Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. III FSK 2116/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca – Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Jacek Pruszyński, , po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej C. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 4 lutego 2020 r. sygn. akt I SA/Łd 770/19 w sprawie ze skargi C. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 20 sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2011 r. 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2. uchyla decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 20 sierpnia 2019 r. nr [...], 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu na rzecz C. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 6789 (słownie: sześć tysięcy siedemset osiemdziesiąt dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Sygnatura akt III FSK 2116/21

U z a s a d n i e n i e

Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością C. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu w przedmiocie podatku od nieruchomości za rok 2011.

Stan sprawy Sąd przedstawił w sposób następujący:

Wnioskiem z dnia 29.12.2016 r. skarżąca Spółka zwróciła się o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za rok 2011 w kwocie 29.251 zł, powołując się na nieprawidłowe zadeklarowanie jako budowli obiektów budowlanych w postaci węzła betoniarskiego, kontenerów i zasieków na kruszywa.

Prezydent S. decyzją z dnia 29.04.2019 r. odmówił stwierdzenia nadpłaty. Opierając się na dowodzie z opinii biegłego ustalił, że węzeł betoniarski stanowi zespół elementów, urządzeń i instalacji, które tworzą całość techniczno-użytkową, który nie jest budynkiem w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z z 2010 r. Nr 95, poz. 613, dalej: u.p.o.l.), ale budowlą zdefiniowaną w art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.; budynkiem nie jest także obudowa pomieszczenia mieszalnika betonu, gdyż nie ma podłogi i składa się tylko z wykonanych z płyt warstwowych ścian bocznych i przykrycia. Kontener grzewczy wody i kontener sterowniczy nie są obiektami tymczasowymi, ponieważ dla ich przeniesienia konieczna byłaby przebudowa węzła betoniarskiego, a ze względu na brak fundamentów nie są także budynkami; jako integralna część technologiczno-użytkowa węzła betoniarskiego są budowlami w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. Zasobniki na kruszywa są obiektami budowlanymi o funkcji magazynowej, stanowiąc układ ścian oporowych opartych na fundamentach; również stanowią więc one budowle w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00