Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.425.2023.3.PM

1. zwolnienie od podatku VAT – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – usług świadczonych w ramach działalności przedszkola niepublicznego oraz 2. niewliczania – na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy – wartości ww. usług do limitu sprzedaży.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług– jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 6 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·zwolnienia od podatku VAT – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – usług świadczonych w ramach działalności przedszkola niepublicznego (pytanie oznaczone we wniosku nr 1 ) oraz

·niewliczania – na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy – wartości ww. usług do limitu sprzedaży (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 grudnia 2023 r. (wpływ 14 grudnia 2023 r.) oraz pismem z 2 stycznia 2024 r. (wpływ 4 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą jako przedszkole niepubliczne od 1 września 2014 r. Zainteresowany zajmuje się wychowaniem przedszkolnym, którego celem jest wspieranie rozwoju dziecka i przygotowanie go do rozpoczęcia nauki w szkole.

W roku 2022 Wnioskodawca rozszerzył działalność o gastronomię, tj. w sezonie letnim sprzedaje gofry i lody. PKD działalności Wnioskodawcy to: 85 10 Z, 85 60 z oraz 56 10 A. Zainteresowany nie jest zarejestrowany do podatku VAT, korzysta ze zwolnienia w VAT. Sprzedaż Wnioskodawcy nie przekroczyła kwoty 200.000 zł.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność przedszkola niepublicznego polega na sprawowaniu opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym, tj. od 2,5 do 5 roku życia. Zajęcia prowadzi w ten sposób aby podczas sprawowanej opieki wspierać rozwój dzieci poprzez gry, zabawy, spacery, leżakowanie i edukację. Dzieciom jest zapewnione wyżywienie, które dowozi do przedszkola firma zewnętrzna. Rodzice wnoszą miesięczne opłaty za czesne i opłaty za wyżywienie.

Prowadząc działalność przedszkolną Wnioskodawca zatrudnia czterech pracowników.

Wnioskodawca prowadzi działalność przedszkolną wyłącznie na własny rachunek i odpowiedzialność.

W ramach prowadzonej działalności przedszkolnej Wnioskodawca wykonuje jedno świadczenie w zakresie opieki nad dziećmi, które jest świadczeniem podstawowym oraz usługa wyżywienia, która jest świadczeniem pomocniczym.

Usługę podstawową świadczy prowadzone przez Wnioskodawcę przedszkole.

Wykonywane w ramach prowadzonej działalności przedszkolnej świadczenie usługi wyżywienia jest ściśle związane z usługą podstawową, które jest niezbędne do wykonania usługi podstawowej.

Głównym celem świadczenia usługi wyżywienia ściśle związanej z usługą podstawową nie jest osiąganie dodatkowego dochodu. Rodzice obciążani są tylko kosztem wyżywienia w wysokości faktycznie poniesionej i opłaconej przez przedszkole firmie zewnętrznej.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność przedszkola niepublicznego stanowi usługę w zakresie opieki nad dziećmi. W ramach prowadzonej działalności sprawuję on opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Wnioskodawca nie wie czy prowadzona działalność przedszkolna może być objęta jeszcze innym zwolnieniem od podatku VAT poza zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Nie korzysta on z żadnych innych zwolnień od podatku VAT.

Prowadzona działalność nie jest objęta jakimkolwiek wyłączeniem ze zwolnienia, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności przedszkolnej usługi są wykonywane w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe. Zainteresowany posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Na moment świadczenia usług objętych przedmiotem wniosku Zainteresowany nie posiada statusu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, który podlega wpisowi do rejestru żłobków i klubów dziecięcych na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

Pytania

1.Czy działalność Wnioskodawcy jako przedszkole niepubliczne podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24?

2.Czy w sytuacji Wnioskodawcy do limitu wartości sprzedaży 200.000 zł powinien wliczać tylko przychody ze sprzedaży w sezonie lodów i gofrów, z pominięciem przychodów z przedszkola na podstawie art. 113 ust. 2 pkt.2)?

Pani stanowisko w sprawie

Działalność Wnioskodawcy jako przedszkole niepubliczne podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Wnioskodawca w jego sytuacji do limitu wartości sprzedaży 200.000 zł powinien wliczać tylko przychody ze sprzedaży w sezonie lodów i gofrów z pominięciem przychodów z przedszkola na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku– jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca zapewnił opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

a)w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4),

b)przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako przedszkole niepubliczne. Działalność ta polega na sprawowaniu opieki nad dziećmi w wieku przedszkolnym, tj. od 2,5 do 5 roku życia. Dzieciom jest zapewnione wyżywienie, które dowozi do przedszkola firma zewnętrzna. Rodzice wnoszą miesięczne opłaty za czesne i opłaty za wyżywienie. Wnioskodawca prowadzi działalność przedszkolną wyłącznie na własny rachunek i odpowiedzialność. W ramach prowadzonej działalności przedszkolnej Wnioskodawca wykonuje jedno świadczenie w zakresie opieki nad dziećmi, które jest świadczeniem podstawowym oraz usługa wyżywienia, która jest świadczeniem pomocniczym. Wykonywane w ramach prowadzonej działalności przedszkolnej świadczenie usługi wyżywienia jest ściśle związane z usługą podstawową, które jest niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Głównym celem świadczenia usługi wyżywienia ściśle związanej z usługą podstawową nie jest osiąganie dodatkowego dochodu. Rodzice obciążani są tylko kosztem wyżywienia w wysokości faktycznie poniesionej i opłaconej przez przedszkole firmie zewnętrznej. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność przedszkola niepublicznego stanowi usługę w zakresie opieki nad dziećmi. Wnioskodawca nie korzysta z żadnych innych zwolnień od podatku VAT. Świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności przedszkolnej usługi są wykonywane w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe. Zainteresowany posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Na moment świadczenia usług objętych przedmiotem wniosku Zainteresowany nie posiada statusu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, który podlega wpisowi do rejestru żłobków i klubów dziecięcych na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Wnioskodawca rozszerzył działalność o gastronomię, tj. w sezonie letnim sprzedaje gofry i lody. Zainteresowany nie jest zarejestrowany do podatku VAT, korzysta ze zwolnienia – sprzedaż nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Prowadzona działalność nie jest objęta jakimkolwiek wyłączeniem ze zwolnienia, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności przedszkolnej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego w treści art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy należy wskazać przede wszystkim na uregulowania ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 ze zm.).

W myśl art. 1 pkt 1 ww. ustawy:

System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Ponadto zgodnie z art. 1 pkt 4 ustawy o systemie oświaty:

System oświaty zapewnia w szczególności dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 cyt. ustawy:

System oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

W art. 2 ustawy o systemie oświaty został określony zamknięty katalog (lista) podmiotów podlegających ustawie o systemie oświaty i działających według jej przepisów. Z przytoczonego powyżej przepisu art. 2 ww. ustawy wynika, iż zalicza on przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego do jednostek tworzących system oświaty.

Przepis art. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty stanowi:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Według art. 82 ust. 1 i ust. 3 ustawy o systemie oświaty:

Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Natomiast w świetle art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.):

Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku dla usług związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą zostało ograniczone i przysługuje jedynie podmiotom, których działanie odbywa się w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Nie każdy więc podmiot sprawujący opiekę nad dziećmi i młodzieżą – zgodnie z cyt. powyżej przepisami – może ze zwolnienia od podatku VAT korzystać.

Jak wskazał Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności przedszkolnej sprawuje on opiekę nad dziećmi w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy Prawo oświatowe.

Ponadto, z treści art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy, wynika także, że zakresem określonego w nim zwolnienia jest objęta nie tylko opieka nad dziećmi i młodzieżą, ale również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych – pod warunkiem jednak, że są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej i ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności, w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie opieki przedszkolnej nad dziećmi stanowią usługę kompleksową, której elementami składowymi jest: opieka oraz wyżywienie. Ww. usługi dodatkowe są niezbędne do wykonywania usług podstawowych w zakresie opieki nad dziećmi. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że głównym celem świadczonych usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu.

Zatem, w odniesieniu do usług opieki przedszkolnej nad dziećmi nie wystąpiły przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie od podatku.

Przedstawione wyżej informacje – wynikające z opisu sprawy – wskazują, że dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę w zakresie opieki przedszkolnej nad dziećmi spełniona będzie zarówno przesłanka przedmiotowa jak i podmiotowa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla ww. usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Podsumowując, działalność Wnioskodawcy polegająca na prowadzeniu niepublicznego przedszkola będzie – na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy – zwolniona od podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać jako prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii wliczania – na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy – wartości usług prowadzonych w ramach działalności przedszkolnej do limitu sprzedaży (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Ustawodawca zapewnił zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Mając na uwadze powyższe regulacje, przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy, nie uwzględnia się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 (w tym zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy).

Jak zostało rozstrzygnięte powyżej, działalność przedszkolna prowadzona przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit a ustawy. Tym samym obrót z tej działalności nie powinien być uwzględniany przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy – pozostała działalność Wnioskodawcy (sprzedaż lodów i gofrów) nie korzysta z żadnego ze zwolnień od podatku oraz nie jest objęta żadnym z wyłączeń, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Zatem jedynie obrót z działalności Wnioskodawcy w tym zakresie powinien zostać uwzględniony w wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca do limitu wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy powinien – na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy – wliczać obrót ze sprzedaży lodów i gofrów, z pominięciem obrotu z działalności przedszkolnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zauważyć należy, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00