Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.663.2023.1.AR
Możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 14 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet określona PKD 47.91 Z. W ramach swojej działalności prowadzi również sprzedaż stacjonarną. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.).
Opodatkowuje Pan swoją działalność podatkiem liniowym zgodnie z art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).
Umożliwia Pan zakup towarów osobiście w jednym z trzech sklepów stacjonarnych Wnioskodawcy bądź poprzez sklep internetowy. Sprzedaż w ramach sklepu internetowego umożliwia złożenie zamówienia poprzez sklep internetowy i odbiór osobisty towaru bądź jego wysyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej lub poczty. Złożenie zamówienia może odbyć się na dwa sposoby:
- klient może założyć konto na stronie internetowej Sklepu i X. W celu rejestracji ma obowiązek podać dane osobowe: imię, nazwisko, dane kontaktowe oraz ustanowić hasło do profilu i zaakceptować regulamin Sklepu i X. Profil może zostać uzupełniony o dane adresowe do wysyłki oraz ewentualnej faktury, a jeśli tego nie zrobi – będzie musiał podawać te dane przy każdym zamówieniu. Dane każdego zamówienia są zapisywane i przechowywane w historii konta;
- klient może dokonać zamówienia towarów bez rejestracji. Wówczas podczas składania każdego zamówienia podaje dane takie jak imię, nazwisko, dane kontaktowe, dane adresowe do wysyłki oraz ewentualnej faktury. W przypadku wyboru tej opcji klient również ma obowiązek zaakceptować regulamin.
Dokonując zamówienia klient ma do wyboru sposoby płatności takie jak: …….. W przypadku odbioru osobistego ma możliwość zapłaty gotówką lub kartą przy odbiorze bądź dokonanie płatności w ramach jednego z wyżej wymienionych systemów płatności (…..).
Niezależnie od wybranego przez klienta sposobu płatności w systemie płatności (….) płatność dokonana przez klienta trafia na konto operatora jako pośrednika płatności. Operator udostępnia Wnioskodawcy wgląd w przyjęte płatności na bieżąco. Wgląd ten dokonywany jest w ramach indywidualnego konta Wnioskodawcy, prowadzonego dla Pana przez operatora w systemie płatności. Po wejściu na swoje konto (profil) ma Pan dostęp do danych dotyczących wszystkich dokonanych na jego rzecz płatności z wykorzystaniem pośrednictwa systemu płatności. Powiązanie zapłaty z daną transakcją następuje poprzez indywidualny numer zamówienia. W zestawieniu płatności są m.in. takie dane jak: numer zamówienia, nazwa nadawcy zamówienia, kwota, forma płatności. Po indywidualnym numerze zamówienia, w powiązaniu z narzędziem integrującym sprzedaż, może Pan zidentyfikować imię i nazwisko, adres e-mail, adres dostawy towaru oraz powiązać zapłatę z danym zamówieniem i nabywcą.
Kwota płatności przelewana jest na Pana rachunek bankowy w terminie późniejszym. Częstotliwość przelewów z Pana rachunku w systemie płatniczym na Pana bankowy rachunek zależy od Pana decyzji. Podstawą do rozliczenia płatności między Panem i operatorem jest raport rozliczeniowy sporządzany automatycznie na Pana koncie w portalu prowadzonym przez operatora. Wszystkie płatności dokonywane są w PLN.
Ewidencja sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej prowadzona jest na kasie rejestrującej, natomiast dla firm wystawiane są faktury. Na życzenie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawiane są faktury do paragonu. W przypadku sprzedaży wysyłkowej paragony są wysyłane wraz z zamówionym towarem na adres wskazany przez zamawiającego. Ponadto paragony te wraz z danymi adresowymi rejestrowane są za pomocą sporządzonej kopii elektronicznej w Pana systemie.
Towary sprzedawane przez Pana nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442). Towary jakie Pan sprzedaje stanowią zdrową żywność i witaminy. Są to produkty takie jak: …….
Dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej posiada Pan ewidencje i dowody dokumentujące zapłatę z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana wskazując dane nabywcy i jego adres.
Obecnie każdą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czy to wysyłkową czy stacjonarną ewidencjonuje Pan za pośrednictwem kasy rejestrującej. Wątpliwość Pana polega na możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442 z późn. zm.) w zw. z poz. 36 załącznika do niego, w zakresie sprzedaży wysyłkowej z płatnością realizowaną za pomocą systemu płatności, w wyniku którego kwota płatności przelewana jest na Pana rachunek bankowy. Przy założeniu, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych oraz wysyłkowa z odbiorem osobistym nadal będzie rejestrowana za pomocą kasy rejestrującej w punkcie sprzedaży.
Pytanie
Czy Wnioskodawca dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym (poczta lub przesyłki kurierskie) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sposób opisany we wniosku, w ramach której Wnioskodawca otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku, będzie zwolniony z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442 z późn. zm.) w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zakładając, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych oraz wysyłkowa z odbiorem osobistym nadal będzie rejestrowana za pomocą kasy rejestrującej w punkcie sprzedaży?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym (poczta lub przesyłki kurierskie) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w ramach której Wnioskodawca otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku, w sposób opisany we wniosku będzie zwolniony z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442 z późn. zm. dalej jako „rozporządzenie”) w związku z pozycją 36 załącznika do niego, przy jednoczesnym założeniu, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych oraz sprzedaż wysyłkowa z odbiorem osobistym nadal będzie rejestrowana na kasie fiskalnej w punkcie sprzedaży.
Zgodnie z pozycją 36 załącznika do rozporządzenia zwolniona z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Ponadto Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia tj.:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h)komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i)sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę w ramach sprzedaży internetowej jest realizowana w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) a zapłata za wykonaną czynność jest otrzymywana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej odpowiednio na rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem. Ponadto z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana wskazując dane nabywcy i jego adres.
Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy zostało potwierdzone w piśmie z dnia 9.10.2023 r., wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL3.4012.468.2023.1.MBN. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził we wskazanym piśmie, iż przy spełnieniu warunków wskazanych w poz. 36 załącznika do rozporządzenia możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, sprzedaży w systemie wysyłkowym za pośrednictwem sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W piśmie wskazano, iż:
„Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem Państwa wątpliwości, tj. sprzedaży dokonywanej tylko i wyłącznie w sklepie internetowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające - na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego - zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. Dostawa dokonana jest w systemie wysyłkowym, dostawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (...)”.
Ponadto podobne stanowisko zostało zawarte w piśmie z dnia 18.05.2023 r., wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-2.4012.184.2023.1.MN. Wskazano w nim, iż:
„Jak wynika bowiem z opisu sprawy, dostawa odbywa się w systemie wysyłkowym (przesyłka kurierska lub pocztowa), całość zapłaty otrzymuje Pan za pośrednictwem poczty lub banku na swoje konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Przy czym, co istotne towary, które będą przez Pana sprzedawane w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - wskazał Pan jednoznacznie, że przedmiotem Pana sprzedaży, nie będzie dostawa towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W konsekwencji ma Pan prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.”
Podobne stanowisko zostało zawarte w piśmie z dnia 17.05.2022 r., wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB3-2.4012.97.2022.1.MN. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe wskazując, iż:
„Zatem mając na uwadze okoliczności sprawy trzeba zgodzić się z przyjętym przez Pana stanowiskiem w myśl którego, ma Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) dokonywanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (...)”.
Powyższe zostało potwierdzone również w wielu interpretacjach indywidualnych, między innymi:
- 0113-KDIPT1-3.4012.261.2022.1.JM;
- 0113-KDIPT1-2.4012.922.2021.2.JSZ;
- 0113-KDIPT1-3.4012.859.2021.2.ALN.
Wobec przedstawionego stanu faktycznego bezspornym jest fakt, iż Wnioskodawca spełnia warunki wskazane w pkt 36 rozporządzenia tj. dostawa odbywa się w systemie wysyłkowym, całość zapłaty otrzymywana jest za pośrednictwem poczty lub banku na swoje konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Ponadto sprzedaż nie dotyczy towarów o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż stanowisko wskazane przez Wnioskodawcę jest prawidłowe i Wnioskodawca dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym (poczta lub przesyłki kurierskie) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sposób opisany we wniosku będzie zwolniony z obowiązku ewidencjonowania takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenie w związku z pozycją 36 załącznika do niego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”. Rozporządzenie to było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.).
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą'',
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
- zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), - z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
- przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet określona PKD 47.91 Z. W ramach swojej działalności prowadzi Pan również sprzedaż stacjonarną. Umożliwia Pan zakup towarów osobiście w jednym z trzech sklepów stacjonarnych bądź poprzez sklep internetowy. Sprzedaż w ramach sklepu internetowego umożliwia złożenie zamówienia poprzez sklep internetowy i odbiór osobisty towaru bądź jego wysyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej lub poczty. Towary sprzedawane przez Pana nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Towary jakie Pan sprzedaje stanowią zdrową żywność i witaminy. Dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej posiada Pan ewidencje i dowody dokumentujące zapłatę z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana wskazując dane nabywcy i jego adres. Obecnie każdą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czy to wysyłkową czy stacjonarną ewidencjonuje Pan za pośrednictwem kasy rejestrującej.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w ramach której otrzyma Pan w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku.
Należy w tym miejscu zauważyć, że podatnicy mogą różnie kształtować strukturę prowadzonej sprzedaży, a co za tym idzie – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – mogą prowadzić zarówno czynności objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak i czynności nieobjęte tym zwolnieniem.
Odnosząc się więc do powyższego wskazać należy, że w przedstawionym przypadku zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie sprzedaży towarów dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
Jak wynika bowiem z opisu sprawy, dostawa będzie odbywała się w systemie wysyłkowym (przesyłka kurierska lub pocztowa), całość zapłaty otrzyma Pan za pośrednictwem poczty lub banku na swoje konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Przy czym – co istotne – towary, które będą przez Pana sprzedawane w systemie wysyłkowym, nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Wskazał Pan bowiem jednoznacznie, że towary sprzedawane przez Pana nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podkreślić należy, że brzmienie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 22 grudnia 2021 r. jest tożsame z § 4 ust. 1 pkt 1 obecnie obowiązującego rozporządzenia.
W konsekwencji, będzie miał Pan prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z ww. zwolnienia będzie Pan mógł korzystać do 31 grudnia 2024 r.
Zatem oceniając całościowo Pana stanowisko, należało je uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right