Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. III OSK 7175/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 sierpnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. B.. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 24 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Ke 1074/20 w sprawie ze skargi M. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 19 października 2020 r. Nr SKO.OŚ-60/4579/270/2020 w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta i Gminy B. z 28 sierpnia 2020 r. 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach na rzecz M. B. kwotę 348 (trzysta czterdzieści osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

Wyrokiem z 24 marca 2021 r. (sygn. akt II SA/Ke 1074/20) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z 19 października 2020 r. w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie drzewa bez zezwolenia, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), oddalił skargę.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że decyzją z 28 sierpnia 2020 r. Burmistrz Miasta i Gminy B., na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 89 ust. 1 i ust. 4 w związku z art. 84 ust 1 oraz art. 85 ust. 1 - 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020r., poz. 55 ze zm., dalej jako: u.o.p.), wymierzył skarżącej, będącej współwłaścicielką nieruchomości nr [...] obr. [...] m. B., administracyjną karę pieniężną w wysokości 3700 zł za usunięcie bez zezwolenia 1 drzewa gatunku świerk kłujący z przedmiotowej nieruchomości. W uzasadnieniu powołano się na treść art. 83 ust. 1 pkt 1 i 2 u.o.p. oraz art. 88 ust. 1 pkt 1 u.p.p. Podkreślono, że karę ustala się w wysokości dwukrotnej opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu, a w przypadku, w którym usunięcie drzewa lub krzewu jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty, administracyjną karę pieniężną ustala się w wysokości takiej opłaty, która byłaby ponoszona, gdyby takiego zwolnienia nie było (art. 89 ust. 1 u.o.p.). Wskazano, że w przypadku, kiedy ustalenie obwodu usuniętego lub zniszczonego drzewa jest niemożliwe z powodu braku kłody, obwód do wyliczenia administracyjnej kary pieniężnej ustala się przyjmując najmniejszą średnicę pnia i pomniejszając wyliczony obwód o 10% (art. 89 ust. 4 u.o.p.). Wskazano, że wyliczona w ten sposób kara stanowi kwotę 3700 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00