Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.907.2023.1.AKU
Możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani właścicielką budynku jednorodzinnego wolnostojącego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. 2023 r., poz. 682). Budowę budynku jednorodzinnego rozpoczęła Pani w 2012 r., na podstawie Decyzji nr …, wydanej przez Starostwo Powiatowe w z dnia 5 września 2012 r. Budowa ww. budynku została zakończona w 2014 r. Potwierdzeniem tego faktu było wykonanie inwentaryzacji powykonawczej budynku mieszkalnego oraz opracowanie mapy inwentaryzacyjnej przez uprawnionego geodetę w dniu 14 listopada 2014 r. i przekazanie jej do Wydziału ... (data wpisania operatu technicznego do ewidencji materiałów zasobu 2 grudnia 2014 r.).
Z przyczyn obiektywnych nie poinformowała Pani nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy w celu formalnego oddania budynku do użytkowania. Pomimo formalnego braku oddania budynku do użytkowania w myśl obowiązującego prawa budowlanego, praktycznie użytkuje (zamieszkuje) Pani budynek od 2014 r.
Decyzją Burmistrza Miasta w dniu 4 lutego 2015 r., przedmiotowy budynek mieszkalny, położony przy ul. … został oznaczony numerem porządkowym …, a w dniu 17 marca 2015 r. pod ww. adresem uzyskała Pani meldunek na pobyt stały. Od chwili praktycznego użytkowania (zamieszkania) budynku, czyli od 2014 r., regularnie uiszcza Pani opłaty za pobór energii elektrycznej, paliwo gazowe, zużycie wody, wywóz nieczystości płynnych oraz wywóz odpadów komunalnych, zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2023 r., poz. 1587).
W przedmiotowym budynku, w ramach termomodernizacji, w dniu 16 sierpnia 2023 r. rozpoczęła Pani montaż ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem (magazyn energii). Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone 20 sierpnia 2023 r. Zdecydowała się Pani na montaż magazynu energii, aby inwestycja termomodernizacyjna była jak najbardziej proekologiczna i miała jak największą wydajność energetyczną. Wysokość wydatków poniesiona na dostawę i montaż ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem, udokumentowana jest fakturą z dnia 21 sierpnia 2023 r., wystawioną na Pani imię i nazwisko, przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, na kwotę 62 500 zł (brutto).
W chwili składania wniosku o uzyskanie interpretacji indywidualnej jest Pani na etapie ubiegania się o dofinansowanie przedmiotowej inwestycji z programu „Mój Prąd 5.0”. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku i otrzymania dofinansowania z programu „Mój Prąd 5.0”, kwota odliczenia ulgi termomodernizacyjnej zostanie pomniejszona o kwotę dofinansowania z programu „Mój Prąd 5.0”.
Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (po odjęciu ewentualnego dofinansowania z programu „Mój Prąd 5.0”).
Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały/zostaną:
·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
·odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
·uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).
Jest Pani podatnikiem opłacającym podatek dochodowy według skali podatkowej zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2022 r., poz. 2647).
Pytania
1.Czy przysługuje Pani prawo odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów inwestycji termomodernizacji budynku związanych z zakupem i montażem ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem, w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku podatkowym 2023, pomimo formalnego braku oddania budynku do użytkowania?
2.Czy przysługuje Pani prawo odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów związanych z zakupem i montażem magazynu energii, jako osprzętu instalacji fotowoltaicznej w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku podatkowym 2023?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, w zakresie pierwszego pytania, stanowisko Ministra Finansów wyrażone w Objaśnieniach podatkowych z 30 marca 2023 r. do funkcjonujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w pkt 4.5 „Typ budynku”, jest następujące: „Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Przy czym kryterium „oddania budynku do użytkowania” nie przesądza o możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej lub o braku takiej możliwości. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.”
Z uwagi na powyższe stanowisko Ministra Finansów, uwzględniając przedstawione dowody o zakończeniu budowy i użytkowaniu budynku wg opisu stanu faktycznego, w Pani ocenie, jest Pani uprawniona do skorzystania z prawa odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów inwestycji termomodernizacji budynku, związanych z dostawą i montażem ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem, w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku podatkowym 2023, pomimo formalnego braku oddania budynku do użytkowania.
Przedstawiając stanowisko do pytania drugiego uważa Pani, że poniesione przez Panią wydatki związane z zakupem i montażem ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem (magazynem energii) dotyczą realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. 2023 r., poz. 2496). Według katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującego się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. 2023 r., poz. 273) odliczeniu podlegają wydatki na zakup i montaż ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem. Magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie – bez paneli fotowoltaicznych – nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Jednocześnie przyczynia się do obniżenia konsumpcji energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z sieci energetycznej oraz znacznie redukuje ilość energii elektrycznej oddanej do sieci elektrycznej, która była wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne, a nie została zużyta podczas bieżącej własnej konsumpcji.
W związku z powyższą argumentacją uważa Pani, że jest uprawniona do skorzystania z prawa odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów inwestycji termomodernizacji budynku, związanych z zakupem i montażem magazynu energii jako osprzętu instalacji fotowoltaicznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Zgodnie z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym –oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496):
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w tym modernizacją systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Na podstawie zatem cytowanych przepisów, tylko podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Przy czym, wysokość wydatków należy ustalać na podstawie faktur VAT wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu zawiera rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje prawo do ulgi termomodernizacyjnej.
Pani wątpliwości budzi możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wydatków poniesionych na zakup i montaż ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem, w odniesieniu do budynku mieszkalnego, który w momencie ponoszenia ww. wydatków nie został oddany do użytkowania.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi Ministerstwa Finansów z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Z powyższego względu, przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Z podanych przez Panią informacji wynika m.in., że:
·jest Pani właścicielką budynku jednorodzinnego wolnostojącego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane;
·budowę budynku jednorodzinnego rozpoczęła Pani w 2012 r., a zakończyła w 2014 r., na potwierdzenie czego została wykonana inwentaryzacja powykonawcza budynku mieszkalnego oraz opracowana mapa inwentaryzacyjna przez uprawnionego geodetę w dniu 14 listopada 2014 r.;
·z przyczyn obiektywnych nie poinformowała Pani nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy w celu formalnego oddania budynku do użytkowania. Pomimo tego, praktycznie użytkuje (zamieszkuje) Pani budynek od 2014 r.
·w dniu 4 lutego 2015 r. przedmiotowy budynek mieszkalny został oznaczony numerem porządkowym, a w dniu 17 marca 2015 r. pod ww. adresem uzyskała Pani meldunek na pobyt stały. Od chwili praktycznego użytkowania (zamieszkania) budynku regularnie uiszcza Pani opłaty za pobór energii elektrycznej, paliwo gazowe, zużycie wody, wywóz nieczystości płynnych oraz wywóz odpadów komunalnych.
·w sierpniu 2023 r., w ramach termomodernizacji, zamontowała Pani ogniwa fotowoltaiczne wraz z osprzętem (magazynem energii);
·wysokość wydatków poniesiona na dostawę i montaż ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem, udokumentowana jest fakturą z dnia 21 sierpnia 2023 r., wystawioną na Pani imię i nazwisko, przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, na kwotę 62 500 zł (brutto);
·jest Pani na etapie ubiegania się o dofinansowanie przedmiotowej inwestycji z programu „Mój Prąd 5.0”. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie, kwota odliczenia z tytułu ulgi termomodernizacyjnej zostanie pomniejszona o otrzymaną kwotę dofinansowania;
·kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (po odjęciu ewentualnego dofinansowania z programu „Mój Prąd 5.0”).
Przechodząc do oceny, czy w opisanym przypadku ma Panimożliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, istotne znaczenie ma fakt, że dom jest faktycznie przez Panią zamieszkiwany od 2014 r. Na dowód tego, od chwili zamieszkania w ww. budynku, regularnie uiszcza Pani opłaty za pobór energii elektrycznej, paliwo gazowe, zużycie wody, wywóz nieczystości płynnych oraz wywóz odpadów komunalnych. Jest Pani również zameldowana w tym budynku na pobyt stały od 17 marca 2015 r.
Konfrontując zatem powyższe okoliczności z zajętym przez Panią stanowiskiem w sprawie, należy przyjąć, że pomimo faktu, iż przeprowadziła Pani przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku, który w momencie ponoszenia wydatków nie został formalnie oddany do użytkowania, przysługuje Pani prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków, o których mowa we wniosku, stosownie do art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Zatem, przedstawione przez Panią stanowisko w zakresie pierwszego pytania należy uznać za prawidłowe.
Przechodząc zaś do kwestii, czy przysługuje Pani prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów związanych z zakupem i montażem magazynu energii jako osprzętu instalacji fotowoltaicznej w ramach ulgi termomodernizacyjnej w roku podatkowym 2023, należy wyjaśnić, co następuje.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.
Zatem, należy stwierdzić, że wydatki, o które Pani pyta, mogą zostać przez Panią odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Przy czym należy pamiętać, jak już wcześniej wyjaśniono, że zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem w przedmiotowej sprawie, odliczeniu mogą podlegać tylko te wydatki, które nie zostaną Pani dofinansowane (zwrócone) ze środków programu „Mój Prąd 5.0”.
Ponadto, w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem.
Zatem, przedstawione przez Panią stanowisko w zakresie drugiego pytania należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right