Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.736.2023.1.NW
Opodatkowanie dotacji i prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·uznania, że otrzymana refundacja kosztów poniesionych na realizację projektu pn.: „(…)” nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;
·braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Uzupełnili go Państwo – pismem z 9 stycznia 2024 r. (wpływ 15 stycznia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu do wniosku)
Uniwersytet(…) (zwany dalej „Uczelnią”) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm. – zwanej dalej ustawą PSWiN), aktów wykonawczych wydanych do tej ustawy oraz statutu Uczelni. Uczelnia posiada osobowość prawną. Uczelnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Uczelnię wskazuje m.in. art. 11 ust. 1 ustawy PSWiN. Czynnościami tymi są:
1.prowadzenie kształcenia na studiach;
2.prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3.prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4.prowadzenie kształcenia doktorantów;
5.kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6.stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
·procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
·kształceniu,
·prowadzeniu działalności naukowej;
7.wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8.stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9.upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10.działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Działalność Uczelni obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (inaczej będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych.
Odpłatna działalność Uczelni to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Uczelni, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Uczelnia prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, czy też odpłatnej sprzedaży wydawnictw. Działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi także tzw. komercjalizacja wyników badań, czyli sprzedaż licencji do uzyskanych wyników badań, czy też inna forma odpłatnego zbycia praw majątkowych do uzyskanych przez Uczelnię wyników badań.
Uczelnia w dniu (...) 2023 r. podpisała umowę z (…) o przyznanie pomocy nr (…) w ramach działania (…). W ramach działania (…) będzie realizowany projekt pn.: „(…)”.
Podmiotem aplikującym była grupa operacyjna zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej, w ramach działania (…) (Dz. U. z 2020 r. (...)), w formie konsorcjum korzystająca z osobowości prawnej lidera przedsięwzięcia – (…) – gospodarstwo rolne z siedzibą w (…). W skład konsorcjum weszli: (…) – gospodarstwo rolne z siedzibą w (…) – lider operacji, (…).
Realizowana przez Uczelnię operacja prowadzi do realizacji celu szczegółowego dla działania(…).
Celem głównym projektu jest (…) z zastosowaniem innowacyjnego rozwiązania (…). Zaproponowane rozwiązania techniczne w (…) nie były dotychczas stosowane na terytorium Polski. Ich zastosowanie przyczyni się do udoskonalenia techniki (…), a co za tym idzie wyższej jakości (…) i zagwarantowania lepszej efektywności wykorzystywanego (…).
Proponowane w projekcie rozwiązania technologiczne będą wspierać sektor rolniczy. Mogą być wykorzystane przez producentów, doradców rolniczych oraz decydentów. Wyniki badań będą publikowane na stronie internetowej, a także w publikacjach naukowych. Z uwagi na fakt opracowania innowacyjnego rozwiązania technicznego (…), jak i procedur ich wykorzystywania w praktyce, upowszechnienie wyników nastąpi poprzez wykłady dla rolników praktyków (m.in. we współpracy z Ośrodkami Doradztwa Rolniczego) lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych. Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie (...).
Środki finansowe są przekazywane przez (…) liderowi projektu. Zgodnie z umową konsorcjum § 8 do zadań lidera należy m.in pośredniczenie w przekazywaniu Członkom Grupy Operacyjnej środków finansowych otrzymanych w formie refundacji z (…) i ich rozliczanie.
Instytucja przekazująca środki finansowe – (…), nie zleciła Uniwersytetowi (…) wykonania zadań. (…) ogłosiła konkurs, w wyniku którego wyłonione zostały do realizacji projekty, które zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny uzyskały największą liczbę punków. Są to projekty partnerskie, realizowane przez konsorcja. Każdy z partnerów ma do wykonania w ramach realizacji projektu określone zadania, których celem jest zwiększenie (…) oraz wzrost jakości materiału biologicznego pozyskiwanego z (…). Operacja pozwoli również na realizację celów ekologicznych: zmniejszenie zużycia nawozów sztucznych, wody oraz paliwa. W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany.
Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy:
·§ 9 ust. 11 „Jeżeli ogólna ocena wniosku prowadzi do ustalenia przez (…) poważnej niezgodności, albo, jeżeli ustalono, że Beneficjent przedstawił fałszywe dowody w celu otrzymania pomocy lub w wyniku zaniedbania nie dostarczył niezbędnych informacji, odmawia się wypłaty pomocy lub pomoc podlega zwrotowi w całości”;
·§ 12 ust. 1 „(…) żąda od Beneficjenta zwrotu nienależnie lub nadmiernie pobranej kwoty pomocy (...) w przypadku ustalenia niezgodności realizacji operacji z przepisami ustawy, rozporządzenia oraz umową lub przepisami odrębnymi”.
Zatem, niezrealizowanie projektu skutkowałoby koniecznością zwrotu dofinansowania. Uczelnia jest zobowiązana do rozliczenia środków finansowych. Rozliczenie następuje poprzez złożenie wniosku o płatność pośrednią lub płatność końcową do (…). Wniosek o płatność składa się w Centrali(…) wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy. Zgodnie z umową konsorcjum przedkładanie wniosków o płatność pośrednią lub wniosku o płatność końcową należy do zadań Lidera. Po weryfikacji złożonych wniosków o płatność, Lider operacji pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie (…).
Pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych stanowi refundację poniesionych przez Uczelnię kosztów kwalifikowalnych operacji. Nie jest to zatem, wynagrodzenie dla Uczelni za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu. Otrzymane przez Uczelnię dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych w ramach projektu zadań. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy § 1 „pomoc” oznacza pomoc finansową przyznaną na realizację operacji (projektu) z publicznych środków krajowych i unijnych.
Dokumentacja realizowanych zadań przez Uczelnię będzie dotyczyła zakupu towarów i usług na rzecz projektu, prowadzenia badań naukowych. Faktury zakupu będą wystawiane na Uczelnię, pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w projekcie. Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne.
Uczelnia nie będzie świadczyła odpłatnie usług ani nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uczelnię kosztów kwalifikowalnych operacji.
Nie jest to zatem, wynagrodzenie dla Uczelni za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu pn.: „(…)”. Uczelnia nie będzie wykorzystywała zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Instytucja przekazująca środki finansowe (…), nie zleciła Uczelni wykonania zadań. (…) ogłosiła konkurs, w wyniku którego wyłonione zostały do realizacji projekty, które zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny uzyskały największą liczbę punktów. Są to projekty partnerskie, realizowane przez konsorcja. Każdy z partnerów ma do wykonania w ramach realizacji projektu określone zadania.
Celem przedmiotowego projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnej technologii. Celem jest zwiększenie plonowania (…) oraz wzrost jakości materiału biologicznego pozyskiwanego z (…). Operacja pozwoli również na realizację celów ekologicznych: zmniejszenie zużycia nawozów sztucznych, wody oraz paliwa.
W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany. W związku z realizacją projektu Uczelnia dokonuje samodzielnie zakupu towarów i usług. Faktury za nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu są wystawiane na Uczelnię.
Upowszechnienie wyników nastąpi nieodpłatnie poprzez wykłady dla rolników praktyków (m.in. we współpracy z Ośrodkami Doradztwa Rolniczego) lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych dedykowanych praktyce rolniczej.
Podział ról poszczególnych uczestników konsorcjum:
1.Wśród Uczestników Konsorcjum wyróżnia się Lidera, pozostałych Członków Konsorcjum;
2.Każdy z Uczestników Konsorcjum będzie zobowiązany do realizacji zadań przypisanych mu zgodnie z wypracowanym szczegółowym opisem planowanej operacji (§ 1 ust. 5 niniejszej umowy);
3.Dalsza część umowy precyzuje dodatkowe obowiązki Lidera względem pozostałych Członków Konsorcjum oraz obowiązki pozostałych Członków Konsorcjum względem Lidera, a także przejrzyste wewnętrzne procedury działania Konsorcjum oraz sposób podejmowania decyzji.
§ 3. LIDER KONSORCJUM
Liderem Konsorcjum jest (…)
1.Lider będzie reprezentował Konsorcjum (wszystkich Uczestników Konsorcjum) na zewnątrz we wszystkich czynnościach związanych z realizacją celów Konsorcjum;
2.Lider będzie zobowiązany do koordynowania przygotowania wniosku o dofinansowanie oraz prac prowadzonych w ramach realizacji operacji, prowadzenia rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi finansowej operacji, obsługi organizacyjnej oraz finansowo-księgowej realizacji operacji;
3.Lider będzie miał prawo w szczególności do:
·złożenia w imieniu wszystkich Konsorcjantów wniosku o dofinansowanie operacji,
·reprezentowania członków konsorcjum w kontaktach z instytucją przyznającą dofinansowanie i kontrolującą wykonanie operacji; zawarcia na rzecz i w imieniu własnym oraz pozostałych Konsorcjantów umowy o dofinansowanie operacji z instytucją przyznającą dofinansowanie,
·reprezentowania wszystkich Stron Konsorcjum w przypadku konieczności wprowadzenia zmian w umowie o dofinansowanie operacji; reprezentowania wszystkich Stron Konsorcjum w związku z wykonywaniem umowy o dofinansowanie operacji; zawierania w imieniu wszystkich Stron Konsorcjum ewentualnych umów ubezpieczeń majątkowych i odpowiedzialności cywilnej, o ile będzie to konieczne w związku z realizacji operacji.
Treść niniejszego paragrafu należy poczytywać za udzielenie Liderowi przez każdą ze Stron niniejszej umowy pełnomocnictwa do jej reprezentacji w wyżej opisanym zakresie. W razie potrzeby każda ze Stron Konsorcjum udzieli Liderowi niezwłocznie na jego żądanie odrębnego pełnomocnictwa w formie pisemnej, jeżeli będzie ono potrzebne celem wykazania umocowania Lidera do reprezentacji Konsorcjum, w sprawach związanych z realizacją celów Konsorcjum.
§ 4 Ogólne obowiązki wszystkich uczestników konsorcjum
1.Podczas realizacji operacji oraz przez 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów. Wszelkie rezultaty operacji będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości na tej stronie internetowej, do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej;
2.Każdy z uczestników konsorcjum będzie zobowiązany do: realizacji operacji, zgodnie z umową o dofinansowanie i jej załącznikami, w szczególności z opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie; obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej, w szczególności zasadami polityk unijnych, w tym dotyczących konkurencji, pomocy publicznej, zamówień publicznych oraz zrównoważonego rozwoju i równych szans; dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie; osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań dany uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny; przedstawienia do dyspozycji Konsorcjum na żądanie Lidera, proporcjonalnie do zakresu otrzymanego przez nich finansowania, niezbędnego potencjału ludzkiego i technicznego umożliwiającego realizację operacji; niezwłocznego poinformowania Lidera o wszelkich zmianach w sferze praw, obowiązków i statusie Konsorcjanta, mających lub mogących mieć wpływ na możliwość otrzymania środków na etapie złożenia wniosku lub później na możliwość prawidłowej realizacji operacji; umożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz audytu realizacji operacji; przechowywania wymaganej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi wymogami; dostarczenia Liderowi informacji i wyjaśnień niezbędnych do realizacji operacji oraz umowy o dofinansowanie; wydatkowania środków zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, o ile będzie ona znajdowała zastosowanie do wydatkowanych środków pieniężnych;
3.Strony konsorcjum zobowiążą się do zapewnienia sfinansowania kosztów stanowiących wymagany wkład własny oraz kosztów niekwalifikowalnych niezbędnych dla realizacji operacji we własnym zakresie, zgodnie z wypracowanymi między Stronami ustaleniami; finansowania operacji ze środków własnych do czasu otrzymania refundacji lub zaliczki zgodnie z umową o dofinansowanie, wzajemnego informowania się o każdym fakcie, który mógłby mieć bezpośredni wpływ na możliwość prawidłowej realizacji operacji lub osiągnięcie celów operacji lub wskaźników projektu, przechowywania w sposób gwarantujący należyte bezpieczeństwo informacji, wszelkich danych związanych z realizacją operacji, a w szczególności dokumentacji związanej z operacją i udostępnianie jej na żądanie upoważnionych organów, jak również terenów i pomieszczeń, w których realizowana jest operacja, współpracy w okresie realizacji operacji oraz w okresie jej trwałości z instytucją przyznającą dofinansowanie oraz każdą inną upoważnioną instytucją, a w szczególności do udzielania tym podmiotom wszelkich informacji dotyczących operacji, przedkładania informacji o efektach ekonomicznych i innych korzyściach powstałych w wyniku realizacji operacji, oraz uczestnictwa w wywiadach, ankietach, oraz udostępniania informacji koniecznych dla ewaluacji, osiągnięcia celów i wskaźników zadeklarowanych we wniosku o dofinansowanie, promowania operacji i informowania o osiągniętych rezultatach na każdym etapie jej realizacji.
Uzupełnili Państwo opis sprawy poprzez wskazanie poniższych informacji:
Strony realizujące w ramach projektu przypisane im zadania, w ramach działania (…) realizują zgodnie z umową o przyznanie pomocy nr (…), w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Bezpośrednim beneficjentem wykonywanych czynności w ramach projektu, w części realizowanej przez Uniwersytet(…) – jest Uniwersytet (…).
Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uczelnia nie będzie świadczyła odpłatnie usług ani nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uczelnię kosztów kwalifikowanych operacji. W części realizowanej przez Uczelnię nie będą Państwo wykorzystywali efektów projektu do czynności komercyjnych.
Właścicielem wyników badań będzie Uczelnia. Uczelnia będzie wykorzystywała otrzymane w ramach realizacji projektu wyniki badań w publikacjach naukowych i dalszych pracach naukowych pracowników Uczelni, w celu upowszechniania nauki, jak również nieodpłatnie udostępniała do publicznej wiadomości na stronie internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów.
Po opublikowaniu, wyniki badań będą ogólnodostępne zgodnie z wymogami przewidzianymi dla realizacji operacji w ramach działania (…). Umowa Grupy Operacyjnej nie zobowiązuje jej członków, w tym Uczelni, do przeniesienia praw do wyników badań na rzecz Lidera Grupy. Uczelnia ma prawo do wyników badań w części wynikającej z jej zakresu działań badawczych, w projekcie.
Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy § 5 pkt 3b w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez Beneficjenta płatności końcowej, Uczelnia zobowiązuje się do nieprzenoszenia bez zgody (…) prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania do wyników badań powstałych, w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Wyniki badań będą upowszechnione nieodpłatnie zgodnie z § 4 ust. 2 pkt 5 i 6 rozporządzenia MRiRW z dnia 23 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 25) w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania(…): „Pomoc przyznaje się jeżeli:
·w okresie realizacji operacji oraz przez 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów;
·rezultaty operacji będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości, co najmniej na stronie internetowej, do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej”.
Wyniki badań będą także wykorzystywane w publikacjach i dalszych pracach naukowych pracowników Uczelni w celu upowszechniania nauki.
Pytania
1.Czy otrzymana przez Uniwersytet(…) refundacja poniesionych kosztów na realizację projektu pn.: „(…)” będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy Uczelnia jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Uniwersytet(…) jest podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towaru i usług. Dla osiągnięcia celu projektu będą prowadzone wspólne prace badawczo rozwojowe, których wyniki będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości co najmniej na stronie internetowej do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej.
Mając na uwadze art. 5 ust. 1 oraz art. 29 ww. ustawy, otrzymany zwrot kosztów w trakcie realizacji operacji należy uznać za środki finansowe niemające bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych przez podatnika w ramach ww. operacji. Efekty realizacji projektu będą udostępnione na stronie internetowej, każda zainteresowana osoba będzie mogła skorzystać z informacji mając nieograniczony dostęp do całej wiedzy wypracowanej w trakcie realizacji operacji. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe. Nie występuje zatem odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy.
Otrzymany zwrot kosztów przeznaczony będzie wyłącznie na realizację zadania naukowo -badawczego i nie będzie stanowił dopłaty do ceny. Państwa zdaniem, otrzymany zwrot poniesionych kosztów kwalifikowalnych nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy o VAT art. 29a ust. 1.
Ad. 2
Uniwersytet(…), który jest partnerem konsorcjum i jednocześnie beneficjentem w umowie o przyznanie pomocy, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi – Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dokumentacja realizowanych zadań przez Uczelnię będzie dotyczyła zakupu towarów i usług na rzecz projektu, prowadzenia badań naukowych. Faktury zakupu będą wystawiane na Uczelnię, pozostałe koszty będą stanowiły wynagrodzenia osób biorących udział w projekcie.
Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uczelnia nie będzie świadczyła odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uczelnię kosztów kwalifikowalnych operacji.
Nie jest to zatem wynagrodzenie dla Uczelni za świadczone usługi, a tylko forma finansowania projektu pn.: „(…)”. Uczelnia nie będzie wykorzystywała zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki, związane z realizacją projektu, będą wystawione w części przydzielonych zadań na poszczególnych partnerów. Umowa projektu przewiduje pięć etapów realizacji. W ustalonym terminie po zakończeniu każdego etapu Lider w imieniu Grupy Operacyjnej składa wniosek o płatność wg wzoru umieszczonego na stronie (…).
Każdy z Partnerów przedkłada dokumentację poniesionych kosztów potwierdzających realizację powierzonego mu zadania. Po weryfikacji złożonego wniosku końcowego oraz przedłożeniu dokumentów zawierających informacje o osiągniętych wynikach przeprowadzonych analiz, prób lub testów, które potwierdzają możliwość zastosowania rezultatów zrealizowanych operacji w praktyce, następuje końcowa refundacja poniesionych wcześniej kosztów kwalifikowalnych przez Konsorcjantów. Lider operacji, pośredniczy w przekazywaniu pozostałym partnerom środków finansowych otrzymanych od podmiotu finansującego ich rozliczenie (…).
W przypadku, gdy Lider oraz partnerzy nie spełnią któregokolwiek z warunków określonych w umowie lub zostaną naruszone warunki pomocy, (…) odmawia wypłaty refundacji mimo poniesionych kosztów kwalifikowalnych, a w przypadku, gdy część pomocy została wcześniej wypłacona, również zwrot dotychczas wypłaconych kwot pomocy.
Efektem udziału Uniwersytetu (…), w ramach Operacji będzie, m.in. uzyskanie wyników badań dotyczących (…). Proponowane w projekcie rozwiązania technologiczne będą wspierać sektor rolniczy. Mogą być wykorzystane przez producentów, doradców rolniczych oraz decydentów. Wyniki badań będą publikowane na stronie internetowej, a także w publikacjach naukowych. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
Nie występuje zatem odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy. Otrzymany zwrot kosztów przeznaczony będzie wyłącznie na realizację zadania naukowo -badawczego i nie będzie stanowił dopłaty do ceny. Państwa zdaniem, otrzymany zwrot poniesionych kosztów kwalifikowalnych nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu ustawy o VAT art. 29a ust. 1.
Strony w ramach projektu mają przypisane zadania, w ramach działania (…) realizują je zgodnie z umową o przyznanie pomocy nr (…) na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Bezpośrednimi beneficjentem wykonywanych w ramach projektu czynności związanych z jego realizacją jest Uniwersytet (…). Strony Umowy zobowiązują się w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od „otrzymania płatności końcowej do: prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów; nieprzenoszenia bez zgody (…) praw własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystania”. Zgodnie z umową konsorcjum § 2 ust. 2 „Każdy z Partnerów Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań)”, Uczelnia nie wykonuje żadnych czynności/zadań jako podwykonawca dla Lidera lub partnerów.
Uczelnia jest zobowiązana do rozliczenia środków finansowych. Rozliczenie następuje poprzez złożenie wniosku o płatność pośrednią lub płatność końcową do (…). Wniosek o płatność składa się w Centrali(…) wraz z wymaganymi dokumentami niezbędnymi do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy. Zgodnie z umową konsorcjum przedkładanie wniosków o płatność pośrednią lub wniosku o płatność końcową należy do zadań Lidera.
Otrzymane przez Uczelnię dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych w ramach projektu zadań. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy § 1 „pomoc” oznacza pomoc finansową przyznaną na realizację operacji (projektu) z publicznych środków krajowych i unijnych.
Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uczelnia nie będzie świadczyła odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uczelnię kosztów kwalifikowalnych operacji.
W części realizowanej przez Uczelnię, nie będą Państwo wykorzystywali efektów projektu do czynności komercyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Oznacza to, że pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje «odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem «świadczenie usług dokonywane odpłatnie» w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za «odpłatne» w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z treści art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którą:
W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym.
W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Podsumowując, należy wskazać, że warunkiem zaliczenia dotacji do podstawy opodatkowania jest jej bezpośredni związek z ceną (wpływ na poziom ceny). Podstawa opodatkowania nie obejmuje zatem dotacji i dopłat o charakterze ogólnym, stanowiących dofinansowanie do ogólnych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (a nie konkretnej wykonywanej przez podmiot czynności podlegającej opodatkowaniu). Bezpośredni związek dopłaty z ceną (a więc cenotwórczy charakter tej dopłaty) występuje jedynie w przypadku, gdy w sposób jednoznaczny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru lub usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczonego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów.
Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania, czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Aby otrzymana należność w postaci dopłaty lub dofinansowania zwiększała podstawę opodatkowania stwierdzone winno zostać, że:
1)dofinansowanie związane jest z identyfikowalnym świadczeniem wzajemnym, przy czym nie ma konieczności, by kwota dofinansowania odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczanego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a dofinansowaniem, które może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (wyrok TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Office des produits wallons ASBL, ECLI:EU:C:2001:629, pkt 17),
2)dopłata przyznawana jest konkretnie po to, aby podmiot dofinansowany dostarczał określonego towaru lub wykonywał określoną usługę (pkt 12 i 13 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00),
3)nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z dofinansowania przyznanego beneficjentowi (wyrok TSUE z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-463/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Królestwu Szwecji, ECLI:EU:C:2004:455, pkt 34),
4)dofinansowanie przyznawane sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał dofinansowania (pkt 14 wyroku TSUE z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00).
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy otrzymana przez Uczelnię refundacja poniesionych kosztów na realizację projektu pn.: „(…)” będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo publiczną uczelnią akademicką, działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm.), aktów wykonawczych wydanych do tej ustawy oraz statutu Uczelni. Posiadają Państwo osobowość prawną. Uczelnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczelnia w dniu 27 października 2023 r. podpisała umowę z (…) o przyznanie pomocy nr (…) w ramach działania (…). Zrealizują Państwo projekt pn.: „(…)”.
Jak już wcześniej wskazano, dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną dostarczonego towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny, innymi słowy dotacja „uzupełniając” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/świadczenia usługi jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.
Analizując zatem kwestię, czy otrzymywana dotacja podlega opodatkowaniu, należy rozważyć, czy występują konkretne podlegające opodatkowaniu czynności (dostawa towarów lub świadczenie usług) wykonywane przez Państwa, z którymi związane jest to dofinansowanie.
Wskazali Państwo, że celem głównym projektu jest (…). Zaproponowane rozwiązania techniczne w (…) nie były dotychczas stosowane na terytorium Polski. Ich zastosowanie przyczyni się do udoskonalenia techniki i (…), a co za tym idzie wyższej jakości (…) i zagwarantowania lepszej efektywności wykorzystywanego (…). Proponowane w projekcie rozwiązania technologiczne będą wspierać sektor rolniczy. Mogą być wykorzystane przez producentów, doradców rolniczych oraz decydentów. Wyniki badań będą publikowane na stronie internetowej, a także w publikacjach naukowych. Z uwagi na fakt opracowania innowacyjnego rozwiązania (…) w technologii (…), jak i procedur ich wykorzystywania w praktyce, upowszechnienie wyników nastąpi poprzez wykłady dla rolników praktyków (m.in. we współpracy z Ośrodkami Doradztwa Rolniczego) lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych. Projekt został zaplanowany do realizacji w okresie (...).
Efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uczelnia nie będzie świadczyła odpłatnie usług ani nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uczelnię kosztów kwalifikowanych operacji. W części realizowanej przez Uczelnię nie będą Państwo wykorzystywali efektów projektu do czynności komercyjnych. Właścicielem wyników badań będzie Uczelnia. Uczelnia będzie wykorzystywała otrzymane w ramach realizacji projektu wyniki badań w publikacjach naukowych i dalszych pracach naukowych pracowników Uczelni, w celu upowszechniania nauki, jak również nieodpłatnie udostępniała do publicznej wiadomości na stronie internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów. Upowszechnienie wyników nastąpi poprzez wykłady dla rolników praktyków (m.in. we współpracy z Ośrodkami Doradztwa Rolniczego) lub artykuły popularnonaukowe w czasopismach branżowych. Po opublikowaniu, wyniki badań będą ogólnodostępne zgodnie z wymogami przewidzianymi dla realizacji operacji w ramach działania (…). Umowa Grupy Operacyjnej nie zobowiązuje jej członków, w tym Uczelni, do przeniesienia praw do wyników badań na rzecz Lidera Grupy. Uczelnia ma prawo do wyników badań w części wynikającej z jej zakresu działań badawczych, w projekcie. Zgodnie z umową o przyznaniu pomocy § 5 pkt 3b w trakcie realizacji operacji oraz przez okres 5 lat od dnia otrzymania przez Beneficjenta płatności końcowej, Uczelnia zobowiązuje się do nieprzenoszenia bez zgody (…) prawa własności lub posiadania rzeczy nabytych w trakcie realizacji operacji lub niedokonywania zmiany sposobu ich wykorzystywania do wyników badań powstałych, w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Jak wskazali Państwo – efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Wyniki badań Uczelnia będzie nieodpłatnie udostępniać do publicznej wiadomości na stronie internetowej, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów. W części realizowanej przez Uczelnię nie będą Państwo wykorzystywali efektów projektu do czynności komercyjnych. W związku z tym, że informacje będą ogólnodostępne, nie będzie konkretnego finalnego odbiorcy, który będzie odnosił korzyści majątkowe.
Ponadto – jak Państwo wskazali – otrzymane przez Uczelnię dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych w ramach projektu zadań. W przypadku nie otrzymania dotacji projekt nie byłby realizowany. Niezrealizowanie projektu skutkowałoby koniecznością zwrotu dofinansowania.
Tym samym, w związku z tym, że refundacja poniesionych kosztów będąca przedmiotem wniosku stanowi wyłącznie dofinansowanie do realizacji przedmiotowego projektu oraz dofinansowanie to nie ma związku z dostawą towarów bądź ze świadczeniem przez Państwa usług na rzecz konkretnego odbiorcy, to nie stanowi ona podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, w świetle art. 29a ust. 1 ustawy, otrzymana refundacja poniesionych kosztów na realizację projektu pn.: „(…)” nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Ponadto, Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji projektu (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Jak wskazano powyżej na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że efekty prac w ramach projektu będą jawne i ogólnodostępne. Uczelnia – jak Państwo wskazali – nie będzie świadczyła odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu, a pomoc finansowa przyznana na realizację projektu z publicznych środków krajowych i unijnych będzie stanowić refundację poniesionych przez Uczelnię kosztów kwalifikowalnych operacji. Uczelnia nie będzie wykorzystywała zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach projektu, ani po jego zakończeniu.
Uniwersytet nie będzie wykorzystywał efektów Projektu do czynności komercyjnych.
Tym samym, nie przysługuje Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu.
Podsumowując, w świetle art. 86 ust. 1 nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right