Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.485.2023.1.NC

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych PKWiU 74.90.12.0 oraz 15% dla PKWiU 70.22.11.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dotyczących usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 tj. „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączaniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz w grupowaniu PKWiU 70.22.12.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”.

Uzupełnił go Pan w dniach 21 listopada 2023 r. i 5 stycznia 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy o PIT.

Uzyskiwane dochody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan obecnie zgodnie z art. 30c ustawy o PIT, tj. podatkiem liniowym, przy czym przychody z tytułu prowadzonej samodzielnie przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł Pan ze spółką X Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Zleceniodawca) umowę o świadczenie usług (dalej: Umowa). Na podstawie zawartej Umowy świadczy Pan na rzecz Spółki opisane poniżej usługi.

Finalnymi beneficjentami świadczonych przez Pana usług są klienci Zleceniodawcy. Spółka zajmuje się w szczególności:

a)wyceną wartości przedsiębiorstw, aktywów niematerialnych, wydzielonych części biznesu,

b)modelowaniem finansowym,

c)przygotowywaniem biznesplanów i ocen projektów inwestycyjnych,

d)tworzeniem systemów raportowania zarządczego, przy wsparciu narzędzi BI (biznes inteligence).

Na podstawie Umowy świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy usługi, takie jak:

1.2 Usługi wyceny podmiotów, aktywów lub pasywów:

1)wycena spółek, grup kapitałowych, przedsiębiorstw, zorganizowanych części przedsiębiorstwa, instrumentów finansowych, wartości aktywów i pasywów, wierzytelności (obligacji, pożyczek, weksli), obejmująca m.in.:

(...)

1.3. Usługi przygotowania modeli finansowych oraz biznesplanów:

1)doradztwo w zakresie przygotowania modeli finansowych: analiza i synteza danych wejściowych w celu dokonania odpowiednich kalkulacji, prowadzących do stworzenia zestawień przychodów, kosztów, planowanego poziomu gotówki, planowanych przepływów pieniężnych, prezentacja projekcji sprawozdań finansowych (rachunek wyników, bilans, rachunek przepływów pieniężnych),

2)doradztwo w oparciu o tworzenie biznesplanów dla celów pozyskania finansowania, a także dla celów podjęcia decyzji o realizacji inwestycji,

3)doradztwo w zakresie przeglądu modeli finansowych.

W Pana ocenie: wskazane w punkcie 1.2. usługi wyceny podmiotów, aktywów lub pasywów należy zaklasyfikować według symbolu PKWiU 74.90.12.0 jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączaniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń; wskazane w punkcie 1.3. usługi przygotowania modeli finansowych oraz biznesplanów należy zaklasyfikować według symbolu PKWiU 70.22.12.0 jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków.

Dodatkowo wskazał Pan, że wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenie obu klasyfikacji PKWiU dla usług, które będzie świadczył na podstawie Umowy.

W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami:

będzie Pan ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie,

czynności nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

jako wykonawca czynności będzie Pan ponosić ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

W ramach świadczenia usług na rzecz Spółki nie będzie Pan jej reprezentował, zawierał umów w jej imieniu, ani też podejmował w jej imieniu żadnych decyzji. Umowa nie będzie obejmować jakichkolwiek czynności zarządzania Spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze.

W stosunku do Pana nie będzie zachodzić żadna z okoliczności określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie. Jednocześnie umowa o świadczenie usług nie będzie umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menadżerskim, ani inną umową o podobnym charakterze.

Wskazał Pan również, iż przychód z wykonywanej działalności usługowej nie stanowi przychodu w zakresie wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Na podstawie art. 9 ustawy o ryczałcie planuje Pan złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do dnia 20 lutego 2024 r.

W opisie sprawy dodał Pan, że przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie Pana stanowiska w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 5 stycznia 2024 r. (data wpływu) doprecyzował Pan opis zdarzenia przyszłego i wskazał, że na podstawie przeprowadzonej analizy klasyfikacji:

wskazane w punkcie 1.2. wniosku usługi wyceny podmiotów, aktywów lub pasywów należy zaklasyfikować według symbolu PKWiU 74.90.12.0 jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączaniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;

wskazane w punkcie 1.3. usługi przygotowania modeli finansowych oraz biznesplanów należy zaklasyfikować według symbolu PKWiU 70.22.12.0 jako usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków.

Pana pytania interpretacyjne odnoszą się do zasad opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności uzyskiwanych od początku 2024 r.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan także, że nie świadczy usług wyceny nieruchomości.

Pytania

1.Czy przychód z wykonywanej przez Pana działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt. 1.2., tj. wyceny podmiotów, aktywów lub pasywów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a ustawy o ryczałcie?

2.Czy przychód z wykonywanej przez Pana działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt. 1.3., tj. przygotowania modeli finansowych oraz biznesplanów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.12.0, będzie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15% zgodnie z art.12 ust. 1 pkt. 2 lit. m ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. pyt. 1

Pana zdaniem, przychód z wykonywanej działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt. 1.2., tj. wyceny podmiotów, aktywów lub pasywów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ad. pyt. 2

W Pana opinii, przychód z wykonywanej działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt. 1.3., tj. przygotowania modeli finansowych oraz biznesplanów, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.12.0, będzie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%, zgodnie z art.12 ust. 1 pkt. 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie Pana stanowiska w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (Wnioskodawca). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % z przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W Pana ocenie, świadczone usługi wyceny podmiotów, aktywów lub pasywów jak:

wycena spółek, grup kapitałowych, przedsiębiorstw, zorganizowanych części przedsiębiorstwa, instrumentów finansowych, wartości aktywów i pasywów, wierzytelności (obligacji, pożyczek, weksli), obejmująca m.in.:

(...)

– nie mieszczą się w żadnym z innych grupowań PKWiU, tylko w PKWiU 74.90.12.0 tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączaniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Ustawa o ryczałcie nie wskazuje na konkretną stawkę podatku dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, w rezultacie, należy przyjąć, że sklasyfikowane pod tym symbolem usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pana stanowisko, zgodnie z którym świadczone usługi, sklasyfikowane pod symbolem 74.90.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu, znajduje potwierdzenie w dotychczas wydanych interpretacjach podatkowych, w tym m.in.: interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 22 marca 2023 r., o sygn. 0115-KDST2-2.4011.29.2023.2.AD, w której uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym: „W art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o ryczałcie nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 74.90.12.0. Tym samym stoi Pan ma stanowisku, że usługi wyceny przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części na podstawie historycznych i bieżących sprawozdań finansowych podmiotu, prognoz finansowych, dotyczących prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności oraz parametrów określanych przez rynki finansowe, należą wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.”

Uzasadnienie Pana stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (Wnioskodawca). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W Pana ocenie, świadczone usługi przygotowania modeli finansowych oraz biznesplanów, jak:

doradztwo w zakresie przygotowania modeli finansowych: analiza i synteza danych wejściowych w celu dokonania odpowiednich kalkulacji, prowadzących do stworzenia zestawień przychodów, kosztów, planowanego poziomu gotówki, planowanych przepływów pieniężnych, prezentacja projekcji sprawozdań finansowych (rachunek wyników, bilans, rachunek przepływów pieniężnych),

doradztwo w oparciu o tworzenie biznesplanów dla celów pozyskania finansowania, a także dla celów podjęcia decyzji o realizacji inwestycji,

doradztwo w zakresie przeglądu modeli finansowych.

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.12.0, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 1 lit. m ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% ze świadczenia usług:

firm centralnych (head office);

doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie przychód z wykonywanej w przyszłości działalności usługowej, związanej z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków opisanymi w opisie zdarzenia przyszłego, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 70.22.12.0, będzie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie.

Pana stanowisko, zgodnie z którym świadczone usługi, sklasyfikowane pod symbolem 70.22.12.0 powinny być opodatkowane stawką 15% ryczałtu, znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, w tym m.in.: interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 27 kwietnia 2023 r., o sygn. 0115-KDST2-2.4011.102.2023.2.BM: „Jednocześnie dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem, właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych to 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:

wyceny podmiotów, aktywów lub pasywów, polegające na: wycenie spółek, grup kapitałowych, przedsiębiorstw, zorganizowanych części przedsiębiorstwa, instrumentów finansowych, wartości aktywów i pasywów, wierzytelności (obligacji, pożyczek, weksli); sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączaniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;

przygotowania modeli finansowych oraz biznesplanów, polegające na: doradztwie w zakresie przygotowania modeli finansowych, doradztwie w oparciu o tworzenie biznesplanów dla celów pozyskania finansowania, a także dla celów podjęcia decyzji o realizacji inwestycji oraz doradztwie w zakresie przeglądu modeli finansowych; sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.12.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączaniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychody uzyskiwane ze świadczenia usług doradztwa związanego z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.11.0) podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 15%, określoną w art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.

Należy dodać, że w sytuacji gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniami interpretacyjnymi. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00