Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.646.2023.2.JG
Prawo do zastosowania zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest w zakresie:
- prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest prawidłowe
- prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy świadczącej usługi logistyczno-transportowe - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie, prawa do zastosowania zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży prowadzonej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 stycznia 2024 r. (wpływ 18 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalnością gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jednym z rodzajów Pana działalności jest prowadzenie sprzedaży detalicznej i hurtowej wyprodukowanej odzieży zimowej.
Jednym z kanałów dystrybucji towarów jest sprzedaż poprzez sklep internetowy oraz platformę (…). Zakupów można dokonywać za pośrednictwem witryny internetowej oraz portalu (…). Nie dochodzi zatem w tym zakresie do jednoczesnej obecności stron umowy sprzedaży. Komunikacja na wszystkich etapach sprzedaży opiera się na wykorzystaniu określonych środków porozumiewania się na odległość (specjalistycznych systemów informatycznych).
Jest Pan zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonuje Pan także sprzedaży towarów m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: Nabywca lub Klient) za pośrednictwem platformy (…) i podobnych. Sprzedaż wysyłkowa odbywa się na terenie Polski. Zakupione przez Klienta towary są wysyłane bezpośrednio z Pana magazynu. Po otrzymaniu płatności za zakupiony towar, wysyłana jest do klienta e-faktura. Płatność nie jest ewidencjonowana za pośrednictwem kasy fiskalnej, bowiem wpływa ona bezpośrednio na Pana konto bankowe.
Płatność będzie dotyczyć zakupionych przez klienta towarów. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Jest Pan w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Takie powiązanie transakcji ma miejsce zarówno przy płatności za pomocą płatności online, jak i przez instytucję pośredniczącą.
Sprzedaż przez Pana produktów (towarów) w sklepie internetowym (sklepach internetowych) oraz (…) odbywa się w następujący sposób:
1.Klient tworzy zamówienie obejmujące listę produktów wybranych przez niego z asortymentu dostępnego w sklepie internetowym/(…), które to zamówienie następnie sfinalizuje poprzez jego potwierdzenie. Złożenie zamówienia przez Klienta wymaga akceptacji Regulaminu.
2.Zakup zostanie dokonany jedynie, gdy Klient dokona zapłaty za zamówienie za pomocą udostępnionych opcji płatności online (np. płatność za pomocą usług pośrednika w płatnościach internetowych, kartą płatniczą, przelewem online, (...), itp.).
3.Alternatywnie, może Pan dać Klientom również możliwość dokonania płatności za pobraniem - wówczas zamówienie zostanie przez Pana zrealizowane, a Klient dokona zapłaty za zamówienie dopiero w momencie jego doręczenia.
4.Potwierdza Pan dokonanie transakcji np. poprzez wyświetlenie komunikatu potwierdzającego sprzedaż lub poprzez wysłanie potwierdzenia dokonania zakupów na podany przez Klienta adres e-mail, itp.
5.Następnie zamówione towary będą dostarczane Klientom drogą wysyłkową (np. za pośrednictwem firmy kurierskiej lub innej firmy świadczącej usługi logistyczno-transportowej) z magazynu zlokalizowanego na terytorium kraju.
W terminie określonym ustawą o VAT wystawiana jest elektroniczna faktura VAT i udostępniona klientowi. Faktura zawiera niezbędne informacje o udokumentowanej sprzedaży. Wystawia Pan faktury nie tylko dla klientów biznesowych, ale również dla klientów nieprowadzących działalności gospodarczej (niepodatników).
Korzysta Pan z następujących metod płatności:
1)za pomocą wpłaty bezpośrednio na Pana konto;
2)przez instytucję pośredniczącą - zapewnia konto internetowe pozwalające na przesyłanie środków z różnych źródeł (np. karty kredytowej lub rachunku bankowego) do szerokiego grona odbiorców. Użytkownik może przesyłać środki ze swojego konta na Pana konto.
Środki z tytułu płatności dokonanej przez klienta za pośrednictwem instytucji pośredniczących będą codziennie przelewane na Pana rachunek.
W przypadku płatności przez instytucję pośredniczącą, przelew od operatora płatności może się składać ze wszystkich płatności dokonanych tą metodą w ciągu np. jednego dnia (płatność operatora będzie zatem zagregowana i będzie obejmować płatności od różnych klientów).
Operator przesyła Panu raport rozliczeniowy zawierający informacje pozwalające na przypisanie płatności klientów do generowanych systemowo faktur.
Dodatkowo pragnie Pan podkreślić, że płatności online są dokonywane jedynie przez Internet, nie ma możliwości zapłaty za towary kartą kredytową w terminalu płatniczym.
W konsekwencji, płatności na Pana rzecz są dokonywane za pośrednictwem operatora płatności, który przelewa środki na Pana rachunek. Otrzymuje on zatem wszystkie płatności od konsumentów za pośrednictwem banku. Środki te są jednak przelewane na Pana rachunek przez operatorów płatności (a nie bezpośrednio przez klientów).
Omówione czynności są opodatkowane podatkiem VAT na terytorium Polski.
Jednocześnie posiada Pan kasę fiskalną, która przypisana jest do handlu obwoźnego. W sytuacji takiej sprzedaży, jaka jest sporadyczna, obligatoryjnie ewidencjonuje Pan sprzedaż za pomocy kasy fiskalnej. Jest to dość sporadyczna sytuacja, ponieważ z reguły dokonuje Pan sprzedaży za pośrednictwem sklepu internetowego lub platformy (…).
W związku z powyższym oraz w celu usprawnienia procesu dokumentowania sprzedaży na rzecz Konsumentów w ramach prowadzonej działalności, zastanawia się Pan nad możliwością skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do modelu płatności w ramach Sprzedaży Internetowej. Uważa Pan, że dostawa odbywająca się w formie Sprzedaży Internetowej, w której metodą płatności jest metoda za pobraniem była dokumentowana za pomocą faktury wystawianej na rzecz Klientów.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Posiada i prowadzi Pan ewidencję z której jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy w tym jego adres).
Nie dokonuje i nie będzie Pan dokonywał dostawy towarów wymienionych w ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 poz. 2442) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 poz. 2605).
Pytania
1.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w związku z opisanymi sposobami dokonywania płatności w formie online przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym, transakcje te będą zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia?
2.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, w związku z opisanymi sposobami dokonywania płatności przez instytucję pośredniczącą przez klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej za dostawę towarów w systemie wysyłkowym, transakcje te będą zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku)
Pana zdaniem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, dostawy towarów w systemie wysyłkowym do Pana klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na mocy ust. 3a pkt 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży w postaci papierowej lub za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Artykuł 111 ust. 8 ustawy o VAT pozwala Ministrowi Finansów na zwolnienie, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Na tej podstawie wydane zostało Rozporządzenie, przewidujące zwolnienia z przedmiotowego obowiązku.
Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia (dalej: „Załącznik”).
Z kolei § 4 Rozporządzenia określa wyjątki od zwolnień opisanych w Załączniku. Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 tego aktu, zwolnień opisanych w Załączniku do Rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy:
a.gazu płynnego,
b.części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c.silników do napędu pojazdów i motocykli (CN ex 8407, ex 8408 20),
d.nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e.przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 860900),
f.części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g.części i akcesoriów do pojazdów silnikowych ((CN ex 8708 z wyłączeniem 8708 21,8708 29,8708 95), (CN ex 940190 80)) (z wyłączeniem motocykli), to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych),
h.silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
i.komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
j.sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
k.wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
l.zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
m.wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
n.wyrobów tytoniowych (CN 2401,2402, 2403), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na kod CN, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o.perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
W oparciu o pkt 36 załącznika zwolniona z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
W konsekwencji, aby sprzedaż podlegała temu zwolnieniu, musi ona łącznie spełniać następujące przesłanki:
1)dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
2)całość zapłaty musi być otrzymana przez dostawcę towaru za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
3)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła,
4)przedmiotem dostawy nie mogą być towary, o których mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zorganizował Pan w ten sposób płatności, aby wszystkie jego transakcje (tj. sprzedaż wysyłkowa towarów) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełniały opisane wymogi do zastosowania zwolnienia. W konsekwencji, w Pana ocenie, sposób organizacji sprzedaży wysyłkowej zapewnia, że sprzedaż w całości podlegać będzie zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.
Podstawową metodą płatności za usługi jest płatność kartą systemem elektronicznym. Płatności takie są realizowane za pośrednictwem operatora płatności, który przelewa płatności na Pana rachunek bankowy.
Wskazane formy płatności dotyczą całości zapłaty - nie ma Pan możliwości otrzymania nawet części wynagrodzenia w sposób inny niż za pośrednictwem płatności na jej rachunek bankowy. Tym samym we wszystkich przypadkach płatności dokonywanych przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej otrzyma Pan całość zapłaty na swój rachunek bankowy - a zatem za pośrednictwem banku.
W konsekwencji spełniony będzie warunek zastosowania zwolnienia wskazany w pkt 2 powyżej.
Stanowisko, zgodnie z którym również ww. płatności spełniają warunek otrzymania płatności za pośrednictwem m.in. banku, znajduje potwierdzenie w wydawanych w ostatnich latach interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN z 8 czerwca 2020 r., 0112-KDIL3.4012.30.2020.3.LS z 8 kwietnia 2020 r. czy 0114-KDIP1-3.4012.316.2019.2.KP z 23 września 2019 r. We wszystkich tych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) możliwe było dokonywanie płatności za pomocą karty kredytowej (a w przypadku interpretacji 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN również za pomocą systemu P.), a organ zaakceptował możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Wskazuje Pan, że zgodnie z poz. 36 załącznika dla zastosowania zwolnienia konieczne jest, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności ta zapłata dotyczyła.
Jak wskazano, sprzedaje Pan towary przez stronę internetową.
W odniesieniu do możliwości przypisania zapłaty do konkretnej czynności należy zatem zaznaczyć:
- klienci dokonują płatności zgodnie z otrzymanymi fakturami,
- faktura jest na życzenie klienta na stronie internetowej,
- od operatora otrzymuje Pan razem z płatnością raport który zawiera numery faktur oraz dane konta online użytkownika. Na jego podstawie jest Pan w stanie określić, jaka część otrzymanej na konto bankowe zagregowanej płatności (np. z danego dnia) odpowiada konkretnym kontom użytkowników oraz wystawianym fakturom. W konsekwencji możliwe jest przypisanie części płatności do konkretnej faktury dokumentującej konkretną czynność (zapłatę za zamówienie).
Powyższe pokazuje, że organizacja płatności pozwala na obiektywne i pewne przypisanie płatności do konkretnych czynności na podstawie posiadanych dokumentów. Dokumenty te zawierają m.in. dane nabywcy, w tym jego adres. W konsekwencji, spełniona zostanie przesłanka zastosowania zwolnienia opisanego w poz. 36 Załącznika.
Pana zdaniem przedstawiony system zgodny jest również z celem ustawodawcy, który zdecydował o ustanowieniu analizowanej przesłanki. Celem tym było bowiem zapobieganie nadużyciom poprzez uniemożliwienie pomijania w wykazywanej podstawie opodatkowania części sprzedaży, która w wyniku zastosowania zwolnienia mogłaby nie zostać w żaden sposób udokumentowana. Przedstawiony system płatności sprawia, że takie nieuczciwe działanie nie będzie możliwe - ponieważ wszystkie otrzymywane na rachunek bankowy środki będą alokowane do dokonanych konkretnych transakcji.
W konsekwencji, w Pana ocenie, z posiadanej przez Pana ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Co więcej, niezależnie od posiadania dokumentów, z których wynika powiązanie pomiędzy płatnościami a poszczególnymi transakcjami, dokonuje Pan sprzedaży towarów za pomocą faktur. Tym samym będzie to dodatkowy dokument potwierdzający, że całość należności zostanie udokumentowana i wykazana w ewidencji dla celów opodatkowania VAT.
Jak wskazano, nawet w przypadku spełnienia pozostałych przesłanek zastosowania zwolnienia, dokumentowanie sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych jest konieczne w przypadku towarów i usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia.
Wśród tych wyłączeń nie ma jednak sprzedaży obuwia, odzieży i akcesoriów prowadzonej w ramach PKD 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Tym samym, w Pan ocenie, wyłączenie ze zwolnienia nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do jej działalności.
Podsumowując, w Pana ocenie, na mocy § 2 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, nie będzie Pan zobowiązany do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży wysyłkowej towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdyż każdorazowo będą one spełniać następujące warunki:
- dostawy są dokonywane w systemie wysyłkowym,
- otrzymanie całości zapłaty następuje za pośrednictwem banku,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zaplata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
- brak ziszczenia się przesłanki negatywnej, o której mowa w § 4 Rozporządzenia.
Przedstawienie własnego stanowiska w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej w przypadku, gdy towary będą dostarczane za pośrednictwem firmy świadczącej usługi logistyczno - transportowe.
W Pana ocenie, na mocy § 2 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 Załącznika do Rozporządzenia, nie będzie Pan zobowiązany do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży wysyłkowej towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdyż każdorazowo będą one spełniać następujące warunki:
- dostawy są dokonywane w systemie wysyłkowym,
- otrzymanie całości zapłaty następuje za pośrednictwem banku,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności ta zaplata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
- brak ziszczenia się przesłanki negatywnej, o której mowa w § 4 Rozporządzenia Wnioskodawca zawsze w przypadku sprzedaży wysyłkowej otrzyma płatność na konto, a z prowadzonej ewidencji będzie wynikać jakiej czynności dotyczy dana zapłata i dane nabywcy, w tym adres.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Należy wskazać, że do 31 grudnia 2023 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących regulowało Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem. W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 poz. 2605), zwanego dalej rozporządzeniem.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia obowiązującego do dnia 31 grudnia 2023 r.:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia obowiązującego od 1 stycznia 2024 r. :
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia obowiązującego do dnia 31 grudnia 2023 r.:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono:
Dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1. dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
2. świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
- przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego.
Z wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalnością gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej i hurtowej wyprodukowanej odzieży zimowej. Zakupów można dokonywać za pośrednictwem witryny internetowej oraz portalu (…). Jest Pan zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku VAT. Dokonuje Pan sprzedaży towarów m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż wysyłkowa za pomocą kuriera i firm świadczących usługi logistyczno - transportowe odbywa się na terenie Polski. Płatność będzie dotyczyć zakupionych przez klienta towarów. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynika jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Jest Pan w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem. Takie powiązanie transakcji ma miejsce zarówno przy płatności za pomocą płatności online, jak i przez instytucję pośredniczącą. Środki z tytułu płatności dokonanej przez klienta za pośrednictwem instytucji pośredniczących będą codziennie przelewane na Pana rachunek. W przypadku płatności przez instytucję pośredniczącą, przelew od operatora płatności może się składać ze wszystkich płatności dokonanych tą metodą w ciągu np. jednego dnia (płatność operatora będzie zatem zagregowana i będzie obejmować płatności od różnych klientów). Dodatkowo pragnie Pan podkreślić, że płatności online są dokonywane jedynie przez Internet, nie ma możliwości zapłaty za towary kartą kredytową w terminalu płatniczym. W konsekwencji, płatności na Pana rzecz są dokonywane za pośrednictwem operatora płatności, który przelewa środki na Pana rachunek. Otrzymuje on zatem wszystkie płatności od konsumentów za pośrednictwem banku. Środki te są jednak przelewane na Pana rachunek przez operatorów płatności (a nie bezpośrednio przez klientów).
Przy tak przedstawionym opisie sprawy, Pana wątpliwości dotyczą zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia, dostawy towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy założeniu, że płatność za towar dokonywana jest w formie online oraz przez instytucję pośredniczącą.
Aby odpowiedzieć na Pana pytania w pierwszej kolejności należy wskazać, że co do zasady w znaczeniu potocznym sprzedaż wysyłkowa stanowi formę sprzedaży detalicznej, gdzie kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia - np. drogą pocztową, telefonicznie lub poprzez Internet, po czym wybrany towar dostarczany jest za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej do nabywcy.
Posiłkowo można wskazać, że uregulowania prawne dotyczące m.in. sprzedaży w systemie wysyłkowym zawiera ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 ze zm.), która reguluje zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy:
Umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.
Cechami charakterystycznymi umowy zawieranej na odległość jest :
- brak jednoczesnej fizycznej obecności stron, tj. przedsiębiorcy i konsumenta,
- zawarcie umowy z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. poprzez Internet).
Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym korzystającej ze zwolnienia w obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej istotnym jest, by:
- zostało złożone zamówienie i zawarta umowa sprzedaży z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. telefonicznie lub poprzez Internet) bez fizycznej obecności stron transakcji,
- towar został przemieszczony od dostawcy do klienta lub do wskazanego przez niego miejsca pocztą lub przesyłką kurierską, co oznacza, że nie może on zostać wydany klientowi w sklepie stacjonarnym z chwilą zawarcia umowy kupna-sprzedaży lub dostarczony za pośrednictwem firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów.
W tym miejscu należy odnieść się do zapisu „pocztą lub przesyłkami kurierskimi” znajdującego się w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia w celu prawidłowego wypełnienia warunku do korzystania z omawianego zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dokonywanej przez Pana sprzedaży.
Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprost wskazał, że jedynie wysyłki towaru za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1640) zwanej dalej „ustawą pocztową”:
Ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym, zwanej dalej „działalnością pocztową”.
W myśl art. 46 ust. 1 ustawy pocztowej:
Do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony.
Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy pocztowej:
Użyte w ustawie określenie operator wyznaczony - oznacza operatora pocztowego obowiązanego do świadczenia usług powszechnych.
W odniesieniu natomiast do usług kurierskich wskazać należy, iż co prawda nie zostały one wprost uregulowane w prawie polskim, jednak do zagadnień tych nawiązuje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 8) jak i ustawa pocztowa.
Przesyłka kurierska w myśl art. 3 pkt 19 ustawy pocztowej stanowi:
Przesyłka kurierska - przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający:
a)rejestrację dnia i godziny nadania przesyłki pocztowej,
b)śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do momentu doręczenia,
c)doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach oświadczenie usług pocztowych,
d)doręczenie przesyłki pocztowej adresatowi lub osobie uprawnionej do odbioru w miejscu określonym przez nadawcę lub uzgodnionym z adresatem, w sposób zapewniający rejestrację dnia i godziny doręczenia przesyłki pocztowej.
Z kolei z treści ustawy Prawo przewozowe wynika, iż usługa przewozu może obejmować przesyłki i w tym zakresie oznacza przyjęcie oraz przemieszczenie z jednego miejsca w drugie przesyłki towarowej na podstawie dokumentu przewozowego.
Odpowiedzialność bowiem operatora pocztowego (firmy kurierskiej) jest pełna i obejmuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi, o czy stanowią przepisy art. 87-88 ustawy pocztowej, zaś zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe:
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.
Jednocześnie dodać należy, że działalność operatora pocztowego, a zatem również firmy kurierskiej działającej na podobnych zasadach, zalicza się do działalności regulowanej i w tym sensie wymaga dodatkowej rejestracji oraz spełnienia określonych warunków.
Tymczasem uruchomienie usług przewozu rzeczy sprowadza się tylko do zarejestrowania działalności gospodarczej.
Powołać w tym miejscu należy treść wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi sygn. akt I SA/Łd 376/21 z 23 września 2021 r., z którego wynika, że „w poz. 36 wskazanego załącznika do Rozporządzenia ustawodawca wyraźnie wskazał, iż chodzi o dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłami kurierskimi). Redakcja niniejszego przepisu nie pozostawia żadnych wątpliwości, że możliwości wymienione w nawiasie nie są wyliczeniem przykładowym.”
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdzie dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firm kurierskich - zostaną spełnione wszystkie warunki wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Dostawa towarów w systemie wysyłkowym będzie dostarczana przesyłkami kurierskimi, płatność otrzymywana jest na rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę zarówno w przypadku płatności online jak również za pomocą płatności przez instytucję pośredniczącą (raportów rozliczeniowych otrzymywanych od operatora) jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej czynności dotyczyła dana zapłata. Tym samym w tym przypadku będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Ponadto w § 4 rozporządzenia nie zostały wymienione towary, które są/będą przedmiotem Pana dostawy, a mianowicie sprzedaż detaliczna i hurtowa wyprodukowanej odzieży zimowej.
W odniesieniu natomiast do sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym za pomocą innej firmy świadczącej usługi logistyczno-transportowe należy wskazać, że nie są/nie będą spełnione warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej tej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Tym samym będzie Pan zobowiązany do ewidencjonowania obrotów przy pomocy kasy rejestrującej. Pomimo bowiem, że płatność otrzymywana jest na rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, jest Pan również w stanie określić, którego klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem, to nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w poz. 36 załącznika - „dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)”.
W związku z powyższym ma Pan prawo do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w odniesieniu do wysyłki towarów firmą kurierską natomiast w odniesieniu do towarów wysyłanych za pomocą innej firmy logistyczno-transportowej jest Pan zobowiązany do ewidencjonowania obrotów przy pomocy kasy rejestrującej.
W konsekwencji odpowiadając na Pana pytania stwierdzić należy, że transakcje polegające na dostawie towarów w systemie wysyłkowym - jeżeli wysyłka odbywa się przy pomocy firmy kurierskiej - dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatność dokonywana jest w formie online oraz przez instytucję pośredniczącą, będą zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 2 w zw. z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia.
Natomiast dostawa towarów w systemie wysyłkowym - jeżeli wysyłka odbywa się przy pomocy innej firmy logistyczno-transportowej - dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatność dokonywana jest w formie online oraz przez instytucję pośredniczącą, nie będzie zwolniona z obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy. Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia nie będzie wówczas miał zastosowania.
Dodatkowe informacje
Zaznaczenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right