Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.612.2023.1.ASZ

Zwolnienie od podatku opłaty za usługę organizacji półkolonii na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia od podatku opłaty za usługę organizacji półkolonii na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług opłaty za usługę organizacji półkolonii na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Ośrodek jest utworzoną przez gminę samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury i działającą w oparciu o statut, zgodnie z którego brzmieniem podstawowymi zadaniami jest:

- rozpoznawanie i rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych,

- przygotowywanie do odbioru oraz tworzenie wartości kulturalnych,

- kształtowanie wzorów i nawyków aktywnego uczestnictwa w kulturze.

Może organizować m.in. spektakle, koncerty, wystawy, prowadzić działalność reklamowa, informacyjną, wydawniczą, edukację artystyczną, organizować imprezy rozrywkowe, turystyczne, wynajmować i użyczać pomieszczeń, prowadzić inna działalność gospodarczą w zakresie kultury i edukacji wynikającą z potrzeb społeczności lokalnej. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. A dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej prowadzi ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W okresie letnim i wakacyjnym Ośrodek organizuje wypoczynek dla dzieci - półkolonie - powiązane z uczestnictwem w kulturze, zajęciami rekreacyjnymi, sportowymi. Celem jest m.in. atrakcyjne spędzenie czasu wolnego od nauki, podnoszenie sprawności fizycznej, upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych, poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach. Co ważne, zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 92d ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży) organizowane półkolonie zgłaszane są w ustawowych terminach właściwemu kuratorium oświaty według procedury określonej przez wyżej wskazane przepisy. Wypoczynek organizowany jest z zachowaniem wszelkich wytycznych i wymogów określonych przepisami prawa o systemie oświaty i podlega nadzorowi kuratora oświaty. Odbiorcami świadczonych usług jest grupa 45 dzieci w wieku od 7 do 13 lat. W czasie trwania półkolonii - jeden turnus trwa od poniedziałku do piątku, Ośrodek zapewnia:

- opiekę nad dziećmi,

- transport publiczny lub autokarowy,

- wstęp do kina, teatru, kopalni, na basen, do parków atrakcji, zoo itp.,

- opiekę medyczną wykwalifikowanego personelu,

- zajęcia sportowe (gry terenowe, rozgrywki drużynowe, park trampolin, kręgle i inne).

Rodzice/opiekunowie dzieci codziennie dowożą dzieci na kilkugodzinne zajęcia - w ramach półkolonii nie występuje usługa hotelowa. W trakcie trwania turnusu półkolonii, w określonych godzinach dzieci przebywają pod opieką wychowawców i realizują plan półkolonii. Wszystkie nabywane przez Ośrodek usługi (transport, bilety wstępu i atrakcje) niezbędne do przeprowadzenia półkolonii, od innych podmiotów, służą finalnie do świadczenia usługi kompleksowej. Czynności świadczone kompleksowo w ramach zajęć (transport, bilety wstępu, opieka wychowawców) wzajemnie się uzupełniają i nie mogą być świadczone odrębnie, tym samym stanowią całość usługi sprzedawanej nierozłącznie. Rodzic/opiekun zapisując dziecko na półkolonie uiszcza opłatę za udział w zajęciach. Jej wysokość kalkulowana jest w oparciu o ceny biletów wstępu, usługi transportowej, cennika atrakcji przewidzianych w planie tygodniowego turnusu. Uiszczona opłata przez rodzica/opiekuna stanowi zwrot poniesionych kosztów organizacji półkolonii i Ośrodek nie uzyskuje zysku z tego tytułu. Dziecko jest zapisywane na dany turnus w oparciu o wypełnioną przez rodzica/opiekuna kartę kwalifikacyjną, po zapoznaniu z regulaminem zajęć.

Pytanie

Czy prawidłowym jest klasyfikowanie opłaty za usługę półkolonii jako zwolnionej od podatku od towarów i usług zgodnie z w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem z uwagi na fakt, iż świadczona przez Ośrodek forma wypoczynku dla dzieci w postaci półkolonii, stanowi usługę kompleksową, spełnia wymogi określane przez przepisy prawa o systemie oświaty, podlega nadzorowi kuratorium oświaty i tym samym kwalifikuje się do zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy. Zastosowanie ww. zwolnienia w przypadku organizacji przez Ośrodek półkolonii ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, a warunkiem jego zastosowania jest to, aby dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

 a) w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

 b) przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów istotne jest spełnienie zawartych w tych przepisach warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe uregulowania odsyłają bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.):

Ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Stosownie do art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizatorami wypoczynku mogą być:

 1) szkoły i placówki;

 2) przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 511);

 3) osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

 a) niezarobkowym albo

 b) zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z art. 92c ust. 2 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku zapewnia:

 1) bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku, w szczególności organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie spełniającym wymagania ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz warunki higieniczno-sanitarne, określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, a w przypadku wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej – organizuje wypoczynek w obiekcie lub na terenie dostosowanym do potrzeb wynikających z rodzaju niepełnosprawności uczestników wypoczynku;

 2) kadrę wypoczynku, którą stanowią:

 a) kierownik wypoczynku i wychowawcy wypoczynku spełniający warunki, o których mowa w art. 92p ust. 1-6; liczba wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,

 b) w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć – trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki:

- mają ukończone 18 lat,

- posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

- posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć;

3) dostęp do opieki medycznej:

 a) w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.) lub

 b) na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;

 4) program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;

 5) żywienie zgodne z zasadami higieny żywienia określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2020 r. poz. 2021 oraz z 2022 r. poz. 24, 138 i 1570);

 6) bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 147);

7) bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz.U. z 2022 r. poz. 1425).

Należy w tym miejscu zauważyć, że ww. ustawa nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl art. 92d ust. 1 ustawy o systemie oświaty:

Organizator wypoczynku jest obowiązany zgłosić kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku zamiar zorganizowania wypoczynku, z zastrzeżeniem art. 92e ust. 1.

W świetle art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty:

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.):

Organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:

 1) w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej – od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;

 2) w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej – od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Dodatkowo w myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży:

W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, nie później jednak niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – utworzoną przez gminę samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury i działającą w oparciu o statut.

W okresie letnim i wakacyjnym organizują Państwo wypoczynek dla dzieci - półkolonie - powiązane z uczestnictwem w kulturze, zajęciami rekreacyjnymi, sportowymi. Celem jest m.in. atrakcyjne spędzenie czasu wolnego od nauki, podnoszenie sprawności fizycznej, upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, rozbudzanie zainteresowań oraz potrzeb kulturalnych, poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 92d ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży) organizowane półkolonie zgłaszane są w ustawowych terminach właściwemu kuratorium oświaty według procedury określonej przez wyżej wskazane przepisy. Wypoczynek organizowany jest z zachowaniem wszelkich wytycznych i wymogów określonych przepisami prawa o systemie oświaty i podlega nadzorowi kuratora oświaty. Odbiorcami świadczonych usług jest grupa 45 dzieci w wieku od 7 do 13 lat.

W czasie trwania półkolonii zapewniają Państwo:

- opiekę nad dziećmi,

- transport publiczny lub autokarowy,

- wstęp do kina, teatru, kopalni, na basen, do parków atrakcji, zoo itp.,

- opiekę medyczną wykwalifikowanego personelu,

- zajęcia sportowe (gry terenowe, rozgrywki drużynowe, park trampolin, kręgle i inne).

W ramach półkolonii nie występuje usługa hotelowa. W trakcie trwania turnusu półkolonii, w określonych godzinach dzieci przebywają pod opieką wychowawców i realizują plan półkolonii. Wszystkie nabywane przez Państwa usługi (transport, bilety wstępu i atrakcje) niezbędne do przeprowadzenia półkolonii, od innych podmiotów, służą finalnie do świadczenia usługi kompleksowej. Czynności świadczone kompleksowo w ramach zajęć (transport, bilety wstępu, opieka wychowawców) wzajemnie się uzupełniają i nie mogą być świadczone odrębnie, tym samym stanowią całość usługi sprzedawanej nierozłącznie. Rodzic/opiekun zapisując dziecko na półkolonie uiszcza opłatę za udział w zajęciach. Jej wysokość kalkulowana jest w oparciu o ceny biletów wstępu, usługi transportowej, cennika atrakcji przewidzianych w planie tygodniowego turnusu. Uiszczona opłata przez rodzica/opiekuna stanowi zwrot poniesionych kosztów organizacji półkolonii i nie uzyskują Państwo zysku z tego tytułu. Dziecko jest zapisywane na dany turnus w oparciu o wypełnioną przez rodzica/opiekuna kartę kwalifikacyjną, po zapoznaniu z regulaminem zajęć.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest zwolnienie od podatku VAT opłaty za usługę organizacji półkolonii na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy daje możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT, jeżeli świadczone usługi opieki wychowawczej będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i Prawo oświatowe.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego, prowadzi do wniosku, że świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii obejmują swym zakresem usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Jak Państwo bowiem wskazali – w czasie trwania półkolonii zapewniają Państwo opiekę nad dziećmi, organizowane półkolonie zgłaszane są w ustawowych terminach właściwemu kuratorium oświaty według procedury określonej przez przepisy ustawy o systemie oświaty oraz wypoczynek organizowany jest z zachowaniem wszelkich wytycznych i wymogów określonych przepisami prawa o systemie oświaty i podlega nadzorowi kuratora oświaty. Zatem mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy w przypadku świadczenia tych usług.

Ponadto z treści powyższego przepisu wynika także, że zakresem określonego w nim zwolnienia jest objęta nie tylko opieka nad dziećmi i młodzieżą, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych – pod warunkiem jednak, że są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej i ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z okoliczności sprawy wynika, że wszystkie nabywane przez Państwa usługi (transport, bilety wstępu i atrakcje) niezbędne do przeprowadzenia półkolonii, od innych podmiotów, służą finalnie do świadczenia usługi kompleksowej. Czynności świadczone kompleksowo w ramach zajęć (transport, bilety wstępu, opieka wychowawców) wzajemnie się uzupełniają i nie mogą być świadczone odrębnie, tym samym stanowią całość usługi sprzedawanej nierozłącznie. Rodzic/opiekun zapisując dziecko na półkolonie uiszcza opłatę za udział w zajęciach. Jej wysokość kalkulowana jest w oparciu o ceny biletów wstępu, usługi transportowej, cennika atrakcji przewidzianych w planie tygodniowego turnusu. Uiszczona opłata przez rodzica/opiekuna stanowi zwrot poniesionych kosztów organizacji półkolonii i nie uzyskują Państwo zysku z tego tytułu.

Analiza powyższego prowadzi zatem do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku i tym samym ww. świadczenia dodatkowe, które są zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii, również korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Podsumowując, świadczone przez Państwa usługi organizacji półkolonii korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy. Ponadto wykonywane przez Państwa świadczenia dodatkowe, które są zapewniane przez Państwa w ramach organizacji półkolonii, również korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczona usługa organizacji wypoczynku dla dzieci w postaci półkolonii, za którą pobierają Państwo opłatę, korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00