Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 października 2023 r., sygn. II SA/Kr 1008/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mirosław Bator Sędzia WSA Monika Niedźwiedź Protokolant: sekretarz sądowy Katarzyna Cyganik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę nr L/600/2023 Rady Gminy Korzenna z dnia 17 kwietnia 2023 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Korzenna pod nazwą "Nr 7 – Siedlce/Słowikowa" I. stwierdza nieważność § 12 ust. 1 pkt 2 zaskarżonej uchwały w zakresie słów "o mocy nieprzekraczającej 500 kW"; II. w pozostałym zakresie skargę oddala; III. zasądza od Rady Gminy Korzenna na rzecz Wojewody Małopolskiego kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

II SA/Kr 1008/23

UZASADNIENIE

Wojewoda Małopolski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę Nr L/600/2023 Rady Gminy Korzenna z dnia 17 kwietnia 2023 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Korzenna pod nazwą "Nr 7 - Siedlce/Słowikowa" (dalej: "mpzp"), żądając zasądzenia kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych i stwierdzenia nieważności mpzp w zakresie:

1) § 4 ust. 2 pkt 1;

2) § 5 ust. 1 pkt 5 lit. b;

3) § 12 ust. 1 pkt 2 lit. c;

4) § 12 ust. 7 pkt 2 w zakresie słów "lub alternatywne źródła energii z odnawialnych źródeł energii";

5) § 28 ust. 2 pkt 3 lit. b;

6) § 28 ust. 2 pkt 4 lit. d;

7) rysunku w całości.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda Małopolski podniósł, że mpzp narusza zasady sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Co do 2), 3), 4), 6) i 7) Wojewoda Małopolski podniósł, że postanowienia mpzp dopuszczające możliwość lokalizacji urządzeń umożliwiających pozyskiwanie energii odnawialnej są niezgodne ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i naruszają art. 15 ust. 3 pkt 3a w zw. z art. 10 ust. 2a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.). Dopuszczalność lokalizacji urządzeń wytwarzających energię odnawialną (§ 28 ust. 2 pkt 4 lit. d) nie precyzuje, jaka może być maksymalna moc tych urządzeń, pozostawiając inwestorowi pewną dobrowolność w rozumieniu i stosowaniu tego postanowienia. Wprawdzie aktualnie obowiązujący art. 10 ust. 2a u.p.z.p. dotyczy OZE o mocy większej niż 500 kW, jednakże uchwała nr XXXIV/375/2018 Rady Gminy Korzenna w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korzenna (dalej: "suikzp") podjęta została w dniu 16 marca 2018 r., natomiast – zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw - do studiów sporządzonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy u.p.z.p. w brzmieniu dotychczasowym, co oznacza, że w studium oraz następczo w planie miejscowym wyznacza się obszary rozmieszczenia OZE o mocy powyżej 100 kW (poprzednie brzmienie art. 10 ust. 2a u.p.z.p.). W suikzp nie wyznaczono terenów dopuszczających lokalizację urządzeń umożliwiających pozyskiwanie energii odnawialnych źródeł o mocy powyżej 100 kW. Tym samym zgodnie z wiążącym Gminę suikzp dopuszczalne było jedynie przewidzenie urządzeń wytwarzających energię z OZE o mocy do 100 kW, a nie o parametrach pomiędzy 100 kW a 500 kW.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00