięwzięcia będą miały charakter nieodpłatny, pozostający poza zakresem ustawy o VAT. W ramach tego przedsięwzięcia Wnioskodawca nie będzie wykonywał ani czynności opodatkowanych ani też zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca aplikował do NFOŚiGW o dofinansowanie kosztów realizacji ww. przedsięwzięcia i uzyskał zgodę. W konsekwencji wydatki jakie będą mały na celu realizację planowanych działań zostaną sfinansowane z dotacji otrzymanej od NFOŚiGW. Środki uzyskane z tej dotacji Wnioskodawca może wykorzystać jedynie na potrzeby realizacji planowanego projektu, tj. koszty noclegu, koszty cateringu, wynagrodzenia ekspertów, koszty opracowania materiałów pokonferencyjnych, kosztu przejazdów. Wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia NFOŚiGW sprawozdania na zakończenie realizacji projektu, wykazania na co środki zostały wydatkowane, a NFOŚiGW ma prawo kontrolowania wydatków projektowych. Wszelkie prawa związane z projektem będą należały do Wnioskodawcy. Środki uzyskane z NFOŚiGW będą miały charakter sfinansowania kosztów kwalifikowanych projektu (pokrycia wydatków jakie są niezbędne na realizację przedsięwzięcia). NFOŚiGW jest jedynie instytucją finansującą. Nie nabywa od Wnioskodawcy żadnych świadczeń.

W czasie konferencji Wnioskodawca nie będzie realizował żadnych świadczeń jakie można uznać za opłatne czynności opodatkowane 0 %, 5 %, 8 czy też 23 % stawką podatku VAT. Wyniki konferencji oraz seminarium nie będą także służyły tym czynnościom w przyszłości. Publikacja pokonferencyjna nie będzie sprzedawana.

Czynności realizowane przez Wnioskodawcę będą nieodpłatnymi usługami kształcenia, a więc będą czynnościami pozostającymi poza zakresem podatku VAT.

Pytanie  

Czy względem wydatków udokumentowanych fakturami, jakie Wnioskodawca będzie ponosił na realizację opisanego w stanie faktycznym przedsięwzięcia przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie  

Zdaniem Wnioskodawcy, względem wydatków udokumentowanych fakturami jakie będą ponoszone na realizację opisanego w stanie faktycznym przedsięwzięcia, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dokonanie odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest istnieniem związku pomiędzy danym zakupem, a sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. A contrario, podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, gdy wydatki będą miały związek z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, jak i z czynnościami pozostającymi poza zakresem podatku VAT - co do zasady czynnościami wykonywanymi nieodpłatnie.

Należy zatem zidentyfikować, czy zakupy jakie będą realizowane przez Wnioskodawcę na realizację seminarium i konferencji oraz wydanie publikacji pokonferencyjnej będą wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc zasadniczo do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które winno się opodatkować 0 %, 5 %, 8 % lub 23 % stawką podatku VAT.

Wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia polegającego na organizacji seminarium i konferencji naukowej oraz wydaniu publikacji pokonferencyjnej w formie książkowej, będą związane z nieodpłatnymi usługami kształcenia, czyli czynnościami będącymi poza zakresem ustawy o VAT. Czynności te będą polegały na nieodpłatnym udostępnieniu wiedzy z zakresu ochrony środowiska wśród obecnych jak i przyszłych pracowników służby BHP - w czasie trwania seminarium i konferencji, a także po ich zakończeniu w formie ogólnodostępnej publikacji.

W czasie konferencji Wnioskodawca nie będzie realizował żadnych świadczeń jakie można uznać za opłatne czynności opodatkowane 0 %, 5 %, 8 % czy też 23 % stawką podatku VAT. Wyniki konferencji nie będą także służyły tym czynnościom w przyszłości. Publikacja pokonferencyjna nie będzie sprzedawana. Nieodpłatne rozpowszechnianie wyników stanowić będzie natomiast przejaw działalności nieodpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy - upowszechniania wiedzy.

W konsekwencji należy uznać, że względem wydatków udokumentowanych fakturami jakie będą ponoszone na realizację opisanego w stanie faktycznym przedsięwzięcia, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przy czym, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest akademicką uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, aktów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy oraz Statutu (...). Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansować. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, odpłatnej sprzedaży wydawnictw, czy też innej sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem.

Wnioskodawca w 2024 r. planuje zrealizować przedsięwzięcie zatytułowane: „(...)”. W ramach tego projektu przewidywane są dwa działania edukacyjne. Jednym z nich będzie zorganizowanie i przeprowadzenie seminarium informacyjno-edukacyjnego upowszechniającego wiedzę ekologiczną: „(...)”. Drugie działanie obejmuje organizację konferencji, pt. „(...).” Udział w seminarium będzie nieodpłatny. Wnioskodawca przewiduje, że udział w seminarium weźmie maksymalnie 150-200 osób. Udział w konferencji będzie nieodpłatny. O wpisaniu na listę uczestnictwa w konferencji będzie decydować kolejność rejestracji. Przewidywana liczba uczestników konferencji to 100 osób. W ramach przedsięwzięcia Wnioskodawca przewiduje również wydanie materiałów pokonferencyjnych w formie książki pt. „(...)” Książka zostanie wydana w formacie B5 w miękkiej oprawie w nakładzie (...), które zostaną przekazane nieodpłatnie uczestnikom konferencji. Wersja elektroniczna książki zostanie umieszczona i udostępniona poprzez stronę projektu i stronę internetową (...) w ramach otwartego, nieodpłatnego dostępu. Publikację będzie mógł pobrać nieodpłatnie każdy zainteresowany.

Wszelkie czynności realizowane w ramach przedsięwzięcia będą miały charakter nieodpłatny, pozostający poza zakresem ustawy o VAT. W ramach tego przedsięwzięcia Wnioskodawca nie będzie wykonywał ani czynności opodatkowanych ani też zwolnionych od podatku VAT. W czasie konferencji Wnioskodawca nie będzie realizował żadnych świadczeń jakie można uznać za opłatne czynności opodatkowane 0 %, 5 %, 8 czy też 23 % stawką podatku VAT. Wyniki konferencji oraz seminarium nie będą także służyły tym czynnościom w przyszłości. Publikacja pokonferencyjna nie będzie sprzedawana. Czynności realizowane przez Wnioskodawcę będą nieodpłatnymi usługami kształcenia, a więc będą czynnościami pozostającymi poza zakresem podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że wszelkie czynności realizowane w ramach przedsięwzięcia będą miały charakter nieodpłatny, pozostający poza zakresem ustawy o VAT. Udział w seminarium oraz w konferencji będzie nieodpłatny. W ramach tego przedsięwzięcia Wnioskodawca nie będzie wykonywał ani czynności opodatkowanych ani też zwolnionych od podatku VAT. W czasie konferencji Wnioskodawca nie będzie realizował żadnych świadczeń jakie można uznać za opłatne czynności opodatkowane 0 %, 5 %, 8 czy też 23 % stawką podatku VAT. Dostęp do publikacji będzie bezpłatny. Publikacja pokonferencyjna nie będzie sprzedawana.

A zatem ponoszone przez Państwa wydatki nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż jak wskazali Państwo we wniosku, realizowane czynności będą nieodpłatnymi usługami kształcenia, a więc będą czynnościami pozostającymi poza zakresem podatku VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pt. „(...)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ponoszone wydatki zgodnie z Państwa wskazaniem, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

A zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić w tym miejscu należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie objętym Państwa pytaniem, a zatem w zakresie dotyczącym braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pt. „(...)”. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie były przedmiotem oceny prawnej w ramach wydanego rozstrzygnięcia.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowane” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).  Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00