Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.490.2023.2.AW
Możliwość zastosowania 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznych (tj. w zakresie wysokości stawki ryczałtu dla opisanych usług) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – trzema pismami z 11 stycznia 2024 r. (daty wpływu) oraz pismem z 21 stycznia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Składa Pani wniosek o zmianę sposobu rozliczenia z ryczałtu 15% na ryczałt 12% od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód rozliczany ryczałtem osiągnęła Pani w kwietniu 2022 r.
Wniosek dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i zdarzenia przyszłego – stan faktyczny przedstawiony we wniosku, będzie się utrzymywał w latach przyszłych.
I.Informacje ogólne o Pani
Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą: X zarejestrowaną w CEIDG pod nr NIP: (...) i REGON: (...), pod kodem PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem. Działalność gospodarczą prowadzi Pani na własne ryzyko, podlega Pani również odpowiedzialności kontraktowej wskazanej w art. 471 i następnych kc. Prowadzi Pani działalność gospodarczą od (...) 2022 r., pod kodem PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT od (...). Podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Świadczy Pani usługi na rzecz Kontrahentów w oparciu o umowę współpracy, w związku z wykonywaniem przez Panią i Kontrahenta działalności gospodarczej. Wykonuje Pani usługi we własnym zakresie, na własne ryzyko oraz na własną odpowiedzialność, z wykorzystaniem swojego doświadczenia oraz zasobów niezbędnych do pełnej, skutecznej i prawidłowej realizacji umowy współpracy. Klient może zgodnie z umową pokryć lub zwrócić Pani koszty transportu, zakwaterowania, czy organizacji spotkań z kontrahentami Klienta – pod warunkiem ich uprzedniej akceptacji. Nie ma Pani prawa do urlopów i innych podobnych świadczeń. Również nie świadczyła Pani nigdy wcześniej pracy na podstawie umowy o pracę dla Kontrahentów.
Podkreśliła Pani ponadto, że Umowy, które łączyły Panią z Kontrahentami nie nosiły znamion umowy pracę, nie działała Pani pod kierownictwem Kontrahentów ani w czasie i miejscu wskazanym przez Kontrahentów. Kontrahenci wskazywali jedynie ogólny kierunek Pani działań w zakresie wymagań, oczekiwań dotyczących działającego już produktu bądź oczekiwanych nowych funkcjonalności, w których zobowiązana była Pani ukończyć dany projekt, produkt lub proces. Pani działania zmierzały poprzez wykorzystanie zasobów posiadanej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych rozwiązań lub nowych zastosowań istniejących już rozwiązań.
Podkreśliła Pani, że do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie przekroczą 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Nie przekroczyła Pani także limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
II.Zmiana opodatkowania
Od początku uważała Pani, że właściwą stawką ryczałtu jest 12%, jednakże nie odnajduje się Pani w zawiłości przepisów podatkowych, stąd też z najdalej posuniętej ostrożności uznała Pani, że zasadne będzie wystąpienie z interpretacją indywidualną do „Urzędu”, celem uzyskania potwierdzenia, jaką stawką ryczałtu powinna się Pani rozliczać.
Świadczy Pani niezmiennie te same usługi, które zostały opisane we wszystkich pismach w przedmiotowej sprawie, stan ten też będzie się utrzymywał w latach przyszłych. Nie świadczyła Pani innych usług niż te opisane wcześniej, które obejmują kod PKWiU 62.01.12.0.
Wskazała Pani, że ryczałt 15% został wybrany w wyniku błędu księgowej.
Powinna podlegać Pani opodatkowaniu ryczałtem 12 %, dlatego wystąpiła Pani z przedmiotowym wnioskiem, aby potwierdzić swoje stanowisko.
III.Pani kontrahenci
Pomiędzy Panią a kontrahentami, z którymi podpisała/podpisze Pani umowę nie istnieją żadne powiązania. Nie jest Pani wspólnikiem w Spółce na rzecz której świadczy/zamierza świadczyć usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, ani nie pełni w niej funkcji zarządczych. Zakres świadczonych usług nie będzie pokrywał się z obowiązkami dotyczącymi pełnienia funkcji zarządczych w Spółce.
Wynagrodzenie, które Pani otrzymuje, jest łączną zapłatą za świadczone usługi (nie ma rozróżnienia na różne stawki wynagrodzenia za godzinę świadczonych, każdej z wymienionych we wniosku usług).
IV.Usługi świadczone przez Panią
Usługi świadczone przez Panią są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta/kontrahenta, które obejmuje wszystkie opisane w przedmiotowym wniosku usługi.
Świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0.
Są to usługi polegające na:
•analizie wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowaniu dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych;
•weryfikacji spójności wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;
•tworzeniu opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji;
•projektowaniu nowych funkcjonalności systemów informatycznych w oparciu o dane ilościowe i jakościowe;
•tworzeniu specyfikacji i definiowaniu wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych;
•wykonywaniu dokumentacji powykonawczej w zakresie systemów komputerowych;
•prezentowaniu rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
•definiowaniu i utrzymywaniu dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;
•aktywnym udziale w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;
•zapewnieniu jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych;
•realizacji testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe.
Zajmuje się Pani wdrożeniem produktu, rozwojem produktu od strony technicznej oraz przyjęciem go przez użytkowników.
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczy Pani usługi obejmujące:
•analizowanie wymagań biznesowych – (...);
•projektowanie zmian do funkcjonującego systemu informatycznego – (...);
•weryfikowanie i przekładanie potrzeb, wymagań biznesowych na propozycje rozwiązań informatycznych – (...);
•ulepszanie procesów rozwoju produktu;
•wsparcie w prowadzeniu testów biznesowych rozwiązań – (...);
•przygotowywanie dokumentacji systemowej – (...);
•tworzenie raportów – (...);
•bieżące wsparcie dla pracowników oraz użytkowników zewnętrznych w codziennym użytkowaniu systemów – (...);
•zapewnienie jakości produktu poprzez testowanie nowych funkcji i elementów produktu.
V.Klasyfikacja PKWiU
Zajmuje się Pani wdrożeniem produktu, rozwojem produktu od strony technicznej oraz przyjęciem go przez użytkowników.
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą świadczy Pani usługi obejmujące:
•analizowanie wymagań biznesowych – (...);
•projektowanie zmian do funkcjonującego systemu informatycznego – (...);
•weryfikowanie i przekładanie potrzeb, wymagań biznesowych na propozycje rozwiązań informatycznych – (...);
•ulepszanie procesów rozwoju produktu;
•wsparcie w prowadzeniu testów biznesowych rozwiązań – (...);
•przygotowywanie dokumentacji systemowej – (...);
•tworzenie raportów – (...)
•bieżące wsparcie dla pracowników oraz użytkowników zewnętrznych w codziennym użytkowaniu systemów – (...);
•zapewnienie jakości produktu poprzez testowanie nowych funkcji i elementów produktu.
Oświadczyła Pani, że w dniu złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, z najdalej posuniętej ostrożności, złożyła również pismo do GUS z wnioskiem o nadanie kodu PKWiU.
VI.Opis usług
Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy świadczonych przez Panią usług na podstawie dwóch umów:
1.Umowa, na podstawie której świadczy Pani usługi od (...) do chwili obecnej.
2.Poprzednia Umowa, na podstawie, której świadczyła Pani usługi w okresie od (...) 2022 r. do (...) 2022 r.
Porównując obie umowy:
W obecnej umowie, zakres Pani obowiązków przedstawia się następująco:
–definiowanie założeń biznesowych i architektury oprogramowania na podstawie wywiadów z użytkownikami, celem poznania ich sposobu pracy, mapowania procesów oraz analizy konkurencyjnego oprogramowania;
–doradztwo w zakresie opracowania strategii wdrożenia planów subskrypcyjnych aplikacji;
–współpraca ze stakeholderami, w tym z działem sprzedaży przy wdrożeniu planów sprzedaży (...) i odpowiednim zdefiniowaniu procesu sprzedaży, tak, aby je uwzględniał, tj. integracja z systemami (...), oraz systemami procesowania płatności Klienta;
–stworzeniu dokumentacji produktowej dla Klientów oraz doradztwo przy wdrożeniu onboardingu nowych użytkowników;
–testy nowych komponentów aplikacji i analiza uzyskanych danych: (...).
Opisując bardziej szczegółowo, jakie zadania Pani wykonuje, wskazała Pani:
(...)
Oświadczyła Pani, że wynagrodzenie za usługi świadczone na podstawie poprzedniej umowy obejmowało również przeniesienie praw autorskich na Kontrahenta. W przypadku każdej z tych umów świadczyła Pani usługi w ramach prowadzonej działalności i na własny rachunek i ryzyko.
Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU 62.02.
VII.Pełny zakres świadczonych usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, świadczy Pani usługi obejmujące:
•analizowanie wymagań biznesowych – (...);
•projektowanie zmian do funkcjonującego systemu informatycznego – (...);
•weryfikowanie i przekładanie potrzeb, wymagań biznesowych na propozycje rozwiązań informatycznych – (...);
•ulepszanie procesów rozwoju produktu;
•wsparcie w prowadzeniu testów biznesowych rozwiązań – (...);
•przygotowywanie dokumentacji systemowej – (...);
•tworzenie raportów – (...);
•bieżące wsparcie dla pracowników oraz użytkowników zewnętrznych w codziennym użytkowaniu systemów – (...);
•zapewnienie jakości produktu poprzez testowanie nowych funkcji i elementów produktu.
VIII.Charakterystyka usług świadczonych przez Wnioskodawcę w odniesieniu do symbolu PKWiU stanowiącego przedmiot złożonego wniosku
Usługi w zakresie zbierania wymagań biznesowych na potrzeby projektowania systemów komputerowych, analizy procesów biznesowych w przedsiębiorstwie, analizy systemów komputerowych klienta, projektowania funkcjonalności systemów komputerowych, opracowania dokumentacji technicznej projektowanych systemów komputerowych w formie tekstu i diagramów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
IX.Koszty uzyskania przychodu
Wskazała Pani, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ponosi następujące koszty:
1.koszt ubezpieczenia społecznego ZUS,
2.koszt usług księgowych,
3.koszt abonamentu internetowego oraz telefonicznego,
4.koszt sprzętu biurowego – telefony i akcesoria do telefonów.
Uzupełnienie wniosku
Wskazała Pani, że wniosek dotyczy lat 2022, 2023 oraz lat przyszłych.
Potwierdziła Pani, że złożyła sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje/nie będzie uzyskiwała Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Prowadzi Pani ewidencję przychodów.
Pytanie (oznaczone we wniosku numerem 1)
Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, pyta Pani jaką stawką ryczałtu powinny być opodatkowane przychody?
Pani stanowisko w sprawie (odnoszące się do ww. pytania)
Według Pani, stawką jaka powinna być zastosowana w tej sytuacji jest 12% stawka opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia wskazanych usług.
W Pani ocenie, prowadzona działalność w zakresie świadczenia usług product managera/ analityka biznesowego podlega stawce 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0, które polegają na sprawdzaniu nowych funkcjonalności zgodnie z otrzymaną dokumentacją testową, czyli specyfikacją, makietami, wymaganiami technicznymi. Sama nic Pani nie tworzy/programuje. Usługi świadczone przez Panią pośrednio są związane z oprogramowaniem – sprawdza Pani jego prawidłowe zachowanie się. Porównuje z założonymi wymaganiami. Dąży do tego, aby zachowywało się tak, jak przewiduje dokumentacja testowa. Jeżeli zauważy błąd, zgłasza go do programisty i czeka na poprawkę. Następnie znów sprawdza z wymaganiami.
Zatem przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Panią usług, mianowicie:
–zbieranie wymagań i oczekiwań, które klient posiada względem rozwoju aplikacji/systemu informatycznego,
–opisanie zależności technicznych i wizualnych nowej funkcjonalności,
–współpraca z UX designerami przy projektowaniu wyglądu aplikacji i sposobów jej działania (obejmująca projektowanie),
–badanie i analiza dostępnych na rynku rozwiązań w celu uzyskania wiedzy, jak zaprojektować nową funkcjonalność,
–manualne testowanie rozwiązania w trakcie, jak i na zakończenie procesu wdrożeniowego zespołu programistycznego,
–tworzenie dokumentacji technicznej aplikacji/systemów informatycznych, bez wykonywania projektowania
– wszystkie czynności wykonywane przez Panią zostały opisane szeroko, w przedmiotowym wniosku.
Dlatego też do przychodów uzyskiwanych przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 znajdzie zastosowania 12% stawka ryczałtu, ponieważ przychody te powinny być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy: Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Reasumując – dla przychodu z działalności usługowej, związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, właściwa stawka ryczałtu wynosi 12%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Przedmiotem Pani wątpliwości jest stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczonych usług na podstawie dwóch umów:
1.Umowa, na podstawie której świadczy Pani usługi od (...) 2022 r. do chwili obecnej.
2.Poprzednia Umowa, na podstawie, której świadczyła Pani usługi w okresie od (...) 2022 r. do (...) 2022 r.
Wskazała Pani, że świadczy niezmiennie usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0. Stan ten będzie się utrzymywał również w latach przyszłych. Nie świadczyła Pani usług innych niż te, które obejmuje kod PKWiU 62.01.12.0.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
–rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
–pisanie programów na zlecenie użytkownika,
–projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
–PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
–usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
–usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do tych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, mają związek z oprogramowaniem. Jak Pani wskazała, świadczone usługi polegają na:
•analizie wymagań funkcjonalnych i specyfikacji oraz przygotowaniu dokumentacji zawierającej wnioski i zalecenia dotyczące systemów informatycznych;
•weryfikacji spójności wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;
•tworzeniu opisu funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji;
•projektowaniu nowych funkcjonalności systemów informatycznych w oparciu o dane ilościowe i jakościowe;
•tworzeniu specyfikacji i definiowaniu wymagań biznesowych aplikacji systemów informatycznych;
•wykonywaniu dokumentacji powykonawczej w zakresie systemów komputerowych;
•prezentowaniu rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych;
•definiowaniu i utrzymywaniu dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;
•aktywnym udziale w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;
•zapewnieniu jakości wytwarzanych produktów poprzez opracowanie założeń do testów i systemów informatycznych;
•realizacji testów funkcjonalnych oraz wsparcie testów akceptacyjnych prowadzonych przez jednostki biznesowe.
W obecnej umowie natomiast, zakres Pani obowiązków przedstawia się następująco:
–definiowanie założeń biznesowych i architektury oprogramowania na podstawie wywiadów z użytkownikami, celem poznania ich sposobu pracy, mapowania procesów oraz analizy konkurencyjnego oprogramowania;
–doradztwo w zakresie opracowania strategii wdrożenia planów subskrypcyjnych aplikacji;
–współpraca ze stakeholderami, w tym z działem sprzedaży przy wdrożeniu planów sprzedaży (...) i odpowiednim zdefiniowaniu procesu sprzedaży, tak, aby je uwzględniał, tj. integracja z systemami (...), oraz systemami procesowania płatności Klienta;
–stworzeniu dokumentacji produktowej dla Klientów oraz doradztwo przy wdrożeniu onboardingu nowych użytkowników;
–testy nowych komponentów aplikacji i analiza uzyskanych danych: (...).
Jak wynika z powyższego, w ramach usług zajmuje się Pani wdrożeniem produktu, rozwojem produktu od strony technicznej oraz przyjęciem go przez użytkowników, zatem świadczone przez Panią usługi niewątpliwie dotyczą oprogramowania, a tym samym należy uznać, że są związane z oprogramowaniem.
Uwzględniając powyższe, uzyskiwane przez Panią w ramach działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 i – jak wynika z przedstawionej analizy – związanych z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
•stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
•zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem tego rozstrzygnięcia jest zagadnienie objęte pytaniem nr 1. Natomiast w zakresie objętym pytaniem nr 2 wydaliśmy postanowienie nr 0115-KDST2-1.4011.565.2023.1.AW.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right