Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.734.2023.4.IK
Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług wykonywanych na podstawie „umowy utrzymaniowej”
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług wykonywanych na podstawie „umowy utrzymaniowej”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem z 5 grudnia 2023 r. (data wpływu 12 grudnia 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną …. Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest podmiotem …
Zgodnie z art. 7 UPM przedmiot działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, …:
a) zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową;
b) prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu;
c) budowę, rozbudowę, utrzymywanie i modernizację infrastruktury portowej;
d) pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu;
e) świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej;
f) zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania;
g) koordynację korzystania z infrastruktury portowej, z wyjątkiem kompetencji administracji morskiej;
h) działania zmierzające do rozwoju działalności gospodarczej prowadzonej w porcie oraz promocję takiej działalności.
Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, wykonuje działalność, która w przeważającym zakresie jest działalnością opodatkowaną tym podatkiem - działalność zwolniona lub działalność niepodlegająca opodatkowaniu tym podatkiem stanowi margines jego obrotu.
Dochody Wnioskodawcy, w części przeznaczonej na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 UPM, są wolne od podatku, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 26 UPDOP.
Wraz z podmiotami …w Polsce (tj. …), Spółka, przy wsparciu i za zgodą ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, zawiązała spółkę Polski S sp. z o.o. … (dalej: PS). PS jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.
S. …, który w zamyśle stanowić ma neutralną i otwartą platformę elektroniczną umożliwiającą inteligentną i bezpieczną wymianę informacji pomiędzy podmiotami publicznymi i prywatnymi w celu poprawy …. Platforma jest wspólna, czyli ustanawiana, organizowana i wykorzystywana przez firmy z tej samej branży, których dobra współpraca warunkuje sukces S.
Spółka objęła w PS udziały stanowiące 30% kapitału zakładowego tej spółki.
Zgodnie z umową spółki PS wszystkim wspólnikom tej spółki, w tym Wnioskodawcy, przysługuje, w ramach korzyści przyznanych na zasadzie art. 159 kodeksu spółek handlowych, uprawnienie do nabycia w ramach nieodpłatnej i niewyłącznej licencji, prawa do korzystania z programów stworzonych przez PS przeznaczonych do funkcjonowania w ramach S dedykowanego dla… Przedmiotowe uprawnienie jest niezależne od prawa do udziału w zysku spółki (dywidendy).
PS jest zatem spółką celową, której zadaniem jest stworzenie systemu informatycznego, służącego do obsługi działalności …. W ramach swojej działalności PS stworzył zintegrowany system cyfrowy wraz ze sprzętem komputerowym, wspomagający i koordynujący wykorzystywanie infrastruktury portowej oraz wymianę informacji w zakresie logistyki oraz obsługi …. System ten (zarówno wskazanej poniżej Oprogramowanie jak również urządzenia informatyczne niezbędne do jego funkcjonowania) został zakwalifikowany do …
PS zawarł ze swoimi wspólnikami, w tym z Wnioskodawcą, wspomniane wyżej umowy licencyjne, które regulują szczegółowe zasady korzystania przez tych wspólników (w tym Wnioskodawcę) z udzielonej im nieodpłatnej i niewyłącznej licencji.
Zgodnie z umową licencyjną zawartą przez Wnioskodawcę z PS - odrębna umowa dla opisanych szerzej poniżej modułu maklerskiego i odrębna dla modułu towarowego - stworzone przez PS programy komputerowe (dalej: Oprogramowanie), o których mowa powyżej, zawierają rozwiązania informatyczne, które pozwalają m.in. na:
a) skrócenie czasu przygotowywania formalności związanych z realizacją obowiązków … oraz zapewniają re-używalność danych wprowadzonych przez armatora lub jego przedstawicieli do oprogramowania …, którego częścią składową jest Moduł Sprawozdawczy i Moduł Raportowy);
b) automatyczną obsługę komunikatów w formacie … dotyczących ładunków skonteneryzowanych, polegającą na przesyłaniu i kompilacji informacji zawartych w systemie terminalu … zarządzanym przez Wnioskodawcę z informacjami zawartymi w systemach …,
Zgodnie z umową licencyjną, licencja na Oprogramowanie została udzielona nieodpłatnie. Ta sama zasada dotyczy wszelkich aktualizacji, które będą udostępniane Wnioskodawcy.
Umowa licencyjna została zawarta na czas nieoznaczony. Po upływie 5 lat od daty zawarcia umowy licencyjnej, każda ze Stron będzie uprawniona do wypowiedzenia umowy licencyjnej na mocy oświadczenia złożonego na piśmie pod rygorem nieważności, z zachowaniem pięcioletniego okresu wypowiedzenia. W każdym czasie Strony uprawnione są do rozwiązania umowy licencyjnej na mocy porozumienia Stron sporządzonego na piśmie pod rygorem nieważności.
Strony przewidują odrębne wynagrodzenie należne PS, ale z innego tytułu prawnego niż licencja:
a) na podstawie odrębnej umowy dotyczącej utrzymania i rozwoju - w tym zakresie Wnioskodawca zawarł stosowną umowę z PS;
b) na podstawie odrębnej umowy w przypadku udzielenia przez Wnioskodawcę sublicencji na rzecz podmiotu trzeciego.
Zgodnie z załącznikiem do umowy licencyjnej dotyczącej Modułu Towarowego jego istotą i funkcjonalnością jest ułatwienie procedur celnych związanych z importem, tranzytem i eksportem towarów:
b) automatyczne zwalnianie …,
c) automatyczne zwalnianie ...
W wyniku zastosowania Modułu Towarowego następuje zamiana manualnych czynności klienta … na operacje zautomatyzowane w zakresie importu, tranzytu i eksportu. W operacjach tych uczestniczą … - nie uczestniczy w nim natomiast Wnioskodawca.
Wnioskodawca pobiera opłaty za korzystanie z Modułu Towarowego przez gestorów ładunków, którzy zdecydowali się na obsługę swoich ładunków przez ten system (co jest dobrowolne), czego potwierdzeniem jest ujęcie w ramach taryfy opłat portowych odrębnej pozycji tego dotyczącej.
Co do zasady, każdy statek przybywający …., w celu umożliwienia prawidłowego naliczania opłat portowych (np. opłata tonażowa, przystaniowa czy pasażerska), zobowiązany jest do zgłoszenia swojego wejścia i wyjścia z portu za pośrednictwem Modułu Maklerskiego (inny sposób zgłoszenia dopuszczalny jest tylko w przypadku, gdy moduł ten czasowo nie działa lub działa nieprawidłowo). Moduł Maklerski pozwala na automatyczne pobieranie przez Wnioskodawcę następujących danych:
a) informacje o zgłoszeniach …,
b) obliczone na podstawie danych z Modułu Maklerskiego i Modułu Towarowego - ilość komunikatów przetworzonych przez Moduł Towarowy, ilość deklaracji złożonych za pośrednictwem Modułu Maklerskiego.
Dodatkowo Moduł Maklerski pozwala na tworzenie szczegółowych raportów obrazujących aktualne i historyczne dane dotyczące działalności portu.
W latach 2021-2022 Wnioskodawca współpracował z PS przy testowaniu oraz wdrażaniu Oprogramowania (w zakresie Modułu Towarowego i Modułu Maklerskiego). Podstawą do takiej współpracy były zawarta przez Wnioskodawcę z PS tzw. umowa utrzymaniowa (dalej: „Umowa Utrzymaniowa"). Na jej podstawie PS świadczył odpłatnie na rzecz Wnioskodawcy usługi czasowego udostępnienia Oprogramowania, usuwania wad, aktualizacji i rozwoju Oprogramowania, wsparcia użytkownika, a zatem korzystania z Oprogramowania i testowania go.
Na podstawie Umowy Utrzymaniowej PS zobowiązał się do należytego wykonywania zobowiązań określonych w umowie, których przedmiotem jest świadczenie na rzecz Wnioskodawcy, za wynagrodzeniem, następujących usług:
a) utrzymywanie niezakłóconego działania Oprogramowania, jego modułów i funkcjonalności wskazanych w umowie w środowisku produkcyjnym w konfiguracji w jakiej Oprogramowanie znajduje się w dacie zawarcia umowy;
b) zapewnienie nieprzerwanej dostępności Oprogramowania i jego funkcjonalności wskazanych w umowie;
c) utrzymywanie na własny koszt środowiska informatycznego niezbędnego do niezakłóconego działania Oprogramowania i jego funkcjonalności wskazanych w umowie i nieprzerwanej dostępności Oprogramowania i jego funkcjonalności wskazanych w umowie;
d) nadzór eksploatacyjny nad działaniem Oprogramowania;
e) odpowiednie reagowanie na zgłoszone wady oraz usuwanie zgłoszonych wad na zasadach określonych w treści umowy;
f) wsparcie Wnioskodawcy oraz utrzymanie help-desk, który zapewni dostęp do konsultantów PS za pomocą elektronicznych środków komunikacji na odległość (telefon, e-mail) przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu;
g) podejmowanie działań zapobiegawczych dotyczących Oprogramowania.
Działania PS obejmują w szczególności:
a) usuwanie ujawnionych wad przy zachowaniu właściwego czasu reakcji i czasu naprawy, łącznie z odzyskiwaniem danych utraconych lub uszkodzonych w wyniku wad;
b) zdalne doradztwo na rzecz Wnioskodawcy w zakresie obsługi Oprogramowania;
c) usuwanie skutków błędów w działaniach użytkowników;
d) działania zapobiegawcze - tj. wykonywanie czynności mających na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia wad oraz wydłużenia czasu bezawaryjnej pracy Oprogramowania.
Umowa Utrzymaniowa przewiduje miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w oparciu o fakturę VAT wystawianą przez PS.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:
a) Czy nabywane usługi wykonywane na podstawie Umowy Utrzymaniowej i inne towary i usługi związane z funkcjonowaniem Oprogramowania są związane z Państwa profilem działalności gospodarczej, a jeśli tak to w czym przejawia się ten związek, proszę go opisać?
Odpowiedź: Jak wynika z treści wskazanego wyżej rozporządzenia, zintegrowany system cyfrowy (którego elementem jest Oprogramowanie) wspomaga i koordynuje wykorzystywanie … oraz wymianę informacji w zakresie logistyki oraz obsługi ... Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca pobiera opłaty za korzystanie z Modułu Towarowego przez gestorów ładunków, którzy zdecydowali się na obsługę swoich ładunków przez ten system (co jest dobrowolne), czego potwierdzeniem jest ujęcie w ramach taryfy opłat … odrębnej pozycji tego dotyczącej. Z kolei Moduł Maklerski potrzebny jest do prawidłowego naliczania opłat … (…), które ponoszą wszyscy operatorzy statków przybywający do …. Każdy operator zobowiązany jest do zgłoszenia swojego wejścia i wyjścia … za pośrednictwem Modułu Maklerskiego (inny sposób zgłoszenia dopuszczalny jest tylko w przypadku, gdy moduł ten czasowo nie działa lub działa nieprawidłowo). Moduł Maklerski pozwala na automatyczne pobieranie przez Wnioskodawcę następujących danych:
- informacje o …,
- obliczone na podstawie danych z Modułu Maklerskiego i Modułu Towarowego - ilość komunikatów przetworzonych przez Moduł Towarowy, ilość deklaracji złożonych za pośrednictwem Modułu Maklerskiego.
Dodatkowo Moduł Maklerski pozwala na tworzenie szczegółowych raportów obrazujących aktualne i historyczne dane dotyczące działalności portu. Nie ulega więc wątpliwości, że Oprogramowanie jest ściśle związane z profilem działalności Wnioskodawcy a zatem związek taki istnieje także pomiędzy tą działalnością a usługami wykonywanymi na podstawie Umowy Utrzymaniowej i innymi towarami i usługami związanymi z funkcjonowaniem Oprogramowania.
b) W jaki sposób usługi wykonywane na podstawie Umowy Utrzymaniowej i inne towary i usługi związane z funkcjonowaniem Oprogramowania przekładają się/będą przekładać się na Państwa działalność opodatkowaną?
Odpowiedź: Jak wskazano we wniosku i w odpowiedzi powyżej (pkt a), Oprogramowanie służy do obsługi procesu funkcjonowania …, który jest zarządzany przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca pobiera opłatę …z tytułu korzystania z Modułu Towarowego (sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług). Z kolei Moduł Maklerski potrzebny jest do prawidłowego naliczania innych opłat …, które ponoszą wszyscy operatorzy statków przybywający do … - opłaty te stanowią wynagrodzenie Wnioskodawcy również podlegające podatkowi od towarów i usług. Skoro tak, to usługi wykonywane na podstawie Umowy Utrzymaniowej i inne towary i usługi związane z funkcjonowaniem Oprogramowania przekładają się na działalność opodatkowaną Wnioskodawcy.
c) Czy Państwo są urzędem obsługującym organy władzy publicznej?
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawca nie jest urzędem obsługującym organy władzy publicznej.
d) Czy nabycie Oprogramowania oraz usług wykonywanych na podstawie Umowy Utrzymaniowej i innych towarów i usług związanych z funkcjonowaniem Oprogramowania, jest/będzie związane z realizacją zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji zadań, do których Państwo zostali powołani?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią wniosku, przedmiotem działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, uregulowanym w art. 7 ustawy o portach i przystaniach morskich, jest między innymi budowa i utrzymywanie infrastruktury portowej. Skoro, jak wskazano to wyżej, Oprogramowanie to jest obiektem infrastruktury portowej, to nabycie praw do Oprogramowania usług wykonywanych na podstawie Umowy Utrzymaniowej i innych towarów i usług związanych z funkcjonowaniem Oprogramowania jest niewątpliwie związane z budową i utrzymaniem infrastruktury portowej a tym samym stanowi realizację zadania nałożonego na Wnioskodawcę na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich.
e) Czy czynności, wykonywane przez Państwa w oparciu o Oprogramowania oraz usługi wykonywane na podstawie Umowy Utrzymaniowej i inne towary i usługi związane z funkcjonowaniem Oprogramowania są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych?
Odpowiedź: Jak wskazano we wniosku oraz w odpowiedzi w p. c), w oparciu o Oprogramowanie oraz usługi wykonywane na podstawie Umowy Utrzymaniowej i inne towary i usługi związane z funkcjonowaniem Oprogramowania, Wnioskodawca pobiera opłaty portowe. Opłaty te stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, co potwierdza między innymi interpretacja indywidualna wydana na rzecz Wnioskodawcy przez Ministra Finansów w dniu 19 maja 2014 r., sygn. ITPP2/443-219/14/RS.
Pytanie
Czy podatek naliczony związany z nabyciem usług wykonywanych na podstawie „umowy utrzymaniowej” i innych towarów i usług związanych z funkcjonowaniem Oprogramowania jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.?
Państwa stanowisko
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że podatek naliczony związany z nabyciem usług wykonywanych na podstawie Umowy Utrzymaniowej i innych towarów i usług związanych z funkcjonowaniem Oprogramowania jest dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 1 UVAT.
W myśl art. 15 ust. 1 UVAT podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 tej ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Stosownie do art. 15 ust. 6 tej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabycie usług związanych z szeroko pojętym utrzymaniem oprogramowania wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie miało żadnego związku z czynnościami organu władzy publicznej bowiem jak wskazano nabycie to jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 UVAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca nie planuje wykorzystywać infrastruktury - Oprogramowania - do działalności zwolnionej z opodatkowania ani niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Cała działalność Wnioskodawcy, do której będzie wykorzystywane Oprogramowanie objęte zakresem Umowy Utrzymaniowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem ani wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Nabycie towarów i usług związanych z szeroko pojętym utrzymaniem Oprogramowania, które stanowi element infrastruktury …, …, będzie związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podejmowane przez Wnioskodawcę czynności związane z utrzymaniem Oprogramowania będą jednocześnie stanowiły realizację jego obowiązków ustawowych w zakresie utrzymania obiektów …
W tym stanie rzeczy spełnione zostaną warunki określone w art. 86 ust. 1 UVAT przyznające Wnioskodawcy prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na podstawie Umowy Utrzymaniowej i innych wydatków związanych z Oprogramowaniem. W analizowanym przypadku nie mają zastosowania również przepisy art. 88 UVAT bowiem usługi dotyczące utrzymania Oprogramowania (zarówno w zakresie Modułu Towarowego jak i Modułu Maklerskiego) nie są wymienione w tym przepisie jako czynności nie dające prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodane wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.
Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy 2006/112/WE. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji ww. Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
W wyżej cytowanym orzeczeniu TSUE C-37/95 Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane. W świetle powołanego wyroku należy stwierdzić, że w przypadku gdy zakup danego towaru przez wnioskodawcę jest dokonany z zamiarem wykorzystania tego towaru do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to pomimo utraty danego towaru z przyczyn niezależnych, tj. w sposób niezawiniony, czy jak to ujął Trybunał – „z powodów pozostających poza kontrolą podatnika”, jego prawo do odliczenia w związku z nabyciem tego towaru zostaje zachowane.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do brzmienia art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W art. 8 ust. 1 ustawy przewidziano, że
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, kto jest podatnikiem VAT,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT brzmi,
nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest, oprócz osobie fizycznej czy prawnej, również wyodrębnionej jednostce organizacyjnej samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.
W świetle wskazanych unormowań, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego i, jako stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, musi być interpretowane bardzo ściśle. Wyłączenie to ma miejsce przy spełnieniu łącznie dwóch warunków:
- jego podmiotem są jedynie organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy (podmiotowe kryterium wyłączenia),
- odnosi się ono jedynie do tych czynności, w których organy te realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa i to zadania, do realizacji których zostały powołane (przedmiotowe kryterium wyłączenia).
Ponadto należy zwrócić uwagę na treść przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. dyrektywy,
krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Przewidziane w art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE wyłączenie organów władzy oraz innych podmiotów publicznych z kręgu podatników ma charakter ograniczony tylko do tych czynności, jakie są przez nie podejmowane w takim właśnie charakterze. Na tle analogicznie brzmiącego art. 4 ust. 5 Szóstej Dyrektywy, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku C-4/89 wyraził pogląd, że akapit pierwszy art. 4(5) VI Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, iż czynności wykonywane przez organy publiczne podlegają szczególnym zasadom prawnym mającym do nich zastosowanie, z wyłączeniem jednak czynności wykonywanych przez te organy w takiej sytuacji prawnej, jaka ma zastosowanie do przedsiębiorstw prywatnych.
W ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1796 ze zm.), w art. 2 pkt 2 określono, że
ilekroć w ustawie jest mowa o porcie lub przystani morskiej - rozumie się przez to akweny i grunty oraz związaną z nimi infrastrukturę portową, znajdujące się w granicach portu lub przystani morskiej.
W myśl art. 2 pkt 4 ww. ustawy,
ilekroć w ustawie jest mowa o infrastrukturze portowej - rozumie się przez to znajdujące się w granicach portu lub przystani morskiej akweny portowe oraz ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje, związane z funkcjonowaniem portu, przeznaczone do wykonywania przez podmiot zarządzający portem zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5;
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy,
ilekroć w ustawie jest mowa o podmiocie zarządzającym - rozumie się przez to, utworzony na podstawie niniejszej ustawy, podmiot powołany do zarządzania portem lub przystanią morską;
Zgodnie z art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy,
własność akwenów portowych, własność infrastruktury zapewniającej dostęp doportów lub przystanimorskich przysługuje Skarbowi Państwa i jest wyłączona z obrotu.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy,
przedmiot działalności przedsiębiorstwa podmiotu zarządzającego obejmuje, w szczególności:
1) zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową;
2) prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu;
3) budowę, rozbudowę, utrzymywanie i modernizację infrastruktury portowej;
4) pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portu;
5) świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej;
6) zapewnienie dostępu do portowych urządzeń odbiorczych odpadów ze statków w celu przekazania ich do odzysku lub unieszkodliwiania;
7) koordynację korzystania z infrastruktury portowej, z wyjątkiem kompetencji administracji morskiej;
8) działania zmierzające do rozwoju działalności gospodarczej prowadzonej w porcie oraz promocję takiej działalności.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy,
za użytkowanie infrastruktury portowej pobierane są opłaty portowe.
Na podstawie art. 9 ust. 1 powyższej ustawy wskazano, że
źródłami przychodów podmiotu zarządzającego są
1) opłaty z tytułu użytkowania, najmu, dzierżawy lub innej umowy, na mocy której podmiot zarządzający oddaje w odpłatne korzystanie grunty oraz obiekty, urządzenia i instalacje portowe;
2) opłaty portowe;
3) przychody z usług świadczonych przez podmiot zarządzający;
4) wpływy z innych tytułów.
Jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo spółka akcyjną i mają Państwo charakter przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, a Państwa działalność reguluje ustawa o portach i przystaniach morskich.
Zawarli Państwo z PS umowę dotyczącą utrzymania i serwisu Oprogramowania (umowa utrzymaniowa). Na podstawie umowy utrzymaniowej PS zobowiązał się do należytego wykonywania zobowiązań określonych w umowie, których przedmiotem jest świadczenie na rzecz Wnioskodawcy, za wynagrodzeniem, następujących usług:
- utrzymywanie niezakłóconego działania Oprogramowania, jego modułów i funkcjonalności wskazanych w umowie w środowisku produkcyjnym w konfiguracji w jakiej Oprogramowanie znajduje się w dacie zawarcia umowy;
- zapewnienie nieprzerwanej dostępności Oprogramowania i jego funkcjonalności wskazanych w umowie;
- utrzymywanie na własny koszt środowiska informatycznego niezbędnego do niezakłóconego działania Oprogramowania i jego funkcjonalności wskazanych w umowie i nieprzerwanej dostępności Oprogramowania i jego funkcjonalności wskazanych w umowie;
- nadzór eksploatacyjny nad działaniem Oprogramowania;
- odpowiednie reagowanie na zgłoszone wady oraz usuwanie zgłoszonych wad na zasadach określonych w treści umowy;
- wsparcie Wnioskodawcy oraz utrzymanie help-desk, który zapewni dostęp do konsultantów PS za pomocą elektronicznych środków komunikacji na odległość (telefon, e-mail) przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu;
- podejmowanie działań zapobiegawczych dotyczących Oprogramowania.
Działania PS obejmują w szczególności:
- usuwanie ujawnionych wad przy zachowaniu właściwego czasu reakcji i czasu naprawy, łącznie z odzyskiwaniem danych utraconych lub uszkodzonych w wyniku wad;
- zdalne doradztwo na rzecz Wnioskodawcy w zakresie obsługi Oprogramowania;
- usuwanie skutków błędów w działaniach użytkowników;
- działania zapobiegawcze - tj. wykonywanie czynności mających na celu zminimalizowanie ryzyka wystąpienia wad oraz wydłużenia czasu bezawaryjnej pracy Oprogramowania.
Umowa Utrzymaniowa przewiduje miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w oparciu o fakturę VAT wystawianą przez PS.
Przedmiot Państwa działalności obejmuje m.in.: budowę i utrzymanie …. Skoro Oprogramowanie jest obiektem Infrastruktury portowej, to nabycie praw do Oprogramowania usług wykonywanych na podstawie Umowy utrzymaniowej i innych towarów i usług związanych z funkcjonowaniem oprogramowania jest niewątpliwie związane z budową i utrzymaniem infrastruktury portowej a tym samym stanowi realizację zadania nałożonego na Państwa na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich.
Zintegrowany system cyfrowy (którego elementem jest Oprogramowanie) wspomaga i koordynuje wykorzystywanie infrastruktury portowej oraz wymianę informacji w zakresie logistyki oraz obsługi statków i towarów, w tym towarów przewożonych w kontenerach. Jak wskazano we wniosku pobierają Państwo opłaty za korzystanie z Modułu Towarowego przez gestorów ładunków, którzy zdecydowali się na obsługę swoich ładunków przez ten system (co jest dobrowolne), czego potwierdzeniem jest ujęcie w ramach taryfy opłat portowych odrębnej pozycji tego dotyczącej. Z kolei Moduł Maklerski potrzebny jest do prawidłowego naliczania opłat …, które ponoszą wszyscy operatorzy …. Każdy operator zobowiązany jest do zgłoszenia swojego wejścia i wyjścia … za pośrednictwem Modułu Maklerskiego (inny sposób zgłoszenia dopuszczalny jest tylko w przypadku, gdy moduł ten czasowo nie działa lub działa nieprawidłowo). Moduł Maklerski pozwala na automatyczne pobieranie przez Wnioskodawcę następujących danych:
- informacje o zgłoszeniach …,
- obliczone na podstawie danych z Modułu Maklerskiego i Modułu Towarowego - ilość komunikatów przetworzonych przez Moduł Towarowy, ilość deklaracji złożonych za pośrednictwem Modułu Maklerskiego.
Dodatkowo Moduł Maklerski pozwala na tworzenie szczegółowych raportów obrazujących aktualne i historyczne dane dotyczące działalności …. Nie ulega więc wątpliwości, że Oprogramowanie jest ściśle związane z profilem Państwa działalności a zatem związek taki istnieje także pomiędzy tą działalnością a usługami wykonywanymi na podstawie Umowy Utrzymaniowej i innymi towarami i usługami związanymi z funkcjonowaniem Oprogramowania.
Oprogramowanie służy do obsługi procesu funkcjonowania …. Wnioskodawca pobiera opłatę portową z tytułu korzystania z Modułu Towarowego (sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług). Z kolei Moduł Maklerski potrzebny jest do prawidłowego naliczania innych opłat …), które ponoszą wszyscy operatorzy statków … - opłaty te stanowią wynagrodzenie Wnioskodawcy również podlegające podatkowi od towarów i usług. Skoro tak, to usługi wykonywane na podstawie Umowy Utrzymaniowej i inne towary i usługi związane z funkcjonowaniem Oprogramowania przekładają się na działalność opodatkowaną Wnioskodawcy.
Przede wszystkim wskazać należy, że w związku z pobieraniem opisanych we wniosku opłat działają Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Bowiem w świetle przepisów ustawy o portach i przystaniach morskich, opłaty portowe pobierane są przez podmiot zarządzający (powołany do zarządzania portem lub przystanią morską), zgodnie z zasadami równego traktowania i niedyskryminacji użytkowników infrastruktury portowej oraz racjonalnego gospodarowania. Wobec tego podmiot zarządzający z tytułu pobierania opłat portowych (stanowiących jego przychód) należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług. Zatem pobierane przez Państwa opłaty portowe stanowią wynagrodzenie ściśle związane z otrzymaniem korzyści przez użytkowników infrastruktury portowej.
Natomiast w kwestii samego prawa do odliczenia wskazać należy, że jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wykonują Państwo działalność opodatkowaną podatkiem VAT, natomiast działalność zwolniona lub niepodlegająca opodatkowaniu stanowi margines obrotu. Nieodpłatnie nabyli Państwo licencję prawa do wykorzystywania oprogramowania, która zawiera rozwiązanie informatyczne, które pozwala na skrócenie czasu przygotowania formalności związanych z realizacją obowiązków armatora, automatyczną obsługę komunikatów dotyczących ładunków. Jednakże przewidują Państwo odpłatne nabycie usługi utrzymania i rozwoju Oprogramowania.
Zgodnie z załącznikiem do umowy licencyjnej dotyczącej Modułu Towarowego jego istotą i funkcjonalnością jest ułatwienie procedur celnych związanych z importem, tranzytem i eksportem towarów:
- automatyczne …,
- automatyczne …,
- automatyczne ….
W wyniku zastosowania Modułu Towarowego następuje zamiana manualnych czynności klienta …. W operacjach tych … - nie uczestniczy w nim natomiast Wnioskodawca.
Pobierają Państwo opłaty za korzystanie z Modułu Towarowego przez gestorów ładunków, którzy zdecydowali się na obsługę swoich ładunków przez ten system (co jest dobrowolne), czego potwierdzeniem jest ujęcie w ramach taryfy opłat portowych odrębnej pozycji tego dotyczącej.
Co do zasady, każdy statek przybywający do Portu, w celu umożliwienia prawidłowego naliczania …, zobowiązany jest do zgłoszenia swojego wejścia i wyjścia z portu za pośrednictwem Modułu Maklerskiego (inny sposób zgłoszenia dopuszczalny jest tylko w przypadku, gdy moduł ten czasowo nie działa lub działa nieprawidłowo). Moduł Maklerski pozwala na automatyczne pobieranie przez Wnioskodawcę różnych danych.
Skoro, co do zasady, Państwa działalność jest działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, a utrzymanie i rozwój Oprogramowania wspiera obsługę statków na wejściu i wyjściu oraz postoju w porcie w zakresie formalności i procedur portowych to związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi, ma charakter niewątpliwy.
Zgodnie z ustawą o portach pobierają Państwo opłaty za korzystanie z infrastruktury portowej. ... Pobierają Państwo opłatę portową z tytułu korzystania z Modułu Towarowego, natomiast Moduł Maklerski potrzebny jest do prawidłowego naliczania innych opłat …
Z uwagi na powyższe niewątpliwie wydatki poniesione na rozwój i utrzymanie Oprogramowania wpłyną na Państwa działalność. Oprogramowanie wpłynie na czas przygotowania formalności, nastąpi zamiana manualnych czynności klienta … na operacje zautomatyzowane. Natomiast Państwo będą mogli pobierać opłaty za korzystanie z Oprogramowania w postaci opłat portowych.
W konsekwencji należy potwierdzić, że podatek naliczony związany z nabyciem usług wykonywanych na podstawie „umowy utrzymaniowej” i innych towarów i usług związanych z funkcjonowaniem oprogramowania jest dla Państwa podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Z uwagi na powyższe, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right