Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 stycznia 2022 r., sygn. II SA/Wa 2240/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Głowacka-Klimas, Sędzia WSA Andrzej Wieczorek, Sędzia WSA Karolina Kisielewicz (spr.), , Protokolant specjalista Elwira Sipak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi G. P. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy uchyla zaskarżoną decyzję

Uzasadnienie

Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przez G. P. decyzją z [...] marca 2021 r. (nr [...]) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji odmówił wyłączenia stosowania wobec skarżącej art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723), na podstawie art. 8a tej ustawy.

W uzasadnieniu organ przytoczył przepis prawa będący podstawą wydania zaskarżonej decyzji i stwierdził, że zawiera dwie przesłanki wyłączenia stosowania przepisów ustawy: krótkotrwałość służby przed 31 lipca 1989 r. oraz rzetelne wykonywanie zadań i obowiązków w służbie po 12 września 1989 r., które muszą być spełnione łącznie.

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji stwierdził, że w przypadku skarżącej nie została spełniona przesłanka wyłączenia stosowania przepisów ustawy, o której mowa w art. 8a ust. 1 pkt 1 ustawy. Mianowicie, jej służba na rzecz państwa totalitarnego (od [...] stycznia 1984 r. do [...] stycznia 1990 r.) nie była krótkotrwała, zarówno w ujęciu bezwzględnym (6 lat, 16 dni), jak i w odniesieniu do ponad 28-letniego okresu całej jej służby (stanowiła ok. 21 % łącznego okresu służby). Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 października 2020 r., sygn. akt I OSK 3208/19 podzielił zapatrywanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, że służba krótkotrwała to służba, która nie pozwala potraktować byłego funkcjonariusza jako zaangażowanego, aktywnie służącego totalitarnemu ustrojowi oraz że służba trzyletnia nie jest służbą krótkotrwałą w odniesieniu do całego okresu 24-letniej służby byłego funkcjonariusza. Minister dodał, że NSA w powołanym wyroku stwierdził, że do wyłączenia stosowania art. 15c, art. 22a i art. 24a ustawy zaopatrzeniowej wymagane jest spełnienie przez byłego funkcjonariusza obu przesłanek wymienionych w art. 8a ust. 1.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00