Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.486.2023.1.AGM
Potwierdzenie prawidłowo wykazanego podatku należnego na fakturach oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie wykazanego podatku VAT należnego na fakturze nr 4, fakturze nr 5, fakturze nr 6, fakturze nr 7 oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z ww. faktur oraz faktury końcowej nr 1,
- nieprawidłowe w zakresie nie uwzględnienia podatku VAT należnego na fakturze końcowej nr 1 z faktury nr 1a, nr 2a i nr 3, wykazania podatku VAT należnego w fakturze końcowej nr 2 oraz prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury końcowej nr 2.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 października 2023 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek wspólny z 11 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy potwierdzenia prawidłowo wykazanego podatku należnego na fakturach oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur.
Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
A. Sp. z o.o.
(…)
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B.
(…)
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. (Wnioskodawca) jest polską spółką prawa handlowego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce, która jest operatorem logistycznym, świadczącym usługi logistyczne na rzecz szeregu różnych podmiotów. Na potrzeby świadczenia wspomnianych usług Wnioskodawca nabywa towary i usługi od licznych kontrahentów.
Jednym z kontrahentów dokonujących sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy jest Zainteresowany (B.) będący spółką prawa handlowego posiadającą siedzibę działalności gospodarczej w Austrii, a która jest również zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Rejestracja na VAT w Polsce nastąpiła w dniu 26 stycznia 2022 r.
Dnia 19 lipca 2021 r. podmiot trzeci (dalej: „Podmiot Trzeci”) zawarł z Zainteresowanym umowę w postaci listu intencyjnego (dalej: „List Intencyjny”). Podmiot Trzeci ma siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce. Podmiot Trzeci i B. od pewnego czasu prowadzili negocjacje w zakresie planowania systemu intralogistycznego (systemu służącemu logistyce materiałów / towarów w magazynie) dla nowej lokalizacji magazynu w Polsce. Podmiot Trzeci zamierzał wybudować nowe centrum logistyczne w Polsce i prowadzić ten nowy magazyn w Polsce jako operator logistyczny dla jednego ze swoich klientów (dalej: „Klient”). B. jest jednym z liderów światowego rynku zintegrowanych rozwiązań intralogistycznych i oferuje gotowe systemy w zakresie automatyzacji magazynu i logistyki magazynowej. List Intencyjny został zawarty, gdyż Podmiot Trzeci i Zainteresowany prowadzili negocjacje w celu wdrożenia systemu składającego się z przenośników, sorterów, a także obsługi kartonów wraz z powiązaną kontrolą przepływu materiałów w tym nowym centrum dystrybucyjnym w Polsce.
Przedmiotem Listu Intencyjnego było zobowiązanie się B. do zarezerwowania odpowiedniej ilości zasobów i rozpoczęcia prac planistycznych i przygotowawczych mających na celu dostarczenie i zainstalowanie systemu przenośników i linii sortowania w magazynie w Polsce wraz z powiązaną kontrolą przepływu materiałów, zgodnie z m.in. planowanym harmonogramem i przedłożoną ofertą. Konieczność podpisania Listu Intencyjnego wynikała z trwających i niezakończonych w tamtym czasie negocjacji w zakresie umowy finalnej. W ramach Listu Intencyjnego ustalono kwotę w wysokości (…) EUR jako zapłatę na rzecz B. mającą na celu zrekompensowanie przyszłych wydatków na koncepcję projektu, jak również wydatków związanych z planowaniem i czasem produkcji i lub zablokowanych zasobów dla Podmiotu Trzeciego. W przypadku zawarcia umowy finalnej wspomniana płatność miała zostać zaliczona na poczet pierwszej raty ceny. Harmonogram płatności negocjowanego w tamtym czasie przyszłego kontraktu został wskazany w załączniku do Listu Intencyjnego. Pierwsza płatność wynosząca (….) EUR stanowiła równowartość 20% planowanej wartości przyszłego kontraktu i miała być płatna w ciągu 14 dni od podpisania Listu Intencyjnego i otrzymania faktury. Druga rata będąca równowartością 15% planowanej wartości przyszłego kontraktu płatna miała być w terminie 30 dni od dnia podpisania umowy i otrzymania faktury. 15% planowanej wartości kontraktu to (…) EUR netto.
Na podstawie Listu Intencyjnego w dniu 20 lipca 2021 r. B. działając jako austriacki podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Podmiotu Trzeciego fakturę na kwotę (…) EUR netto (dalej: „Faktura nr 1”), bez wykazanej kwoty podatku VAT, nazwaną jako faktura zaliczkowa. Ponadto Faktura nr 1 została opatrzona wzmianką, że podlega rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia.
Z uwagi na przeciągające się negocjacje Podmiot Trzeci i Zainteresowany zdecydowali się na przedłużenie ważności Listu Intencyjnego w sierpniu 2021 r.
Na podstawie powyższego przedłużenia ważności Listu Intencyjnego w dniu 31 sierpnia 2021 r. B. działając jako austriacki podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Podmiotu Trzeciego fakturę na kwotę (…) EUR netto (dalej: „Faktura nr 2”), bez wykazanej kwoty podatku VAT, nazwaną jako faktura zaliczkowa. Ponadto Faktura nr 2 została opatrzona wzmianką, że podlega rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia. Należności wynikające z obu faktur, tj. Faktury nr 1 i Faktury nr 2, zostały zapłacone po ich wystawieniu. Należy w tym miejscu przypomnieć, iż B. uzyskał rejestrację na VAT w Polsce dopiero 26 stycznia 2022 r.
Zgodnie z postanowieniami Listu Intencyjnego Podmiot Trzeci miał prawo do przeniesienia uprawnień nabytych na podstawie tego Listu Intencyjnego na inny podmiot, tj. m.in. na Wnioskodawcę, a B. zaakceptował to postanowienie.
W dniu 19 października 2021 r. została podpisana ostateczna umowa (dalej: „Umowa”) pomiędzy Wnioskodawcą i Zainteresowanym na zaplanowanie, dostarczenie i zainstalowanie systemu przenośników składającego się ze sprzętu i oprogramowania dla centrum logistycznego Polsce (dalej: „System”).
Zgodnie z Umową, zakres przedmiotu Umowy obejmuje planowanie, dostawę i instalację Systemu przez B. i jest szczegółowo opisany w ofercie, będącej załącznikiem do Umowy. Oferowany System składa się zasadniczo z następujących modułów/obszarów:
a) Sorter kompaktowy (...);
b) Przenośnik odpadów (...);
c) Połączenie (...) i (...);
d) Maszyny do obsługi kartonów;
e) Przenośniki (...);
f) Robot paletyzujący wraz z technologią przenośnika palet;
g) Zintegrowane oprogramowanie (...) - w tym kalkulator przepływu materiału i poziom kontroli.
Zakres dostaw i usług B. obejmuje wyłącznie te dostawy i usługi, które są określone w ofercie, tj.:
1. Planowanie i produkcja Systemu, na który składają się:
- Elementy mechaniczne/elektryczne i PLC;
- Sprzęt i oprogramowanie;
2. Dostawa i instalacja Systemu;
3. Serwer, dalszy sprzęt, oprogramowanie i licencje;
4. Uruchomienie Systemu przez B.;
5. Usługi wspierające uruchamianie Systemu przez Wnioskodawcę;
6. Szkolenie personelu;
7. Dokumentacja.
Zakres czynności B. obejmuje również wszelkie inne świadczenia, w tym usługi administracyjne i nadzorcze, które są niezbędne do instalacji Systemu i usługi nadzoru, które są niezbędne do instalacji Systemu. Zgodnie z Umową na przedmiot świadczenia w postaci Systemu składają się również m.in. następujące elementy: 1) działanie zgodnie z przyjętymi terminami w postaci kamieni milowych, 2) zapewnienie odpowiedniego dla wykonania Systemu zaplecza placu budowy i wszystkich niezbędnych materiałów i sprzętu, wymaganego personelu oraz transportu tych materiałów i personelu, 3) rozładunek i transport oraz dostarczenie i utrzymanie całego uzgodnionego sprzętu, maszyn, narzędzi, rusztowań, dźwigów, kabin na placu budowy i kontenerów biurowych, w tym ich instalacja, konserwacja i demontaż, 4) instalacja całego systemu kotwiczenia przenośnika, 5) zapewnienie i utrzymanie wszystkich urządzeń i maszyn niezbędnych do instalacji przenośnika zgodnie przyjętymi ustaleniami, 6) sprzątanie i utrzymywanie placu budowy w czystości przez cały czas, w tym profesjonalne usuwanie odpadów i materiałów, 7) prowadzenie przybliżonego przeglądu najważniejszych etapów budowy, posortowanego według daty/tygodnia, którego kopia zostanie przekazana Spółce, 8) dostarczenie w odpowiednim czasie materiałów wyrównawczych, 9) uzyskanie i utrzymanie wszystkich związanych z B. zezwoleń od organów publicznych na prace, w tym na pracę w niedziele, święta i noce, 10) wskazanie Spółce przez B. swojego wyznaczonego kierownika budowy odpowiedzialnego za plac budowy przed rozpoczęciem prac.
Początkowo zgodnie z Umową została przewidziana stała cena ryczałtowa w wysokości (…) EUR za System. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z zapisami Umowy ustalono, iż do wspomnianej ceny należy doliczyć podatek VAT, jeśli ma on zastosowanie. W wyniku zmiany zamówienia potwierdzonej przez Spółkę w dniu 17 lutego 2022 r., w ramach której zrezygnowano z dodatkowej opcji w postaci terminali systemu kontroli magazynu, ww. ryczałtowa cena ostatecznie ukształtowała się na poziomie (…) EUR.
Poza ofertą były m.in. usługi dotyczące budownictwa, tj. wszelkie roboty budowlane, usługi związane z inżynierią lądową, a także uzyskanie oficjalnych uprawnień, statyka budynku i jego wnętrza, w tym testowanie statyki. Ponadto poza ofertą były punkty uziemienia dla konstrukcji stalowej / konstrukcji Systemu, system ochrony przeciwpożarowej, wagi stołowe, infrastruktura W-LAN, energia itp. Obowiązki w tym zakresie spoczywały po stronie Wnioskodawcy.
Spółka przekazała B. dokumenty planistyczne, pomiary i inne dane, które były niezbędne do wykonania Systemu. Jeżeli B. wykrył błędy, miał wątpliwości lub zidentyfikował przeszkody, musiał niezwłocznie powiadomić o tym Spółkę na piśmie. B. nie przeprowadzał szczegółowych kontroli dokumentów planistycznych dotyczących budynku i fundamentów planowanego centrum logistycznego oraz nie weryfikował informacji i danych przekazanych mu przez Wnioskodawcę (np. danych podstawowych dotyczących wag). Spółka dostarczyła B. te informacje i dane w całości. Spółka musiała sprawdzić wszystkie wymagania, które B. nakłada na warunki centrum logistycznego (np. specyfikacje podłogi i statykę). Spółka była odpowiedzialna za poprawność i kompletność wszystkich dokumentów, danych i informacji przekazanych przez nią B., w tym między innymi wszelkich dokumentów planistycznych dla centrum logistycznego, a także za ich zgodność z nimi na miejscu.
Intencją Wnioskodawcy było nabycie w pełni sprawnie zainstalowanego i działającego Systemu w nowym centrum logistycznym w Polsce.
W myśl postanowień Umowy w zakresie płatności ceny za System ustalono, że zostanie ona zapłacona w następujących po sobie ratach, każda w ciągu 30 dni od osiągnięcia odpowiedniego kamienia milowego i otrzymania odpowiedniej faktury od B. Jednocześnie ustalono, że płatności już dokonane przez Podmiot Trzeci na podstawie Listu Intencyjnego i jego przedłużenia, tj. płatności za Fakturę nr 1 i Fakturę nr 2, zostaną zaliczone na poczet przewidzianych rat należnych od Wnioskodawcy na rzecz Zainteresowanego.
W ramach Umowy ustalono następujące kamienie milowe:
- 20% po zawarciu Listu Intencyjnego,
- 15% po przedłużeniu Listu Intencyjnego,
- 20% po zatwierdzeniu układu Systemu (po przekazaniu gwarancji wykonania zgodnie z zapisami Umowy),
- 20% po rozpoczęciu instalacji,
- 10% po zakończeniu instalacji mechanicznej i elektrycznej,
- 5% po przekazaniu Klientowi Spółki w celu testu integracji pełnego zakresu uruchomienia,
- 10% po akceptacji Sytemu - pełne wykorzystanie komercyjne (po przekazaniu gwarancji zgodnie z zapisami Umowy).
Na podstawie zapisów Umowy, po zakończeniu instalacji Systemu i wykonaniu testów integracyjnych przez Zainteresowanego, ustalono, że System zostanie przekazany Wnioskodawcy w celu przeprowadzenia testów integracji pełnego zakresu uruchomienia przez Klienta Spółki zgodnie z przyjętymi wytycznymi w Umowie. W związku z tym Zainteresowany i Wnioskodawca zostali zobowiązani do przygotowania protokołu kontroli przekazania w celu udokumentowania przekazania. Bez zgody B. Spółka nie może używać Systemu w celach komercyjnych przed przejęciem. W przeciwnym razie przejęcie przez Spółkę zostanie uznane za przeprowadzone z chwilą rozpoczęcia takiego użytkowania. Odbiór końcowy poprzez samo rozpoczęcie użytkowania jest wykluczony. Nie przysługuje prawo do częściowych odbiorów końcowych. Zgodnie z Umową jako moment przeniesienia ryzyka i własności Systemu ustalono moment przekazania, tj. datę protokołu przekazania.
Na podstawie Umowy w dniu 27 października 2021 r. B. działając jako austriacki podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę (…) EUR netto (dalej: „Faktura nr 1a”) oraz fakturę na kwotę (…) EUR netto (dalej: „Faktura nr 2a”). Obie faktury były wystawione bez wykazanej kwoty podatku VAT i nazwane zostały fakturami zaliczkowymi. Ponadto Faktura nr 1a i Faktura nr 2a zostały opatrzone wzmianką, że podlegają rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia. W dniu 15 listopada 2021 r. B. działając jako austriacki podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę (…) EUR netto (dalej: „Faktura nr 3”), bez wykazanej kwoty podatku VAT, nazwaną jako faktura zaliczkowa. Ponadto Faktura nr 3 została opatrzona wzmianką, że podlega rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia. Należność z Faktury nr 3 została zapłacona przez Spółkę w dniu 15 grudnia 2021 r.
Jak już zostało wspomniane, Zainteresowany zarejestrował się na potrzeby VAT w Polsce wraz z dniem 26 stycznia 2022 r. Od tego momentu Zainteresowany zaczął wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktury, w tym faktury oznaczone jako faktury zaliczkowe z wykazanym polskim podatkiem VAT. Zainteresowany uzyskał w dniu 24 sierpnia 2022 r. interpretację indywidualną, nr 0114-KDIP1-2.4012.294.2022.2.RD, która potwierdziła, że Zainteresowany nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski, oraz dotyczyła określenia miejsca dostawy automatycznego systemu logistycznego, rozliczenia podatku naliczonego od zaliczek po okresie rejestracji, obowiązku naliczania podatku należnego od kwot zaliczek otrzymanych przed rejestracją jako podatnik VAT oraz wystawienia faktury dokumentującej wykonanie projektu. Ponadto Zainteresowany uzyskał jeszcze w dniu 13 maja 2022 r. interpretację indywidualną, nr 0114-KDIP1-2.4012.233.2022.1.RD, która dotyczyła określenia miejsca dostawy przedmiotu w ramach umowy o podobnym zakresie świadczenia co Umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Zainteresowanym (wykonane czynności były tożsame z czynnościami wykonanymi przez Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy), rozliczenia podatku naliczonego od całości zaliczek po okresie rejestracji, prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę oraz obowiązku naliczania podatku należnego od kwot zaliczek otrzymanych przed rejestracją jako podatnik VAT.
W okresie pomiędzy 26 stycznia 2022 r. i 26 marca 2023 r. zostały wystawione i przekazane przez Zainteresowanego działającego jako polski podatnik VAT na rzecz Wnioskodawcy następujące dokumenty:
a)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN (dalej: „Faktura nr 4”),
b)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN (dalej: „Faktura nr 5”),
c)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (….) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN (dalej: „Faktura nr 6”),
d)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN (dalej: „Faktura nr 7”).
Należności wynikające z ww. 4 faktur zostały zapłacone przez Wnioskodawcę po ich otrzymaniu w poszczególnych miesiącach 2022 r. Poza wymienionymi wyżej fakturami, w związku z podpisaniem protokołu przekazania i finalną akceptacją w dniu 27 marca 2023 r., Zainteresowany działając jako polski podatnik VAT wystawił w dniu 27 marca 2023 r. i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN (dalej: „Faktura końcowa nr 1”). Faktura końcowa nr 1 zawiera odniesienia wraz z kwotami netto i VAT do Faktur nr 4, 5, 6 i 7. Dodatkowo Faktura końcowa nr 1 zawiera nawiązanie do sumy kwot netto objętych Fakturami nr 1a, 2a i 3, tj. (…) EUR.
Dodatkowo w tym samym dniu, tj. 27 marca 2023 r., Zainteresowany działając jako polski podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN (dalej: „Faktura końcowa nr 2”). Jednocześnie na Fakturze końcowej nr 2 zaznaczono, że do zapłaty pozostaje jedynie kwota podatku VAT. Kwota netto została już zapłacona wcześniej w ramach regulowania należności za Fakturę nr 1, Fakturę nr 2 i Fakturę nr 3 (które dokumentowały otrzymanie przez B. częściowego wynagrodzenia za System i były rozliczane w systemie odwrotnego obciążenia, gdyż otrzymane były przed rejestracją B. do celów polskiego podatku VAT). Powyższe rozwiązanie związane z wystawieniem Faktury końcowej nr 2 zostało zastosowane przez Zainteresowanego ze względu na techniczne uwarunkowania wykorzystywanego systemu księgowego, którego konfiguracja uniemożliwiła w tym przypadku wystawienie jednej faktury końcowej.
W dniu 29 marca 2023 r. Zainteresowany działając jako austriacki podatnik VAT wystawił na rzecz Wnioskodawcy i następnie przekazał jemu trzy faktury korygujące. Pierwsza faktura korygująca nr (…) dotyczyła wystawionej przez B., działającego jako austriacki podatnik VAT, na rzecz Wnioskodawcy faktury nr (…) z 27 października 2021 r. na kwotę (…) EUR netto (Faktura nr 1a). Faktura nr (…) to faktura bez wykazanej kwoty podatku VAT z wzmianką, że podlega rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia. Druga faktura korygująca nr (…) dotyczyła wystawionej przez B., działającego jako austriacki podatnik VAT, na rzecz Wnioskodawcy faktury nr (…) z 27 października 2021 r. na kwotę (…) EUR netto (Faktura nr 2a). Faktura nr (…) to faktura bez wykazanej kwoty podatku VAT z wzmianką, że podlega rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia. Trzecia faktura korygująca nr (…) dotyczyła wystawionej przez B., działającego jako austriacki podatnik VAT, na rzecz Wnioskodawcy Faktury nr 3. Zgodnie z adnotacjami na ww. fakturach korygujących („Cancellation of the Down payment invoice”) ww. faktury pierwotne zostały w ten sposób anulowane przez Zainteresowanego.
Ponadto w dniu 27 kwietnia 2023 r. Podmiot Trzeci otrzymał od Zainteresowanego działającego jako austriacki podatnik VAT dwie faktury korygujące. Pierwsza faktura korygująca nr (…) z dnia 27 października 2021 r. dotyczy Faktury nr 1. Z kolei druga faktura korygująca nr (…) z dnia 31 sierpnia 2021 r. dotyczy Faktury nr 2. Zgodnie z adnotacjami na ww. fakturach korygujących („Cancellation of the Down payment invoice”) Faktura nr 1 i Faktura nr 2 zostały w ten sposób anulowane przez Zainteresowanego.
Powodem wystawienia przez B., działającego jako austriacki podatnik VAT, ww. faktur korygujących było zapobieżenie sytuacji, w której doszłoby do rozpoznania tej samej transakcji pod dwoma różnymi jurysdykcjami (polskiej i austriackiej). Ta transakcja w całości jest rozliczona i opodatkowana przez B., działającego jako polski podatnik VAT, w Polsce. Kwoty otrzymane przez B. od Podmiotu Trzeciego i od Wnioskodawcy przed momentem przekazania Systemu Wnioskodawcy, nigdy nie zostały zwrócone i są w majątku B.
Wnioskodawca, Zainteresowany i Podmiot Trzeci są stronami porozumienia o nazwie „Wspólne oświadczenie” zawartego w dniu 26 lipca 2023 r. W ramach tego dokumentu potwierdzono w szczególności, że czynności wykonane przez Zainteresowanego na rzecz Podmiotu Trzeciego w ramach Listu Intencyjnego stanowią część świadczenia określonego w Umowie i wykonanego ostatecznie na rzecz Wnioskodawcy.
Dodatkowo należy zauważyć, że Wnioskodawca odprzedał w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce nabyty od B. System i rozliczył kwotę polskiego podatku VAT wynikającą z tej dostawy.
Pytania
1.Czy Zainteresowany prawidłowo naliczył polski podatek VAT na Fakturze nr 4, Fakturze nr 5, Fakturze nr 6, Fakturze nr 7, Fakturze końcowej nr 1 oraz Fakturze końcowej nr 2 wystawionej na rzecz Wnioskodawcy?
2.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT z faktur wskazanych w pytaniu nr 1?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1 Zainteresowany prawidłowo naliczył polski podatek VAT na Fakturze nr 4, Fakturze nr 5, Fakturze nr 6, Fakturze nr 7, Fakturze końcowej nr 1 oraz Fakturze końcowej nr 2 wystawionej na rzecz Wnioskodawcy.
Zdaniem Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2 Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT z Faktury nr 4, Faktury nr 5, Faktury nr 6, Faktury nr 7, Faktury końcowej nr 1 oraz Faktury końcowej nr 2.
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych do pytania nr 1
1.Charakter świadczenia wynikającego z Umowy
Czynności opodatkowane
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Określenie listy zdarzeń będących przedmiotem opodatkowania VAT ma charakter numerus clausus. Oznacza to, że lista zawarta w art. 5 Ustawy o VAT (oraz jej uzupełnienie dokonane m.in. w art. 8a i 14) ma charakter wyczerpujący i zawiera określenie wszystkich czynności i zjawisk stanowiących przedmiot opodatkowania podatkiem VAT. Wszelkie czynności i zjawiska niewymienione w tych regulacjach nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Dostawa z montażem
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Przepisy Ustawy o VAT nie definiują pojęć "montaż lub instalacja", niemniej jednak stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 Ustawy o VAT do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności” należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie, np. korzystając z dołączonej instrukcji. Zatem, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu (tak np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku w sprawie I SA/Gd 1959/19 z dnia 3 czerwca 2020 r., wcześniej podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie I SA/Kr 1973/10 z dnia 6 maja 2011 r.).
W świetle przytoczonych wyżej okoliczności należy zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego wykluczyć, że przeprowadzony przez Zainteresowanego montaż miał charakter jedynie prostych czynności. Czynności Zainteresowanego objęte Umową polegały m.in. na instalacji całego systemu kotwiczenia przenośnika, na dostarczeniu i utrzymaniu wszystkich urządzeń i maszyn niezbędnych do instalacji przenośnika zgodnie przyjętymi ustaleniami, na sprzątaniu i utrzymywaniu placu budowy w czystości przez cały czas, w tym profesjonalnym usuwaniu odpadów i materiałów, na prowadzeniu przybliżonego przeglądu najważniejszych etapów budowy, posortowanego według daty/tygodnia, którego kopie przekazano, czy na wskazaniu swojego wyznaczonego kierownika budowy odpowiedzialnego za plac budowy przed rozpoczęciem prac.
Podsumowanie
Wnioskodawca i Zainteresowany stoją na stanowisku, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem, które należy uznać za świadczenie kompleksowe (złożone). Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego elementem dominującym tego świadczenia kompleksowego (złożonego) jest dostawa towarów (w postaci dostawy z montażem), albowiem zasadniczym celem zawartej transakcji w ramach Umowy było dostarczenie i zainstalowanie Systemu na terenie Polski. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy i Zainteresowanego, w wyniku Umowy doszło do świadczenia ze strony Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy w postaci dostawy towarów (w formie dostawy z montażem).
Powyższe wywody znajdują odzwierciedlenie m.in. w następujących wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) interpretacjach indywidualnych, tj. nr 0114-KDIP1-2.4012.673.2019.1.RM z dnia 14 lutego 2020 r. oraz nr 0114-KDIP1-2.4012.410.2022.2.RST z dnia 18 listopada 2022 r., ze względu na występujące podobieństwa w zakresie stanu faktycznego i prawnego.
2.Zasady rozliczania świadczenia wynikającego z Umowy przed rejestracją i po rejestracji na potrzeby podatku VAT w Polsce przez Zainteresowanego
Zasady ogólne
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powyższe wywody należy zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego mieć na uwadze, że konkluzją wynikającą z przywołanych powyżej przepisów jest fakt, iż podatnikiem w zakresie podatku od towarów i usług jest co do zasady podmiot, który m.in. dokonuje na terytorium Polski odpłatnej dostawy towarów.
W powyższych okolicznościach na tle niniejszej sprawy zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego należałoby co od zasady uznać, że z tytułu wszystkich czynności wykonywanych w ramach Umowy, kwalifikowanych jako dostawa z montażem, każdorazowo podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT powinien być Zainteresowany.
Zasada odwrotnego obciążenia
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:
- innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
- innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia
- podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)nabywcą jest:
- w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
c)dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.
Z powyżej przytoczonych przepisów wynika zatem reguła, zgodnie z którą pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek podatnikiem nie jest, zgodnie z regułami ogólnymi, podatnik dokonujący przykładowo dostawy towarów na terenie Polski, lecz nabywca tego towaru.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Zainteresowany jest spółką posiadającą siedzibę działalności gospodarczej w Austrii. Zainteresowany jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w Austrii, a dodatkowo jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Wspomniana rejestracja nastąpiła w dniu 26 stycznia 2022 r. Ponadto Zainteresowany uzyskał interpretacją indywidualną, nr 0114-KDIP1-2.4012.294.2022.2.RD, która została wydana w dniu 24 sierpnia 2022 r. Wspomniana interpretacja indywidualna potwierdza, że Zainteresowany nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski.
Z kolei Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce, która jest operatorem logistycznym, świadczącym usługi na rzecz szeregu różnych podmiotów działających w ramach różnych branż. Z kolei na potrzeby świadczenia wspomnianych usług Wnioskodawca nabywa towary i usługi od licznych kontrahentów.
Mając na uwadze powyższe okoliczności oraz fakt, że zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego przedmiotem świadczenia w ramach Umowy jest dostawa towarów w formie dostawy z montażem od Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego przed dniem 26 stycznia 2022 r. spełnione były przesłanki pozwalające na stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT.
W przypadku Wnioskodawcy (nabywcy) są to nabycie towaru oraz posiadanie statusu podatnika, o którym mowa w art. 15, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju. Z kolei w przypadku Zainteresowanego są to posiadanie statusu podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz brak statusu zarejestrowania jako podatnik VAT czynny w Polsce. Ponadto dostawa towarów nie była dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom
Powyższe podejście potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna wydana przez DKIS nr 0112-KDIL1-3.4012.346.2018.2.PR z dnia 3 sierpnia 2018 r., w której zaistniały podobne okoliczności w stanie faktycznym pozwalające na zastosowanie mechanizmu z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT.
Podsumowanie
Mając na uwadze wszystkie powyższej przytoczone okoliczności i argumenty oraz fakt, że zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego przedmiotem świadczenia w ramach Umowy jest dostawa towarów w formie dostawy z montażem od Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego przed dniem 26 stycznia 2022 r. spełnione były przesłanki pozwalające na stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT.
Z kolei zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego od 26 stycznia 2022 r. (moment rejestracji Zainteresowanego jako podatnika czynnego na potrzeby podatku VAT w Polsce) należy uznać, że z tytułu czynności wykonywanych w ramach Umowy, kwalifikowanych jako dostawa z montażem, każdorazowo podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT był Zainteresowany z uwagi na wygaśnięcie możliwości stosowania mechanizmu z art. 17 ust. 1 pkt 5 Ustawy o VAT.
3.Zasady wystawiania faktur i wykazywania podatku z tytułu świadczenia wynikającego z Umowy po rejestracji na potrzeby podatku VAT w Polsce przez Zainteresowanego
Uwagi ogólne
Mając na uwadze powyższe wywody poczynione w ramach poprzednich punktów, należy mieć na uwadze, że od momentu rejestracji Zainteresowanego jako podatnika czynnego na potrzeby podatku VAT w Polsce, tj. od 26 stycznia 2022 r., niemożliwym stało się stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia, w wyniku którego to nabywca towaru jest podatnikiem w zakresie podatku od towarów i usług. W konsekwencji to Zainteresowany stał się podatnikiem od 26 stycznia 2022 r.
Podstawowe zasady wystawiania faktur i wykazywania podatku należnego
W myśl art. 19a ust. 1 Ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f. Z kolei w myśl art. 19a ust. 8 Ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem: 1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b; 2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Zgodnie z brzmieniem art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. W myśl art. 2 pkt 22 Ustawy o VAT przez sprzedaż rozumienie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Dodatkowo w myśl art. 106b ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy: a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4, c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Elementy, które powinna zawierać faktura wystawiona zgodnie z przepisami prawa polskiego, są uregulowane w art. 106e Ustawy o VAT. W szczególności zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 14 Ustawy o VAT każda faktura powinna zawierać kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.
Na podstawie art. 31a ust. 1 Ustawy o VAT w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Podatnik może wybrać sposób przeliczania tych kwot na złote według ostatniego kursu wymiany opublikowanego przez Europejski Bank Centralny na ostatni dzień poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego; w takim przypadku waluty inne niż euro przelicza się z zastosowaniem kursu wymiany każdej z nich względem euro. Z kolei zgodnie z art. 31a ust. 2 Ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik wystawia fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone na tej fakturze w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Wykazanie kwoty podatku należnego za okres stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia
W ocenie Wnioskodawcy ze względu na rejestrację Zainteresowanego dla potrzeb VAT w Polsce, dostawa Systemu podlega opodatkowaniu VAT w Polsce przez Zainteresowanego. Dostawa ta podlega opodatkowaniu zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego, tj. w momencie gdy z Zainteresowanego na Wnioskodawcę przechodzi prawo do dysponowania projektem. W tym miejscu należy uznać, że kwoty otrzymane w 2021 stanowiły w rzeczywistości zaliczki na poczet świadczenia, które zostało ostatecznie wykonane na rzecz Wnioskodawcy. Fakt, iż pierwotnie kwoty netto (w związku z wystawieniem faktur przez Zainteresowanego przed rejestracją) zostały poniesione przez Podmiot Trzeci nie ma w tym przypadku znaczenia, gdyż ostatecznie czynności wykonane przez Zainteresowanego na rzecz Podmiotu Trzeciego w ramach Listu Intencyjnego stanowią część świadczenia określonego w Umowie i wykonanego ostatecznie na rzecz Wnioskodawcy co potwierdziło Wspólne oświadczenie zawarte w dniu 26 lipca 2023 r.
W tym stanie rzeczy Zainteresowany był zobowiązany do naliczenia podatku należnego od całości należności uzyskanych przez B. ze wszystkich płatności otrzymanych przed ostatecznym ukończeniem projektu (niezależnie od tego na jaki podmiot wystawił pierwotnie faktury) i wykazania kwoty podatku na fakturze końcowej wystawionej na rzecz ostatecznego nabywcy (Wnioskodawcy).
Podobnie kwestia wystawienia faktur końcowych po dokonaniu rejestracji na VAT została oceniona w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT1-2.4012.718.2019.2.KT z 2 marca 2020 r. wydanej przez DKIS, w której organ stwierdził, iż z uwagi na rejestrację wnioskodawcy w Polsce jako czynnego podatnika podatku VAT, to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek opodatkowania w Polsce realizowanej dostawy towaru z montażem i wykazania jej w deklaracji VAT-7, tym samym to na wnioskodawcy spoczywa także obowiązek rozliczenia w Polsce podatku od otrzymanych po dniu rejestracji spółki do celów VAT w Polsce zaliczek i wykazania ich w deklaracji VAT-7. Natomiast odnosząc się do kwestii dotyczącej zaliczki otrzymanej przed rejestracją wnioskodawcy organ stwierdził, że do momentu kiedy wnioskodawca nie był zarejestrowany dla celów podatku VAT na terytorium kraju to nabywca na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy był obowiązany do rozliczenia podatku należnego z tytułu realizowanej przez wnioskodawcę dostawy towarów z montażem, a tym samym opodatkowania pierwszej zaliczki. W sytuacji bowiem, gdy wnioskodawca nieposiadający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce nie był w Polsce zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, natomiast nabywca był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT spełnione były wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy. Wskazać jednakże należy, że na opodatkowanie pierwszej zaliczki wpływa późniejsza rejestracja wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego w Polsce. Ponownie podkreślić należy, że zaliczka nie jest dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu, lecz jest integralnie związana z daną sprzedażą konkretnej usługi bądź konkretnego towaru, na poczet której została uiszczona. Zaliczka zatem powinna podlegać opodatkowaniu na takich samych zasadach jak świadczenie, którego dotyczy. Sposób rozliczenia podatku od zaliczki uiszczonej na poczet dostawy przed dokonaniem tej dostawy powinien być taki sam jak sposób rozliczenia podatku od tej dostawy. Zatem skoro ostatecznie (z uwagi na rejestrację wnioskodawcy w Polsce jako czynnego podatnika podatku VAT), to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek rozliczenia (opodatkowania) w Polsce realizowanej dostawy towaru z montażem, to również na wnioskodawcy spoczywa obowiązek rozliczenia w Polsce podatku od otrzymanej pierwszej zaliczki. Organ dodał, że gdy rozliczenie podatku w związku z otrzymaną pierwszą zaliczką staje się niesłuszne post factum, to korekta opodatkowania pierwszej zaliczki winna nastąpić w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym wnioskodawca rozliczy podatek z tytułu dostawy towarów z montażem. Innymi słowy pierwsza zaliczka powinna zostać rozliczona przez wnioskodawcę w polskiej deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym dochodzi do dostawy towarów z montażem (na moment otrzymania zaliczki wnioskodawca bowiem nie miał obowiązku składania deklaracji VAT, gdyż nie był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym). Dodatkowo organ podkreślił, że w konsekwencji z uwagi na to, że do rozliczenia podatku z tytułu jednej dostawy powinien być zobowiązany tylko jeden podatnik opodatkowanie pierwszej zaliczki na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy powinno zostać skorygowane. Cała transakcja (wraz z pierwszą zaliczką) powinna zostać rozliczona przez wnioskodawcę. Zatem to wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania korekty rozliczeń dotyczących pierwszej zaliczki, bowiem sposób rozliczenia podatku od zaliczki uiszczonej na poczet dostawy przed dokonaniem tej dostawy powinien być taki sam jak sposób rozliczenia podatku od tej dostawy.
Podsumowanie
Jak już zostało wspomniane wcześniej, Zainteresowany zarejestrował się na potrzeby VAT w Polsce wraz z dniem 26 stycznia 2022 r. Od tego momentu Zainteresowany zaczął wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktury, w tym faktury oznaczone jako faktury zaliczkowe, zgodnie z przepisami prawa polskiego z wykazanym polskim podatkiem VAT. W tym zakresie Zainteresowany kierował się m.in. uzyskaną interpretacją indywidualną, nr 0114-KDIP1-2.4012.294.2022.2.RD, która została wydana w dniu 24 sierpnia 2022 r.
W okresie pomiędzy 26 stycznia 2022 r. i 26 marca 2023 r. zostały wystawione i przekazane przez Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy następujące dokumenty: faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem kwoty VAT na PLN, tj. Faktura nr 4, faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem kwoty VAT na PLN, tj. Faktura nr 5, faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem kwoty VAT na PLN, tj. Faktura nr 6, oraz faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem kwoty VAT na PLN, tj. Faktura nr 7.
Poza wymienionymi wyżej czterema fakturami, w związku z podpisaniem protokołu przekazania i finalną akceptacją w dniu 27 marca 2023 r., Zainteresowany wystawił w dniu 27 marca 2023 r. i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem kwoty VAT na PLN, tj. Faktura końcowa nr 1. Faktura końcowa nr 1 zawiera odniesienia wraz z kwotami netto i VAT do Faktur nr 4, 5, 6 i 7. Dodatkowo Faktura końcowa nr 1 zawiera nawiązanie do sumy kwot netto objętych Fakturami nr 1a, 2a i 3, tj. (…) EUR.
Dodatkowo w tym samym dniu, tj. 27 marca 2023 r., Zainteresowany wystawił zgodnie z przepisami prawa polskiego i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem kwoty VAT na PLN, tj. Faktura końcowa nr 2. Jednocześnie na Fakturze końcowej nr 2 zaznaczono, że do zapłaty pozostaje jedynie kwota podatku VAT. Kwota netto została już zapłacona wcześniej w ramach regulowania należności za Fakturę nr 1, Fakturę nr 2 i Fakturę nr 3. Powyższe rozwiązanie związane z wystawieniem Faktury końcowej nr 2 zostało zastosowane przez Zainteresowanego ze względu na techniczne uwarunkowania wykorzystywanego systemu księgowego, którego konfiguracja uniemożliwiła w tym przypadku wystawienie jednej faktury końcowej (przy czym fakt ten nie ma wpływu na odczytanie zdarzenia gospodarczego, które zostało wykonane przez Zainteresowanego).
Z uwagi na wszystkie przywołane wyżej okoliczności sprawy i argumenty Wnioskodawca i Zainteresowany są zdania, że Faktura nr 4, Faktura nr 5, Faktura nr 6 i Faktura nr 7 zostały prawidłowo wystawione jako faktury dokumentujące otrzymanie zaliczek na poczet dostawy towarów w postaci dostawy z montażem w Polsce, tj. otrzymanie płatności przez zakończeniem realizacji Umowy na dostawę Systemu (czyli przed momentem podpisania protokołu przekazania i finalnej akceptacji, z którym wiąże się przejście prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel), i w związku z tym wykazano w nich kwotę podatku należnego.
Również w przypadku Faktury końcowej nr 1 i Faktury końcowej nr 2 Wnioskodawca i Zainteresowany są zdania, że - pomimo wystawienia dwóch faktur końcowych, co było wynikiem ograniczeń systemu księgowego wykorzystywanego przez Zainteresowanego - prawidłowo doszło do wykazania w jednym okresie kwot podatku należnego wynikających z faktu zaistnienia momentu podpisania protokołu przekazania i finalnej akceptacji, z którym to wiąże się przejście prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel (a więc doszło do dokonania dostawy towarów).
4.Prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z kolei w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce, która jest operatorem logistycznym, świadczącym usługi na rzecz szeregu różnych podmiotów działających w ramach różnych branż. Z kolei na potrzeby świadczenia wspomnianych usług Wnioskodawca nabywa towary i usługi od licznych kontrahentów. Jednym z kontrahentów dokonujących sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy jest Zainteresowany.
Dodatkowo należy zauważyć, że zarówno Wnioskodawca, jak i Podmiot Trzeci, nabyte od Zainteresowanego świadczenia, stanowiące razem System, odprzedały w ramach swojej działalności gospodarczej na rzecz dalszego, tego samego podmiotu, który był zainteresowany nabyciem Systemu jako całości.
Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, skoro zatem świadczenia wykonane w ramach Umowy stanowią dostawę towarów w postaci dostawy z montażem w Polsce, a więc mamy do czynienia z czynnościami udokumentowanymi stosownymi fakturami, tj. Fakturą nr 4, Fakturą nr 5, Fakturą nr 6, Fakturą nr 7, Fakturą końcową nr 1 i Fakturą końcową nr 2, to faktury wystawiane na rzecz Wnioskodawcy przez Zainteresowanego będą stanowiły podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT po stronie Wnioskodawcy, albowiem są to nabycia związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Zainteresowani przedstawili we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) - zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Według art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Stosownie zaś do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy:
miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:
podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:
- innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
- innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia
- podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b. nabywcą jest:
- w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
c. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.
W myśl art. 17 ust. 2 ustawy:
w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołany art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca towarów, które podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu dostawy towarów przez nabywcę towarów. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy ma zastosowanie gdy miejscem dostawy a tym samym opodatkowania ustalonym na podstawie przepisów ustawy jest terytorium Polski. Przy tym warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy względem dostawy towarów jest spełnienie warunków dotyczących dokonującego dostawy towarów oraz nabywcy towarów. Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy warunkiem niezbędnym do tego aby w przypadku nabycia towarów podatnikiem stał się nabywający towar jest aby dokonującym ich dostawy na terytorium kraju był podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, który w związku z dostawą nie jest zarejestrowany w kraju zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy.
Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji zaliczki.
Według Słownika Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r. zaliczka oznacza część należności wpłacaną lub wypłacaną z góry na poczet tej należności (str. 1221).
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że aby daną wpłatę pieniężną móc uznać za zaliczkę musi ona zostać dokonana na poczet przyszłej konkretnej transakcji. Zatem w momencie wpłaty musi być znany towar czy usługa, na które zostanie ona przeznaczona.
Podkreślić należy, że zaliczka nie jest dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu lecz jest integralnie związana z daną usługą lub sprzedażą konkretnego towaru, na poczet których została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży świadczonej bez pobrania zaliczki. Zatem, zaliczka powinna podlegać opodatkowaniu na takich samych zasadach jak świadczenie którego dotyczy.
Należy wskazać, że do rozliczenia podatku z tytułu jednej dostawy powinien być zobowiązany tylko jeden podatnik, co oznacza, że sposób rozliczenia podatku od zaliczki uiszczonej na poczet dostawy przed jej dokonaniem, powinien być taki sam jak sposób rozliczenia dostawy tych towarów.
Regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zawiera przepis art. 19a ustawy.
Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy:
obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
W myśl art. 19a ust. 8 ustawy:
jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1.dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2.dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Przepisy ustawy nie przewidują szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy towarów z montażem. Wobec tego, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów z montażem na rzecz nabywcy, jako podmiotu zobowiązanego do rozliczenia tej transakcji, powstaje z chwilą dokonania dostawy, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Należy jednak zauważyć, że realizacja projektu, który ma charakter dostawy towaru z montażem, różni się od klasycznego wydania towaru, gdyż wiąże się ona, obok fizycznego przekazania poszczególnych elementów sprzętu, z wykonaniem prac montażowych czy instalacyjnych. O dokonaniu dostawy towaru z montażem zawsze decyduje jej faktyczne wykonanie. Przy czym w sytuacji, gdy dostawa jest poprzedzona zapłatą zaliczki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej zaliczki w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Jak stanowi art. 106a pkt 2 ustawy:
przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b. państwa trzeciego;
Z regulacji art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że:
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Według art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy:
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 1-18 ustawy:
faktura powinna zawierać:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15) kwotę należności ogółem;
16) (…);
17) (…);
18) w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy ,,odwrotne obciążenie”.
Z art. 106e ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, wynika, że:
faktura może nie zawierać:
w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.
w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b - danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14;
Na podstawie art. 106f ust. 1 ustawy faktura, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, powinna zawierać m.in.:
1) dane, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
2) otrzymaną kwotę zapłaty;
3) (…);
4) dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.
W myśl art. 106f ust. 2 ustawy:
przepisy art. 106e ust. 1 pkt 16-21 i 24 oraz ust. 2-6, 10 i 11 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do art. 106f ust. 3 ustawy:
jeżeli faktura, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje całej zapłaty, w fakturze wystawianej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura, o której mowa w zdaniu pierwszym, powinna również zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 106f ust. 4 ustawy:
w przypadku gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą otrzymanie części zapłaty, a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, ostatnia z tych faktur powinna zawierać również numery poprzednich faktur.
Według art. 106j ustawy:
1. W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony)
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
2. Faktura korygująca powinna zawierać:
1) (uchylony)
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) (uchylony)
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
2a. Faktura korygująca może zawierać:
1) wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo "KOREKTA";
2) przyczynę korekty.
3. W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;
2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.
4. Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi
1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu
a)nabycia towarów i usług
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT w Polsce, która jest operatorem logistycznym, świadczącym usługi logistyczne na rzecz szeregu różnych podmiotów. Na potrzeby świadczenia wspomnianych usług Wnioskodawca nabywa towary i usługi od licznych kontrahentów.
Jednym z kontrahentów dokonujących sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy jest Zainteresowany będący spółką prawa handlowego posiadającą siedzibę działalności gospodarczej w Austrii, a która jest również zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Rejestracja na VAT w Polsce nastąpiła w dniu 26 stycznia 2022 r.
Dnia 19 lipca 2021 r. podmiot trzeci („Podmiot Trzeci”) zawarł z Zainteresowanym umowę w postaci listu intencyjnego („List Intencyjny”).
Przedmiotem Listu Intencyjnego było zobowiązanie się B. do zarezerwowania odpowiedniej ilości zasobów i rozpoczęcia prac planistycznych i przygotowawczych mających na celu dostarczenie i zainstalowanie systemu przenośników i linii sortowania w magazynie w Polsce wraz z powiązaną kontrolą przepływu materiałów, zgodnie z m.in. planowanym harmonogramem i przedłożoną ofertą.
Zgodnie z postanowieniami Listu Intencyjnego Podmiot Trzeci miał prawo do przeniesienia uprawnień nabytych na podstawie tego Listu Intencyjnego na inny podmiot, tj. m.in. na Wnioskodawcę, a B. zaakceptował to postanowienie.
W dniu 19 października 2021 r. została podpisana ostateczna umowa („Umowa”) pomiędzy Wnioskodawcą i Zainteresowanym na zaplanowanie, dostarczenie i zainstalowanie systemu przenośników składającego się ze sprzętu i oprogramowania dla centrum logistycznego Polsce („System”).
Początkowo zgodnie z Umową została przewidziana stała cena ryczałtowa w wysokości (…) EUR za System. Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z zapisami Umowy ustalono, iż do wspomnianej ceny należy doliczyć podatek VAT, jeśli ma on zastosowanie. W wyniku zmiany zamówienia potwierdzonej przez Spółkę w dniu 17 lutego 2022 r., w ramach której zrezygnowano z dodatkowej opcji w postaci terminali systemu kontroli magazynu, ww. ryczałtowa cena ostatecznie ukształtowała się na poziomie (…) EUR.
Intencją Wnioskodawcy było nabycie w pełni sprawnie zainstalowanego i działającego Systemu w nowym centrum logistycznym w Polsce.
W myśl postanowień Umowy w zakresie płatności ceny za System ustalono, że zostanie ona zapłacona w następujących po sobie ratach, każda w ciągu 30 dni od osiągnięcia odpowiedniego kamienia milowego i otrzymania odpowiedniej faktury od B.
W ramach Umowy ustalono następujące kamienie milowe:
- 20% po zawarciu Listu Intencyjnego,
- 15% po przedłużeniu Listu Intencyjnego,
- 20% po zatwierdzeniu układu Systemu (po przekazaniu gwarancji wykonania zgodnie z zapisami Umowy),
- 20% po rozpoczęciu instalacji,
- 10% po zakończeniu instalacji mechanicznej i elektrycznej,
- 5% po przekazaniu Klientowi Spółki w celu testu integracji pełnego zakresu uruchomienia,
- 10% po akceptacji Sytemu - pełne wykorzystanie komercyjne (po przekazaniu gwarancji zgodnie z zapisami Umowy).
Na podstawie zapisów Umowy, po zakończeniu instalacji Systemu i wykonaniu testów integracyjnych przez Zainteresowanego, ustalono, że System zostanie przekazany Wnioskodawcy w celu przeprowadzenia testów integracji pełnego zakresu uruchomienia przez Klienta Spółki zgodnie z przyjętymi wytycznymi w Umowie. W związku z tym Zainteresowany i Wnioskodawca zostali zobowiązani do przygotowania protokołu kontroli przekazania w celu udokumentowania przekazania. Bez zgody B. Spółka nie może używać Systemu w celach komercyjnych przed przejęciem. W przeciwnym razie przejęcie przez Spółkę zostanie uznane za przeprowadzone z chwilą rozpoczęcia takiego użytkowania. Odbiór końcowy poprzez samo rozpoczęcie użytkowania jest wykluczony. Nie przysługuje prawo do częściowych odbiorów końcowych. Zgodnie z Umową jako moment przeniesienia ryzyka i własności Systemu ustalono moment przekazania, tj. datę protokołu przekazania.
Na podstawie Umowy w dniu 27 października 2021 r. B. działając jako austriacki podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na (…) EUR netto („Faktura nr 1a”) oraz fakturę na kwotę (…) EUR netto („Faktura nr 2a”). Obie faktury były wystawione bez wykazanej kwoty podatku VAT i nazwane zostały fakturami zaliczkowymi. Ponadto Faktura nr 1a i Faktura nr 2a zostały opatrzone wzmianką, że podlegają rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia. W dniu 15 listopada 2021 r. B. działając jako austriacki podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę (…) EUR netto („Faktura nr 3”), bez wykazanej kwoty podatku VAT, nazwaną jako faktura zaliczkowa. Ponadto Faktura nr 3 została opatrzona wzmianką, że podlega rozliczeniu w ramach odwrotnego obciążenia. Należność z Faktury nr 3 została zapłacona przez Spółkę w dniu 15 grudnia 2021 r.
Jak już zostało wspomniane, Zainteresowany zarejestrował się na potrzeby VAT w Polsce wraz z dniem 26 stycznia 2022 r. Od tego momentu Zainteresowany zaczął wystawiać na rzecz Wnioskodawcy faktury, w tym faktury oznaczone jako faktury zaliczkowe z wykazanym polskim podatkiem VAT.
W okresie pomiędzy 26 stycznia 2022 r. i 26 marca 2023 r. zostały wystawione i przekazane przez Zainteresowanego działającego jako polski podatnik VAT na rzecz Wnioskodawcy następujące dokumenty:
a)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN („Faktura nr 4”),
b)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN („Faktura nr 5”),
c)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN Faktura nr 6”),
d)faktura oznaczona jako faktura zaliczkowa na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN („Faktura nr 7”).
Należności wynikające z ww. 4 faktur zostały zapłacone przez Wnioskodawcę po ich otrzymaniu w poszczególnych miesiącach 2022 r. Poza wymienionymi wyżej fakturami, w związku z podpisaniem protokołu przekazania i finalną akceptacją w dniu 27 marca 2023 r., Zainteresowany działając jako polski podatnik VAT wystawił w dniu 27 marca 2023 r. i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN („Faktura końcowa nr 1”). Faktura końcowa nr 1 zawiera odniesienia wraz z kwotami netto i VAT do Faktur nr 4, 5, 6 i 7. Dodatkowo Faktura końcowa nr 1 zawiera nawiązanie do sumy kwot netto objętych Fakturami nr 1a, 2a i 3, tj. (…) EUR.
Dodatkowo w tym samym dniu, tj. 27 marca 2023 r., Zainteresowany działając jako polski podatnik VAT wystawił i następnie przekazał na rzecz Wnioskodawcy fakturę na kwotę netto (…) EUR wraz z podatkiem VAT w kwocie (…) EUR z przeliczeniem podatku VAT na PLN („Faktura końcowa nr 2”). Jednocześnie na Fakturze końcowej nr 2 zaznaczono, że do zapłaty pozostaje jedynie kwota podatku VAT. Kwota netto została już zapłacona wcześniej w ramach regulowania należności za Fakturę nr 1, Fakturę nr 2 i Fakturę nr 3 (które dokumentowały otrzymanie przez B. częściowego wynagrodzenia za System i były rozliczane w systemie odwrotnego obciążenia, gdyż otrzymane były przed rejestracją B. do celów polskiego podatku VAT). Powyższe rozwiązanie związane z wystawieniem Faktury końcowej nr 2 zostało zastosowane przez Zainteresowanego ze względu na techniczne uwarunkowania wykorzystywanego systemu księgowego, którego konfiguracja uniemożliwiła w tym przypadku wystawienie jednej faktury końcowej.
Dodatkowo należy zauważyć, że Wnioskodawca odprzedał w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce nabyty od B. System i rozliczył kwotę polskiego podatku VAT wynikającą z tej dostawy.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii prawidłowości wystawienia faktur zaliczkowych i faktur końcowych po rejestracji Zainteresowanego do podatku VAT w Polsce oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego z tych faktur przez Spółkę.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że przedmiotem sprzedaży przez Zainteresowanego na rzecz Spółki było dostarczenie i zainstalowanie systemu przenośników składającego się ze sprzętu i oprogramowania dla centrum logistycznego Polsce. Transakcja została uznana za dostawę z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy dla której miejscem dostawy a zarazem opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy była Polska, tj. miejsce gdzie odbywa się montaż. Jak Państwo wskazaliście Zainteresowany został zarejestrowany do podatku VAT w Polsce z dniem 26 stycznia 2022 r., co oznaczało, że otrzymane przez Zainteresowanego zaliczki po tej dacie (dotyczące dostawy towarów z montażem, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce) podlegały już rozliczeniu przez Zainteresowanego jako podatnika podatku VAT i na Zainteresowanym ciążył obowiązek odprowadzenia podatku VAT należnego, a co za tym idzie również obowiązek wystawienia faktur zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 i pkt 4 ustawy w zw. z art. 106a pkt 1 ustawy.
Zatem zaliczki wpłacone po dacie rejestracji Zainteresowanego tj. 26 stycznia 2022 r. i w następstwie tego wystawione faktury powinny zawierać kwotę podatku VAT należnego.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawidłowości wystawionych faktur zaliczkowych tj. „Faktura nr 4, „Faktura nr 5”, „Faktura nr 6”, „Faktura nr 7” z wykazaną kwotą podatku VAT należnego należy uznać za prawidłowe.
Odnośnie zaś faktur zaliczkowych oznaczonych nr 1a, 2a i 3 choć były wystawiane przez Zainteresowanego przed datą rejestracji w Polsce jako czynny podatnik VAT to dotyczyły konkretnej transakcji realizowanej na rzecz Spółki. Mimo tego, że Zainteresowany nie posiadał siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i na moment wystawiania faktur zaliczkowych nie był zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT to należy zauważyć, że zaliczka nie jest dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu lecz jest integralnie związana z daną sprzedażą konkretnej usługi bądź konkretnego towaru, na poczet której została uiszczona. Zaliczka i wystawione do niej faktury zaliczkowe powinny podlegać opodatkowaniu na takich samych zasadach jak świadczenie, którego dotyczy. Sposób rozliczenia podatku od zaliczek uiszczonych na poczet dostawy przed dokonaniem tej dostawy powinien być taki sam jak sposób rozliczenia podatku od tej dostawy. Zatem z uwagi na uzyskanie przez Zainteresowanego statusu podatnika VAT czynnego, w wyniku dokonanej rejestracji do podatku VAT ostateczne rozliczenie (opodatkowanie) podatkiem należnym zaliczek otrzymanych przed rejestracją jak i po tym okresie, spoczywa na Zainteresowanym w ramach jednej transakcji tj. dostawy z montażem.
Jak wskazaliście Państwo Faktura końcowa nr 1 zawiera odniesienia wraz z kwotami netto i VAT do Faktur 4, 5, 6 i 7. Dodatkowo Faktura końcowa nr 1 zawiera nawiązanie do sumy kwot netto objętych Fakturami nr 1a, 2a i 3.
W zakresie ,,Faktury końcowej nr 1” należy wskazać, że zgodnie z art. 106f ust. 3 ustawy jeżeli faktura zaliczkowa, nie obejmuje całej zapłaty, w fakturze wystawianej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura końcowa powinna również zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Przekładając powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, że wystawione przez Zainteresowanego ww. faktury zaliczkowe nie obejmowały całej należności wynikającej z Umowy za dostawę i montaż Systemu, zatem „Faktura końcowa nr 1” powinna zawierać sumę wartości dostawy z montażem tj. wartość netto i podatek VAT z faktur zaliczkowych nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 oraz wartość netto z faktur zaliczkowych nr 1a, nr 2a i nr 3 z doliczoną do tej wartości kwotą podatku VAT należnego.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie prawidłowości wystawienia „Faktury końcowej nr 1” która zawiera odniesienia wraz z kwotami netto i VAT do Faktur nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 oraz sumy kwot netto objętych Fakturami nr 1a, nr 2a i nr 3 bez doliczonej do tej wartości kwoty podatku VAT należnego jest nieprawidłowe.
Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu, który potwierdza rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Zatem „Faktura końcowa nr 2”, która została wystawiona przez Zainteresowanego, nie potwierdza żadnej dokonanej transakcji, gdyż to „Faktura końcowa nr 1” zawierała już transakcję, która była przedmiotem Umowy łączącej Zainteresowanego ze Spółką tj. dostarczenie i zainstalowanie systemu przenośników składającego się ze sprzętu i oprogramowania dla centrum logistycznego. Ponadto, Organ nie może odnieść się do Państwa argumentów w zakresie konieczności wystawienia przez Zainteresowanego dwóch faktur końcowych w tym „Faktury końcowej nr 2” z powodów ograniczeń systemowych, ponieważ dokonując analizy Państwa stanu faktycznego Organ ma obowiązek odnieść się do konkretnych przepisów prawa materialnego i jedynie w tych granicach może dokonać rozstrzygnięcia.
Wskazać należy, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Tym samym, dla zachowania prawidłowości i zgodności wystawionego dokumentu z rzeczywistością, Zainteresowany powinien dokonać stosownej korekty wystawionych faktur końcowych tj. „Faktura końcowa nr 1” powinna zawierać nieuwzględnioną wcześniej kwotę podatku VAT należnego naliczoną od sumy wartości netto z faktur zaliczkowych nr 1a, 2a, nr 3, oraz tym samy korekcie powinna podlegać „Faktura końcowa nr 2”, która nie dokumentowała żadnego zdarzenia gospodarczego.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie poprawności wystawienia przez Zainteresowanego „Faktury końcowej nr 2”, gdzie została uwzględniona ponownie wartość netto z Faktur nr 1a, nr 2a i nr 3 z doliczonym do tej wartości podatkiem VAT należnym należało uznać za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwość dotyczą również możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zaliczkowych nr 4, nr 5, nr 6, nr 7 oraz z „Faktury końcowej nr 1” i „Faktury końcowej nr 2”.
Odnosząc się do wątpliwości związanych z prawem do odliczenia podatku naliczonego przez Nabywcę wskazać należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony oprócz związku zakupu z czynnością opodatkowaną jest posiadanie przez podatnika faktury dokumentującej konkretną transakcję gospodarczą oraz powstały z tego tytułu obowiązek podatkowy. W celu wyjaśnienia wątpliwości należy przede wszystkim zauważyć, że w obrocie krajowym – co do zasady – dokumentem, który stanowi podstawę do odliczenia podatku naliczonego jest faktura. Powyższe wynika wprost z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy.
Jak zostało stwierdzone w niniejszej interpretacji faktury zaliczkowe nr 4, nr 5, nr 6, nr 7 oraz „Faktura końcowa nr 1” wystawione przez Zainteresowanego potwierdzają ww. warunki uprawniające Spółkę do odliczenia podatku VAT naliczonego tj. faktury potwierdzają wpłacone przez Spółkę zaliczki oraz dokonaną na rzecz Spółki dostawę z montażem oraz związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, gdyż jak zostało wskazane nabycia są związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych.
Tym samym prawo do odliczania podatku VAT naliczonego z powyższych faktur Spółce przysługuje, z uwzględnieniem faktury korygującej wystawionej do „Faktury końcowej nr 1”. Natomiast uprawnienie do odliczenia nie będzie miało miejsca w zakresie „Faktury końcowej nr 2”, która nie dokumentuje żadnego zdarzenia gospodarczego, gdyż została wystawiona z powodów ograniczeń systemowych i tym samym nie został spełniony jeden z podstawowych warunków dający podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie:
- prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zaliczkowych nr 4, nr 5, nr 6, nr 7 oraz „Faktury końcowej nr 1” jest prawidłowe,
- prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z „Faktury końcowej nr 2” jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej, ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right