Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.867.2023.4.MB
Skutki podatkowe zbycia nieruchomości (działek) otrzymanej w darowiźnie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 17 stycznia 2024 r. (wpływ 22 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zamierza Pan sprzedać niezabudowane działki budowlane (dalej: działki) powstałe z podziału działki nr A (księga wieczysta ...) (dalej: działka).
Nie zajmuje się Pan zawodowo sprzedażą nieruchomości. Od kilkudziesięciu lat prowadzi Pan gospodarstwo rolne, z tego tytułu od 2006 roku jest czynnym podatnikiem VAT. Nie prowadzi Pan innej działalności gospodarczej.
Przedmiotową działkę nabył Pan wraz z żoną do wspólności ustawowej na podstawie umowy darowizny od Pana rodziców w 1997 roku. Wspólność ustawowa pomiędzy małżonkami nie ustała. Pana żona nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Od dnia nabycia działka była uprawiana oraz wykorzystywana wyłącznie w Pana gospodarstwie rolnym posiadając status gruntu rolnego. Podczas nabycia grunt nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie miał Pan prawa do odliczenia podatku VAT. Wykorzystywał Pan działkę jedynie jako pole uprawne w swoim gospodarstwie, zatem do dnia przejścia gospodarstwa na podatek VAT była wykorzystywana do działalności zwolnionej od podatku, od daty rejestracji w VAT do celów opodatkowanych związanych z produkcją rolną.
W roku 2022 otrzymał Pan warunki zabudowy dla działki, zgodne z którymi na działce ustalono warunki zabudowy 15 budynków mieszkaniowych jednorodzinnych .
W roku 2023 wraz z żoną podzielił Pan działkę i postanowiliście Państwo sprzedać część powstałych po wydzieleniu mniejszych działek. Podziału działki dokonaliście Państwo na własną rękę korzystając z pomocy profesjonalisty posiadającego odpowiednie uprawnienia.
Obecnie jest Pan wraz z małżonką w posiadaniu działek o numerach A/1 do A/17 z czego działki A/9 oraz A/16 stanowią drogi wewnętrzne.
Działka nigdy nie była wynajmowana ani dzierżawiona. Nie występował Pan o wydanie zgody na wybudowanie przyłączy mediów. Nie występował Pan we własnym zakresie o miejscowy plan zagospodarowania terenu. Dla działek nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Rozpoczął Pan poszukiwanie nabywców na ww. działki. Do dnia dzisiejszego podpisano kilka umów przedwstępnych, jednak żadna działka nie została jeszcze zbyta. Szuka Pan klientów głównie poprzez wyspecjalizowaną firmę pośredniczącą (w celu ograniczenia ryzyk wynikających z braku doświadczenia oraz braku wiedzy niezbędnej do dokonania bezpiecznej transakcji sprzedaży).
Nie podejmował Pan i nie będzie podejmował żadnych działań wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartość ww. działki (z wyjątkiem kosztów związanych z podziałem). Nie podejmował Pan ani nie będzie podejmował aktywnych działań marketingowych wykraczający poza zwykłe formy ogłoszenia w celu sprzedaży ww. działki. Posiada Pan inne działki, jednak ani w przeszłości nie dokonywał ich sprzedaży, ani nie planuje ich sprzedać w przyszłości.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania.
Kto dokładnie, kiedy i na podstawie jakich dokumentów (np. pełnomocnictwa udzielonego przez Pana) wystąpił z wnioskiem o wydanie warunków zabudowy dla działki nr A, na podstawie którego wydano warunki zabudowy 15 budynków mieszkaniowych jednorodzinnych w roku 2022? Czy z ww. wnioskiem wystąpił Pan, Pana żona, czy Państwo oboje?
W 2022 roku Pana żona wystąpiła o wydanie warunków zabudowy dla działki o nr A. W odpowiedzi wydano decyzję o ustalenie warunków zabudowy dla przedsięwzięcia polegającego na budowie 14 budynków mieszkalnych jednorodzinnych. W 2022 r. Pana żona wystąpiła do urzędu z wnioskiem o zmianę wydanej decyzji na 15 budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Jakie były daty zawarcia umów przedwstępnych oraz warunków określonych w tych umowach z przyszłymi nabywcami (tj. jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień umów przedwstępnych będą ciążyć na Panu, a jakie na stronie kupującej) ?
Lista umów:
(...)
Czy w ramach zawartych umów przedwstępnych przyszłym nabywcom zostało/zostanie udzielone pełnomocnictwo lub jakiekolwiek inne umocowanie prawne do działania w Pana imieniu w związku z uzyskaniem przez nabywców działki zgód i uzgodnień związanych z nabyciem nieruchomości? Jeśli tak, to prosimy wskazać zakres pełnomocnictwa (np. występowanie przed organami administracji publicznej, podejmowania działań faktycznych i prawnych, niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń, składania wniosków, odbioru decyzji i postanowień itp.).
Umowy nie przewidują udzielenia pełnomocnictwa, niemniej jednak na wniosek kupujących wydaliście Państwo:
a. Pełnomocnictwo (udzieliła Pana żona) dla inwestora umożliwiające mu wystąpienie do Starostwa w celu wszczęcia postępowania administracyjnego w celu zatwierdzenia projektu budowlanego oraz wydania pozwolenia na budowę (dot. działki A/7),
b. Umowę użyczenia (zawarł Pan) dotyczącą działki A/10, umożliwiającą rozpoczęcie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Umowa została zawarta na okres bezterminowy. Umowa przeniosła na biorącego w używanie koszty eksploatacji oraz zobowiązała do zwrotu w stanie niepogorszonym po upływie okresu użyczenia. Umowa nie przewiduje wynagrodzenia.
W jaki sposób wykorzystywał Pan grunty obejmujące działki będące przedmiotem sprzedaży (udziały) od chwili wejścia w ich posiadanie do dnia sprzedaży, których jest Pan współwłaścicielem w ramach współwłasności małżeńskiej? Informacji należy udzielić odrębnie do każdej działki mającej być przedmiotem sprzedaży.
Wszystkie grunty wchodzące w skład działki nr A (podzielonej następnie na działki o numerach A/1, A/2, A/3, A/4, A/5, A/6, A/7, A/8, A/9, A/10, A/11, A/12, A/13, A/14, A/15, A/16, A/17) od dnia nabycia w drodze darowizny tj od 1997 r. były wykorzystywane przez Pana w Pana gospodarstwie rolnym. Grunty były obsiewane kukurydzą, która następnie była wykorzystana na karmę dla zwierząt gospodarskich. Opisane wykorzystanie działek dotyczy każdej działki przeznaczonej do sprzedaży. Na chwilę obecną planuje Pan sprzedaż działki o numerach A/1, A/4, A/5, A/6, A/7, A/10. Najprawdopodobniej działki A/2 oraz A/8 zostaną w przyszłości przekazane drogą darowizny dla Państwa synów.
Czy w odniesieniu do gruntu obejmującego działki będące przedmiotem sprzedaży wystąpiono z wnioskiem o wyłączenie go z produkcji rolniczej? Jeśli tak, to kto dokładnie, kiedy i na podstawie jakich dokumentów (np. pełnomocnictwa udzielonego przez Pana) wystąpił z ww. wnioskiem? Czy z ww. wnioskiem wystąpił Pan, Pana żona, czy Państwo oboje?
Do tej pory ani Pan ani Pana żona będąca współwłaścicielem działek nie wystąpiliście z wnioskiem o wyłączenie ich z produkcji rolniczej.
Pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych
Czy osiągnięty dochód (w związku z planowaną sprzedażą niezabudowanych gruntów przedstawionych we wniosku) będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych
W Pana ocenie, w tej transakcji będzie Pan występował jako osoba fizyczna, która dysponuje majątkiem osobistym w ramach zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Majątek został nabyty w drodze darowizny ponad 20 lat temu (co znacznie przewyższa ustawowy termin 5 lat) w związku z czym czynność sprzedaży nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Na potwierdzenie tezy przytacza Pan wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 lipca 2020 r. (sygn. akt I SA/Bd 90/20).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Natomiast stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.
Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.
Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
- zarobkowym celu działalności,
- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r. sygn. I SA/Po 919/14:
Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy.
Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy.
W konsekwencji, o zaliczeniu przez Pana przychodów, które uzyska Pan ze sprzedaży nieruchomości do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą w sposób zasadniczy i wyłączny decydować takie okoliczności jak podział nieruchomości na mniejsze działki, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, czy też zlecenie sprzedaży działek pośrednikowi, w celu ograniczenia ryzyk, wynikających z braku doświadczenia oraz braku wiedzy niezbędnej do dokonania bezpiecznej transakcji sprzedaży.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie sposób zatem przyjąć, że sprzedaż nieruchomości przez Pana wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Całokształt czynności, a w szczególności zakres i cel Pana działania oraz fakt, że nie podejmował Pan ponadstandardowych działań zmierzających do sprzedaży przedmiotowych działek (ponoszenia nakładów, dzięki którym działki stałyby się szczególnie atrakcyjne dla potencjalnych nabywców; podejmowania działań marketingowych) sugerują, że będą to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Prowadzone przez Pana czynności nie stanowią aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców.
W związku z powyższym, kwota uzyskana ze sprzedaży działek nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Aby stwierdzić, czy planowana przez Pana sprzedaż nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.
Wskazał Pan, że działki mające być przedmiotem sprzedaży zostały wydzielone z nieruchomości, nabytej przez Pana i Pana małżonkę do wspólności ustawowej na podstawie umowy darowizny od Pana rodziców w 1997 r. Pięcioletni termin, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie niewątpliwie upłynął.
W konsekwencji przychód ze sprzedaży tych nieruchomości nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ pięcioletniego okresu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1) wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku i jego uzupełnieniu opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienne zdarzenie przyszłe, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto wskazuję, że powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanego rozstrzygnięcia nie mają zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right