Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.608.2023.1.KSA

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem ciągnika rolniczego.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem ciągnika rolniczego w ramach realizacji operacji typu „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca zamierza złożyć do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w (...) wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu: „(…)” w ramach poddziałania 5.1 Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w którym ubiega się o przyznanie pomocy polegającej na dofinansowaniu zakupu ciągnika rolniczego. We wniosku Wnioskodawca ubiega się o refundację w wysokości do 80% kosztów kwalifikowalnych w tym także podatek VAT.

Zakup ww. sprzętu jest potrzebny do realizacji głównych celów statutowych Wnioskodawcy, tj. wykonywanie wspólnych zadań gospodarczych na rzecz zrzeszonych spółek (…), w szczególności do utrzymania urządzeń melioracyjnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki wodnej.

Ww. sprzęt jest niezbędnym urządzeniem w bieżącej konserwacji urządzeń melioracjiwodnych (np. systemów drenarskich, rowów, zastawek oraz przepustów) wykonywanych przez Wnioskodawcę na terenie objętym działalnością zrzeszonych (…) Spółek (…).

Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) do kosztów kwalifikowalnych może być zaliczony podatek VAT ponoszony przez spółki (…) lub związki (…) na realizację operacji polegającej na zaopatrzeniu w sprzęt do utrzymywania urządzeń wodnych służących zabezpieczeniu gospodarstw rolnych przed zalaniem, podtopieniem lub nadmiernym uwilgoceniem spowodowanymi przez powódź lub deszcz nawalny.

Wnioskodawca działa na podstawie Ustawy Prawo wodne z dnia 20 lipca 2017 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1478 z późn. zm.), jest organizacją, która nie działa w celu osiągnięcia zysku i ma na celu zaspokojenie potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. Wnioskodawca został powołany przez spółki wodne dla prowadzenia ich wspólnej administracji oraz wykonywania wspólnych zadań gospodarczych na rzecz członków spółek wodnych zrzeszonych z Wnioskodawcą. Ww. działalność statutowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działalność Wnioskodawcy uzależniona jest od wysokości corocznie uchwalanych składek członkowskich oraz wysokości dotacji otrzymywanych przez spółki (…) z budżetu Państwa oraz samorządów terytorialnych (dotacja celowa przeznaczona na konserwacje urządzeń melioracyjnych). Dodatkowe środki finansowe wypracowane przez Wnioskodawcę w drodze realizacji z prac zleconych przeznaczane są na realizację celów statutowych. Zakupiony sprzęt w ramach wniosku o przyznanie pomocy na ww. operację będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 . o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.). Wnioskodawca jest podatnikiem VAT oraz figuruje w ewidencji podatników VAT.

Pytanie

Czy w związku z realizacją operacji typu: „(…)” w ramach poddziałania 5.1 Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Wnioskodawca ma prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki wskazane w opisie sprawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki wskazane w opisie sprawy. Wnioskodawca uważa, że nie może dokonać odliczenia podatku VAT od zakupionych środków trwałych na zasadach ogólnych oraz może ująć w kosztach kwalifikowanych cały nieodliczony podatek VAT od zakupu środków trwałych dokonanych ze środków pomocowych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zakupiony sprzęt w ramach wniosku o przyznanie pomocy na operacje typu: „(…)” w ramach poddziałania 5.1 Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczanie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności objętych działalnością zrzeszonych (…) Spółek (…) i nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. Ww. sprzęt nie będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 20014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Główne zasady odliczenia podatku VAT zostały przedstawione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Będą Państwo realizowali operację pn. „(…)”. W tym celu ubiegają się Państwo o dofinansowanie do 80% kosztów zakupu ciągnika rolniczego ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Zakup ciągnika rolniczego jest Państwu potrzebny do realizacji głównych celów statutowych, tj. do wykonywania wspólnych zadań gospodarczych na rzecz zrzeszonych spółek (…), w szczególności do utrzymania urządzeń melioracyjnych oraz prowadzenia racjonalnej gospodarki wodnej. Wspomniany sprzęt jest Państwu niezbędny do bieżącej konserwacji urządzeń melioracji wodnych (np. systemów drenarskich, rowów, zastawek oraz przepustów)) wykonywanych na terenie objętym działalnością zrzeszonych (…) Spółek (…).

Państwa działalność statutowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zakupiony na potrzeby realizacji operacji sprzęt będzie wykorzystywany wyłączenie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz nie będzie wykorzystywany do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego od zakupu towarów i usług nabywanych w celu realizacji operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku, jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego bowiem wydatki, które Państwo poniosą w związku z realizacją ww. projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup ciągnika rolniczego, którego nabycie będzie dokonane w ramach realizacji operacji typu: „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00