Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.529.2023.2.APR
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem, które wpłynęło 12 stycznia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja (...) zwraca się o Indywidualną Interpretację do ubiegania się o dotację na konferencję „(...)” nr wniosku (...). Dotyczy ubiegania się o dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Konferencja ma przedstawić kluczowe elementy (...). Pierwszy będzie poświęcony (...), drugi - (...); w końcu trzeci moduł przedstawi (...). Każda z części będzie składać się z trzech (...). Między modułami przewidziane będą przerwa kawowa i przerwa obiadowa.
Wydarzenie będzie transmitowane na żywo i utrwalone w serwisie (...). Film dostępny na tej platformie będzie promowany, by dotrzeć poza grono stałych odbiorców Fundacji. Informacja o konferencji będzie też przekazywana na stronie Wnioskodawcy, jego mediach społecznościowych i przez newsletter. Przewidywane dotarcie konferencji to kilkadziesiąt osób uczestniczących stacjonarnie i kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy użytkowników (...) w ciągu kilku tygodni po wydarzeniu. Wydarzenie będzie promowane w mediach społecznościowych Wnioskodawcy.
Wydana zostanie publikacja pokonferencyjna w nakładzie (...) egzemplarzy, która w ramach egzemplarzy obowiązkowych zostanie przekazana najważniejszym bibliotekom w Polsce a pozostałe będą dostępne na innych wydarzeniach organizowanych przez Fundację (...). Dzięki transmisji online i wysyłce egzemplarzy obowiązkowych treść konferencji będzie dostępna w skali ogólnopolskiej.
Indywidualna Interpretacja jest wymagana w sprawie potwierdzenia, że z otrzymanej dotacji Fundacja będzie płatnikiem VAT z brakiem możliwości odliczenia podatku VAT.
Dotacja będzie w całości wydana na realizację zadań zgodnie z wnioskiem NFOŚiGW. W ramach organizacji konferencji z kwoty dotacji będą pokryte następujące pozycje budżetowe: wynagrodzenie ekspertów, catering, projekty graficzne, promocja, wydanie publikacji, druk, korekta, skład i łamanie, redaktor tomu, transmisja on-line, relacja fotograficzna, logistyka (m.in. transport, nocleg), koordynacja projektu. Kwota dotacji i 10% wkładu własnego nie przekracza (...) zł (dotacja (...) zł, razem z wkładem własnym (...)).
Planowana data konferencji: I kwartał 2024 roku.
Data zakończenia realizacji zadania: 27 września 2024 r. (wydanie publikacji).
Działalność i cele Fundacji zawiera Statut Fundacji (...).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pytanie Fundacji dotyczy jedynie tego, czy Fundacji (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia pn. „(...)”.
Do celów statutowych Fundacji należą m.in.: „prowadzenie działalności społecznej, edukacyjnej, kulturalnej, artystycznej i informacyjnej (...) popularyzującej postawy patriotyczne, dziedzictwo europejskie i regionalne”.
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, którą realizuje komercyjnie lub niekomercyjnie na polach organizacji konferencji, działalności wydawniczej, prowadzenia badań czy działań promocyjnych.
Omawiane przedsięwzięcie bezpośrednio wpisuje się w cele statutowe Fundacji i nie wpisuje się w działalność gospodarczą Fundacji - Fundacja nie uzyska z tego tytułu dochodów.
Udział w konferencji będzie nieodpłatny.
Przekazanie egzemplarzy publikacji wybranym bibliotekom będzie nieodpłatne.
Egzemplarze publikacji pokonferencyjnych być może będą dostępne na innych wydarzeniach organizowanych przez Fundację, a jeśli tak, będą nieodpłatne.
Środki z dofinansowania zostaną przeznaczone bezpośrednio na realizację konferencji, która nie przyniesie dochodów Fundacji. Wysokość dotacji została ustalona z grantodawcą na podstawie przedstawionego przez Fundację wniosku, w tym kosztorysu, i późniejszych negocjacji. Dofinansowanie jest realizowane na zasadzie refundacji, zatem nie dojdzie do zwracania środków dotacji. Dofinansowanie jest realizowane na zasadzie refundacji, zatem niemożliwe będzie przeznaczenie środków na inny cel niż realizacja omawianego przedsięwzięcia. Dotacja z NFOŚiGW nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie ze strony Fundacji.
Pytanie
Czy Fundacji (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia pn. „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Fundacja (...) będzie płatnikiem VAT z brakiem możliwości odliczenia podatku VAT od kwoty zrealizowanej dotacji związanej zkonkursem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej.
We wniosku zgłoszeniowym o dotację Fundacja wypełniła klauzulę:
Niniejszym oświadczamy, iż:
2. podatek odtowarów i usług stanowi koszt kwalifikowany Przedsięwzięcia pn. „(...)”, inie będzie odliczany od podatku należnego w rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, z powodu braku prawnej możliwości rozliczenia podatku naliczonego, a wszystkie kwoty określone w Harmonogramie rzeczowo - finansowym są wartościami brutto.
Interpretacji Indywidualnej zKIS wymaga regulamin dotacji, który określa:
„Wytyczne w zakresie kosztów kwalifikowanych” Beneficjent zobowiązany jest złożyć oświadczenie:
czy jest/nie jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 1ustawy o podatku od towarów i usług,
czy w ramach realizowanego przedsięwzięcia będzie miał/nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT poniesionego wzwiązku z realizacją przedsięwzięcia, aw przypadku przedsięwzięć dotyczących pojazdów samochodowych, Beneficjent zobowiązany jest do dodatkowego wskazania, czy odliczenie podatku VAT przysługuje mu w całości, czy w części.
W sytuacji, gdy VAT jest kosztem kwalifikowanym, Beneficjent zobowiązany jest przedstawić interpretację indywidualną, o której mowa w ustawie z dnia 29sierpnia 1997 r.Ordynacja podatkowa, potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo doodliczenia VAT, wzwiązku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane wcałości lub w części ześrodków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej wramach zawartej umowy o dofinansowanie.
Interpretacji indywidualnej nie składają: osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów ustawy zdnia 17 maja 1989 r.o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t. j.Dz. U. z 2019 r.poz. 1347 ze zm.), ustaw odnoszących się doinnych kościołów działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z 17 maja 1989 r. ogwarancjach wolności sumienia i wyznania (t. j. Dz. U.z 2017 r. poz. 1153), jak również stowarzyszenia i fundacje powołane do życia przez te podmioty, atakże podmioty realizujące przedsięwzięcia, do których ma zastosowanie przepis art. 86a ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku odtowarów i usług.
Fundacja (...) wymagane oświadczenie nr 2wypełniła i zgodnie z wymaganiami zwraca się opotwierdzającą interpretację indywidualną do Krajowej Izby Skarbowej.
Podatek VAT stanowi koszt przedsięwzięcia inie jest odliczany od podatku należnego w rozliczeniu składanym do Urzędu Skarbowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że do Państwa celów statutowych należą m.in.: „(...)”. Prowadzą Państwo działalność gospodarczą, którą realizują komercyjnie lub niekomercyjnie na polach organizacji konferencji, działalności wydawniczej, prowadzenia badań czy działań promocyjnych.
Organizują Państwo konferencję pn. „(...)”. Konferencja ma przedstawić kluczowe elementy (...).
Wydarzenie będzie transmitowane na żywo i utrwalone w serwisie (...). Film dostępny na tej platformie będzie promowany, by dotrzeć poza grono Państwa stałych odbiorców. Informacja o konferencji będzie też przekazywana na Państwa stronie, mediach społecznościowych i przez newsletter. Przewidywane dotarcie konferencji to kilkadziesiąt osób uczestniczących stacjonarnie i kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy użytkowników (...) w ciągu kilku tygodni po wydarzeniu. Wydarzenie będzie promowane w Państwa mediach społecznościowych.
Wydana zostanie publikacja pokonferencyjna w nakładzie (...) egzemplarzy, która w ramach egzemplarzy obowiązkowych zostanie przekazana najważniejszym bibliotekom w Polsce a pozostałe będą dostępne na innych wydarzeniach organizowanych przez Fundację (...). Dzięki transmisji online i wysyłce egzemplarzy obowiązkowych treść konferencji będzie dostępna w skali ogólnopolskiej.
W ramach organizacji konferencji z kwoty dotacji będą pokryte następujące pozycje budżetowe: wynagrodzenie ekspertów, catering, projekty graficzne, promocja, wydanie publikacji, druk, korekta, skład i łamanie, redaktor tomu, transmisja on-line, relacja fotograficzna, logistyka (m.in. transport, nocleg), koordynacja projektu.
Omawiane przedsięwzięcie bezpośrednio wpisuje się w Państwa cele statutowe i nie wpisuje się w Państwa działalność gospodarczą - nie uzyskają Państwo z tego tytułu dochodów.
Udział w konferencji będzie nieodpłatny. Również przekazanie egzemplarzy publikacji wybranym bibliotekom będzie nieodpłatne. Egzemplarze publikacji pokonferencyjnych być może będą dostępne na innych wydarzeniach organizowanych przez Państwa, a jeśli tak, będą nieodpłatne.
Środki z dofinansowania zostaną przeznaczone bezpośrednio na realizację konferencji, która nie przyniesie Państwu dochodów. Dotacja z NFOŚiGW nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie ze Państwa strony.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia pn. „(...)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione. Z okoliczności sprawy wynika, że omawiane przedsięwzięcie bezpośrednio wpisuje się w Państwa cele statutowe i nie wpisuje się w Państwa działalność gospodarczą - nie uzyskają Państwo z tego tytułu dochodów. Udział w konferencji będzie nieodpłatny. Przekazanie egzemplarzy publikacji wybranym bibliotekom również będzie nieodpłatne.
Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia pn. „(...)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. nabywane towary w celu realizacji ww. przedsięwzięcia nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right