Orzeczenie
Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 października 2023 r., sygn. II SA/Kr 1008/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mirosław Bator Sędzia WSA Monika Niedźwiedź Protokolant: sekretarz sądowy Katarzyna Cyganik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę nr L/600/2023 Rady Gminy Korzenna z dnia 17 kwietnia 2023 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Korzenna pod nazwą "Nr 7 – Siedlce/Słowikowa" I. stwierdza nieważność § 12 ust. 1 pkt 2 zaskarżonej uchwały w zakresie słów "o mocy nieprzekraczającej 500 kW"; II. w pozostałym zakresie skargę oddala; III. zasądza od Rady Gminy Korzenna na rzecz Wojewody Małopolskiego kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
II SA/Kr 1008/23
UZASADNIENIE
Wojewoda Małopolski wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę Nr L/600/2023 Rady Gminy Korzenna z dnia 17 kwietnia 2023 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Korzenna pod nazwą "Nr 7 - Siedlce/Słowikowa" (dalej: "mpzp"), żądając zasądzenia kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych i stwierdzenia nieważności mpzp w zakresie:
1) § 4 ust. 2 pkt 1;
2) § 5 ust. 1 pkt 5 lit. b;
3) § 12 ust. 1 pkt 2 lit. c;
4) § 12 ust. 7 pkt 2 w zakresie słów "lub alternatywne źródła energii z odnawialnych źródeł energii";
5) § 28 ust. 2 pkt 3 lit. b;
6) § 28 ust. 2 pkt 4 lit. d;
7) rysunku w całości.
W uzasadnieniu skargi Wojewoda Małopolski podniósł, że mpzp narusza zasady sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Co do 2), 3), 4), 6) i 7) Wojewoda Małopolski podniósł, że postanowienia mpzp dopuszczające możliwość lokalizacji urządzeń umożliwiających pozyskiwanie energii odnawialnej są niezgodne ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i naruszają art. 15 ust. 3 pkt 3a w zw. z art. 10 ust. 2a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.). Dopuszczalność lokalizacji urządzeń wytwarzających energię odnawialną (§ 28 ust. 2 pkt 4 lit. d) nie precyzuje, jaka może być maksymalna moc tych urządzeń, pozostawiając inwestorowi pewną dobrowolność w rozumieniu i stosowaniu tego postanowienia. Wprawdzie aktualnie obowiązujący art. 10 ust. 2a u.p.z.p. dotyczy OZE o mocy większej niż 500 kW, jednakże uchwała nr XXXIV/375/2018 Rady Gminy Korzenna w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Korzenna (dalej: "suikzp") podjęta została w dniu 16 marca 2018 r., natomiast – zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw - do studiów sporządzonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy u.p.z.p. w brzmieniu dotychczasowym, co oznacza, że w studium oraz następczo w planie miejscowym wyznacza się obszary rozmieszczenia OZE o mocy powyżej 100 kW (poprzednie brzmienie art. 10 ust. 2a u.p.z.p.). W suikzp nie wyznaczono terenów dopuszczających lokalizację urządzeń umożliwiających pozyskiwanie energii odnawialnych źródeł o mocy powyżej 100 kW. Tym samym zgodnie z wiążącym Gminę suikzp dopuszczalne było jedynie przewidzenie urządzeń wytwarzających energię z OZE o mocy do 100 kW, a nie o parametrach pomiędzy 100 kW a 500 kW.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right