Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.800.2023.2.ID
Określenie stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyokreślenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 28 grudnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 marca 2015 r. określoną w PKD pod symbolem 62.01.Z. Działalność związana z oprogramowaniem. Jest Pan opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona działalność wg PKWiU sklasyfikowana jest wg symbolu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego 17 stycznia 2022 r.
W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan wyłącznie następujące usługi:
·przygotowywanie danych pod testy manualne oprogramowania - przygotowuje Pan dane pod testy manualne oprogramowania, tzn. jest Pan odpowiedzialny za znalezienie lub wymyślenie szczegółowych danych, które będą użyte w celu sprawdzenia danych funkcjonalności w oprogramowaniu w oparciu o specyfikację techniczną, jaka jest przedstawiona przez analityków biznesowych, bądź ogólnoużytkowe przyjęte normy danych funkcjonalności. Wymyślanie, bądź samo przygotowanie wcześniej znalezionych danych testowych zazwyczaj dotyczy wartości, jakie np. w wyniku testowania formularza można wprowadzić w jego pola. Zakres, jaki obejmuje przygotowanie takich danych zależy od specyfiki oprogramowania jaką Pan testuje, tzn. jakie funkcjonalności będzie posiadało dane oprogramowanie. Najczęściej przygotowuje Pan zakres wartości, jakie pole może przyjąć oraz taki, jakiego nie może, aby sprawdzić przypadki pozytywne i negatywne. Dane te są to różnego rodzaju znaki, w tym znaki specjalne, liczby, litery. Efektem przygotowania takich danych jest wytworzenie danych testowych, które zapewniają sprawdzenie danych funkcjonalności w oprogramowaniu i upewnienie się, że jest ono odpowiedniej jakości;
·przygotowywanie danych pod testy automatyczne - przygotowuje Pan dane pod testy automatyczne oprogramowania w ten sam sposób, w jaki robię to dla testów manualnych. Tzn. wymyśla Pan, bądź znajduje dane, które będą użyte w celu sprawdzenia danych funkcjonalności przez zespoły zajmujące się automatyzacją testów, zgodnie z dokumentacją techniczną dostarczoną przez analityków biznesowych, bądź ogólnoużytkowych przyjętych norm dla danych funkcjonalności. Tak samo, jak w przypadku danych pod testy manualne, przygotowanie danych pod testy automatyczne dotyczy zazwyczaj wartości, jakie przewidziane są do wprowadzenia, np. w pola formularza. Również w tym przypadku zakres zależy od specyfiki oprogramowania, tzn. od funkcjonalności, jakie to oprogramowanie posiada. Efektem przygotowania danych pod testy automatyczne oprogramowania jest przekazanie ich do zespołu zajmującego się automatyzacją testów, tzn. tworzeniem ciągu powtarzających się samoczynnie akcji w oprogramowaniu, które symulują zachowanie użytkownika w danym oprogramowaniu. Przekazane przez Pana dane pozwalają na wgranie ich do programu przez zespół automatyzujący i użycie ich, dzięki czemu symuluje się wpisywanie ich ręcznie. Podobnie jak w testowaniu manualnym sprawdzanie oprogramowania w ten sposób zwiększa pewność, że działa ono poprawnie i ma odpowiednią jakość;
·wykonywanie testów manualnych oprogramowania - wykonuje Pan testy manualne oprogramowania, tzn. jest Pan odpowiedzialny za sprawdzenie danego oprogramowania i jego funkcji wedle przypadków testowych, tzn. ścieżek inaczej zwanych instrukcjami dla różnego rodzaju akcji, jakie można wykonać, bądź powinny być zabronione do wykonania w danym oprogramowaniu, jakie Pan testuje. Wykonywanie testów manualnych oprogramowania wiąże się również z wymyślaniem przez Pana tychże przypadków testowych, które często bazują na dokumentacji technicznej dostarczonej przez analityka biznesowego. Robi Pan to po to, aby pokryć jak największy zakres wszystkich możliwych ścieżek do przejścia w danym oprogramowaniu, bądź funkcjonalności. Jest to istotne ze względu na przetestowanie przez Pana jak największej ilości scenariuszy bazujących na tych przypadkach testowych, jakie użytkownik może, bądź nie powinien móc wykonać w danym oprogramowaniu, z którego korzysta. Zakres testowania manualnego zależy od specyfiki oprogramowania, jakie Pan sprawdza, jednak zawsze stara się Pan pokryć 100% wszystkich możliwych do wykonania scenariuszy. Efektem wykonywania przez Pana testów manualnych jest jak najszersze sprawdzenie danego oprogramowania pod względem poprawności działania, jaka została dla niego założona. Dzięki temu ma Pan pewność, że oprogramowanie, jakie testuje, ma odpowiednią jakość i jest możliwe, aby dostarczyć jego finalną wersję dla użytkowników zewnętrznych;
·raportowanie wykrytych defektów - poprzez raportowanie wykrytych defektów, tzn. błędów, jakie zostały przez Pana wykryte podczas testowania manualnego, ma Pan na myśli poinformowanie programisty, który zajmuje się naprawą defektów, o nowym błędzie, jaki znalazł Pan w danym oprogramowaniu, bądź w jego funkcjonalności. Samo informowanie programisty, bądź też poszczególnych interesariuszy odbywa się najczęściej poprzez utworzenie zadania w specjalnym oprogramowaniu, które służy do zarządzania zadaniami w projekcie. W danym zadaniu na temat defektu, jaki znalazł Pan, zawiera zakres informacji koniecznych do jego odtworzenia, a co za tym idzie, naprawy. Efektem raportowania przez Pana defektów w oprogramowaniu, jakie Pan testuje, jest pozbycie się błędów z oprogramowania, które świadczyłyby o jego niepoprawnym działaniu i wpłynęły na jakość użytkowania;
·tworzenie i rozwój dokumentacji testowej - tworząc i rozwijając dokumentację testową, ma Pan na myśli tworzenie przypadków testowych, czyli ścieżek użytkowania, jakie należy sprawdzić w danym oprogramowaniu, które to są dopuszczalne, bądź niedopuszczalne w danej funkcjonalności, jaką Pan sprawdza. W przypadkach testowych zawarte są szczegółowe instrukcje, co zrobić, aby osiągnąć dany cel testowy. Przypadki testowe utworzone przez Pana umieszcza Pan zbiorowo w dokumencie. Efektem tego jest umożliwienie wglądu w to, co i w jaki sposób zostało zweryfikowane w danym oprogramowaniu, jakie Pan testuje. Sam dokument jest też później przez Pana aktualizowany (rozwijany), jeśli zaistnieje potrzeba dopisania nowych ścieżek do sprawdzenia dla danych funkcjonalności. Zakres utworzenia takiego dokumentu i jego treści zależy ściśle od testowanego oprogramowania, tzn. jakie funkcjonalności zostały przewidziane do sprawdzenia;
·przegląd, analiza oraz korekta dokumentacji projektowej - przegląda Pan, analizuje oraz ewentualnie zgłasza korekty do dokumentacji projektowej stworzonej przez analityków projektowych. Robi Pan to w celu upewnienia się, że nie ma w niej błędów logicznych, brakujących elementów, takich jak opisy, jak przetestować poszczególne funkcjonalności w danym oprogramowaniu. Zakres przeglądania, analizy i ewentualnego zgłaszania korekt do takiej dokumentacji zależy ściśle od testowanego oprogramowania. Im więcej funkcjonalności w danym oprogramowaniu, tym większa będzie dokumentacja stworzona na ten temat. Efektem takiej analizy jest dbanie o to, aby dokument ten był przejrzysty i opisywał wszystko, co musi, od strony technicznej, z perspektywy kogoś, kto później testuje dane rozwiązania zawarte w takiej dokumentacji.
Ewentualne nieścisłości, zgłasza Pan do autorów dokumentu w celu poprawy znalezionych kwestii. Wszystkie powyższe terminy odnoszą się wyłącznie do przygotowywania, testowania i raportowania na temat testowanego oprogramowania. Nie uczestniczy Pan w programowaniu komputerowym. Usługi wykonywane przez Pana na żadnym etapie nie są związane z tworzeniem oprogramowania, a ograniczają się do ww. czynności.
Usługi świadczone są w ramach B2B, na podstawie umowy z kontrahentem (…). Usługi są wykonywane na terytorium (…). Zleceniodawca wykonuje usługi na rzecz jednego kontrahenta (…). Oddział w (…), NIP: (…). Nie pełni w ww. Spółce żadnych obowiązków (poza świadczeniem ww. usług).
Nie mają do Pana zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W żaden sposób nie jest Pan powiązany ze Spółką, nie jest jej wspólnikiem, nie jest udziałowcem. Kontrahent dla którego świadczy Pan usługi nie był Pana pracodawcą w roku podatkowym, ani w latach ubiegłych. Pana dochód z działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczył kwoty 2 000 000 euro. Oprócz działalności nie osiąga Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Nie świadczy Pan i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami w wyżej wymienionym zakresie. W celu sprecyzowania zakresu świadczonych usług informuje Pan, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług:
·związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0);
·związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1);
·objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2);
·związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02);
·w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0);
·związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Pytanie(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy wykonywane w ramach Pana działalności usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 i szczegółowo wymienione i opisane we wniosku, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, na mocy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Jeżeli przy symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług prawodawca stosuje oznaczenia „ex”, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług objętych daną stawką lub zwolnieniem jest węższy niż określony w danym grupowaniu. W związku z tym Pana kod (PKWiU 62.02.30.0) dzięki „ex” nie jest opodatkowany co do zasady według stawki 17%.
Stawka ryczałtu dla przychodów z usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 może zatem wynosić 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi wykonywane przez Pana nie mieszczą się pod pojęciem wolny zawód (art. 4 ust. 1 pkt 11) - a jedynie usługi określane jako wolny zawód podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 20%. Skoro więc świadczone przez Pana usługi nie podlegają, ani opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 20%, ani też 17% to uważa Pan, że świadczone usługi mogą podlegać opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%, o ile w zakresie tych usług nie będzie doradztwa w zakresie oprogramowania.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazuje Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług związanych z oprogramowaniem i że wykonywane przez Pana usługi kwalifikują się według symbolu PKWiU jako 62.02.30.0 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, uważa Pan, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec należy, że faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu, tj. 15% od uzyskanych przychodów z tych usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
1.działalność gospodarczą prowadzi Pan od 2 marca 2015 r.;
2.zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”;
3.17 stycznia 2022 r. złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
4.do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5.prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,
6.informuje Pan, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Mając na uwadze powyższe, skoro jak sam Pan wskazał nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02), to może Pan opodatkować przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem 62.02.30.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Pana i stanu prawnego który obowiązuje na dzień wydania interpretacji indywidualnej.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pana stanowisko uznajemy za prawidłowe, pomimo powołania przez Pana w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nieobowiązujących już stawek w stosunku do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) oraz usług świadczonych w zakresie wolnych zawodów, gdyż we własnym stanowisku w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług powołał Pan właściwą stawkę ryczałtu. Powyższe uznajemy za oczywistą omyłkę pozostającą bez wpływu na rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right