Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.31.2024.1.KSA

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji Studiów Podyplomowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w celu realizacji Studiów Podyplomowych pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej Wnioskodawca) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca istnieje od (…) r., w (…) r. otrzymał status Państwowego Instytutu Badawczego. Wnioskodawca dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą pracowników posiadających wiedzę w zakresie objętym wnioskiem, tj.: (…).

Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach: (…) oraz udział we wdrażaniu wyników tych badań i prac, a w szczególności:

(...)

Wnioskodawca jako państwowa jednostka organizacyjna, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe posiada osobowość prawną, nabytą z chwilą wpisania do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (…), przez co jest podmiotem praw i obowiązków oraz może dokonywać czynności prawnych we własnym imieniu.

Działania wykonywane przez Wnioskodawcę wynikają z kompetencji określonych w następujących aktach prawnych:

  • ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498 z późn. zm.),
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (…) w sprawie nadania (…) w (…) statusu (Dz. U. (…)),
  • zatwierdzonego przez (…) Statutu (…).

Wnioskodawca działa pod nadzorem (…) (Obwieszczenie Ministra (…) z (…) w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi (…) lub przez niego nadzorowanych, (…)).

Ponadto Wnioskodawca funkcjonuje w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.).

Aktualnie Wnioskodawca będzie organizował Studia Podyplomowe (SP) pod nazwą „(…)” ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach których wymagana jest interpretacja organu podatkowego dla tego przedsięwzięcia.

Wnioskodawca, zgodnie z wytycznymi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie może posłużyć się interpretacją wydaną na rzecz innych projektów m.in.:

1.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-1.4012.396.2021.1.AM dla (…), pismo z dnia 20 sierpnia 2021 r.),

2.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.442.2021.1.AA dla (…), pismo z dnia 20 sierpnia 2021 r.),

3.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.467.2021.1.WH dla (…), pismo z dnia 21 lipca 2021 r.),

4.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114‑KDIP4‑1.4012.393.2021.1.SK dla (…), pismo z dnia 21 lipca 2021 r.),

5.(…) (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS znak 0114-KDIP4-2.4012.434.2021.1.MB dla (…), pismo z dnia 13 sierpnia 2021 r.).

Wnioskodawca będzie realizował Studia Podyplomowe (SP) pod nazwą (…). Projekt ma być finansowany częściowo ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z wpłat czesnego przez uczestników studiów.

Przedsięwzięcie będzie polegało na prowadzeniu studiów podyplomowych z zakresu (…). Głównym celem realizacji projektu jest przeszkolenie kadr w wybranych zespołach (…) i instytucjach podlegających Ministerstwu (…) oraz osób związanych z tematyką (…) w swoich miejscach pracy.

Zakłada się możliwość pobierania opłat od słuchaczy studiów podyplomowych w celu sfinansowania części kosztów ich organizacji.

Przedsięwzięcie nie będzie generowało zysku, a dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pokryje część kosztów organizacji przedsięwzięcia.

Środki z opłat od słuchaczy studiów będą przeznaczone tylko na pokrycie kosztów, które nie zostaną sfinansowane ze środków NFOŚiGW, zatem uzyskane dofinansowanie nie będzie stanowiło nieuzasadnionej korzyści dla Wnioskodawcy.

W ramach realizacji Projektu przewidziano następujące kategorie kosztów, w tym związane z zarządzaniem i koordynacją projektu: koszty wynagrodzeń osobowych i bezosobowych, usług, materiałów, podróży służbowych. Planowane jest również zakup projektora, licencji, oprogramowania i zakup sprzętu komputerowego. Zakupy te są niezbędne dla realizacji przedmiotowego projektu. Wytworzone w ramach projektu materiały nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Jednocześnie, zgodnie z wytycznymi NFOŚiGW, w ramach prowadzonej rachunkowości, Wnioskodawca wyodrębni wszystkie zakupy związane z projektem.

Pytanie

Czy Wnioskodawca nie będzie miał prawa odliczenia VAT od zakupów, w związku z tym, że projekt nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy - usługi z zakresu kształcenia, świadczone przez Wnioskodawcę, objęte są zwolnieniem przedmiotowym.

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez instytuty badawcze w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Brak związku wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu oraz zaistnienia zwolnienia przedmiotowego, przesądza zatem o braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko wnioskodawcy potwierdza wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak 0114-KDIP4-1.4012.396.2021.1.AM dla (…) w ramach projektu "(…)", pismo z 20 sierpnia 2021 r. W interpretacji stwierdzono prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy: biorąc pod uwagę fakt, że w zakresie usług związanych z kształceniem (w tym studiów podyplomowych) (…) świadczy usługi nieopodatkowane podatkiem VAT (z uwagi na zwolnienie, wskazane w art. 43 Ustawy), nie występuje w ww. przypadku podatek należny – w świetle art. 86 ust. 1 przywołanej Ustawy (…) nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów.

Również w licznych interpretacjach Dyrektora KIS wydanych dla (…) w roku 2021-2023 potwierdzono stanowisko wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo organizować Studia Podyplomowe pn. „(…)”. Celem tego przedsięwzięcia jest przeszkolenie kadr w wybranych zespołach (…) i instytucjach podlegających Ministerstwu (…) oraz osób związanych z tematyką (…) w swoich miejscach pracy.

Organizacja studiów będzie dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakładają Państwo możliwość pobierania opłat od słuchaczy studiów podyplomowych w celu sfinansowania części kosztów ich organizacji, jednak środki te będą przeznaczone wyłącznie na pokrycie tych kosztów, które nie zostaną objęte dofinansowaniem. Otrzymane przez Państwa wpłaty od słuchaczy będą objęte zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT jako usługi świadczone przez instytut badawczy w zakresie kształcenia. Uzyskane dofinansowanie nie będzie stanowiło dla Państwa nieuzasadnionej korzyści, a całe przedsięwzięcie nie będzie generowało zysku.

W ramach realizowanego projektu poniosą Państwo koszty wynagrodzeń, zakupu usług i materiałów oraz podróży służbowych. Planują Państwo również zakup projektora, licencji, oprogramowania oraz sprzętu komputerowego. Wytworzone w ramach przedsięwzięcia materiały nie będą służyć Państwu do sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług nabywanych w celu organizacji studiów podyplomowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego bowiem wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami generującym podatek należny.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od całości wydatków związanych z organizacją Studiów Podyplomowych pn. „(…)” finansowanego częściowo ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00