Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 marca 2022 r., sygn. II SA/Wa 2444/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska, Sędzia WSA Tomasz Szmydt, Sędzia WSA Sławomir Fularski (spr.), , Protokolant sekr. sąd. Maryla Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie dniu 24 marca 2022 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] kwietnia 2021 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz skarżącego R. S. kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przez R. S. (dalej też jako "wnioskodawca", "skarżący" lub "strona") decyzją z [...] kwietnia 2021 r. nr [...], Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej także jako "Minister" lub "organ") odmówił wyłączenia stosowania wobec skarżącego art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723, zwana dalej "ustawą zaopatrzeniową"), na podstawie art. 8a tej ustawy.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że skarżący wnioskiem z [...] listopada 2017 r. wystąpił o zastosowanie wobec niego art. 8a ustawy zaopatrzeniowej.

Strona we wniosku krótko opisała przebieg swojej służby. Wymieniony oświadczył, że nigdy nie był funkcjonariuszem Służby Bezpieczeństwa, ani nie był w żaden sposób związany z tą formacją. Wskazał ponadto, że jednostki Milicji Obywatelskiej, w których pełnił funkcje kierownicze, nie zawierały w swej strukturze komórek związanych z SB, ani nie realizowały współpracy z tą formacją. Wnioskodawca poinformował, że do zadań komórek, w których pełnił służbę należało zwalczanie przestępczości oraz zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom i te zadania realizował z najwyższą starannością, traktując swoją pracę jako służbę społeczeństwu, którego zaufaniem się cieszył. W trakcie służby w Policji zajmował wiele odpowiedzialnych i kierowniczych stanowisk m.in.: Komendant Wojewódzki Policji w [...], [...] Biura Koordynacji Służby Prewencyjnej KGP, [...] Policji oraz [...] Komendanta Głównego Policji. Wnioskodawca dodał, że jego służba w latach 1987-1989 miała charakter krótkotrwały i nie nosiła znamion prześladowań opozycji demokratycznej, obywateli czy też funkcjonariuszy. Ponadto, zajmowane przez niego stanowisko [...] RUSW do spraw Polityczno-Wychowawczych w [...] nie mieściło się w strukturach SB. Wnioskodawca zaznaczył, że za sumienne i rzetelne wykonywanie obowiązków służbowych był wielokrotnie awansowany, wyróżniany i nagradzany. Ponadto, za zasługi i osiągnięcia zawodowe został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Złotym Medalem Za Zasługi dla Policji oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Nie był też nigdy karany dyscyplinarnie oraz nie prowadzono wobec niego postępowań karnych, administracyjnych czy skarbowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00