Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 10 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Gd 1091/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Diana Trzcińska po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Gdańsku sprawy ze sprzeciwu A Spółki z o.o. z siedzibą w G. od decyzji Wojewody Pomorskiego z dnia 10 listopada 2023 r., nr WI-I.7840.1.171.2023.GM w przedmiocie pozwolenia na budowę oddala sprzeciw.

Uzasadnienie

S. Sp. z o.o. (dalej jako Spółka lub skarżąca), wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego sprzeciw od decyzji Wojewody Pomorskiego z 10 listopada 2023 r. w przedmiocie pozwolenia na budowę, wydanej w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z 3 sierpnia 2023 r. Starosta Wejherowski zatwierdził projekt budowlany i udzielił Spółce pozwolenia na przebudowę istniejących miejsc postojowych na dz. nr [..]-[..] i części dz. nr [..]-[..] obr. [..].

W dniu 11 sierpnia 2023 r. Spółka oraz [..] Spółka Akcyjna złożyły oświadczenia, że zrzekają się prawa do wniesienia odwołania od ww. decyzji.

Po rozpoznaniu wniesionego od tak wydanej decyzji odwołania Wspólnoty Mieszkaniowej "[..] (dalej jako Wspólnota Mieszkaniowa), decyzją z 10 listopada 2023 r. Wojewoda Pomorski uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji, wskazując, że Starosta wadliwie ustalił krąg stron postępowania, a tym samym pozbawiono stronę udziału w postępowaniu o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla przedmiotowej inwestycji.

Niezależnie od powyższego, Wojewoda zauważył, że zamierzenie obejmuje "przeniesienie miejsc postojowych w inną lokalizację", czego nie można sklasyfikować jako przebudowę, lecz jako rozbiórkę istniejących i budowę nowych miejsc postojowych. Nadto w ocenie organu odwoławczego zmiana liczby miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych stanowi próbę obejścia przepisów prawa, gdyż jedynie stanowiska postojowe dla samochodów osobowych, z których korzystają wyłącznie osoby niepełnosprawne, mogą być zbliżone bez żadnych ograniczeń do okien innych budynków. Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie, bowiem wszystkie miejsca postojowe oznaczone symbolem osoby niepełnosprawnej znajdują się w odległości mniejszej niż 20 m od okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi w budynku mieszkalnym. Wojewoda wskazał także na rozbieżności w części opisowej i rysunkowej projektu zagospodarowania terenu. Zauważył także, że zamierzenie budowlane jest niezgodne z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 645) dalej jako u.d.p., gdyż odległość parkingu od zewnętrznej krawędzi jezdni wynosi 4-9 m. Nadto uznał, że przy ponownym rozpatrywaniu sprawy organ I instancji powinien ustalić, czy udzielono pozwolenia na użytkowanie parkingu obsługującego budynek wielorodzinny L. Jeżeli inwestor nie zakończył budowy, rozbiórkę i budowę nowych miejsc postojowych obsługujących budynek L. należy dokonać w trybie zmiany pozwolenia na budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00