Postanowienie NSA z dnia 21 grudnia 2023 r., sygn. II GW 132/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Jacek Boratyn (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej wniosku Burmistrza Dzierżoniowa z dnia 21 września 2023 r., nr. OPS.DO.4110.6916.2023, o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Dzierżoniowa a Prezydentem Wrocławia w przedmiocie przyznanie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych postanawia: wskazać Burmistrza Dzierżoniowa jako organ właściwy do załatwienia sprawy.
Uzasadnienie
Burmistrz Dzierżoniowa, wnioskiem z 21 września 2023 r., zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Prezydentem Wrocławia, poprzez wskazanie Prezydenta Wrocławia jako organu właściwego do ustalenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych, dla A. J. (dalej zwanego świadczeniobiorcą), ostatnio zameldowanego w Dzierżoniowie.
W uzasadnieniu wniosku podano, że MOPS we Wrocławiu przekazał OPS w Dzierżoniowie wniosek 4 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką we Wrocławiu o potwierdzenie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych, uznając się za niewłaściwy w sprawie.
MOPS we Wrocławiu przekazał wniosek OPS w Dzierżoniowie z uwagi na to, że świadczeniobiorca aktualnie nie ma miejsca zamieszkania we Wrocławiu, zameldowany był zaś w Dzierżoniowie.
Burmistrz Miasta Dzierżoniowa podkreślił, że z przekazanej mu dokumentacji nie wynika, aby MOPS we Wrocławiu wystąpił do 4 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką we Wrocławiu o udostępnienie danych do kontaktu dotyczących świadczeniobiorcy. Z danych zgromadzonych w Centralnej Bazy Beneficjentów Empatia wynika zaś, że w dniu 27 stycznia 2022 r. do MOPS we Wrocławiu wpłynął wniosek dotyczący świadczeniobiorcy, który został tam rozpatrzony.