Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.763.2023.2.MSU
Zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 19 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 stycznia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie działalności wspomagającej edukację (PKD 85.60.Z). Wykonywanie działalności gospodarczej rozpoczęła Pani 03.10.2021 roku. Do października 2023 roku figurowała Pani w rejestrze podatników VAT jako zwolniony podmiotowo podatnik VAT, której przedmiotem działalności gospodarczej jest m.in. działalność związana z organizacją konferencji, seminariów i kongresów oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Z uwagi na obroty przekroczyła Pani limit określony w art. 113 ustawy o VAT. Pani działalność organizuje głównie spotkania naukowe, np. w formie kongresu, seminariów lub konferencji jedno lub wielodniowych, a także kursy, które zakończone są uzyskaniem certyfikatu za udział. Spotkania te w dużej mierze odbywają się na platformie e-learningowej. Współpracuje Pani głównie z trenerami z USA. Instytut w Polsce, jak również i w Niemczech (który też był zakładany przez Panią) jest oficjalnym partnerem fundacji w USA.
Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświatowym w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada Pani zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, ale jest jednostką szkoleniową wpisaną do rejestru pod numerem ..... Tematy merytoryczne konferencji oraz pozostałych form edukacji mają charakter naukowy i są opracowane przy współpracy kierownika naukowego, który akceptuje i nadzoruje przebieg spotkania. Na ogół regulamin kształcenia danej konferencji lub innej formy edukacji nie będzie przewidywał żadnych form sprawdzania wyników kształcenia. Uczestnicy konferencji oraz pozostałych form edukacji, którzy będą uczestniczyć we wszystkich wykładach i zajęciach praktycznych oraz pokazowych, objętych programem konferencji oraz pozostałych form kształcenia otrzymują certyfikat uczestnictwa. Regulamin większości form kształcenia przewiduje formy sprawdzania wyników kształcenia. Dodatkowo wszyscy uczestnicy kursu flagowego, organizowango przez Instytut we współpracy z fundacją z USA (oraz innymi partnerami fundacji w Europie), którzy uczestniczą we wszystkich wykładach i zajęciach praktycznych oraz pokazowych, objętych programem kursu, oraz spełnią warunek wykonania wszystkich zadanych ćwiczeń oraz zdadzą test sprawdzający wiedzę, otrzymają certyfikat Instytutu ... w USA i są, bądź będą wpisani na listę praktyków ... w Polsce.
Uczestnikami konferencji oraz pozostałych form edukacyjnych są przede wszystkim przedstawiciele zawodów pomocowych i medyczne, tj: psychologowie, psychoterapeuci, lekarze, pielęgniarki, psychiatrzy, pracownicy społeczni, pedagodzy, terapeuci zajęciowi czy też nauczyciele. Definicja kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego znajduje się w art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, mówi ona, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone w warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Świadczone usługi prowadzenia konferencji, seminariów, kursów oraz pozostałych pozaszkolnych form edukacji, objęte zakresem pytania stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nabyte w trakcie ww. konferencji, seminariów i kongresów oraz pozostałych pozaszkolnych form edukacji umiejętności są w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem ich uczestników i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Realizowane przez Panią konferencje, seminaria i kongresy oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji nie są finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. O finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm).
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, iż uważa, że świadczy usługi, o których mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570, z późn. zm.)
Na pytanie Organu: Czy kongresy, konferencje, kursy lub inne formy edukacji objęte zakresem pytania stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Prosimy wskazać – odrębnie dla poszczególnych uczestników/grup zawodowych (psychologów, psychoterapeutów, lekarzy, pielęgniarek, psychiatrów, pracowników społecznych, pedagogów, terapeutów zajęciowych, nauczycieli) - konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają.
odpowiedziała Pani: Kursy, kongresy, konferencje lub inne formy edukacji stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Tematyka i zakres usług polecana jest głównie dla psychologów, psychoterapeutów, lekarzy, pracowników socjalnych, pedagogów oraz innych specjalistów zawodów pomocowych. Jako taki przepis wskazać należy § 2 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej.
Usługi, będące przedmiotem pytania, pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć. Celem usług jest uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.
Zgodnie z postanowieniami Kodeksu etycznego psychoterapeutów polskiego towarzystwa psychicznego w pkt 1.5. uwzględniono „Psychoterapeuta jest zobowiązany podnosić swoje umiejętności, uczestnicząc w (sesjach) spotkaniach naukowych i szkoleniowych…”, jednym słowem mówiąc i psychologowie, jak i psychoterapeuci, lekarze, pedagodzy oraz inni specjaliści powinny podnosić swoje kompetencje zawodowe.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz.U.2019.2215 z dnia 2019.11.15) art. 6 pkt 3 i 3a dążyć do pełni własnego rozwoju osobistego oraz doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły wraz z art. 42 ust. 2 pkt 3. Na niniejsze kursy i szkolenia nauczyciel i pedagog otrzymuje finansowanie na podstawie rozdziału 7a ww. ustawy.
Często otrzymuje Pani do podpisu książeczki, czy dzienniki z programem szkoleniowym Pani firmy, ilością godzin do podpisu dla nauczycieli, pedagogów, pracowników socjalnych czy też innych specjalistów, potwierdzając ilość godzin ich uczestnictwa.
Posiada Pani również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy nr ewidencyjny ....
Pytanie
Czy wystawiając faktury za uczestnictwo w kongresie, konferencji, kursach lub innych formach edukacji może Pani zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Wystawiając faktury za uczestnictwo w kongresie, konferencji, kursach lub innej formie edukacji może Pani zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29a ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ są to szkolenia o charakterze zawodowym, prowadzone w formie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Konferencje oraz kursy praktyczne i pokazowe są kontynuacją poprzednich edycji konferencji i innych form edukacji, przy okazji organizowania których uzyskały już interpretacje indywidualne o symbolach: IPPP3/4512-740/15-2/RD, IPPP2/4512-99/16-2/MJ, a także pismo z dnia 19 października 2023 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT1-1.4012.535.2023.2.MSU.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a.jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
b.uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 :
a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c.finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda jednak czynność, stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane
Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Natomiast żeby usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.
Wskazania wymaga, że w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE:
Państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia:
Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, podkreślenia wymaga, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że organizuje Pani spotkania naukowe, np. w formie kongresu, seminariów lub konferencji jedno lub wielodniowych, a także kursy, które zakończone są uzyskaniem certyfikatu za udział. Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświatowym w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada Pani zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Tematy merytoryczne konferencji oraz pozostałych form edukacji mają charakter naukowy i są opracowane przy współpracy kierownika naukowego, który akceptuje i nadzoruje przebieg spotkania. Na ogół regulamin kształcenia danej konferencji lub innej formy edukacji nie będzie przewidywał żadnych form sprawdzania wyników kształcenia. Uczestnicy konferencji oraz pozostałych form edukacji, którzy będą uczestniczyć we wszystkich wykładach i zajęciach praktycznych oraz pokazowych, objętych programem konferencji oraz pozostałych form kształcenia otrzymują certyfikat uczestnictwa. Regulamin większości form kształcenia przewiduje formy sprawdzania wyników kształcenia. Świadczone usługi prowadzenia konferencji, seminariów, kursów oraz pozostałych pozaszkolnych form edukacji, objęte zakresem pytania stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nabyte w trakcie ww. konferencji, seminariów i kongresów oraz pozostałych pozaszkolnych form edukacji umiejętności są w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem ich uczestników i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Pani wątpliwości sprowadzają się do rozstrzygnięcia czy wystawiając faktury za uczestnictwo w kongresie, konferencji lub innych formach edukacji może Pani zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Wskazania wymaga, że organizowane przez Panią kongresy, konferencje, kursy lub inne formy edukacji nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wskazała Pani bowiem, że nie jest Pani jednostką objętą systemem oświatowym w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada Pani zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Z wniosku również nie wynika, ażeby świadczyła Pani usługi jako uczelnia, jednostka naukowa PAN bądź instytut badawczy.
W przedmiotowej sprawie należy zatem przeanalizować, przesłanki warunkujące prawo do zastosowania zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, kongresy, konferencje, kursy lub inne formy edukacji muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:
-formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
-na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe,
-szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.
Natomiast aby skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., świadczone usługi muszą stanowić usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Jak wynika z powyższej analizy, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzenia wymaga, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.
Jak wyżej wskazano przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.
Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Jak wynika z opisu sprawy, kursy, kongresy, konferencje lub inne formy edukacji stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tematyka i zakres usług polecana jest głównie dla psychologów, psychoterapeutów, lekarzy, pracowników socjalnych, pedagogów oraz innych specjalistów zawodów pomocowych. Usługi, będące przedmiotem pytania, pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników zajęć. Celem usług jest uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.
Zatem, stwierdzić należy, że świadczone przez Panią ww. usługi, tj. kongresy, konferencje, kursy lub inne formy edukacji należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Tym samym został spełniony pierwszy z warunków uprawniający do zwolnienia od podatku VAT usług będących przedmiotem wniosku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Jednak dla oceny czy ww. kongresy, konferencje, kursy lub inne formy edukacji prowadzone przez Panią, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Spełnienie ww. warunku – określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy – jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego.
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Odesłanie więc w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do ustaw oraz rozporządzeń (ewentualnie ratyfikowanych umów międzynarodowych). Przy czym podkreślić należy, że ustawy i rozporządzenia, będąc źródłem prawa powszechnie obowiązującego, podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Dzienniku Ustaw (co jest warunkiem ich wejścia w życie).
W świetle powyższych uregulowań, odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.
Jako przepisy, na podstawie których świadczy Pani usługi objęte zakresem wniosku, wskazała Pani § 2 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej. Ponadto wskazała Pani, że zgodnie z postanowieniami Kodeksu etycznego psychoterapeutów polskiego towarzystwa psychicznego w pkt 1.5. uwzględniono „Psychoterapeuta jest zobowiązany podnosić swoje umiejętności, uczestnicząc w (sesjach) spotkaniach naukowych i szkoleniowych…”, jednym słowem mówiąc i psychologowie jak i psychoterapeuci, lekarze, pedagodzy oraz inni specjaliści powinny podnosić swoje kompetencje zawodowe. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz.U.2019.2215 z dnia 2019.11.15) w art. 6 pkt 3 i 3a wskazuje, że nauczyciel zobowiązany jest dążyć do pełni własnego rozwoju osobistego oraz doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły wraz z art. 42 ust 2 pkt 3.
Zgodnie z § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (Dz. U. z 2019 r., poz. 1285 ze zm.):
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
osoba posiadająca certyfikat psychoterapeuty - osobę, która spełnia łącznie następujące warunki:
a) posiada tytuł zawodowy lekarza lub tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa, lub magistra po ukończeniu studiów na kierunku psychologii, pedagogiki, resocjalizacji, socjologii albo spełnia warunki określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. z 2019 r. poz. 1026),
b) ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia, prowadzone metodami o udowodnionej naukowo skuteczności, w szczególności metodą terapii humanistyczno-doświadczeniowej lub integracyjnej, lub poznawczo-behawioralnej, lub psychoanalitycznej, lub psychodynamicznej, lub systemowej, w wymiarze co najmniej 1200 godzin albo przed 2007 r. ukończyła podyplomowe szkolenie w zakresie oddziaływań psychoterapeutycznych mających zastosowanie w leczeniu zaburzeń zdrowia w wymiarze czasu określonym w programie tego szkolenia,
c) posiada zaświadczenie poświadczające odbycie szkolenia wymienionego w lit. b, zakończonego egzaminem przeprowadzonym przez komisję zewnętrzną wobec podmiotu kształcącego, w skład której nie wchodzą przedstawiciele podmiotu kształcącego, w szczególności powołaną przez stowarzyszenia wydające certyfikaty psychoterapeuty, zwane dalej „certyfikatem psychoterapeuty”.
W myśl art. 6 pkt 3 i 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 924 ze zm.):
Nauczyciel obowiązany jest dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego oraz doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły.
Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 3 Karty Nauczyciela:
W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Zauważenia wymaga, że powołane przez Panią przepisy, nie regulują form ani zasad kształcenia osób wykonujących zawód psychologa, psychoterapeuty, lekarza, pracownika socjalnego, pedagoga oraz innych specjalistów zawodów pomocowych. Powołane przez Panią rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 czerwca 2019 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej, Kodeks etyczny psychoterapeutów polskiego towarzystwa psychicznego oraz Karta Nauczyciela nie są odrębnymi przepisami, które regulują formę i sposób prowadzenia szkoleń dla psychologów, psychoterapeutów, lekarzy, pracowników socjalnych, pedagogów oraz innych specjalistów zawodów pomocowych. Samo określenie przez Panią, iż psychologowie, jak i psychoterapeuci, lekarze, pedagodzy oraz inni specjaliści powinny podnosić swoje kompetencje zawodowe, nie pozwala uznać za spełnionej przesłanki, określonej w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, tzn. aby ww. usługi kształcenia zawodowego prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Aby można było mówić o tym, że warunki zostały określone w odrębnych przepisach, przepisy te, np. rozporządzenie, muszą regulować formy kształcenia, czyli określać sposoby prowadzenia szkoleń oraz precyzować zasady prowadzenia takich szkoleń. Wskazane przez Panią ww. rozporządzenie Ministra Zdrowia z 19 czerwca 2019 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień określa wyłącznie, jakie kwalifikacje powinny posiadać osoby wykonujące m.in. świadczenia z zakresu opieki psychiatrycznej. Również podane przez Panią przepisy Karty Nauczyciela oraz Kodeks etyczny psychoterapeutów polskiego towarzystwa psychicznego wskazują jedynie na obowiązek doskonalenia zawodowego nauczycieli i psychoterapeutów.
Jednocześnie wskazania wymaga, że w systemie prawnym normy kodeksów etyki zawodowej (w tym wskazany przez Panią Kodeks etyczny psychoterapeutów polskiego towarzystwa psychicznego) nie posiadają charakteru norm prawnych. Kodeksy etyki zawodowej nie powielają regulacji prawnych. Normy etyki zawodowej uszczegółowiają ogólne normy etyczne i dopasowują je do określonych ról zawodowych, sytuacji, konfliktów, relacji, których etyka ogólna nie przewiduje.
Zatem – jak wynika z powyższego – ww. rozporządzenie, Kodeks etyczny psychoterapeutów polskiego towarzystwa psychicznego i Karta Nauczyciela nie określają konkretnych form i zasad szkoleń dla psychologów, psychoterapeutów, lekarzy, pracowników socjalnych, pedagogów oraz innych specjalistów zawodów pomocowych, szczegółowego programu takich szkoleń, ilości godzin, tematyki, kręgu osób objętych szkoleniem czy też warunków, jakie musi spełniać organizator szkolenia.
Tym samym nie został spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia świadczonych przez Panią usług, polegających na prowadzeniu kongresów, konferencji, kursów lub innych form edukacji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
W związku z tym stwierdzenia wymaga, że skoro nie przedstawiła Pani odrębnych przepisów, które określają konkretne formy i zasady szkoleń dla psychologów, psychoterapeutów, lekarzy, pracowników socjalnych, pedagogów oraz innych specjalistów zawodów pomocowych, to nie można uznać, iż prowadzone przez Panią kongresy, konferencje, kursy lub inne formy edukacji korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Podsumowując, opisane spotkania naukowe, organizowane przez Panią w ramach kongresów, konferencji, kursów lub innych form edukacji, nie korzystają ze zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie w zakresie podatku od towarów i usług, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i lit. c ustawy oraz na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, gdyż Pani pytanie zostało zawężone wyłącznie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Wskazane przez Panią w przedmiotowym wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych – odmiennych - stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, w których wnioskodawcy wskazali konkretne przepisy regulujące formy i zasady kształcenia osób wykonujących zawód lekarza i lekarzy dentystów.
Zatem, interpretacje te nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie i nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości kwestii objętej zakresem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right