Postanowienie NSA z dnia 18 stycznia 2022 r., sygn. II OSK 2971/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jacek Chlebny po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E.R.A. i S.A. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 marca 2020 r. sygn. akt IV SAB/Wa 82/20 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi E.R.A. i S.A. na bezczynność Konsula Rzeczypospolitej Polskiej w [...] w przedmiocie wydania wizy krajowej postanawia: 1. podjąć zawieszone postępowanie; 2. oddalić skargę kasacyjną E.R.A.; 3. uchylić punkt 1 zaskarżonego postanowienia w części dotyczącej odrzucenia skargi S.A.; 4. uchylić punkt 2 zaskarżonego postanowienia; 5. oddalić wniosek o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 25 marca 2020 r., sygn. akt IV SAB/Wa 82/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargi E.R.A. i S.A. na bezczynność Konsula Rzeczypospolitej Polskiej w [...] w przedmiocie wydania wizy krajowej.
Postanowienie wydano w następujących okolicznościach sprawy:
E.R.A. działająca w imieniu własnym oraz jako pełnomocnik skarżącego S.A. wniosła skargę na bezczynność Konsula Rzeczypospolitej Polskiej w [...] w przedmiocie odmowy wydania wizy krajowej dla S.A.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 21 maja 2019 r., sygn. akt IV SAB/Wa 48/19, odrzucił skargę E.R.A. na bezczynność Konsula Rzeczypospolitej Polskiej w [...] w przedmiocie wydania wizy krajowej. W uzasadnieniu Sąd wskazał, że skarga E.R.A. podlega odrzuceniu wobec braku interesu prawnego skarżącej.
Naczelny Sąd Administracji postanowieniem z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. akt II OSK 3609/19, uchylił zaskarżone postanowienie stwierdzając, że Sąd pierwszej instancji nie odniósł się do kwestii dopuszczalności skargi na bezczynność konsula w przedmiocie odmowy wydania wizy krajowej. Podkreślono, że badanie legitymacji procesowej do wniesienia skargi może mieć miejsce tylko wówczas, gdy sprawa należy do właściwości sądu administracyjnego. Ocena kognicji sądów administracyjnych w konkretnej sprawie ma pierwszeństwo. Rozstrzygnięcie w postępowaniu kasacyjnym po raz pierwszy i w sposób ostateczny kwestii dopuszczalności drogi sądowej prowadziłoby do pozbawienia strony jednej instancji sądowej, co byłoby z kolei nie do pogodzenia z konstytucyjną zasadą dwuinstancyjności postępowania sądowego wynikającą z art. 176 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) – dalej: Konstytucja.