Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 2815/21
W świetle obowiązujących przepisów prawnych, zastępca burmistrza może być uznany za przedstawiciela organu prowadzącego szkołę w składzie komisji konkursowej. Jego obecność w komisji nie stanowi naruszenia prawa, ponieważ zastępca nie jest traktowany jako odrębny organ, ale jako pracownik urzędu gminy działający w imieniu burmistrza. Decyzja o powołaniu zastępcy do komisji leży w gestii organu wykonawczego gminy, który odpowiada za wybór przedstawicieli do komisji konkursowej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Po 711/19 w sprawie ze skargi Gminy D. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły I. oddala skargę kasacyjną, II. zasądza od Gminy D. na rzecz Wojewody Wielkopolskiego kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 grudnia 2019 r. sygn. akt II SA/Po 711/19 oddalił skargę Gminy D. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...], którym stwierdzono nieważność zarządzenia Burmistrza Miasta D. z dnia [....] kwietnia 2019 r. nr [...] w sprawie unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej im. [...] w K.
W motywach orzeczenia Sąd pierwszej wskazał, że istota sporu w niniejszej sprawie sprowadzała się do oceny, czy powołanie do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły M. C., która pełni funkcję Zastępcy Burmistrza (w tym przypadku w ułamkowej części – 1/5 etatu) było dopuszczalne.