Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.497.2023.1.MPU
W zakresie sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) o powierzchni (…) ha oraz możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 5 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) o powierzchni (…) ha oraz możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, wpłynął 18 grudnia 2023 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 stycznia 2024 r. (wpływ 19 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego wraz z uzupełnieniem
(XXX) zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) o powierzchni (…) ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…), gmina (…), opisanej w księdze wieczystej nr (…).
Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków pod numerem (…), dec. (…) z dnia (…) (…) (…) r.
Zgodnie z ww. decyzją nieruchomości zabudowana była (…) (…) wzniesionym w latach (…) - (…), w stylu (…) (…), jako rezydencja (…) (…) (…). Obiekt powstał na miejscu wcześniejszego (…), który został rozbudowany. Otoczenie (…) o charakterze parkowym, przy wykorzystaniu (…) (…).
Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków przedmiotowa nieruchomość stała się własnością Skarbu Państwa w trybie art. (…) dekretu z dnia (…) (…) (…) r. o (…) (…) i (…) (Dz. U. Nr (…), poz. (…) z późn. zm.). Nieruchomość pozostawała we władaniu S. O. (…) w (…).
Decyzją znak: (…) z dnia (…) (…) (…) r. Wojewoda (…) stwierdził, że z dniem (…) (…) (…) r. mienie Skarbu państwa będące we władaniu S. O. (…) w (…) stało się z mocy prawa mieniem (XXX).
Decyzją znak: (…) z dnia (…) (…) (…) r. (…) (…) w (…) przekazał S. O. (…) w (…) w trwały zarząd przedmiotową nieruchomość, na cele statutowe.
Zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ww. jednostka zwolniona została z opłat rocznych z tytułu wykonywanego prawa zarządu.
Uchwałą (…) Rady (…) (…) z dnia (…) (…) (…) r. doszło do likwidacji S. O. (…) (…) w (…), w tym szkół wchodzących w jego skład.
Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.) likwidacja jednostki organizacyjnej sprawującej trwały zarząd nieruchomości powoduje jego wygaśnięcie.
Przedmiotowa działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego. W studiu uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (…) (…) uchwalonym Uchwałą nr (…) (…) (…) z dnia (…) (…) (…) r. dla działki opisane są przeznaczenia: tereny zabudowy usługowej - usług turystyki (kubaturowe) - symbol (…).
Aktualna wartość rynkowa gruntu, zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w (…) (…) r. wynosi (…) zł.
Nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynku.
Decyzją znak: (…) z dnia (…) (…) (…) r. (…) (…) (…) (…) pozwolił na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że zgodnie z ewidencją gruntów i budynków nieruchomość oznaczona działką nr (…) o powierzchni (…) ha, położoną w obrębie ewidencyjnym (…) (…), gmina (…), zabudowana jest budynkiem byłej (…) i towarzyszących mu zabudowań (budynki pomocnicze).
Obecne użytkowanie | Oznaczenie według KŚT | Powierzchnia zabudowy | Ilość kondygnacji nadziemnych | Ilość kondygnacji podziemnych |
Budynek byłej (…) | k - budynki (…) ((…)) | (…) | (…) | (…) |
Pomieszczenia gospodarcze | i - pozostałe budynki niemieszkalne ((…)) | (…) | (…) | (…) |
Pomieszczenia gospodarcze | i - pozostałe budynki niemieszkalne ((…)) | (…) | (…) | (…) |
W stosunku do wyżej opisanych budynków doszło do ich pierwszego zajęcia (użytkowania). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata. Nie poniesiono i nie będą ponoszone nakłady na ulepszenie budynków znajdujących się na ww. działce, przekraczających lub równych 30% ich wartości początkowej.
Pytanie
Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 poz. 1570 ze zm.) sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Nieruchomość oznaczona jest w ewidencji gruntów i budynków numerem (…) o powierzchni (…) ha, położona w obrębie ewidencyjnym (…) (…), gmina (…), opisana w księdze wieczystej nr (…). Działka zabudowana jest budynkiem byłej (…) i towarzyszących mu zabudowań (budynki pomocnicze). Nieruchomość wpisana jest do (…) (…) pod numerem (…). Według ewidencji gruntów i budynków stanowi użytek gruntowy - Bi - inne tereny zabudowane. Przedmiotowa działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Nieruchomość składa się z (…) (…) i towarzyszących mu zabudowań (budynki pomocnicze) oraz niewielkiego przyległego (…) (…). Niezabudowaną część działki stanowi otoczenie (…) o charakterze parkowym, przy wykorzystaniu (…) leśnego (dęby, lipy, sosny, świerki, itp.), z pojedynczymi skupiskami krzewów, a także nasadzeniami roślinności ozdobnej. (…) (…) wzniesiony został w latach (…)-(…), w stylu (…) (…).
Działka stanowi własność (XXX) na podstawie decyzji Wojewody(…) z dnia (…) (…) (…) r., kiedy nastąpiło pierwsze zasiedzenie, potem nieruchomość znajdowała się w trwałym zarządzie S. O. (…) (…)w (…), który został wygaszony.
Nabycie przedmiotowej działki nr (…) nie zostało wykonane w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż na dzień nabycia nie obowiązywała ustawa o podatku VAT.
Nie ponoszono nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej budynków. (XXX) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.). (…) jest wyposażony w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych zamierza sprzedać w trybie przetargowym nieruchomość zabudowaną stanowiącą działkę nr (…) o powierzchni (…) ha, położoną w obrębie (…) (…), gmina (…).
W przypadku ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata.
A zatem wskazać należy, że dostawa wskazanej we wniosku działki jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie jest wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do ww. dostawy działki nr (…) (XXX) nie działa jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości objętej wnioskiem. (XXX) działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Powyższa czynność, w świetle ustawy, będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższych okoliczności wynika, że dostawa zabudowanej działki nr (…)nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy w odniesieniu do budynku byłej (…) i towarzyszących mu zabudowań, doszło do ich pierwszego zajęcia (użytkowania). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata. Jak wynika również, że nie poniesiono i nie będą ponoszone nakłady na ulepszenie budynków znajdujących się na ww. działce, przekraczających lub równych 30% ich wartości początkowej.
W odniesieniu do sprzedaży działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z uwagi na powyższe, do planowanej sprzedaży w trybie przetargowym, działki nr (…) o powierzchni (…) ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…) (…), gmina (…), zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 stawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2023 poz. 1570 ze zm.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży − rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Wskazać jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.
Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że (XXX) zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) o powierzchni (…) ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…) (…) gmina (…), opisanej w księdze wieczystej nr (…). Nieruchomość wpisana jest do (…) (…) pod numerem (…), dec. (…) z dnia (…) (…) (…) r.
Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków nieruchomość oznaczona działką nr (…) o powierzchni (…) ha, położoną w obrębie ewidencyjnym (…) (…), gmina (…), zabudowana jest budynkiem byłej (…) i towarzyszących mu zabudowań (2 budynki pomocnicze).
W stosunku do wyżej opisanych budynków doszło do ich pierwszego zajęcia (użytkowania). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata. Nie poniesiono i nie będą ponoszone nakłady na ulepszenie budynków znajdujących się na ww. działce, przekraczających lub równych 30% ich wartości początkowej.
W odniesieniu do ww. dostawy nieruchomości nie działają Państwo jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Bowiem czynność sprzedaży przez Państwa ww. nieruchomości będzie miała charakter cywilnoprawny i będzie realizowana na podstawie umowy cywilnoprawnej tj. umowy sprzedaży. Zatem dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości objętej wnioskiem, działają Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec tego powyższa czynność, w świetle ustawy, będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Należy wskazać, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.
Natomiast, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W odniesieniu do sprzedaży działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:
w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) o powierzchni (…) ha, położonej w obrębie ewidencyjnym (…) (…), gmina (…), opisanej w księdze wieczystej nr (…) zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Po przeprowadzeniu analizy przedstawionego opisu sprawy na tle przywołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że sprzedaż zabudowanej nieruchomości (działki (…)) będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ spełnione zostaną warunki wymienione w tym przepisie. Bowiem w stosunku do wyżej opisanych budynków doszło do ich pierwszego zajęcia (użytkowania). Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą ww. budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie i od pierwszego dnia zasiedlenia do dnia sprzedaży miną 2 lata. Od pierwszego zasiedlenia minął okres dłuższy niż 2 lata (najpóźniej z dniem (…) (…) (…) r.). Nie poniesiono i nie będą ponoszone nakłady na ulepszenie budynków znajdujących się na ww. działce, przekraczających lub równych 30% ich wartości początkowej.
Zatem wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku dostawą budynku, również sprzedaż gruntu na którym posadowiony jest budynek korzysta ze zwolnienia od podatku.
Zatem nie jest konieczna dalsza analiza możliwości korzystania ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynku, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Reasumując sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zabudowanej oznaczonej działką nr (…) o powierzchni (…) ha będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z2023r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right