Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.593.2023.1.AR
Czy wydatki na nabycie Stacji do pakowania i paletyzacji, w skład których wchodzą/będą wchodziły Roboty oraz Urządzenia peryferyjne, będą stanowiły koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% tych kosztów w latach 2022-2026, na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2023 r. za pośrednictwem e-puap wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatki na nabycie Stacji do pakowania i paletyzacji, w skład których wchodzą/będą wchodziły Roboty oraz Urządzenia peryferyjne, będą stanowiły koszty poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% tych kosztów w latach 2022-2026 na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, tj. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym (dalej: „CIT”) od całości swoich dochodów w Polsce.
Spółka jest jednym z podmiotów funkcjonujących w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa”), zajmującej się sprzedażą m.in. wyrobów (…), płynu do (…) i wyrobów nowatorskich.
Jednym z głównych elementów rozwoju Spółki jest ciągłe ulepszanie parku maszynowego, automatyzacja, dążące do zwiększenia wolumenu produkcji, poprawy bezpieczeństwa pracy oraz wdrażania rozwiązań bardziej zrównoważonych energetycznie. W konsekwencji, Spółka dokonuje inwestycji i ponosi z tego tytułu koszty, m.in. na zakup fabrycznie nowych zaawansowanych technologicznie maszyn i robotów. Inwestycje te mają na celu poprawę zdolności produkcyjnych Spółki, poprzez zwiększenie automatyzacji i robotyzacji procesu produkcyjnego.
Przedmiotem niniejszego wniosku są dwa rodzaje robotów (dalej: „Roboty”), które Spółka nabyła i które mogą być nabywane w przyszłości. Pierwszy rodzaj to roboty do pakowania (dalej: „Roboty I”), drugi - to roboty do paletyzacji (dalej: „Roboty II”).
Nabywane przez Spółkę Roboty nie pracują samodzielnie, ale są częścią całych zmechanizowanych stacji do pakowania i paletyzacji (dalej: „Stacje do pakowania i paletyzacji”, „Stacje”). Zazwyczaj Spółka dokonuje zakupu całej zautomatyzowanej stacji, w której skład wchodzi Robot, a także (i) maszyny i urządzenia peryferyjne do Robota , (ii) maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy funkcjonalnie związane z Robotem, (iii) maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych oraz (iv) urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a Robotem (dalej zbiorczo: „Urządzenia peryferyjne”), niekiedy jednak niektóre elementy Stacji nabywane są oddzielnie. Spółka może dokonywać również rozbudowy istniejących Stacji poprzez nabywanie nowych Urządzeń peryferyjnych zwiększających funkcjonalność istniejących Stacji.
Jednocześnie, celem dalszej automatyzacji produkcji i rozwijania parku maszynowego, Spółka nie wyklucza w przyszłości dalszych inwestycji w robotyzację. W związku z tym przed końcem 2026 r. może nabyć kolejne Stacje, o analogicznych właściwościach jak te już przez nią posiadane.
Opis Stacji do pakowania:
Stacja do pakowania, wraz Robotem I, jest wykorzystywana do pakowania pakietów wyrobów gotowych, w zbiorcze kartony. W pierwszej kolejności formułowany jest karton, a Robot I, za pomocą ramienia z chwytakiem pobiera z układu transportującego pakiety i umieszcza je w odpowiednim miejscu w kartonie zbiorczym. Następnie karton jest zamykany i zaklejany oraz naklejana jest etykieta. Tak przygotowany karton gotowy jest opuścić Stację do pakowania. Głównym elementem Stacji do pakowania jest Robot I. Wraz z Robotem I Spółka nabywa oprogramowanie pozwalające na jak najlepsze dostosowanie pracy Robota I do wymagań produkcji. Dzięki temu możliwe jest edytowanie parametrów procesowych, takich jak waga, wymiary kartonów i pakietów, a także tworzenie konfiguracji opakowań i ułożenia pakietów w kartonie. Dzięki możliwości zapisania układu nie jest konieczne każdorazowe konfigurowanie ustawień, co znacznie przyspiesza pracę w momencie przezbrajania maszyn na produkcję produktów innej marki.
Opis Stacji do paletyzacji:
Stacja do paletyzacji wykorzystywana jest na ostatnim etapie produkcji. Częścią Stacji do paletyzacji jest sekcja inspekcyjna, w której to może być przeprowadzana kontrola prawidłowości wagi kartonu, czy umieszczonej na nim etykiety. Funkcje rozpoznawcze realizowane są za pomocą skanerów kodów kreskowych i czujników wizyjnych. Dzięki nim możliwe jest wykrywanie ewentualnych błędów na poprzednich etapach produkcji. Prawidłowo przygotowane kartony transportowane są następnie do Robota II, który służy do odbierania kartonów z wyrobem gotowym, a następnie układania ich na paletach. Tak przygotowane palety po zapakowaniu w folie i naklejeniu etykiety umieszczane są na magazynie. Stamtąd zostaną rozdystrybuowane do odbiorców.
Podstawowym elementem Robota II jest chwytak, dostosowany do wszystkich parametrów kartonów oraz ich schematów paletyzacji. Praca chwytakiem polega na pochwyceniu kartonu z sekcji odbioru, następnie kartony transportowane są nad paletę i odkładane w odpowiednie miejsce.
Integralną część Robota II stanowi oprogramowanie do konfiguracji i sterowania, które umożliwia zaprogramowanie i używanie wielu niezależnych programów paletyzacji. Operator może stworzyć nowy program, który będzie uwzględniać wymiary kartonów, wymiary palety, schemat ułożenia kartonów na palecie, w tym także rotację kartonu tak, aby etykieta znajdowała się z odpowiedniej strony. Raz zaprogramowany system dostosowany do danego produktu, może zostać zapisany do użytku w przyszłości. Programy można łatwo przełączać i konfigurować.
Każda ze Stacji składa się z:
a)Robota, który:
- Jest sterowalny za pomocą sterownika PLC,
- Jest programowalny przy użyciu pulpitu HMI,
- Posiada funkcje: chwytania, puszczania oraz transportowania,
- Jest stacjonarny,
- Posiada minimum trzy stopnie swobody,
- Wykonuje precyzyjne czynności lokomocyjne, przenoszenia, przemieszczania i układania produktów według zadanego algorytmu,
-Jest przystosowany do pracy w środowisku przemysłowym,
- Jest wielozadaniowy,
- Wymienia dane w formie cyfrowej pomiędzy urządzeniami, które są w nim zabudowane, m.in. silnikami, transporterami itp.,
- Jest połączony z systemami teleinformatycznymi Spółki, usprawniającymi procesy
produkcyjne, w szczególności z systemem zarządzania produkcją, umożliwiającym m.in. zdalny podgląd panelu operatorskiego, zdalne programowanie, dodawanie nowych procedur, czy systemem Track&Trace,
- Jest monitorowany za pomocą różnych czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.
b) Urządzeń peryferyjnych, którymi mogą być, m.in.:
- Obrotniki,
- Nastawniki,
- Tory jezdne,
- Windy,
- Przenośniki transportujące wyrób gotowy,
- Czytnik/skaner kodów kreskowych,
- Skanery bezpieczeństwa,
- Czujniki wizyjne,
- Komputer/sterownik PLC,
- Klatka/ogrodzenie (obszar pakowania, w którym znajduje się Robot),
- Zabezpieczenie bram (Stacja będzie wygrodzona dla celów bezpieczeństwa i dostęp do niej w celu np. serwisowania będzie się odbywał za pomocą odpowiednich bram/furtek, zabezpieczonych celem zapobieżenia dostaniu się do linii osób nieupoważnionych),
- Zaklejarka kartonów,
- Etykieciarka,
- Układ rozdzielania i obracania kartonów,
- Stacje załadowcze lub odbiorcze,
- Wózki samojezdne AGV wraz z systemem ich sterowania.
Jednocześnie, Stacje stanowią de facto część linii produkcyjnej. Proces produkcyjny rozpoczyna się od dostarczenia na linię produkcyjną surowców, materiałów oraz części składowych wyrobów gotowych, następnie obejmuje wytworzenie (uformowanie) wyrobu gotowego, pogrupowanie i spakowanie wyrobów w opakowania jednostkowe, spakowanie opakowań jednostkowych w kartony zbiorcze, a kończy się zapakowaniem oraz przygotowaniem palety z wyrobami gotowymi do wywiezienia do magazynu. Wszystkie te czynności odbywają się w ramach jednego ciągu linii produkcyjnej.
Działanie Stacji jest w pełni zautomatyzowane. Proces paletyzacji/pakowania odbywa się de facto bez udziału człowieka. Komunikacja na poziomie „człowiek - maszyna” odbywa się przez dotykowy pulpit (HMI - Human-Machine Interface). Dzięki jego zastosowaniu możliwe jest łatwiejsze operowanie i konfiguracja paletyzacji/pakowania.
Mając na uwadze powyższe, Stacje przyczyniają się do zwiększania produktywności i konkurencyjności na rynku, z uwagi na fakt, iż ich zastosowanie, pozwala na przygotowanie większego wolumenu finalnego wyrobu, w znacznie krótszym czasie. Stacje też pozwalają na znaczne wyeliminowanie wykonywania prac ręcznych, generujących istotne koszty. Jednocześnie, usprawniają produktywność, bowiem zautomatyzowane działanie Stacji pozwala na uzyskanie lepszego efektu, w krótszym czasie, a co więcej odpowiednio zaprogramowane Roboty są w stanie skompensować braki kadrowe, ponieważ mogą pracować w trybie ciągłym.
W tym miejscu, Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, iż Urządzenia peryferyjne stanowią urządzenia integralne do Robotów, będących przedmiotem niniejszego wniosku. Elementy Stacji warunkują funkcjonowanie Robotów przemysłowych i są z nimi na tyle ściśle powiązane, że funkcjonowanie Robotów bez Urządzeń peryferyjnych byłoby niemożliwe i pozbawione gospodarczego sensu. Urządzenia składające się na Stację są specjalnie zaprojektowane pod funkcjonowanie Robotów i ściśle z nimi współpracują, tworząc razem zautomatyzowany i zrobotyzowany system układania produktów gotowych w kartonach/na paletach. Jednocześnie, jak wskazano powyżej, Wnioskodawca w przyszłości może dokonywać również rozbudowy istniejących Stacji poprzez nabywanie nowych Urządzeń peryferyjnych zwiększających funkcjonalność Stacji. Decyzja o potencjalnym zakupie będzie zależna od przyszłego zapotrzebowania produkcji oraz rozwijającego się stanu techniki. Niemniej jednak, wszystkie Urządzenia peryferyjne jakie będą przedmiotem potencjalnych przyszłych nabyć będą urządzeniami integralnymi do Robotów, a zastosowana w nich technologia i automatyka przemysłowa będzie powodować, iż ich efektywne wykorzystanie będzie możliwe tylko przy współpracy z danym Robotem.
Wszystkie nabyte przez Spółkę Roboty, jak i Urządzenia peryferyjne tworzące Stacje do pakowania i paletyzacji (dalej: „Aktywa”), zostały zakupione przez nią jako fabrycznie nowe urządzenia. Wydatki na zakup Aktywów nie zostały i nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Spółka wprowadziła Aktywa do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Przy czym należy zaznaczyć, iż nabyte wartości niematerialne i prawne nie podlegają odrębnej amortyzacji, a zostały skapitalizowane do wartości początkowej odpowiedniego środka trwałego. Analogicznie, nie wszystkie Urządzenia peryferyjne podlegają odrębnej amortyzacji, a zostały skapitalizowane do wartości początkowej odpowiedniego środka trwałego, jakim jest dany Robot.
Wnioskodawca dokonywał w latach poprzednich, aktualnie dokonuje i przez następne lata podatkowe będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od Aktywów według stawek amortyzacyjnych przewidzianych w załączniku nr 1 do ustawy o CIT, które traktuje jako koszt podatkowy w rachunku podatkowym.
W latach podatkowych, w których Spółka zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.
Jednocześnie Spółka nie uzyskuje/nie planuje uzyskiwać dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT), ani z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT).
Istotne elementy opisu sprawy zawarto również we własnym stanowisku w sprawie, gdzie wskazano, że Roboty I oraz II wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do masowej produkcji wyrobów gotowych, jak również, iż czynności związane z pakowaniem i paletyzacją stanowią nieodłączny element procesu produkcyjnego, a realizowane są przed etapem magazynowania i dystrybucji produktów.
Pytanie
Czy wydatki na nabycie Stacji do pakowania i paletyzacji, w skład których wchodzą/będą wchodziły Roboty oraz Urządzenia peryferyjne, będą stanowiły koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% tych kosztów w latach 2022-2026, na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na nabycie Stacji do pakowania i paletyzacji, w skład których wchodzą/będą wchodziły Roboty oraz Urządzenia peryferyjne, będą stanowiły koszty poniesione na robotyzację, w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% tych kosztów w latach 2022-2026, na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa o CIT), podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zatem aby podatnik mógł skorzystać z ulgi na robotyzację musi spełnić następujące warunki:
1)podatnik musi uzyskiwać przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych;
2)podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów przyporządkowane do źródła przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych;
3)podatnik musi zidentyfikować wśród ww. kosztów uzyskania przychodów koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację, a więc koszty spełniające definicję określoną w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT.
Stosownie do art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami
przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem
przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych,
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbęnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1,
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2,
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W myśl art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Z kolei, zgodnie z ust. 4 omawianego przepisu, przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)brotniki;
6)nastawniki;
7)stacjeczyszczące;
8)stacjeautomatycznegoładowania;
9)stacjezaładowcze lubodbiorcze;
10)złączakolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania,
spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, zagwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania i wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras i wyoblarek.
Ponadto, stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonalność oraz sposób działania każdego z Robotów, będącego przedmiotem niniejszego wniosku spełnia wymogi określone w art. 38eb ust. 3 ustawy, bowiem są:
1.Automatycznie sterowalne i programowalne
Ustawa o CIT ani inne ustawy podatkowe nie definiują, co należy rozumieć przez określenie „automatycznie sterowana, programowalna maszyna”. Należy sięgnąć zatem do definicji językowych.
Zgodnie z Encyklopedią PWN „sterowanie automatyczne” oznacza „sterowanie za pomocą urządzeń sterujących (bez udziału człowieka)”.
Słownik Języka Polskiego PWN wskazuje, że przez słowo „automatyczny” należy rozumieć „działający samoczynnie, za pomocą odpowiedniego urządzenia” oraz „wykonywany lub regulowany za pomocą automatu”. Natomiast słowo „sterować” oznacza „kierować pracą jakiegoś urządzenia za pomocą odpowiednich urządzeń” oraz „wpływać na coś lub manipulować kimś”.
Spółka nabywa i planuje nabywać Roboty I i Roboty II wraz z dedykowanym dla nich oprogramowaniem. Dzięki temu może dostosować pracę Robotów do wszelkich rodzajów paczek i pakietów wyrobów gotowych oraz wymiarów kartonów i palet. Roboty sterowane są za pomocą sterownika PLC (sterownik PLC - Programmable Logic Controller) czyli Programowalny Sterownik Logiczny. Jest to uniwersalne urządzenie mikroprocesorowe przeznaczone do sterowania pracą urządzenia.
Robot I za pomocą chwytaka przemieszcza pakiet paczek z podajnika do kartonu w odpowiednim ułożeniu. Wszystko to dzieje się automatycznie, Robot I nie wymaga nieustannego sterowania przez operatora. Operator za pomocą oprogramowania wybiera jedynie odpowiednie ustawienia i czuwa nad poprawnością pracy Robota I.
Robot II za pomocą chwytaka transportuje kartony z sekcji odbioru nad paletę, a następnie odkłada je w odpowiednim schemacie.
Zatem, zdaniem Spółki, nabywane przez nią Roboty są automatycznie sterowanymi maszynami.
Z kolei w odniesieniu do programowalności w normie ISO 8373:2021 wskazano, że "reprogrammable means designed so that the programmed motions or auxiliary functions can be changed without physical alteration". A zatem "Programowalny" wg definicji ISO 8373 oznacza zaprojektowany w taki sposób, że zaprogramowane ruchy lub funkcje pomocnicze urządzenia można zmieniać bez dokonywania fizycznych zmian.
Zdaniem Spółki, cecha programowalności jest spełniona poprzez możliwość zaprogramowania Robotów do pracy z towarami o różnych parametrach wagowych i rozmiarowych. Dostosowanie Robotów do produkcji towaru o innych właściwościach nie wymaga wymiany komponentów albo przebudowy całego Robota, a jedynie zmiany ustawień, które odpowiadają za odpowiednie ruchy jego poszczególnych elementów. Tym samym, po dostosowaniu ustawień do parametrów pakowanego lub paletyzowanego produktu, powrót do poprzednich ustawień wymaga jedynie ponownego elektronicznego przeprogramowania. Oprogramowanie umożliwia także zapisywanie poszczególnych programów pakowania czy paletyzacji, co również przyspiesza sam proces przeprogramowania i przezbrajania linii, bez fizycznej i manualnej ingerencji.
2.Wielozadaniowe
Zdaniem Spółki, cecha wielozadaniowości również jest spełniona przez Roboty. Procesy pakowania, jak i paletyzacji wymagają od Robotów wykonania kolejno szeregu zadań.
Robot I za pomocą chwytaka przechwyca pakiety wyrobów (…) transportowane do niego układem transportowym, podnosi je i przenosi nad karton zbiorczy. Następnie układa je w kartonie w odpowiednim miejscu, w zdefiniowanej konfiguracji. Zatem wielozadaniowość Robota I polega na przechwycenia pakietu, przeniesieniu pakietu nad karton i odłożeniu go w kartonie według zaprogramowanej konfiguracji.
Działanie Robota II jest analogiczne. Robot II podnosi karton zbiorczy znajdujący się w sekcji odbioru, następnie transportuje go nad paletę i układa zgodnie z zaprogramowanym schematem, w odpowiednim miejscu. Jego wielozadaniowość polega na przechwyceniu kartonu, jego transporcie nad paletę i ułożeniu na palecie w odpowiednim miejscu zgodnie z zaprogramowaną konfiguracją.
3.Stacjonarne lub mobilne, o co najmniej 3 stopniach swobody oraz posiadają właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Roboty są/mogą być stacjonarne, tj. są/będą postawione w jednym miejscu w danej hali przemysłowej, stanowiącej jego środowisko pracy.
Wszystkie nabyte przez Spółkę Roboty, jak i Roboty które Spółka planuje nabyć, posiadają i będą posiadać co najmniej 3 stopnie swobody.
Jednocześnie, posiadają zdolności lokomocyjne bądź manipulacyjne, bowiem posiadają zdolność przenoszenia, obracania, przemieszczania i układania produktów.
4.Wykorzystywane do zastosowań przemysłowych
Wyrażenie „dla zastosowań przemysłowych” również nie znajduje swojej definicji w ustawie o CIT i innych ustawach podatkowych, dlatego tu także należy odwołać się do wykładni językowej.
Słownik Języka Polskiego PWN definiuje „przemysł” jako „produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych”.
Można także sięgnąć do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, gdzie "przemysł" został zdefiniowany jako: "ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)".
Kolejną definicję przemysłu możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się "przemysł" jako: "działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych".
Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).
Roboty I oraz II wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do masowej produkcji wyrobów gotowych (…). Dzięki możliwości zaprogramowania Robotów do przemieszczania pakietów i kartonów o różnych parametrach, ich zastosowanie nie ogranicza się tylko do jednego rodzaju produktu. Jednocześnie, ich wykorzystanie znacznie skraca czas pakowania pakietów i paletyzacji kartonów oraz praktycznie pozwala wykluczyć fizyczne zaangażowanie pracowników w proces pakowania i paletyzacji.
Czynności związane z pakowaniem i paletyzacją stanowią nieodłączny element procesu produkcyjnego, a realizowane są przed etapem magazynowania i dystrybucji produktów. Współczesny proces produkcyjny obejmuje szereg etapów, które całościowo prowadzą do wytworzenia produktu przygotowanego do dystrybucji - bez uszkodzeń, które uniemożliwiałyby korzystanie z danego wyrobu. Proces produkcyjny Spółki rozpoczyna się od dostarczenia na linię produkcyjną surowców, materiałów oraz części składowych wyrobów gotowych, następnie obejmuje wytworzenie (uformowanie) wyrobu gotowego, pogrupowanie i spakowanie wyrobów w opakowania jednostkowe, spakowanie opakowań jednostkowych w kartony zbiorcze i kończy się zapakowaniem oraz przygotowaniem palety z wyrobami końcowymi do wywiezienia do magazynu. Wszystkie te czynności odbywają się w ramach jednego, nieprzerwanego ciągu linii produkcyjnej. Zarówno Robot I, jak i Robot II są częścią linii produkcyjnej. Tym samym, zdaniem Spółki, wyodrębnienie z procesu produkcji etapu pakowania i paletyzacji miałoby charakter sztuczny i oderwany od przemysłowego procesu produkcyjnego Spółki.
Ponadto, stanowisko Spółki jest zgodne z definicją „procesu produkcyjnego” zawartą w Encyklopedii PWN, zgodnie z którą składa się on z „procesu technologicznego oraz kontroli jakości, transportu (bliskiego), magazynowania, regeneracji, remontów itp.”.
W ocenie Spółki, jej stanowisko znajduje również potwierdzenie Stanowisko w objaśnieniach MinisterstwaFinansów umieszczonych na stronie internetowej
https://www.podatki.gov.pl/niskiepodatki/przedsiebiorca-niskie-podatki/ulgi-na-innowacje-niskie- podatki/ulga-na-robotyzacje-przemyslowa-niskie-podatki/, w których wskazano, że:"Ulga na robotyzację przemysłową jest skierowana do firm, które chcą usprawnić produkcję przez zastosowanie robotów przemysłowych. (...) Roboty przemysłowe pozwolą uzupełnić braki kadrowe przy pracach ciężkich, monotonnych i wykonywanych w szkodliwych warunkach. Częściowa automatyzacja produkcji będzie nie tylko tańsza, ale także bezpieczniejsza z punktu widzenia pracowników (np. wypadki, pandemia, upały). Dzięki efektywniejszemu parkowi maszynowemu, polskie firmy zwiększą zakres swojej produkcji i zatrudnią więcej wykwalifikowanych pracowników, którym będą mogły zaoferować lepsze warunki pracy, w tym także finansowe".
Przyjęcie przeciwnego stanowiska, aniżeli prezentowane przez Wnioskodawcę, oznaczałoby, że przepisy dotyczące ulgi na robotyzację nie przystawały do realiów współczesnej gospodarki i procesów produkcyjnych. Powszechną praktyką jest bowiem tworzenie nowoczesnych linii produkcyjnych obejmujących całościowy proces produkcji, tj. rozpoczynający się od podania surowców/materiałów, poprzez etap wytworzenia, etap segregacji, kompletacji, po etap pakowania/oraz paletyzacji produktów.
Stanowisko Spółki, znajduje również potwierdzenie m.in. w wyroku WSA z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. I SA/Gl 119/23, gdzie wskazano: „Zdaniem Sądu, procesy produkcyjne mają na celu nie tylko bezpośrednie wykonanie produktu - do czego ogranicza się stanowisko organu, ale również obejmują dalsze etapy, nawet między magazynem materiałów, a magazynem wyrobów gotowych wraz z różnorodnymi, zachodzącymi w tym okresie, procesami produkcyjnymi. Nie ma podstaw, aby bez wyraźnego zawężenia przez prawodawcę językowego znaczenia pojęcia „dla zastosowań przemysłowych", nie przyjmować, że na proces produkcyjny przedsiębiorstwa składa się całość wykonania produktu od etapu odebrania materiałów z magazynu materiałów i surowców, poprzez transport, produkcję, kontrolę jakości oraz pakowanie.”, czy interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 maja 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.186.2023.2.MBD, w której organ zgodził się z podatnikiem, że: „(...) uwzględniając warunki wskazane przez art. 38eb ust. 3 ustawy o PDOP, należy również odnieść się do praktycznego wykorzystania robota do zastosowań przemysłowych. Jak wskazano w stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego, Robot (wraz z Urządzeniami Peryferyjnymi) jest wykorzystywany w procesie pakowania produktów Wnioskodawcy. Czynności związane z pakowaniem produktów, stanowią integralny i nieodłączny element procesu produkcyjnego. (...) Bez właściwego opakowania produktów Spółki, nie można mówić o zakończonym procesie produkcyjnym. W konsekwencji, warunek dotyczący zastosowania przemysłowego w przypadku Robota należy uznać za spełniony.”
Mając na uwadze powyższe, należy jednoznacznie stwierdzić, iż Roboty opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym są integralne z procesem produkcyjnym Spółki, a usunięcie któregoś z nich doprowadziłoby do istotnej zmiany cyklu produkcyjnego, a nawet jego zaburzenia.
5.Maszynami wymieniającymi dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania
Roboty wymieniają dane w formie cyfrowej pomiędzy elementami budującymi danego Robota, tj. m.in. ramieniem, chwytakiem, silnikami, itp. Dzięki temu możliwe jest zdalne sterowanie, programowanie, monitorowanie i diagnozowanie poszczególnych elementów wchodzących w skład Robota.
6.Połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów
Roboty są połączone z systemami teleinformatycznymi Spółki, usprawniającymi procesy produkcyjne, w szczególności z systemem zarządzania produkcją, umożliwiającym m.in. zdalny podgląd panelu operatorskiego, zdalne programowanie, dodawanie nowych procedur, czy systemem Track&Trace.
7.Monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń
Stacje posiadają skanery bezpieczeństwa. W zależności od typu Robota, niektóre z jego chwytaków mogą być wyposażone w przyssawki podciśnieniowe. Ponadto, Stacje posiadają czytniki/skanery kodów kreskowych. Z kolei pulpit HMI pozwala na monitorowanie przebiegu pracy Stacji.
8.Zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika
Roboty są silnie zintegrowane z innymi maszynami produkcyjnymi, a nawet są integralną częścią linii produkcyjnej. Roboty I pobierają pakiety bezpośrednio z układu transportującego i umieszczają je w kartonach. Natomiast Roboty II przechwytują kartony z sekcji odbioru i układają na paletach. Te etapy produkcji nie wymagają zaangażowania pracowników, proces odbywa się w pełni automatycznie.
Jednocześnie, jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka oprócz wydatków na Roboty, ponosi również wydatki na Urządzenia peryferyjne, w tym na maszyny i urządzenia peryferyjne wskazane w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT (np. tory jezdne, obrotniki, nastawniki, stacje załadowcze lub odbiorcze), a także maszyny, urządzenia oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służące m.in. zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy.
Należy zauważyć, iż ustawodawca definiuje maszyny i urządzenia peryferyjne przy użyciu otwartego katalogu urządzeń mieszczących się w tej kategorii.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca chciał objąć dyspozycją urządzeń i maszyn peryferyjnych jak najszerszy katalog urządzeń. Wskazany został jedynie warunek, aby urządzenia te były funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN słowo „peryferyjny” oznacza „ mniej istotny, uboczny, drugoplanowy; marginalny, drugorzędny”. Natomiast słowo „urządzenie” oznacza „mechanizm lub zespół mechanizmów, służący do wykonania określonych czynności”. Z kolei słowo „maszyna” oznacza „urządzenie zawierające mechanizm lub zespół współdziałających mechanizmów, służące do przetwarzania energii albo do wykonywania określonej pracy”.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy część Urządzeń peryferyjnych wskazanych w stanie faktycznym spełnia ustawową definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych. Natomiast pozostała część wydatków, która nie mieści się stricte w ustawowej definicji maszyn i urządzeń peryferyjnych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT (np. klatka/ogrodzenie, zabezpieczenie bram, skaner bezpieczeństwa), w ocenie Wnioskodawcy mieszczą się w katalogu wydatków na robotyzację wskazanym w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, bowiem stanowią m.in. maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy, funkcjonalnie związane z robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy [...], oraz pełniące inne funkcje związane z Robotami.
Za powyższym stanowiskiem przemawia także cel jaki przyświecał ustawodawcy przy wprowadzaniu przepisów regulujących ulgę na robotyzację. Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw: „(...) Pożądane jest, aby na robotyzację decydowało się coraz więcej polskich przedsiębiorstw. Robotyzacja powinna stać się kluczowym narzędziem służącym do zwiększania efektywności rynkowej. Sektorem gospodarki, w którym występuje częsta interakcja świata cyfrowego i środowiska fizycznego jest przemysł. Tempo czwartej rewolucji przemysłowej jest nieporównywalnie szybsze w odniesieniu do wcześniejszych zmian w przemyśle. Proces ten przyspiesza, m.in. za sprawą wykładniczego wręcz rozwoju sztucznej inteligencji (AI), robotyzacji, Internetu rzeczy (loT) i rozwiązań chmurowych.”
Jeżeli zatem, celem wprowadzonych przepisów było stworzenie środowiska sprzyjającego automatyzacji przemysłowego procesu produkcji i zwiększeniu efektywności rynkowej, to w ocenie Wnioskodawcy naturalne jest, że wolą ustawodawcy było objęcie preferencyjnymi przepisami jak najszerszej kategorii wydatków poniesionych na robotyzację. Zasadniczo bowiem, rolą ulg podatkowych jest stymulacja określonego rodzaju zachowań podatników w celu osiągnięcia efektu zamierzonego przez ustawodawcę. W przypadku ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, efektem pożądanym przez ustawodawcę jest możliwie najszersza implementacja rozwiązań technicznych służących poprawie wydajności procesów produkcyjnych (operacyjnych) podatników.
Ponadto, należy podkreślić, iż Urządzenia peryferyjne, pełnią drugoplanowy element w stosunku do Robotów, w procesie pakowania/paletyzacji. Ze względu na techniczną specyfikę Robota i Urządzeń peryferyjnych, poziom ich integralności oraz funkcjonalnego związania jest tak wysoki, że samodzielnie urządzenia te nie są w stanie spełniać swoich funkcji w zakresie cyklu produkcyjnego Wnioskodawcy. Dopiero łączna współpraca Urządzeń peryferyjnych z Robotem, tworzących daną Stancję pozwala na osiągnięcie Wnioskodawcy zamierzonego celu produkcyjnego (spakowanych na paletach i przygotowanych do wywiezienia lub magazynowania określonych wyrobów gotowych).
Mając na uwadze powyższe, wydatki na nabycie Stacji do pakowania i paletyzacji, w skład których wchodzą/będą wchodziły Roboty oraz Urządzenia peryferyjne, w tym wszelkie maszyny, urządzenia, rzeczy oraz systemy służące celom wskazanym w katalogu art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT, będą stanowiły koszty poniesione na robotyzację w rozumieniu art. 38eb ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% tych kosztów w latach 2022-2026 na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego Państwa stanowiska w sprawie.
Odnosząc się do powołanego przez Państwa wyroku sądu administracyjnego wskazać należy, że nie jest on wiążący dla organu podatkowego. Orzeczenie to dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie wydane rozstrzygnięcie jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich rozstrzygnięć wprost, ponieważ nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right