Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.653.2023.1.MBD
W zakresie ustalenia, czy: - Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na Innowacyjnych Pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Spółka uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, - Spółka przez ogólny czas pracy dla potrzeb określenia kosztów zatrudnienia na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, rozumiałaby czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy, - Spółka na zasadach określonych w art. 18db ustawy o CIT, będzie miała prawo pomniejszenia Zaliczek PIT Specjalistów B+R również za ostatni miesiąc roku podatkowego, tj. za grudzień 2023 r., - Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego pracownika w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, - Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w każdym roku podatkowym do 20-stego dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania za dany (tj. aktualnie rozliczany) rok podatkowy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 listopada 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:
- Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na Innowacyjnych Pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Spółka uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego,
- Spółka przez ogólny czas pracy dla potrzeb określenia kosztów zatrudnienia na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, rozumiałaby czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy,
- Spółka na zasadach określonych w art. 18db ustawy o CIT, będzie miała prawo pomniejszenia Zaliczek PIT Specjalistów B+R również za ostatni miesiąc roku podatkowego, tj. za grudzień 2023 r.,
- Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego pracownika w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT,
- Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w każdym roku podatkowym do 20-stego dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania za dany (tj. aktualnie rozliczany) rok podatkowy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. jest częścią międzynarodowej grupy, właściciela i operatora znanych na całym świecie marek (…), w tym m.in. (…) Ltd (dalej: „Grupa”). Grupa jest jednym z wiodących (…) świadczącym swoje usługi na wielu rynkach na całym świecie.
Spółka pełni funkcję zaplecza technologicznego skupiającego zespół specjalistów z branży IT odpowiedzialnych za tworzenie nowoczesnych technologii zgodnie z aktualnymi potrzebami Grupy. W ramach swojej działalności Spółka koncentruje się na tworzeniu nowoczesnych technologii oraz na systematycznym doskonaleniu stosowanych rozwiązań technologicznych. Działalność Spółki obejmuje także tworzenie nowych oraz znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów, procesów i usług, zakładających dostarczanie najnowocześniejszych rozwiązań z dziedziny (…), w tym między innymi (…), dedykowanej na różne rynki, w oparciu o indywidualne wymogi oraz regulacje z nimi związane. Projekty realizowane przez Spółkę z o.o. odznaczają się różnorodnością, (…), pracownicy Spółki pracują nad tworzeniem i ulepszaniem (…). Spółka mierzy się z licznymi wyzwaniami technologicznymi, branża, w której prowadzi działalność jest dynamiczna, wymaga rozwoju, innowacyjnych pomysłów i zorientowania na konsumenta (postęp technologiczny i duża konkurencja sprawia, że należy nieustannie dopasowywać się do potrzeb oraz wymagań rynku).
W związku z powyższym Spółka od 2016 roku realizuje i będzie realizować w przyszłości działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: „Działalność B+R”), z tytułu której ponosi m.in. koszty kwalifikowane wymienione w art. 18d ust. 2-3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”). Na tej podstawie Spółka korzysta i będzie korzystać w przyszłości z ulgi badawczo-rozwojowej, odliczając koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R”).
W celu realizacji Działalności B+R Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać w przyszłości pracowników na podstawie umów o pracę umowy o dzieło i/lub umowy zlecenie (dalej: „Specjaliści B+R”). W związku z tym, Spółka odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla tych pracowników zgodnie z art. 31a-31c oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm., dalej: „ustawa o PIT”) i w konsekwencji jest oraz będzie zobowiązana do obliczania i pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, na zasadach wynikających z przepisów ustawy o PIT (dalej: „Zaliczki PIT”). W tym kontekście Wnioskodawca składa i będzie składał deklarację PIT-4R.
Przyjęty w Spółce rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Jednocześnie ulga B+R do odliczenia za rok podatkowy 2022 przewyższyła kwotę uzyskanego dochodu i w konsekwencji część ulgi B+R pozostanie do odliczenia w latach kolejnych, zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT (dalej: „aktywo B+R”). Dodatkowo, Spółka przewiduje, że w kolejnych latach podatkowych również generowane będzie aktywo B+R w związku z tymi okolicznościami lub z powodu wystąpienia potencjalnej straty ze źródła przychodów innego niż przychody z zysków kapitałowych.
W związku z powyższym, Spółka zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT (dalej: „Ulga na Innowacyjnych Pracowników”). Spółka złożyła w czerwcu 2023 r. zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „Zeznanie”) za rok podatkowy 2022 i od miesiąca następującego po miesiącu w którym Spółka złożyła Zeznanie (tj. od lipca 2023 r.) korzysta z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników. W kolejnych latach Spółka również zamierza składać Zeznanie i korzystać z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników.
Na tej podstawie Spółka pomniejsza/zamierza pomniejszać w następnych miesiącach roku podatkowego kwotę, podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego, zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w roku podatkowym 2022.
W celu dokonania odliczenia ulgi B+R i odliczenia w niej wyłącznie kosztów dotyczących Działalności B+R Spółka prowadzi rejestr czasu pracy, w którym zbiera informację o miesięcznym, faktycznym zaangażowaniu czasowym poszczególnych Specjalistów B+R w Działalność B+R. Na tej podstawie Spółka jest wstanie określić dla każdego Specjalisty B+R, czy w danym miesiącu poświęcił on co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na realizację Działalności B+R. Przez ogólny czas pracy w danym miesiącu Spółka rozumie czas pracy zgodny z przepisami prawa pracy, tj. czas w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy (tu Spółki).
Spółka zaznacza, że mogą wystąpić przypadki, że z ewidencji czasu pracy prowadzonej przez Spółkę wyjdzie, że dany Specjalista B+R poświęcił mniej niż 100% czasu pracy na Działalność B+R z jednoczesnym zachowaniem warunku ustawowego zawartego w treści art. 18db ust. 3 (tj. między 50% a 100%).
Wnioskodawca jednocześnie zauważa, że z różnorodnych przyczyn nie pomniejszył i może w przyszłości nie pomniejszyć Zaliczek PIT Specjalistów B+R na podstawie art. 18db ustawy o CIT (w lipcu br. Spółka skorzystała tylko z częściowego zmniejszenia Zaliczek PIT z tytułu Ulgi na Innowacyjnych Pracowników). W związku z powyższym, Spółka rozważa potrącenie kwoty Zaliczek PIT do zapłacenia w danym miesiącu o należną Ulgę na Innowacyjnych Pracowników za miesiące poprzedzające ten miesiąc, ale w których z niej faktycznie nie skorzystała (w tym samym roku podatkowym, czyli np. wysokość odliczenia niewykorzystana faktycznie w lipcu za czerwiec, zostałaby wykorzystana w płatności Zaliczek PIT w sierpniu).
Wnioskodawca wskazuje, że Zaliczki PIT od wynagrodzeń Specjalistów B+R zostały i będą w przyszłości pobierane w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) w kwocie należnej za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Spółka uzyska prawo do skorzystania z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników.
Spółka wskazuje również, że wypłata wynagrodzeń Specjalistów B+R za ostatni miesiąc bieżącego roku podatkowego, tj. grudzień 2023 r. oraz pobór z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych będzie miała miejsce w grudniu 2023 r., tj. Zaliczki PIT będą pobrane podczas obecnego roku podatkowego Spółki, tj. trwającego od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Końcowo Spółka wskazuje, że:
- spełnia wszystkie warunki do korzystania z ulgi B+R wskazane w art. 18d ustawy o CIT i korzysta z tej ulgi spełniając wszystkie ustawowe wymogi związane z rozliczeniem przedmiotowej preferencji (w szczególności odlicza aktywo B+R od źródła przychodów innego niż przychody z zysków kapitałowych),
- spełni warunki określone w art. 18db ustawy o CIT, do skorzystania z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników,
- zaliczki na podatek dochodowy i zryczałtowany podatek dochodowy, pobrane od dochodu (przychodu) osób fizycznych będących Specjalistami B+R pochodzą z tytułu:
- stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego,
- wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
- praw autorskich,
- przez osoby fizyczne rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
- pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
- przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%,
- nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniającym osoby niepełnosprawne,
- nie utraciła statusu zakładu pracy chronionej w okresie ostatnich 5 lat,
- nie przysługuje jej zwrot podatkowy z tytułu poniesienia straty lub osiągnięcia dochodu niższego niż kwota przysługującego jej odliczenia w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na Innowacyjnych Pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Spółka uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka przez ogólny czas pracy dla potrzeb określenia kosztów zatrudnienia na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, rozumiałaby czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie którym Spółka na zasadach określonych w art. 18db ustawy o CIT, będzie miała prawo pomniejszenia Zaliczek PIT Specjalistów B+R również za ostatni miesiąc roku podatkowego, tj. za grudzień 2023 r.?
4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego pracownika w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3?
5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w każdym roku podatkowym do 20-stego dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania za dany (tj. aktualnie rozliczany) rok podatkowy?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na Innowacyjnych Pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Spółka uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
2. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka przez ogólny czas pracy dla potrzeb określenia kosztów zatrudnienia na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, rozumiałaby czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
3. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka ma prawo do pomniejszenia Zaliczek PIT Specjalistów B+R również za ostatni miesiąc roku podatkowego, tj. za grudzień 2023 r.
4. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego pracownika w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3.
5. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w każdym roku podatkowym do 20-stego dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania za dany (tj. aktualnie rozliczany) rok podatkowy.
Przepisy odnośnie Ulgi na Innowacyjnych Pracowników
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w zw. z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2021 poz. 478, dalej: „Prawo o SWiN”). Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o CIT, oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Natomiast, zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. stanowi, że za koszty kwalifikowane uznaje się poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.
Wreszcie, zgodnie z art. 18d ust. 8 i 9 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT. Przepisu art. 18d ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da ustawy o CIT.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (dalej: „ustawa Zmieniająca”) wprowadzono do ustawy o CIT art. 18db, zgodnie z którym podatnicy posiadający nierozliczoną w roku poprzednim ulgę B+R będą mogli odliczyć Zaliczki PIT Specjalistów B+R, z tytułu:
- stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
- wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
- praw autorskich.
Zgodnie z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, osobami fizycznymi, od których zaliczek na PIT można dokonać odliczenia są osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
- pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
- przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Stosownie do art. 18db ust. 4 ustawy o CIT, przedmiotowe pomniejszenie kwot wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy Zmieniającej, pomniejszenie, o którym mowa w art. 18d ust. 3d-f oraz w art. 18ea-ef ustawy o CIT, w brzmieniu nadanym ustawą Zmieniającą stosuje się do wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 r.
Zgodnie z art. 67 ust. 2 ustawy Zmieniającej, pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, w brzmieniu nadanym ustawą Zmieniającą, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r. Natomiast, zgodnie z art. 67 ust. 3 ustawy Zmieniającej, podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2022 r., a zakończy się po dniu 31 grudnia 2021 r. - pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, w brzmieniu nadanym ustawą Zmieniającą stosuje się po raz pierwszy w roku podatkowym rozpoczynającym się bezpośrednio po tym roku.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwoty Ulgi na Innowacyjnych Pracowników za wcześniejsze miesiące, dla których spełnione zostały warunki z art. 18db ustawy o CIT, a za które Spółka faktycznie nie skorzystała z uprawnienia.
Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w ocenie Spółki, Wnioskodawca składając Zeznanie za rok podatkowy 2022 w czerwcu 2023 r., posiadając aktywo B+R nabył prawo do rozliczenia Ulgi na Innowacyjnych Pracowników. Spółka jednakże nie zawsze dokonywała na bieżąco pomniejszenia podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów B+R. Z uwagi na posiadanie prawa do skorzystania z mechanizmu, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, w związku ze spełnieniem wszystkich warunków, Spółka stoi na stanowisku, że obowiązujące przepisy zezwalają na pomniejszenie Zaliczek PIT (podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego) w kolejnych miesiącach danego roku podatkowego.
W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że o ile spełnione zostały ustawowe przesłanki niezbędne do skorzystania z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników (tj. podatnik deklaruje kwotę kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 18d ust. 2 ustawy o CIT, nieodliczoną w ramach ulgi B+R w poprzednich latach podatkowych oraz podatnik poniósł stratę podatkową albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d ustawy o CIT), to zgodnie z art. 18db ust. 4 ustawy o CIT, skorzystanie z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników możliwe jest w miesiącu następującym kolejno po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy te wskazują najwcześniejszy moment, w którym można skorzystać z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników w danym roku podatkowym. Kluczowy więc jest w kontekście niniejszego pytania art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, który przyznaje prawo do pomniejszenia zaliczek odprowadzanych przez podatnika będącego płatnikiem zaliczek z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepis ten zaś nie wprowadza żadnych dyspozycji, ani ograniczeń czasowych.
W tym kontekście warto zwrócić zatem uwagę na ostatnią część art. 18d ust. 4 ustawy o CIT: „do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie”.
W ocenie Wnioskodawcy, przepis ten ogranicza potencjalnych beneficjentów Ulgi na Innowacyjnych Pracowników co do miesięcy, za które można skorzystać z odliczenia, tj. stanowi jednoznaczne potwierdzenie, że mechanizm Ulgi na Innowacyjnych Pracowników jest bezpośrednio związany z całym rokiem podatkowym.
Zdaniem Wnioskodawcy, zapis ten nie wprowadza jednak konieczności korzystania z tej preferencji na bieżąco, tylko jedynie wskazuje na jej roczny charakter. Albowiem, w kolejnym roku, po złożeniu kolejnego zeznania, pod warunkiem spełnienia poszczególnych warunków określonych w przepisach, możliwe jest dalsze korzystania z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników.
Jednocześnie, należy podkreślić, że stosując reguły wykładni językowej, którą należy stosować w pierwszej kolejności w procesie ustalania treści normy prawnej, przepisy nie wskazują, aby możliwość pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 ustawy o CIT, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym miała mieć miejsce tylko bezpośrednio w miesiącu, w którym dane Zaliczki PIT powinny zostać odprowadzone.
Mając na celu określenie okresu, za który podatnik ma prawo pomniejszać Zaliczki PIT w związku z rozliczeniem, o którym mowa w art. 18db ustawy o CIT, należy się odwołać do pozostałych dyrektyw wykładni. W myśl wykładni funkcjonalnej, która odwołuje się do wartości i celów prawodawcy celem wprowadzenia wspomnianego mechanizmy była: „Potrzeba wsparcia polskich przedsiębiorców ze strony państwa dodatkowymi zachętami fiskalnymi związanymi z działalnością innowacyjną (obok obowiązujących: ulgi na działalność B+R oraz preferencyjnego opodatkowania dochodów z praw własności intelektualnej IP Box) wynika z zachodzących, nieustannych zmian w międzynarodowym otoczeniu biznesowym wymuszających wzrost nakładów na badania i rozwój, a także coraz silniejszej globalnej konkurencji, rosnących kosztów, wzrostu fuzji różnych technologii, krótszego cyklu ich życia i zwiększonego w związku z tym tempa innowacji.”.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, głównym i jedynym celem wprowadzenia Ulgi na Innowacyjnych Pracowników była chęć zapewnienia potrzebnego wsparcia przedsiębiorcom w wyniku zachodzących zmian w międzynarodowym otoczeniu biznesowym., tj. celem ustawodawcy podczas wprowadzenia art. 18db, było jedynie określenie warunków udzielenia przedmiotowej preferencji a nie wprowadzenie ram czasowych w ramach roku podatkowego, co do których miałaby zastosowanie (tj. co do zasady, od następnego miesiąca do złożenia zeznania podatkowego czyli wyłącznie do 3 kwartałów danego roku podatkowego).
Co więcej, w odniesieniu do Ulgi na Innowacyjnych Pracowników widnieje następujący fragment: „ W projekcie przyjęto zasadę, że prawo do odliczenia przysługuje począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył swoje zeznanie, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej. Podatnik ma prawo stosować to odliczenie do końca roku podatkowego.”.
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów jak i celowość przepisu mającego wprowadzić preferencję podatkową dla podatników zajmujących się działalnością innowacyjną, podatnik ma prawo na skorzystanie z omawianej preferencji (w związku z posiadanym aktywem B+R oraz występowaniem Specjalistów B+R) najpóźniej w ostatnim miesiącu tegoż roku podatkowego, w którym złożono Zeznanie za poprzedni rok podatkowy (począwszy od 2022 r.). Inne ograniczenia w korzystaniu z tej preferencji nie wynikają z przepisów ustawy o CIT i byłyby sprzeczne z celem wprowadzenia tej ulgi.
W konsekwencji, skoro w żadnym z przepisów nie został narzucony konkretny miesiąc, w którym należy pomniejszyć Zaliczki PIT za okres realizowania Działalności B+R przez co najmniej 50% miesięcznego czasu pracy danego Specjalisty B+R w danym miesiącu (a jedynie najwcześniejszy), podatnik ma wybór, w ocenie Wnioskodawcy, w którym miesiącu dokonać pomniejszenia Zaliczek PIT w związku z okolicznościami określonymi w art. 18db ustawy o CIT.
Wnioskodawca również końcowo zauważa, że ograniczenie możliwości obniżania Zaliczek PIT o Ulgę na Innowacyjnych Pracowników tylko w miesiącu, za który nabyło się prawo do tej ulgi mimo faktycznego z niej nie skorzystania, byłoby nie tylko bezpodstawnym ograniczeniem stosowania Ulgi na Innowacyjnych Pracowników w praktyce, ale też nie miałoby żadnego wytłumaczenia z perspektywy ograniczania nadużyć. Należy bowiem zauważyć, że przepisy w zupełności wyłączają możliwość skorzystania z ulgi wbrew jej mechanizmowi, wprowadzając ograniczenie, że kwota odliczenia nie może przekroczyć kwot Zaliczek PIT do odprowadzenia do urzędu skarbowego, jak i również ograniczenie dotyczące zgromadzonego aktywa B+R.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do skorzystania z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników w dowolnym miesiącu roku podatkowego podatnika począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył Zeznanie, w odniesieniu do miesięcy do końca tegoż roku podatkowego, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Innymi słowy, zdaniem Spółki, w praktyce po złożeniu Zeznania, podatnik może wybrać dowolny miesiąc, w którym faktycznie skorzysta z uprawnienia nabytego za dany miesiąc - pod warunkiem, że ten miesiąc wypadł przed końcem roku podatkowego.
Co więcej, analogiczne poglądy były również wyrażane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W tym zakresie Spółka przywołuje interpretację indywidualną z 2 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko, że: „Spółka ma i będzie mieć prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na innowacyjnych pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Spółka uzyska prawo do skorzystania z niej”. Spółka wskazuje także na interpretację indywidualną z 13 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.297.2023.2.MR1., w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej również potwierdza prawidłowość analogicznego stanowiska na rzecz innego wnioskodawcy.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu Zeznania (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwotę Ulgi na Innowacyjnych Pracowników należną za miesiąc przypadający po złożeniu Zeznania, która nie została odliczona bezpośrednio w miesiącu, za który Spółka uzyska prawo do skorzystania z niej, zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Termin „ogólny czas pracy” nie został zdefiniowany ani w ustawie o CIT, ani ustawie o PIT.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, dla potrzeb prawidłowego zakwalifikowania Specjalistów B+R do Ulgi na Innowacyjnych Pracowników zgodnie z art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, należy odwołać się do art. 128 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465). W myśl przywołanego artykułu, czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Jak wynika z powyższego przepisu, czasem pracy jest czas, w jakim pracownik wykonuje zadania zlecone przez pracodawcę. Oznacza to, że nie może być czasem pracy czas, w którym pracownik jest poza dyspozycją pracodawcy. W związku z tym, urlop lub inna usprawiedliwiona nieobecność nie mogą być zaliczane do czasu, w którym pracownik jest do dyspozycji pracodawcy, ponieważ w tym czasie, pracownik nie pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki, art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, powinien być rozumiany jako przepis uprawniający Spółkę do zakwalifikowania danego Specjalisty B+R do Ulgi na Innowacyjnych Pracowników i na tej podstawie potrącenia zaliczek na PIT w danym miesiącu zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT. Należy w tym miejscu zauważyć, że ustawodawca w treści art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, odnosi się do czasu pracy przeznaczonego na realizację Działalności B+R, a zatem do czasu faktycznie poświęconego na ten cel.
Spółka akcentuje także, że prawidłowość powyższego stanowiska była już potwierdzana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN oraz w interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN.
Wnioskodawca również zauważa, że zaproponowane podejście jest także zgodne z wieloletnim stanowiskiem potwierdzonym w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych na gruncie przepisów dot. ulgi B+R również odnoszących się do „ogólnego czasu pracy”, por. m.in.:
- interpretacja z 29 marzec 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.59.2019.1.JS,
- interpretacja z 22 maja 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.115.2019.1.MO,
- interpretacja z 16 grudnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.449.2019.2.JKT,
- interpretacja z 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.72.2021.1.JKT,
- interpretacja z 30 kwietnia 2021 r., sygn. 114-KDIP2-1.4010.55.2021.2.JS,
- interpretacja z 16 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN
- interpretacja z 3 kwietnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.107.2023.2.MR,
- interpretacja z 10 października 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.419.2023.1.ZK), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej także potwierdził stanowisko Spółki zgodnie z którym przez „ogólny czas pracy” dla potrzeb określenia Kosztów Zatrudnienia na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOP rozumie się czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, tj. Spółki, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy. Zatem prawidłowy jest sposób liczenia proporcji, według której Spółka może uwzględniać wartość wynagrodzenia pracowników (zleceniobiorców) jako koszty kwalifikowane.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka przez ogólny czas pracy dla potrzeb określenia kosztów zatrudnienia na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, rozumiałaby czas pracy, w jakim pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, tj. Spółki, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3
Zgodnie z art. 38 ustawy o PIT (dotyczący m.in. Zaliczek PIT), płatnicy (w tym Wnioskodawca) mają obowiązek przekazania pobranych Zaliczek PIT na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego.
Oznacza to, że płatnicy w tym zakresie mają dowolność co do wyboru terminu przesłania Zaliczek PIT, które są wyłącznie ograniczone terminem końcowym. Dlatego też Wnioskodawca ma ustawową możliwość przekazania pobranych Zaliczek PIT jeszcze w miesiącu ich pobrania, tj. w miesiącu wcześniejszym niż ten, który jako termin końcowy określa ustawa o PIT.
Biorąc pod uwagę kwestie formalne, określone w ustawie o PIT, co do obowiązków płatników, należy uznać, że mogą zostać one hipotetycznie spełnione w pełni przed końcem roku podatkowego, z którego dniem wygasa możliwość korzystania z opisanej preferencji, tj. zostaną pobrane Zaliczki PIT oraz powstanie możliwość do przekazania pobranych Zaliczek PIT na rachunek urzędu skarbowego.
W odniesieniu do przepisów art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy (będący również płatnikami PIT), którym przysługiwać będzie uprawnienie w zw. z Ulgą na Innowacyjnych Pracowników, tj. pomniejszenie Zaliczek PIT, nie są zobowiązani do ich przekazywana na rachunek urzędu skarbowego. Oznacza to, że dopuszczona została przez ustawodawcę sytuacja (biorąc pod uwagę art. 18db ustawy o CIT oraz przepisy regulujące obowiązki pracodawcy jako płatnika w ustawie o PIT), w której dla określenia okresu za które pobrane zostały Zaliczki PIT istotny jest sam moment ich pobrania, nie zaś moment przekazania na rachunek urzędu skarbowego, z uwagi na fakt, że do niego faktycznie nie dojdzie (podczas stosowania Ulgi na Innowacyjnych Pracowników).
W ocenie Spółki, której rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, istnieje możliwość przekazania na rachunek urzędu skarbowego pobranych w grudniu Zaliczek PIT w tym samym miesiącu, tj. przed końcem roku podatkowego. Jednakże z uwagi na korzystanie z preferencji przewidzianej w art. 18db ustawy o CIT, Wnioskodawca nie będzie do tego zobowiązany, tj. otrzyma również możliwość pomniejszenia Zaliczek PIT w miesiącu kończącym dany rok podatkowy, tj. w grudniu.
Co więcej, należy podkreślić, że art. 18db ust. 4 ustawy o CIT określa, że uprawnienie z tyt. Ulgi na Innowacyjnych Pracowników przysługuje do końca roku podatkowego i jednocześnie nie zostało w ustawie określone wprost za ile lub za które miesiące podatnik będzie miał prawo do pomniejszenia Zaliczek PIT na tej podstawie.
Spółka akcentuje także, że prawidłowość powyższego stanowiska była już potwierdzana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.297.2023.2.MR1.
Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka ma prawo do pomniejszenia Zaliczek PIT Specjalistów B+R również za ostatni miesiąc roku podatkowego, tj. grudzień 2023 r. mimo że płatność zaliczek mija 20 stycznia.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać Specjalistów B+R realizujących Działalność B+R. W kontekście pracowników, których czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację Działalności B+R będzie wynosił więcej niż 50% ogólnego czasu pracy, Spółka zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania zaliczek na PIT zgodnie z art. 18db ustawy o CIT.
Zgodnie z treścią art. 18db ust. 1, ustawy o CIT „Podatnik (...), może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.”
Ponadto, ustawodawca wskazał w treści art. 18db ust.1 ustawy o CIT wzór, niezbędny do kalkulacji odliczenia: „(...)iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym”.
Należy zauważyć, że w przepisach dot. tej ulgi nie została wprost wskazana korelacja pomiędzy czasem pracy poświęconym na Działalność B+R, a wysokością potrąceń od odprowadzonych kwot zaliczek na PIT. Kwotę odliczenia stanowi iloczyn aktywa podatkowego oraz stawki podatku - katalog zmiennych we wzorze na korzystanie z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników narzuconym przez ustawodawcę jest zamknięty.
W ocenie Wnioskodawcy, oznacza to, że ustawodawca przewidział możliwość dokonania odliczenia niewykorzystanego aktywa, które podatnik uzyskał, dzięki skorzystaniu z Ulgi B+R, celem szybszego rozliczenia Ulgi B+R. Jedyne dodatkowe ograniczenie znajduje się w kolejnym przepisie.
Zgodnie z przywołanym już art. 18db ust. 3 ustawy o CIT, zdaniem Wnioskodawcy, kryterium czasu pracy przeznaczonego na działalność B+R należy rozumieć tylko w kontekście kwalifikowalności poszczególnych pracowników do Ulgi na Innowacyjnych Pracowników. Oznacza to, że kryterium 50% czasu odnosi się do uwzględnienia danego pracownika w uldze. Nie jest to zaś dyrektywa wskazująca, że od wielkości tego zaangażowania zależy wysokość potrącanej zaliczki PIT.
W ocenie Wnioskodawcy, gdyby ustawodawca przewidział dodatkowe warunki dla odliczenia, w tym jego wysokości w danym miesiącu (np. proporcjonalnie do czasu poświęconego na Działalność B+R, tak jak to ma miejsce w uldze B+R zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT), to wprost wskazane by one były w przepisie.
Tego typu ograniczeń nie zawiera również art. 18db ust. 4 ustawy o CIT.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w obowiązujących przepisach brak jest korelacji pomiędzy przeznaczonym czasem pracy na działalność B+R a wielkością kwot zaliczek na PIT przekazywanych na rachunek urzędu skarbowego. Nie odnosi się do tego wskazany w treści art. 18db ust. 1 sposób kalkulacji odliczenia. Ponadto, nie odnosi się do tego przepis warunkujący możliwość skorzystania z ulgi, który nakazuje odnieść się do czasu pracy przeznaczonego na Działalność B+R wynoszącego co najmniej 50% ogólnego czasu pracy tylko jako kryterium kwalifikujące do stosowania pomniejszenia, o którym mowa w art. 18db ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym, w ocenie Spółki, uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego, może być stosowane w całości do przekazanych kwot, niezależnie od przeznaczonego czasu pracy na Działalność B+R z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3 ustawy o CIT.
Spółka akcentuje także, że prawidłowość powyższego stanowiska była już potwierdzana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej z 16 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.89.2022.2.AN oraz w interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka, stosownie do treści art. 18db ustawy o CIT, będzie uprawniona do pomniejszania w całości kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 ustawy o CIT, niezależnie od ilości czasu pracy przeznaczanego na Działalność B+R przez danego pracownika w danym miesiącu, z zachowaniem warunków określonych w treści art. 18db ust. 3.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do prowadzonej Działalności B+R Spółka korzysta i będzie korzystać w przyszłości z ulgi B+R, odliczając koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ustawy o CIT.
W tym kontekście może się zdarzyć, że w roku danym podatkowym koszty poniesione na Działalność B+R przewyższą limit kosztów kwalifikowanych, podlegających odliczeniu na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w związku z tym Spółka nie dokona pełnego rozliczenia ulgi B+R za dany rok podatkowy. Nieodliczona kwota pozostanie do rozliczenia w latach późniejszych zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, w tym na rok podatkowy następujący bezpośrednio po aktualnie rozliczanym roku podatkowym.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego (winno być: stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego), Spółka zatrudnia i będzie zatrudniać Specjalistów B+R realizujących Działalność B+R. W kontekście pracowników, których czas pracy przeznaczony na bezpośrednią realizację Działalności B+R będzie wynosił więcej niż 50% ogólnego czasu pracy, Spółka zamierza skorzystać z przysługującego jej uprawnienia do pomniejszania zaliczek na PIT zgodnie z art. 18db ustawy o CIT. Spółka planuje zatrudniać Specjalistów B+R również w roku podatkowym 2023 i latach późniejszych.
W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do dokonania odliczenia iloczynu nieodliczonej kwoty wynikającej z Ulgi B+R i stawki podatku obowiązującej Spółkę w roku podatkowym 2023 i w latach kolejnych od zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobierany od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
- stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
- wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
- praw autorskich.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z treścią art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Natomiast, zgodnie z treścią art. 18db ust 4 ustawy o CIT, uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Mając na względzie powyższe przepisy, należy stwierdzić, że ustawodawca umożliwia skorzystanie z Ulgi na Innowacyjnych Pracowników w stosunku do wynagrodzeń pracowniczych, co do których Spółka będzie zobligowana do poboru Zaliczek PIT w miesiącu następującym po miesiącu złożenia zeznania o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT. Przepisy bowiem uzależniają prawo do skorzystania z preferencji od ustawowego terminu na uiszczenie Zaliczek PIT na rachunek stosownego urzędu skarbowego (nie odnoszą się do okresu za który wynagrodzenia były należne Specjalistom B+R).
Zgodnie natomiast z art. 38 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zatem, w przypadku wynagrodzeń Specjalistów B+R, należnych za miesiąc, w którym Spółka złożyła Zeznanie, Zaliczki PIT pobrane od tych wynagrodzeń, które Spółka jest zobowiązana odprowadzić do urzędu skarbowego w miesiącu przypadającym bezpośrednio po złożeniu Zeznania, mogły zostać i w przyszłości będą mogły być rozliczane w ramach Ulgi na Innowacyjnych Pracowników (przykładowo: w przypadku gdy Zeznanie zostało złożone w czerwcu 2023 r., w związku z Działalnością B+R prowadzoną w czerwcu 2023 r., mowa o zaliczkach wpłacanych w lipcu 2023 r., a naliczonych przez pracodawcę w odniesieniu do pensji za miesiąc czerwiec 2023).
Odmienna wykładnia przedmiotowych przepisów byłaby sprzeczna z językową wykładnią przytoczonych powyżej przepisów. Jednocześnie wymaga zaznaczenia, że w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi rodzajami wykładni, tj. systemową i celowościową. Tylko w wyjątkowych sytuacjach wolno odstąpić od literalnego brzmienia przepisu, w szczególności, gdy językowe dyrektywy interpretacyjne nie pozwalają z danego tekstu prawnego wyinterpretować jednoznacznej normy postępowania lub gdy wykładnia językowa pozostaje w oczywistej sprzeczności z treścią innych norm.
W niniejszych okolicznościach literalne brzmienie przepisów pozwala na wyinterpretowanie jednoznacznej normy, która ponadto koresponduje z uregulowaniami zawartymi w ustawie o PIT (m.in. art. 38 ust. 1 ustawy o PIT). Zatem odmienne stanowisko naruszałoby zasadę praworządności.
Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia Zaliczek PIT względem wynagrodzeń Specjalistów B+R o kwotę Ulgi na Innowacyjnych Pracowników, należnych za miesiąc, w którym złożono Zeznanie i podlegających przekazaniu urzędowi skarbowemu w kolejnych miesiącach, począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spółka złożyła Zeznanie, w odniesieniu do każdego, aktualnie rozliczanego roku podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W myśl art. 18d ust. 8 updop:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop:
przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da ustawy o CIT.
Regulacje dotyczącą tzw. „ulgi na innowacyjnych pracowników” zawiera art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r.:
przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 31 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1. stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2. wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
3. praw autorskich.
Natomiast, w myśl art. 18db ust. 2 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:
przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:
1. stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;
2. wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;
Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop:
przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:
1. pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub
2. przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.
Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop:
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
W myśl art. 18db ust. 5 updop:
przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:
1. zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2. podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.
Zgodnie z art. 18db ust. 6 updop:
jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.
Zgodnie z art. 67 ust. 2 ww. ustawy z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105), o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którymi:
pomniejszenie, o którym mowa w art. 26eb ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 18db ustawy zmienianej w art. 2, stosuje się po raz pierwszy w 2023 r.
Jednocześnie tut. Organ zaznacza, że norma wynikająca z art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.
Ad. 1 – 4
Stanowisko, które przedstawili Państwo w zakresie pytań oznaczonych we wniosku od nr 1 do nr 4, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Ad. 5
Odnosząc się do zadanego we wniosku pytania nr 5 w zakresie ustalenia, czy Spółka, stosownie do treści art. 18db updop, będzie uprawniona do pomniejszania kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 updop, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w każdym roku podatkowym do 20-stego dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania za dany (tj. aktualnie rozliczany) rok podatkowy, powołać należy treść art. 18db ust. 4 updop, zgodnie z którym:
uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.
Wskazać należy, że ulga na innowacyjnych pracowników dotyczy tych, którzy nie mogli w poprzednim roku w pełni skorzystać z ulgi B+R, bo np. ponieśli stratę lub wysokość ich dochodu z działalności gospodarczej była niższa od kwoty przysługujących im odliczeń z tytułu B+R.Odliczenia dokonuje się po zeznaniu za poprzedni rok – ten, w którym powstała nieodliczona część ulgi B+R.
Biorąc pod uwagę powyższe, prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego. Zatem, koszty nieodliczone w danym roku w ramach ulgi B+R (koszty kwalifikowane) odlicza się w zeznaniach za kolejne sześć lat podatkowych (art. 18d ust. 8 updop, mając również na uwadze brzmienie tego artykułu obowiązujące w poszczególnych latach).
Dzięki uldze na innowacyjnych pracowników podatnicy, jako płatnicy, mogą zmniejszyć kwotę zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń osób zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia bądź praw autorskich). Warunkiem jest to, aby zatrudnieni poświęcali takiej aktywności co najmniej 50 proc. swojego czasu pracy.
Tym samym, niewykorzystaną za poprzedni rok kwotę ulgi B+R odlicza się od bieżących zaliczek na PIT od wynagrodzeń innowacyjnych pracowników. Zwrócić bowiem należy uwagę na fakt, że tzw. ulga na innowacyjnych pracowników prowadzi wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń/świadczeń pracowników do urzędu skarbowego. Tym samym, podmiot korzystający z ulgi na innowacyjnych pracowników, nie jest zwolniony z obowiązku poboru zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, lecz wyłącznie z obowiązku ich odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
Wskazać należy, że uprawnienie do pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego przysługuje podatnikowi (płatnikowi) począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym został złożony CIT-8. Z ulgi na innowacyjnych pracowników wynika również, że ww. ulga uprawnia wyłącznie do zwolnienia podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (pełniącego rolę płatnika zaliczek oraz zryczałtowanego podatku) z obowiązku wpłaty pobranych środków z wynagrodzeń świadczeń pracowników. Tym samym, odwołuje się ona do konkretnej zaliczki (pobranej w miesiącu przypadającym bezpośrednio po złożeniu zeznania), ustanawiając wyraźną granicę, które zaliczki mogą podlegać pomniejszeniu, a które nie mogą być pomniejszone w ramach wskazanej ulgi.
Tym samym, nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że w przypadku wynagrodzeń Specjalistów B+R, należnych za miesiąc, w którym Spółka złożyła Zeznanie, Zaliczki PIT pobrane od tych wynagrodzeń, które Spółka jest zobowiązana odprowadzić do urzędu skarbowego w miesiącu przypadającym bezpośrednio po złożeniu Zeznania, mogły zostać i w przyszłości będą mogły być rozliczane w ramach Ulgi na Innowacyjnych Pracowników (przykładowo: w przypadku gdy Zeznanie zostało złożone w czerwcu 2023 r., w związku z Działalnością B+R prowadzoną w czerwcu 2023 r., mowa o zaliczkach wpłacanych w lipcu 2023 r., a naliczonych przez pracodawcę w odniesieniu do pensji za miesiąc czerwiec 2023 r.).
To, czy spółka będzie uprawniona do skorzystania z pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy pobranych z wynagrodzenia za czerwiec 2023 r. o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej ją w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18db updop, będzie zależało od miesiąca złożenia zeznania CIT-8. Jeśli wypłata wynagrodzenia za czerwiec 2023 r. nastąpi w lipcu 2023 r. (tym samym, zaliczki od tego wynagrodzenia będą pobrane w lipcu 2023 r.), a zeznanie CIT-8 zostanie złożone w czerwcu 2023 r., Spółce będzie przysługiwało prawo do ulgi w odniesieniu do zaliczek od wynagrodzenia za czerwiec 2023 r. pobranych w lipcu 2023 r. Przy czym, podkreślić należy, że ulgą będą objęte zaliczki począwszy od zaliczek pobranych w następnym miesiącu po złożeniu zeznania, a nie zaliczek, których termin przekazania na rachunek urzędu skarbowego przypada do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania. Zgodnie z art. 18db updop, Spółce będzie przysługiwało prawo do ulgi od miesiąca lipca 2023 r.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Spółka stosownie do treści art. 18db updop, będzie uprawniona do pomniejszania kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w art. 18db ust. 2 updop, o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej Spółkę w każdym roku podatkowym do 20-stego dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu złożenia zeznania za dany (tj. aktualnie rozliczany) rok podatkowy, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytań oznaczonych we wniosku od nr 1 do nr 4 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right