Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.744.2023.1.DW
Dotyczy ustalenia, czy Spółka ma obowiązek dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na projekt oraz w zakresie dokonywanych odpisów amortyzacyjnych, w związku z otrzymaniem dotacji (zwrot kosztów) od województwa
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek, z 12 grudnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z otrzymaniem na podstawie Umowy o Dofinansowanie zwrotu części wydatków poniesionych w okresie realizacji Projektu, tj. w okresie od 24 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty kosztów uzyskania przychodu, w części w jakiej wydatki na realizację Projektu zostaną Wnioskodawcy zwrócone, w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność dotyczącego wydatków poniesionych w tym okresie rozliczeniowym lub w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy), zależnie od tego które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej,
-prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z otrzymaniem na podstawie Umowy o Dofinansowanie zwrotu części wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego (Prototypu), Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty kosztów uzyskania przychodu w zakresie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od 1 stycznia 2024 r., w części w jakiej wydatki na wytworzenie środka trwałego (Prototypu) zostaną Wnioskodawcy zwrócone, w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność dotyczącego wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego (Prototypu) lub w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy), zależnie od tego które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka akcyjna (dalej: „Wnioskodawca”) mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi działalność gospodarczą w sektorze (…). W dniu 26 maja 2023 r. Wnioskodawca zawarł z Województwem (…), pełniącym funkcję Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020 umowę (dalej: „Umowa o Dofinansowanie) o dofinansowanie projektu pn.: (…)(dalej: „Projekt”). Projekt ma na celu opracowanie (…).
W toku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych konstruowany jest prototyp urządzenia (instalacji) służącego do (…) (dalej: „Prototyp”). Okres realizacji Projektu, który stanowi jednocześnie okres kwalifikowalności wydatków w ramach Projektu ustalony jest od (…).
Umowa o Dofinansowanie przewiduje częściowe dofinansowanie kosztów poniesionych w celu realizacji Projektu, poprzez zwrot na rzecz Wnioskodawcy części poniesionych wydatków, po dokonaniu formalnego rozliczenia i wykazania spełnienia warunków określonych w Umowie o Dofinansowanie. Otrzymanie dotacji na podstawie Umowy o Dofinansowanie nie jest bezwarunkowe, a istotą samej Umowy o Dofinansowania było określenie jedynie pewnych ram i warunków otrzymania dofinansowania przez Wnioskodawcę w przyszłości, w związku z realizacją projektu badawczo-rozwojowego. Zgodnie z treścią Umowy o Dofinansowanie:
1.uzyskanie dofinansowania uzależnione jest od szeregu warunków,
2.po stronie Wnioskodawcy występują liczne obowiązki, od których uzależnione jest uzyskanie dofinansowania,
3.zostały określone sytuacje, w których instytucja finansująca, będąca stroną Umowy o Dofinansowanie, może umowę wypowiedzieć lub wstrzymać wypłatę finansowania.
Ponadto, na moment zawarcia Umowy o Dofinansowanie nie było możliwe precyzyjne ustalenie kwoty dofinansowania otrzymanego w przyszłości przez Wnioskodawcę. Umowa o Dofinansowanie określa bowiem jedynie:
1.wydatki stanowiące koszty kwalifikowane w rozumieniu Umowy o Dofinansowanie,
2.maksymalną kwotę kosztów kwalifikowanych, która może zostać objęta dofinansowaniem,
3.proporcję kosztów kwalifikowanych, podlegających zwrotowi na rzecz Wnioskodawcy w formie dofinansowania.
Tym samym, na moment zawarcia Umowy o Dofinansowanie możliwe było jedynie określenie maksymalnej kwoty dotacji, jakiej mógłby się spodziewać w przyszłości Wnioskodawca. Nie można było jednak wykluczyć, że np. kwota poniesionych kosztów kwalifikowanych będzie mniejsza niż maksymalna określona w Umowie o Dofinansowanie, co spowodowałoby, że kwota otrzymanej dotacji również będzie mniejsza. Umowa o Dofinansowanie nie jest równoznaczna z „decyzją, która potwierdza fakt otrzymania dotacji”, rozumianą jako ostateczne i bezwarunkowe oświadczenie instytucji finansującej o wypłacie kwoty dotacji. Procedura prowadząca do wypłaty na rzecz Wnioskodawcy środków na podstawie Umowy o Dofinansowanie wygląda co do zasady w ten sposób, że Beneficjent składa wniosek o płatność (w tym także o wypłatę zaliczki), a Instytucja Zarządzająca, po dokonaniu weryfikacji przekazanego przez Beneficjenta wniosku o płatność, poświadczeniu wysokości i prawidłowości poniesionych wydatków kwalifikowalnych w nim ujętych, uwzględniając każdorazowo wyniki kontroli prowadzonych dla Projektu, zatwierdza wysokość dofinansowania i przekazuje Beneficjentowi informację w tym zakresie (dalej: „Informacja o zatwierdzeniu Wniosku o płatność”). Dopiero Informacja o zatwierdzeniu Wniosku o płatność stanowi ostateczne i bezwarunkowe oświadczenie instytucji finansującej o wypłacie kwoty dotacji. W okresie realizacji Projektu Wnioskodawca poniósł i w dalszym ciągu będzie ponosił koszty podatkowe, przy czym:
1)w okresie od 24 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. ponoszone koszty to wyłącznie wydatki bieżące, obejmujące w szczególności wynagrodzenia pracowników i usługodawców oraz zakup niezbędnych materiałów i maszyn;
2)w okresie od 1 stycznia 2024 r. na ponoszone koszty składać się będą wyłącznie odpisy amortyzacyjne od Prototypu, który zostanie wytworzony w ramach realizacji Projektu i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w dniu 31 grudnia 2023 r.
Na podstawie Umowy o Dofinansowanie zostały Wnioskodawcy udzielone dwie zaliczki na pokrycie kosztów Projektu. Zostały one zaksięgowane w części przypadającej na zakup środka trwałego jako przychody okresów przyszłych dla celów amortyzacji Prototypu, a w pozostałej części zostały zaksięgowane jako przychód bilansowy. Wydatki, które stanowiły koszty podatkowe, a które zostały pokryte z udzielonych zaliczek, zostały przez Wnioskodawcę usunięte z kosztów podatkowych w okresach rozliczeniowych, w których Wnioskodawca otrzymał poszczególne Informacje o zatwierdzeniu Wniosków o płatność dotyczących zaliczek przeznaczonych na pokrycie tych wydatków. Wnioskodawca złożył już jeden wniosek o płatność, dotyczący okresu realizacji Projektu do końca maja 2023 roku, który jest aktualnie weryfikowany przez Instytucję Zarządzającą. Wnioskodawca złoży jeszcze jeden wniosek o płatność, który dotyczyć będzie okresu realizacji Projektu od początku czerwca do końca grudnia 2023 roku. W związku z zakładanym spełnieniem warunków wynikających z Umowy o Dofinansowanie, Wnioskodawca w najbliższych tygodniach spodziewa się otrzymać Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność dotyczącą pierwszego złożonego wniosku o płatność a następnie, wypłatę części dotacji wskazaną w tej informacji. Po złożeniu drugiego wniosku o płatność, Wnioskodawca w kolejnych miesiącach spodziewa się otrzymać kolejną Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność, a następnie wypłatę pozostałej części dotacji wskazaną w tej informacji. Przychód związany z otrzymaniem w przyszłości dotacji będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie regulacji Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”). W ocenie Wnioskodawcy, podstawą takiego zwolnienia będzie:
1)art. 17 ust. 1 pkt 53 Ustawy CIT w odniesieniu do tej części przychodów związanych z otrzymaniem dotacji, która zostanie przeznaczona na pokrycie wydatków stanowiących koszty podatkowe inne niż amortyzacja Prototypu,
2)art. 17 ust. 1 pkt 21 Ustawy CIT w odniesieniu do tej części przychodów związanych z otrzymaniem dotacji, która zostanie przeznaczona na pokrycie amortyzacji Prototypu, albowiem art. 17 ust. 1 pkt 21 Ustawy CIT stanowi regulację szczególną, stanowiącą podstawę do zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych m.in. jako zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m Ustawy CIT.
W związku z tym w sytuacji w której na podstawie Umowy o Dofinansowanie, na rzecz Wnioskodawcy zostaną wypłacone środki stanowiące zwrot wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego (Prototypu), w myśl zasady lex specialis derogat legi generali, podstawę do zwolnienia przychodu stanowić będzie art. 17 ust. 1 pkt 21 Ustawy CIT.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z otrzymaniem na podstawie Umowy o Dofinansowanie zwrotu części wydatków poniesionych w okresie realizacji Projektu, tj. w okresie od 24 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty kosztów uzyskania przychodu, w części w jakiej wydatki na realizację Projektu zostaną Wnioskodawcy zwrócone, w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność dotyczącego wydatków poniesionych w tym okresie rozliczeniowym lub w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy), zależnie od tego które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z otrzymaniem na podstawie Umowy o Dofinansowanie zwrotu części wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego (Prototypu), Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty kosztów uzyskania przychodu w zakresie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od 1 stycznia 2024 r., w części w jakiej wydatki na wytworzenie środka trwałego (Prototypu) zostaną Wnioskodawcy zwrócone, w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność dotyczącego wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego (Prototypu) lub w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy), zależnie od tego które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej?
Państwa stanowisko w sprawie
Istotą problemu przedstawionego we wniosku jest rozstrzygnięcie, w którym momencie Spółka, w związku z otrzymaną dotacją, powinna dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów, w tym wydatków bieżących na realizację Projektu poniesionych w okresie realizacji Projektu oraz odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego (Prototypu) dokonywanych od stycznia 2024 r. Ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz. U. z 2015 r. poz. 1595), z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem „wstecz”, lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.
Zgodnie z art. 15 ust. 4i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Umowa o Dofinansowanie przewiduje częściowe dofinansowanie realizacji Projektu poprzez zwrot na rzecz Wnioskodawcy części wydatków poniesionych na ich zakup, po dokonaniu formalnego rozliczenia i wykazania spełnienia warunków określonych w Umowie o Dofinansowanie. Na moment sporządzenia niniejszego wniosku nie doszło jeszcze do rozliczenia dotacji. Doszło jedynie do wypłaty dwóch zaliczek. Niemniej, wypłata pozostałej kwoty dotacji na rzecz Wnioskodawcy i rozliczenie otrzymanych zaliczek, w związku z zakładanym spełnieniem warunków wynikających z Umowy o Dofinansowanie, są spodziewane w kolejnych miesiącach. Ponadto Umowa o Dofinansowanie nie jest równoznaczna z „decyzją, która potwierdza fakt otrzymania dotacji”, rozumianą jako ostateczne i bezwarunkowe oświadczenie instytucji finansującej o wypłacie kwoty dotacji. Taką „decyzją” jest dopiero Informacja o zatwierdzeniu Wniosku o płatność. Tym samym, na moment zawarcia Umowy o Dofinansowanie możliwe było jedynie określenie maksymalnej kwoty dotacji, jakiej mógłby się spodziewać w przyszłości Wnioskodawca. Nie można było jednak wykluczyć, że np. kwota poniesionych kosztów kwalifikowanych (wydatków na realizację Projektu) będzie mniejsza niż maksymalna określona w Umowie o Dofinansowanie, co spowodowałoby, że kwota otrzymanej dotacji również będzie mniejsza. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, korekta powinna zostać dokonana w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzyma Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność lub w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy), zależnie od tego które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej. W sytuacji, gdy podatnik koryguje koszty z uwagi na otrzymaną dotację, powinien je skorygować na bieżąco, zgodnie z normą wynikającą z treści ww. art. 15 ust. 4i u.p.d.o.p., tj. w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał stosowny dokument, z którego wynika przyczyna korekty (np. decyzja o przyznanej kwocie dotacji) lub w okresie, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy). Wydaje się zatem uzasadnionym, aby podatnik skorygował koszty w okresie, w którym jedna z ww. sytuacji zaistniała jako pierwsza, czyli albo w dacie otrzymania decyzji o przyznaniu dotacji bądź też w okresie, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika. Korekta ta nie będzie bowiem spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, a w konsekwencji nie występują podstawy do dokonywania korekty wstecz.
Tym samym, należy rozstrzygnąć, która z sytuacji będącej przyczyną korekty wystąpiła jako pierwsza, czy jest to:
- decyzja o otrzymaniu dotacji, czy też;
- wyciąg bankowy, w którym dotacja wpłynęła na rachunek bankowy.
Zatem moment ujęcia faktury korygującej (innego dokumentu), zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów podatkowych, powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty (także w zakresie odpisu amortyzacyjnego). W związku z powyższymi przepisami uzasadnionym jest, aby Wnioskodawca skorygował koszty uzyskania przychodu w okresie, w którym jedna z wymienionych powyżej sytuacji zaistniała jako pierwsza, czyli w dacie otrzymania decyzji o przyznaniu dotacji lub w okresie, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy). Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 stycznia 2021 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.415.2020.2.MR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „uCIT”, „updop”),
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 updop,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.
Z treści powyższego przepisu wynika, że nie uważa za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53 updop, zatem koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Państwa sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z treści powyższego przepisu wynika, że zwrot wydatków na nabycie środków trwałych powoduje, że odpisy amortyzacyjne od części ich wartości początkowej odpowiadającej zwróconym wydatkom, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 4i updop,
jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Mając na uwadze powyższe, przepisy o korekcie kosztów uzyskania przychodów, należy stosować do korekty kosztów w sytuacji, gdy podatnik otrzymał fakturę korygującą lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty niespowodowanej błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką. Należy mieć bowiem na uwadze treść przywołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 4i updop, który wiąże moment korekty kosztów uzyskania przychodów z otrzymaniem faktury korygującej lub, w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Co istotne, korekt związanych z udzieleniem Spółce dofinansowania nie można traktować jako błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek.
Odnosząc się zatem w analizowanej sprawie do sposobu i momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów należy stwierdzić, że stosownie do art. 15 ust. 4i updop podstawą korekty, w sytuacji otrzymania dofinansowania jest inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, np. decyzja potwierdzająca przyznaną dotację, a korekty należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano ten inny dokument.
Zatem, w sytuacji otrzymania dotacji (dofinansowania) korekty kosztów, w tym również odpisów amortyzacyjnych, należy dokonać na bieżąco w okresie rozliczeniowym w którym został otrzymany dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Tym samym zgodzić się z Państwem należy, że uzasadnionym jest, aby Wnioskodawca skorygował koszty uzyskania przychodu w okresie, w którym jedna z wymienionych powyżej sytuacji zaistniała jako pierwsza, czyli w dacie otrzymania decyzji o przyznaniu dotacji lub w okresie, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy).
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:
-w związku z otrzymaniem na podstawie Umowy o Dofinansowanie zwrotu części wydatków poniesionych w okresie realizacji Projektu, tj. w okresie od 24 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty kosztów uzyskania przychodu, w części w jakiej wydatki na realizację Projektu zostaną Wnioskodawcy zwrócone, w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność dotyczącego wydatków poniesionych w tym okresie rozliczeniowym lub w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy), zależnie od tego które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej,
-w związku z otrzymaniem na podstawie Umowy o Dofinansowanie zwrotu części wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego (Prototypu), Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty kosztów uzyskania przychodu w zakresie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od 1 stycznia 2024 r., w części w jakiej wydatki na wytworzenie środka trwałego (Prototypu) zostaną Wnioskodawcy zwrócone, w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma Informację o zatwierdzeniu Wniosku o płatność dotyczącego wydatków poniesionych na wytworzenie środka trwałego (Prototypu) lub w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy), zależnie od tego które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej
należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytań Wnioskodawcy, gdyż to pytanie wyznacza zakres interpretacji. Tym samym, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii związanej zakwalifikowaniem otrzymanego dofinansowania do przychodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 i 53 ustawy. Okoliczność ta została przyjęta jako element opisu zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Po-awczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).