Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Ke 664/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędzia WSA Krzysztof Armański, Protokolant Starszy inspektor sądowy Joanna Dziopa, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi E. Sp. z o.o. na decyzję Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 25 września 2023 r. znak: IR.I.7840.8.7.2023 w przedmiocie zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 25 września 2023 r. znak: IR.I.7840.8.7.2023 Wojewoda Świętokrzyski utrzymał w mocy decyzję Starosty Pińczowskiego z 4 sierpnia 2023 znak: AB.VI.6740.w.111.2023 w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz udzielenia pozwolenia na budowę farmy fotowoltaicznej "K." o mocy do 1,0 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w miejscowości K., obręb ewidencyjny [...], położonej na działkach Nr [...].
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wyjaśnił, że wnioskiem z 7 lipca 2023 r. E. Spółka z o.o. (zwana dalej "Spółką") wystąpiła o zatwierdzenie projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz o udzielenie pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji, załączając projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania działkami na cele budowlane.
Decyzją z 4 sierpnia 2023 r. Starosta Pińczowski, działając na podstawie art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.), zwanej dalej "Pb", odmówił zatwierdzenia projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego oraz udzielenia pozwolenia na budowę instalacji fotowoltaicznej "K." o mocy do 1,0 MW wraz z niezbędna infrastrukturą techniczną w miejscowości K., obręb ewidencyjny [...], położonej na działkach Nr [...], – z uwagi na niezgodność z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy K., (m.p.z.p.), obszaru w granicach administracyjnych sołectwa K., zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy w K. nr [...] z 16 maja 2013 r. Organ I instancji zakwalifikował przedmiotową inwestycję do zabudowy produkcyjnej, zlokalizowanej na terenach oznaczonych w rysunku m.p.z.p symbolem 8R, co oznacza tereny rolne. Natomiast "Teren zajęty pod budowę systemu fotowoltaicznego nastawionego na produkcję i zarazem dystrybucję energii elektrycznej powinien posiadać w obowiązującym planie walor terenu produkcyjnego, lub walor terenu, w którym funkcja produkcyjna jest dopuszczona". Stwierdził także, że farma fotowoltaiczna nie jest urządzeniem infrastruktury w zakresie instalacji fotowoltaicznych możliwym do realizacji na podstawie ustaleń § 17 ust. 2 m.p.z.p. Zdaniem organu, powyższe ustalenia nie dają podstaw do uwzględnienia wniosku inwestora.