Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1042.2023.2.AK
Dotyczy uznania Spółki oraz Spółek zależnych za zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie uznania Spółki oraz Spółek zależnych za zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Uzupełnił go Pan pismem z 15 stycznia 2024 r. (data wpływu 15 stycznia 2024 r.). Treść uzupełnienia została przedstawiona w treści przedmiotowej interpretacji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej również: „Podatnik”) jest rezydentem Wielkiego Księstwa Luksemburga i w kraju tym podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Wnioskodawca jest mniejszościowym udziałowcem A. Limited (dalej: „Spółka”), spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawa cypryjskiego, będącą rezydentem podatkowym Republiki Cypru. Spółka jest podmiotem dominującym w międzynarodowej strukturze grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa”). Grupa prowadzi działalność inwestycyjną oraz gospodarczą o międzynarodowej skali, m.in. w branży żeglugowej, budowlanej, hotelarskiej. Istotna część Grupy w postaci spółek kapitałowych prowadzących zarówno działalność operacyjną (w szczególności działalność w zakresie transportu morskiego), jak i holdingową, zlokalizowana jest na Cyprze.
Wnioskodawca wskazuje ponadto, że nie posiada udziałów w spółkach zależnych bezpośrednio lub pośrednio od Spółki (dalej: „Spółki zależne”), nie posiada ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających Spółki lub Spółek zależnych, nie posiada ponad 50% praw do uczestnictwa w zysku Spółki lub Spółek zależnych oraz nie sprawuje kontroli faktycznej nad Spółką ani nad Spółkami zależnymi.
Na potrzeby niniejszego wniosku Podatnik wskazuje, że działalność Grupy na Cyprze stanowi istotną rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 30f ust. 18 i ust. 20 ustawy o PIT.
Pozostałymi udziałowcami Spółki są jego rodzice, którzy są rezydentami podatkowymi Wielkiego Księstwa Luksemburga i tam mają miejsce zamieszkania. Łączny udział w kapitale Spółki Wnioskodawcy oraz jego rodziców wynosi 100%.
Spółka będzie wypłacała w przyszłości dywidendy do Wnioskodawcy oraz jego rodziców.
Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie się wraz z małżonką oraz dzieckiem do Polski (najwcześniej w 2024 r.) Z chwilą przeprowadzki, z uwagi na przeniesienie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych, Wnioskodawca wraz z małżonką oraz dzieckiem staną się rezydentami podatkowymi w Polsce, posiadającymi w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT. W związku małżeńskim Wnioskodawcy obowiązuje ustrój wspólności majątkowej.
Z uwagi na okoliczności opisane powyżej, Podatnik pragnie potwierdzić skutki podatkowe, jakie mogą wystąpić w stosunku do niego z uwagi na udziały posiadane w Spółce przez Wnioskodawcę oraz fakt, iż będzie on otrzymywał od Spółki dywidendy.
Pytania
1.Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do Spółki oraz Spółek zależnych spełniona będzie przez Wnioskodawcę przesłanka, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a oraz pkt 5 lit. a ustawy o PIT?
2.Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w przypadku uznania Spółki za zagraniczną jednostkę kontrolowaną Wnioskodawcy w rozumieniu art. 30f ust. 1 ustawy o PIT, dywidendy wypłacane przez Spółkę do Wnioskodawcy będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania zagranicznej jednostki kontrolowanej stosownie do art. 30f ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT pod warunkiem, że zostaną uwzględnione przez Podatnika w jego podstawie opodatkowania?
3.W przypadku uznania Spółki i/lub innych podmiotów z Grupy za zagraniczną jednostkę kontrolowaną Wnioskodawcy, czy ocena, czy zagraniczna jednostka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 30f ust.18 i ust. 20 ustawy o PIT może zostać dokonana w odniesieniu do wszystkich spółek z danej jurysdykcji, bez konieczności dokonywania analizy każdej z nich odrębnie?
Pana stanowisko w sprawie
1.W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do Spółki oraz Spółek zależnych nie będzie spełniona przez Wnioskodawcę przesłanka, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a oraz pkt 5 lit. a ustawy o PIT, gdyż Wnioskodawca nie będzie samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi będącymi rezydentami podatkowymi w Polsce lub innymi podatnikami będącymi rezydentami podatkowymi w Polsce posiadał 50% udziałów w kapitale Spółki lub Spółek zależnych, nie będzie posiadał ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających Spółki lub Spółek zależnych, nie będzie posiadał ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku Spółki lub Spółek zależnych oraz nie będzie sprawował nad Spółką lub Spółkami zależnymi kontroli faktycznej.
2.W świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w przypadku uznania Spółki za zagraniczną jednostkę kontrolowaną Wnioskodawcy w rozumieniu art. 30f ust. 1 ustawy o PIT, dywidendy wypłacane przez Spółkę do Wnioskodawcy będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania zagranicznej jednostki kontrolowanej stosownie do art. 30f ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT pod warunkiem, że zostaną uwzględnione przez Podatnika w jego podstawie opodatkowania.
3.W przypadku uznania Spółki i/lub innych podmiotów z Grupy za zagraniczną jednostkę kontrolowaną Wnioskodawcy, ocena, czy zagraniczna jednostka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 30f ust. 18 i ust. 20 ustawy o PIT może zostać dokonana w odniesieniu do wszystkich spółek z danej jurysdykcji, bez konieczności dokonywania analizy każdej z nich odrębnie.
Uzasadnienie:
1.Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu jest działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Jak stanowi art. 30f ust. 1 ustawy o PIT: Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Stosownie do art. 30f ust. 2 pkt 1 lit. a, za zagraniczną jednostkę uznaje się m.in. osoby prawne, nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Z kolei za zagraniczną jednostkę kontrolowaną (dalej: „CFC”) podatnika będącego rezydentem podatkowym w Polsce, uznaje się zagraniczną jednostkę spełniającą przesłanki określone w art. 30f ust. 3 ustawy. Przepis ten wskazuje 5 przypadków, w których zagraniczna jednostka stanowi CFC. W przypadkach opisanych w art. 30f ust. 3 pkt 3, pkt 4 oraz pkt 5 ustawy każdorazowo spełniony musi zostać warunek (art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a oraz pkt 5 lit. a), zgodnie z którym: w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką.
Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest mniejszościowym udziałowcem w Spółce. Ponadto, nie posiada on udziałów w Spółkach zależnych, nie posiada ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających Spółki lub Spółek zależnych, nie posiada ponad 50% praw do uczestnictwa w zysku Spółki lub Spółek zależnych oraz nie sprawuje kontroli faktycznej nad Spółką ani nad Spółkami zależnymi.
Ponadto, podkreślić należy, że pozostali udziałowcy Spółki - rodzice Wnioskodawcy - nie są rezydentami podatkowymi w Polsce. Zatem wskazany w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a oraz pkt 5 lit. a ustawy o PIT 50-procentowy próg udziału w kapitale danej jednostki zagranicznej, praw głosu w jej organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub praw do uczestnictwa w jej zysku, nie zostanie przekroczony przez Podatnika wspólnie z podmiotami powiązanymi mającymi miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do Spółki oraz Spółek zależnych nie będzie spełniona przez niego przesłanka, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a oraz pkt 5 lit. a ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 2
Zgodnie z art. 30f ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT, podstawę opodatkowania CFC stanowi kwota odpowiadająca dochodowi CFC proporcjonalnie do okresu, w którym jednostka zagraniczna była kontrolowana przez podatnika w jej roku podatkowym, albo do okresu, o którym mowa w ust. 9 albo 10, w takiej części, jaka odpowiada posiadanym prawom do uczestnictwa w zysku tej jednostki, po odliczeniu m.in. kwot uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od CFC.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, źródłami przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych są m.in. kapitały pieniężne.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.
Zgodnie zaś z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od przychodów uzyskanych z tytułu z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 19%.
Mając na uwadze powyższe uregulowania, w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę dywidend od Spółki, będą one podlegały opodatkowaniu w stawce 19% jako przychody z kapitałów pieniężnych.
Zważywszy na literalne brzmienie art. 30f ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT, w przypadku uznania Spółki za CFC Wnioskodawcy, jego zdaniem otrzymywane od niej dywidendy będą podlegały odliczeniu od podstawy opodatkowania Spółki jako CFC stosownie do art. 30f ust. 5 pkt 1 ustawy o PIT pod warunkiem, że zostaną uwzględnione przez Podatnika w jego podstawie opodatkowania.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 3
Jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1, jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest działalność prowadzona przez CFC.
Jak zaś stanowi art. 30f ust. 1 ustawy o PIT: Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19%podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie jednak z art. 30f ust. 18 ustawy o PIT: Przepisów ust. 1, 15a i 16 nie stosuje się, jeżeli zagraniczna jednostka kontrolowana, podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzi w tym państwie istotną rzeczywistą działalność gospodarczą.
Stosownie zaś do art. 30f ust. 20 ustawy o PIT: Przy ocenie, czy zagraniczna jednostka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, bierze się pod uwagę w szczególności, czy:
1) zarejestrowanie zagranicznej jednostki kontrolowanej wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego ta jednostka wykonuje faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym w szczególności czy jednostka ta posiada lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej;
2) zagraniczna jednostka kontrolowana nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;
3) istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną a faktycznie posiadanym przez tę jednostkę lokalem, personelem lub wyposażeniem;
4) zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi tej jednostki;
5) zagraniczna jednostka kontrolowana samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających.
Istnieje możliwość, że w odniesieniu do Wnioskodawcy oraz Spółki lub innego podmiotu (innych podmiotów) z Grupy, w którym (których) Spółka posiada udziały, zostaną spełnione warunki uznania za CFC określone w art. 30f ust. 3 pkt 3, pkt 4 lub pkt 5 ustawy o PIT. Jednakże, w takim przypadku dochody danego podmiotu nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o PIT, o ile będzie on prowadził istotną rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 30f ust. 18 ustawy w państwie członkowskim UE lub państwie należącym do EOG.
Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 30f ust. 18 oraz ust. 20 ustawy o PIT, ocena prowadzenia istotnej rzeczywistej działalności gospodarczej dokonywana jest w odniesieniu do zagranicznej jednostki kontrolowanej (w liczbie pojedynczej). Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe zastosowanie wskazanych przepisów wymaga odwołania się do celu regulacji o CFC oraz uwzględnienia uwarunkowań ekonomicznych.
Celem regulacji ustawy o PIT w zakresie CFC jest bowiem przeciwdziałanie zjawisku unikania opodatkowania. Przepisy ustaw podatkowych o CFC implementują mianowicie przepisy dyrektywy Rady 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (ATAD). Opodatkowaniu jako dochody CFC nie powinny zatem podlegać zyski podmiotów prowadzących rzeczywistą działalność gospodarczą, które nie zostały utworzone w celu agresywnej optymalizacji podatkowej. W tym kontekście należy jednak podkreślić, że uwarunkowania ekonomiczne związane z prowadzeniem rzeczywistej działalności gospodarczej wiążą się niejednokrotnie z wyodrębnieniem szeregu podmiotów. Rozproszenie działalności gospodarczej w ramach większej liczby spółek jest bowiem działaniem uzasadnionym ekonomicznie i racjonalnym z wielu powodów, np. z uwagi na: (i) specjalizację gospodarczą danego podmiotu, (ii) odrębną sprawozdawczość finansową, dającą lepszy wgląd w kondycję finansową poszczególnych podmiotów, (iii) możliwość sprzedaży jednej gałęzi biznesu bez ingerowania w strukturę udziałową pozostałych gałęzi, (iv) rozdział ryzyka prawnego i biznesowego, zwłaszcza gdy - tak jak w przypadku Grupy - działalność prowadzona jest w różnych branżach.
Z uwagi na opisane powyżej rozproszenie działalności, jest teoretycznie możliwe, że dana spółka spełni warunki uznania za CFC określone przykładowo w art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT oraz jednocześnie - ze względu na funkcję holdingową - będzie posiadała ograniczone zasoby osobowo-lokalowe (do których odwołuje się art. 30f ust. 20 pkt 3 ustawy o PIT). Jednocześnie jednak, funkcjonowanie tego podmiotu będzie uzasadnione ekonomicznie / biznesowo z punktu widzenia struktury Grupy, prowadzącej działalność gospodarczą w różnych branżach przy wykorzystaniu rozbudowanych zasobów własnych. Innymi słowy, jeżeli istotna rzeczywista działalność gospodarcza w rozumieniu art. 30f ust. 18 ustawy o PIT byłaby niewątpliwie prowadzona, gdyby całość działalności Grupy była skupiona w jednym podmiocie prawnym, to w ocenie Podatnika brak jest podstaw do przyjęcia, że w przypadku uzasadnionego ekonomicznie rozproszenia działalności w ramach większej liczby podmiotów, pojedynczym z nich można odmówić przymiotu prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej.
Mając powyższe na względzie, w ocenie Wnioskodawcy dopuszczalne jest dokonanie oceny prowadzenia istotnej rzeczywistej działalności gospodarczej przez CFC w odniesieniu np. do wszystkich spółek z danej grupy kapitałowej funkcjonującej w ramach jednej jurysdykcji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.
Jednocześnie, wobec uznania, za prawidłowe Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 1 nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 2 oraz nr 3, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji uznania za nieprawidłowe stanowiska w zakresie pytania nr 1.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Źródłem przychodów jest działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną.
Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Natomiast w świetle art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
2.Użyte w niniejszym artykule określenie zagraniczna jednostka oznacza:
a)osobę prawną,
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
e)fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,
f)podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,
g)wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej
- nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.
Stosowanie do art. 30f ust. 2 pkt 3 ww. ustawy:
Użyte w niniejszym artykule określenie jednostka zależna - oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zagraniczną jednostkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, pkt 4 lit. b-d lub pkt 5 lit. b-d, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 50% udziałów w kapitale, lub co najmniej 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub co najmniej 50% prawa do uczestnictwa w zysku;
W myśl art. 30f ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:
1)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawieart. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo
2)zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a)Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b)Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej
- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
O tym, jakie jednostki są uznawane za zagraniczne jednostki kontrolowane stanowi art. 30f ust. 3 ustawy. Przepis, w punktach 1-5, przewiduje pięć sytuacji, w których jednostka będzie uznawana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną. W praktyce możliwe jest, że dana jednostka będzie spełniała warunki określone w więcej niż 1 punkcie art. 30f ust. 3.
W myśl art. 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zagraniczną jednostką kontrolowaną jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi:
- z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,
- ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,
- z wierzytelności,
- z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,
- z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,
- z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
- z części odsetkowej raty leasingowej,
- z poręczeń i gwarancji,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
- z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,
- ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,
- z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,
c)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu, albo
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 4 ustawy jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniu stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu,
c)przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartości posiadanych:
- udziałów (akcji) w innej spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej, należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), praw o podobnym charakterze do tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa,
- nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lub używanych przez niego na podstawie umowy leasingu,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- należności z tytułów, o których mowa w pkt 3 lit. b, wobec podmiotów powiązanych,
d)aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki, przy czym przy ustalaniu tej proporcji w wartości aktywów, o których mowa w lit. c, nie uwzględnia się udziałów (akcji) w innej spółce:
- niemającej siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
- nieposiadającej, bezpośrednio lub pośrednio, udziałów (akcji) w spółce mającej siedzibę lub - zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
Zagraniczną jednostką kontrolowaną, o której mowa w art. 30f ust. 3 pkt 5 ustawy jest zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:
a)w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,
b)dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru:
(b + c + d) x 20%
w którym poszczególne litery oznaczają:
b - wartość bilansową aktywów jednostki,
c - roczne koszty zatrudnienia jednostki,
d - zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
c)mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,
d)faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.
Wyjaśnić należy, że przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy, została określona następująco:
w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką.
W opisanej sprawie, wskazuje Pan, że nie posiada udziałów w spółkach zależnych bezpośrednio lub pośrednio od Spółki, nie posiada ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających Spółki lub Spółek zależnych, nie posiada ponad 50% praw do uczestnictwa w zysku Spółki lub Spółek zależnych oraz nie sprawuje kontroli faktycznej nad Spółką ani nad Spółkami zależnymi.
Ponadto, podkreślić należy, że pozostali udziałowcy Spółki -Pana rodzice - nie są rezydentami podatkowymi w Polsce.
Wobec powyższego, w opisanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka, która powtarza się w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 5 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego Spółka z.o.o. z siedzibą na Cyprze, w której jest Pan mniejszościowym udziałowcem oraz spółki zależne należące do Hass Holding nie będą dla Pana zagraniczną jednostką kontrolowaną.
Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Końcowo należy zastrzec, że dokonana przez Organ ocena stanowiska przedstawionego przez Pana dotyczy wyłącznie skutków podatkowych, jakie w przedmiotowej sprawie wystąpią po Pana stronie. Interpretacja nie rozstrzyga natomiast kwestii obowiązków małoletnich dzieci będących beneficjentami fundacji.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytania nr 2 i 3 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right