Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.676.2023.2.AKA
Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 podatku od towarów i usług w zakresie odpłatnego świadczenia usług.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 października 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług odpłatnego świadczenia usług w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii, oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci uprawiających sport.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 grudnia 2023 r. (data wpływu).
Opis stanu faktycznego
Klub Sportowy A (dalej jako: Wnioskodawca bądź Klub Sportowy) jest stowarzyszeniem niewpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, który został założony na podstawie art. 4 ust. 4 oraz art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 z późn. zm., dalej jako: ustawa o sporcie). Natomiast w oparciu o § 5 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych (Dz. U. z 2011 r. poz. 1449 z późn. zm.) decyzją Starosty …, w listopadzie 2020 r. został wpisany do ewidencji klubów sportowych, tj. ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, pod numerem ... i tym samym rozpoczął prowadzenie działalności.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.
Na mocy uchwalonego Statutu Klubu Sportowego, jego celem jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu Sportowego oraz wychowanie przez kulturę fizyczną.
Należy wskazać, że Wnioskodawca realizuje swoje cele przez:
-współdziałanie z organami samorządów terytorialnych i organami władz państwowych w celu zapewnienia członkom Klubu Sportowego właściwych warunków do uprawiania sportu, sprawowanie opieki wychowawczej i szkoleniowej nad członkami Klubu Sportowego,
-organizowanie obozów sportowych, półkolonii,
a w przyszłości nie wyklucza również podejmowania działań w zakresie:
-uczestniczenia w rozgrywkach i zawodach sportowych rangi krajowej i międzynarodowej,
-organizowania zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych,
-prowadzenia działalności szkoleniowej w zakresie prowadzonych w Klubie Sportowym dyscyplin sportowych.
Wobec powyższego, w przeważającym obszarze swojej działalności Klub Sportowy prowadzi zajęcia ruchowe na rzecz dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat w formie torów przeszkód, które są każdorazowo dostosowywane do poziomu umiejętności uczestników, co sprawia, że zajęcia ruchowe są przyjemne dla dzieci i odbiegają od standardowego przekonania o konieczności rywalizacji. Jednocześnie biorąc w nich udział, uczestnicy rozwijają swoją świadomość sportową i wiedzę na jego temat. Wybrana przez Stowarzyszenie forma aktywności prowadzi do rozwoju wśród uczestników takich umiejętności jak szybkość, zwinność czy odwaga przy jednoczesnym pokonywaniu swoich barier sportowych. Ponadto, w trakcie zajęć ruchowych wykwalifikowana kadra trenerska zajmuje się również kształtowaniem nawyków zdrowego odżywiania wśród najmłodszych oraz odpowiedniego nawodnienia. Działalność Klubu Sportowego ma charakter odpłatny. A to oznacza, że za dokonaną uprzednią opłatą przez przedstawicieli ustawowych/opiekunów – dzieci rozpoczynają swój udział w zajęciach przygotowanych przez trenerów. Tak otrzymane środki są przeznaczane wyłącznie na wynagrodzenie kadry trenerskiej, utrzymanie działalności Stowarzyszenia, na zakup sprzętu i akcesorii niezbędnych do prowadzenia zajęć czy wręczania nagród, medali, pucharów, dyplomów dla uczestników.
Z kolei, w przypadku organizacji obozów sportowych, półkolonii pobrana opłata pokrywa wydatki związane z przejazdem, zakwaterowaniem, wyżywieniem, ubezpieczeniem oraz wynagrodzeniem trenerów.
Jak zostało zawarte w § 8 niniejszego Statutu, „Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z władzami samorządowymi i państwowymi oraz stowarzyszeniami i związkami sportowymi”.
Z kolei w § 9 Statutu uwypuklono, że:
1.Klub opiera swą działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków, sympatyków i wolontariuszy.
2.Klub może skupiać wokół siebie firmy, instytucje i osoby fizyczne wyrażające wolę wspierania statutowej działalności stowarzyszenia.
3.Dla realizacji określonych celów statutowych Klub może zatrudniać pracowników.
Jednocześnie należy wskazać, że oprócz organizacji zajęć ruchowych w ramach działalności Stowarzyszenia jest możliwa organizacja obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, tj. na rzecz osób uprawiających sport. Udział w powyższych aktywnościach następuje po potwierdzeniu dokonania opłaty. Przy czym podkreślić należy, że Wnioskodawca nie świadczy usług marketingowych, ani reklamowo-promocyjnych, jak również usług stanowiących wstęp na imprezy sportowe. Ponadto, działalność Klubu Sportowego nie jest nakierowana na usługi odpłatnego zakwaterowania związanego ze sportem lub wychowaniem fizycznym, jak również usług wynajmu obiektów sportowych za odpłatnością czy na usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji. Bowiem, jak zostało wskazane, zadaniem Klubu Sportowego jest realizacja jego celów statutowych, tj. nauczenia najmłodszych, że aktywność fizyczna jest przyjemna. Tym samym, w ocenie Klubu Sportowego, w związku z odpłatnym świadczeniem usług, tj. prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, obozów sportowych czy organizacji innych form aktywności fizycznej Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w myśl art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 535 z późn. zm., dalej jako: ustawa o VAT). Niemniej z uwagi na planowany rozmiar świadczenia usług może zostać spełniony warunek uregulowany w art. 113 ust. 5 ustawy o VAT. Wobec powyższego powstała wątpliwość czy Klub Sportowy jest uprawniony do zastosowania zwolnienia przedmiotowego uregulowanego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT w związku z odpłatnym świadczeniem usług w zakresie prowadzenia odpłatnych zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci uprawiających sport?
W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu: Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług? odpowiedzieli Państwo: Nie. Klub Sportowy A (dalej również jako: Wnioskodawca) nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na nieprzekroczenie wartości sprzedaży w wysokości 200 000 zł. Tym samym korzysta ze zwolnienia podmiotowego uregulowanego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na pytanie Organu: Czy wszystkie usługi, o które Państwo pytają we wniosku – tzn. w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci – są świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym? odpowiedzieli Państwo: Tak. Wnioskodawca podkreśla, że uczestnikami wskazanych wydarzeń są wyłącznie dzieci uprawiające sport, ponieważ głównym celem funkcjonowania Klubu Sportowego A jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży oraz wychowywanie przez kulturę fizyczną.
Udział dzieci i młodzieży w wybranej formie aktywności fizycznej jest ukierunkowany na rozwijanie ich zdolności motorycznych. Prowadzenie przez trenerów zajęć ruchowych, każdorazowo dostosowanych do potrzeb uczestników, w zależności od danej grupy wiekowej. Niemniej przedstawione we wniosku wydarzenia angażują każdego uczestnika do aktywności fizycznej polegającej na wykonywaniu określonych ćwiczeń poprzez zabawę. W taki sposób, aby zachęcić uczestników do ponownego udziału oraz rozwoju ich pasji sportowych.
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zostały wymienione przez Wnioskodawcę świadczenia usług polegające na prowadzeniu zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci uprawiających sport.
Wobec powyższego wszystkie wymienione usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem i taki mają charakter, ponieważ zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowanych nauczycieli wychowania fizycznego, będących jednocześnie trenerami piłki nożnej z licencjami UEFA A oraz UEFA B. Dlatego też wymaga podkreślenia, że przedstawione przez Podatnika usługi nie mają charakteru gier i zabaw animacyjnych, ani nie są przedmiotem niezorganizowanego spędzania czasu wolnego.
Środki pieniężne uzyskane przez Wnioskodawcę z opłat członkowskich są w całości przekazywane na wszelkie niezbędne wydatki związane z prawidłowym funkcjonowaniem prowadzonej działalności.
Do ww. wydatków należą m.in. wynagrodzenia trenerów, opłaty związane z wynajęciem sali sportowej czy zakup sprzętu i akcesoriów niezbędnych do zapewnienia aktywności ruchowej dla uczestników. Tym samym należy zauważyć, że działalność Wnioskodawcy nie dąży do osiągania zysków w porównaniu do innych przedsiębiorców działających na rynku.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że to właśnie w formie obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej jest uprawiany sport. A to oznacza, że wszystkie wymienione formy aktywności fizycznej są konieczne do organizowania i uprawiania sportu przez Klub Sportowy A.
Wnioskodawca podkreśla, że usługi polegające na organizacji:
-obozów sportowych
-półkolonii,
-urodzin,
-imprez sportowych,
-kolonii,
-innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci
są konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Bez oferowanych przez Wnioskodawcę form wykonywania aktywności fizycznej nie byłby w stanie realizować swoich celów statutowych.
Rodzic bądź opiekun sprawujący władzę rodzicielską nad małoletnim uczestnikiem, dokonując opłatę za jedną z wybranych form aktywności fizycznej zapisuje swoje dziecko (uczestnika) do uczestnictwa oraz współdziałania w grupie, polegającego na wykonywaniu określonych ćwiczeń w formie zabaw ruchowych. Powyższe oznacza, że nie ma możliwości brania udziału w zajęciach bez wykonywania aktywności fizycznej. Klub Sportowy A nie świadczy usług sprawowania opieki, a wyłącznie jego działalność nastawiona jest na rozwój ruchowy wśród uczestników. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że każdorazowo stałymi elementami spotkań są:
-urozmaicone tory przeszkód, gdzie uczestnicy ćwiczą swoją koordynację ruchową, zwinność, wzmacniają budowę ciała;
-gry i zabawy biegowe, które rozwijają kondycję oraz sprawność fizyczną uczestników;
-ćwiczenia z piłkami;
-ćwiczenia gimnastyczne.
Należy podkreślić, że głównym celem organizowania przez Uczniowski Klub Sportowy „A”:
-obozów sportowych jest uprawianie sportu;
-półkolonii jest uprawianie sportu;
-kolonii jest również uprawnianie sportu;
w taki sposób, aby zarazić uczestników zajęć miłością do sportu. Jednakże jest to następstwo poprawnie wykonanych ćwiczeń podczas prowadzonych zajęć sportowych przez trenerów.
Na pytanie Organu: Czy wskazane we wniosku usługi związane z organizacją obozów sportowych, półkolonii, tj. przejazd zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie oraz opieka trenerów, za które pobierana jest opłata – są ściśle związane z usługami związanymi ze sportem? Jeżeli tak, to należy wskazać czy usługi te:
a)są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej i na czym ta niezbędność polega,
b)czy głównym ich celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Państwa przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?
Odpowiedzieli Państwo: Wszystkie oferowane przez Wnioskodawcę formy aktywności fizycznej mają na celu wykonywanie ćwiczeń ruchowych. W związku z powyższym, w celu rozwoju zakresu działalności Klubu Sportowego A oraz rozszerzenia swojej oferty, oprócz stałych spotkań z uczestnikami, rodzicie/prawni opiekunowie mają możliwość zapisać swoje dziecko na obóz sportowy bądź półkolonie, podczas których podopieczni uczestniczą w zajęciach ruchowych (przez okres dłuższy niż 50 min. raz w tygodniu, jak funkcjonuje to w formie tradycyjnych spotkań).
W przypadku zapisania swojego dziecka na obóz sportowy/półkolonie, ćwiczenia sportowe nie odbywają się wyłącznie na sali gimnastycznej, ale mogą odbywać się również na basenie, w parku trampolin oraz podczas gier terenowych, tak aby uczestnicy mieli radość z wykonywanej przez nich aktywności fizycznej.
Ponadto nie ulega wątpliwości, że zapewnienie posiłków, profesjonalnej opieki, czy ubezpieczenia jest podstawowym elementem związanym z organizacją dłuższych form aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, gdzie nie ma prawnych opiekunów/rodziców odpowiedzialnych za zapewnienie podstawowych potrzeb fizjologicznych. Bez ww. elementów, w tym konieczności zakwaterowania w przypadku obozów sportowych, nie jest możliwe prawidłowe wykonywanie treningów w danym obiekcie wraz z przygotowanym ich harmonogramem, w którym również znajduje się czas na odpoczynek po długotrwałym wysiłku fizycznym. W przedstawionym stanie faktycznym należy mieć na uwadze fakt, że nie doszłoby do zorganizowania obozów sportowych/półkolonii bez opiekunów, do których należy wykwalifikowana kadra trenerska. Jednocześnie należy podkreślić, że ubezpieczenie jest niezbędnym elementem koniecznym do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Sprawowanie opieki i ponoszenie odpowiedzialności w określonym czasie za uczestników wybranej formy aktywności, gdy przedmiotem działalności są zajęcia ruchowe wiąże się z możliwością wystąpienia nieprzewidzianych urazów, drobnych kontuzji. Takie sytuacje mogą wystąpić nawet w przypadku sprawowania najlepszej opieki, gdyż są to sytuacje nadzwyczajne niedające się przewidzieć.
Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że jego głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia. Bowiem, w przypadku innych podatników świadczących usługi sportowe wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport również mają oni prawo do skorzystania z powyższego zwolnienia. Poza tym wszystkie ww. usługi są świadczone niezależnie od uzyskania stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczącego możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, dlatego Wnioskodawca nie może zgodzić się z występowaniem konkurencyjności. Każdy podatnik może oferować dowolny rodzaj usług, nie istnieje w tym zakresie żadne ograniczenie.
Należy zwrócić szczególną uwagę, że Klub Sportowy A nie może stanowić działalności konkurencyjnej w odniesieniu do innych podmiotów, bowiem jego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków, lecz wyłącznie na uzyskiwanie dochodów pozwalających na zapewnienie pokrycia podstawowych kosztów związanych z jego funkcjonowaniem.
Każdy rodzic bądź opiekun prawny swojego dziecka może dokonać wpłaty na rzecz Klubu Sportowego A dotyczącej zorganizowania jego urodzin w sportowej formie. Opłata jest uzależniona od ilości uczestników biorących udział w zajęciach sportowych, nad którymi opiekę sprawuje kadra trenerska. Podczas urodzin uczestnicy wykonują ćwiczenia przygotowane w formie torów przeszkód.
Jednocześnie dla większego zainteresowania najmłodszych grup wiekowych, aktywność fizyczna odbywa się również na zamku dmuchanym, gdzie dzieci pod opieką trenerów kształtują swoje umiejętności wspinaczkowe oraz zdolności do rywalizacji wśród rówieśników. Wszystkie aktywności odbywają w sposób zorganizowany po wcześniejszej prezentacji trenera dotyczącej prawidłowego sposobu wykonywania ćwiczenia lub zadania polegającego na wysiłku fizycznym. A to oznacza, że udział w takim wydarzeniu nie ma charakteru usługi na zasadzie biletu wstępu, tj. dokonania opłaty i korzystania w sposób dowolny ze wszystkich atrakcji dostępnych przez organizatora. Zawody wspinaczkowe na dmuchanym zamku odbywają się jako kolejny element ćwiczeń po wcześniejszym wykonaniu innych przygotowanych przez trenerów przeszkód sportowych.
Obozy sportowe organizowane są w okresie wakacji oraz ferii zimowych i mają na celu zorganizowanie czasu dla dzieci oraz młodzieży w sposób aktywny, przez który każdorazowo należy rozumieć aktywność ruchową, wszelkiego rodzaju ćwiczenia sportowe. Obozy sportowe organizowane przez Wnioskodawcę są związane ze szkoleniem umiejętności uczestników w piłce nożnej. Podczas zajęć dzieci trenują, grają mecze sparingowe z innymi drużynami oraz uczestniczą w turniejach piłkarskich. Ponadto ważnym elementem jest również walor krajoznawczy, ponieważ obozy sportowe obywają się w górach lub na Mazurach w zależności od pory roku. Powyższe ma na celu pokazanie uczestnikom piękna kraju, w którym się wychowują. Natomiast największą korzyścią dla uczestników jest zdobycie nowych umiejętności sportowych m.in. wspinaczkowych, pływanie na łódkach, jazda na nartach czy gimnastyka.
Organizacja kolonii ma tożsamy charakter do obozów sportowych i Wnioskodawca wskazuje, że nie różni się swoim zakresem od czynności wyżej wymienionych. Różnica polega wyłącznie na nazewnictwie.
Organizacja półkolonii polega na zapewnieniu przez kadrę trenerską Klubu Sportowego A codziennych zajęć sportowych w godzinach od 8.00 do 16.00 polegających na czynnym udziale przez uczestników w wykonywaniu ćwiczeń w postaci torów przeszkód, gier zespołowych oraz gier i zabaw biegowych. W opłacie za udział podopiecznego w półkoloniach wchodzą zakres zajęcia sportowe wykonywane na basenie, w parku trampolin, gdzie uczestnicy pod opieką trenerską doskonalą swoje umiejętności dotyczące koordynacji ciała. Podczas półkolonii dzieci regularnie uczęszczają na basen, biorą udział jak również organizują gry terenowe. Uprawiają sporty, tj. gimnastyka, piłka nożna, siatkowa czy koszykowa.
Do ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów należą wydatki związane z wynajęciem sali dla uczestników, sali gimnastycznej, opłaty za basen, zakup posiłków (śniadanie, obiad). Opłaty za transport przy organizowaniu wycieczki do zoo, za wejście do parku trampolin, sporadycznie wyjście do kina, a także opłata za gadżety, tj. personalizowane koszulki uczestników oraz czapki.
Do organizacji imprez sportowych należą Mikołajki, Dzień Dziecka, Dzień Sportu, Turnieje Sportowe, które polegają na krzewieniu kultury fizycznej, a także propagowaniu aktywnego spędzania wolnego czasu, niemające charakteru imprez masowych. Natomiast opłatę za organizację powyższych wydarzeń ponoszą rodzice, szkoły, samorządy lokalne oraz sponsorzy. Przy czym, każdorazowo uczestnikami są wyłącznie dzieci i młodzież uprawiająca w sposób czynny aktywność fizyczną.
Na pytanie Organu: Jakie dokładnie formy aktywności fizycznej zawarte są pod stwierdzeniem „inne formy aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci uprawiających sport”? Na czym dokładnie polegają usługi organizacji innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci uprawiających sport? odpowiedzieli Państwo: W ramach świadczonych usług są to również ćwiczenia gimnastyczne wprowadzające do gimnastyki sportowej oraz ćwiczenia z zastosowaniem piłek mających na celu zapoznanie uczestników z nowymi dyscyplinami sportowymi.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług, odpłatnego świadczenia usług w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci uprawiających sport, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 535 z późn. zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym będzie on uprawniony do zastosowania zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług, odpłatnego świadczenia usług w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci uprawiających sport, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 535 z późn. zm.).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 535 z późn. zm., dalej jako: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Natomiast przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zatem pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o VAT zalicza do grona usług każde świadczenie. Przy czym usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Wobec powyższego należy stwierdzić, że czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Jednocześnie związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem należy podkreślić, że definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Przy czym, w art. 146ea pkt 1 ustawy o VAT uregulowano, że w roku 2023 stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Wskazać również należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku, które zostało uregulowane w art. 43 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Ponadto, jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Jednocześnie w świetle art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 z późn. zm., dalej jako: Dyrektywa), państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Zatem z wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy oraz art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy wynika, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Przy czym niniejsze usługi muszą być konieczne do organizowania i uprawiania sportu, na rzecz osób uprawiających sport, a świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków.
Jednocześnie z powyższego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Zatem zwolnienie będzie mieć zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z wymienionych przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie omawianej regulacji.
W przedstawionym stanie faktycznym, w przeważającym obszarze, Klub Sportowy świadczy swoje usługi w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat za dokonaną opłatą. Niemniej jak zostało to uwypuklone, środki otrzymane z realizacji zajęć sportowych są w całości przeznaczane na działalność statutową Stowarzyszenia, tj. Klub Sportowy nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności. Należy także podkreślić, że przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że „świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23). Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany. Bowiem celem niniejszego przepisu jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że „art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”. Powyższe znajduje potwierdzenie również w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że „Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia „sportu”, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią”. Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem jest również w pewnym stopniu ograniczone ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, tj. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. Niemniej, działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 z późn. zm., dalej jako: ustawa o sporcie).
Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy o sporcie:
1)działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2)Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Z kolei, zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
1)kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.
2)Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
W brzmieniu art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie:
1)sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
2)Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, dalej jako: Prawo o stowarzyszeniach):
1)stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
2)stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przy czym, przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki – musi to być klub sportowy, związek sportowy lub związek stowarzyszeń i innych osób prawnych, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 marca 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.53.2022.1.JKU, w której czytamy, że „wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 lit. a-c ustawy, do świadczonych przez Stowarzyszenie usług polegających na organizacji zajęć sportowych z piłki nożnej dla dzieci w przedszkolach - zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku przewidziane we wskazanym wyżej przepisie, gdyż usługi te ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym przez Wnioskodawcę (klub sportowy), który – jak wskazano – nie jest nastawiony na osiąganie zysków”.
W brzmieniu art. 4 ust. 4 ustawy o sporcie, uczniowski klub sportowy podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu. Wpisu i wykreślenia wpisu z ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. Wpis, odmowa wpisu do ewidencji i wykreślenie wpisu z ewidencji następuje w drodze decyzji.
Z kolei, w myśl art. 4 ust. 7 ustawy o sporcie, przepisy ust. 2 i 4-6 stosuje się odpowiednio do innych niż uczniowskich klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.
Mając zatem na uwadze, że Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym w formie stowarzyszenia niewpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej podmiot nie osiąga zysków z prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat oraz organizacji półkolonii, urodzin, imprez sportowych czy obozów sportowych, na których uczestnicy uprawiają sport. Pozyskane środki finansowe w całości są rozdysponowywane na działalność Klubu Sportowego.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi przedstawione w stanie faktycznym niniejszego wniosku, mają ścisły związek z uprawianiem sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport. Zatem korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, ponieważ spełniają zarówno kryteria przedmiotowe jak i podmiotowe wynikające z możliwości zastosowania powyższej regulacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zakres oraz zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały zdefiniowane w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:
a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym
– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
a)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
b)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport. Przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:
Państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.
Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).
Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.
Celem powołanego przepisu Dyrektywy 2006/112/WE Rady jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.
W konstatacji Trybunał stwierdził, że „art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.
Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.
Zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, związku stowarzyszeń i innych osób prawnych.
Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048).
Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy:
1) Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2) Klub sportowy działa jako osoba prawna.
W świetle art. 6 ust. 1 i 2 ustawy:
1) Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.
2) Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy:
1) Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
2) Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.
Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):
1) Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
2) Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z analizy powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, powinien spełnić przesłanki zarówno o charakterze przedmiotowym, jak i podmiotowym. Przy czym, przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki – musi to być klub sportowy, związek sportowy lub związek stowarzyszeń i innych osób prawnych, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, który implementuje do krajowego porządku prawnego przepis art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy należy interpretować tak, że zwolnieniem od podatku VAT określonym w tej normie objęte są nie tylko usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, ale również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.
Jak wynika z opisu sprawy, Państwa celem jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych na terenie działania Klubu Sportowego oraz wychowanie przez kulturę fizyczną. Środki pieniężne uzyskane przez Państwa z opłat członkowskich są w całości przekazywane na wszelkie niezbędne wydatki związane z prawidłowym funkcjonowaniem prowadzonej działalności. Jak Państwo wskazali, Państwa działalność nie dąży do osiągania zysków w porównaniu do innych przedsiębiorców działających na rynku.
Zatem wypełniają Państwo warunki – są Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy oraz art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy i realizują określone w tych przepisach cele statutowe – wskazane w analizowanych przepisach dotyczących zwolnienia od podatku VAT.
Jednocześnie należy przeanalizować, czy spełnione są pozostałe warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.
Przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
W analizowanej sprawie podkreślenia wymaga, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi „ściśle” związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26 października 2017 r. w sprawie C-90/16, w którym Trybunał uznał, że:
„Wobec braku w dyrektywie 2006/112 jakiejkolwiek definicji pojęcia »sportu«, określenia znaczenia i zakresu tego wyrazu należy w myśl utrwalonego orzecznictwa Trybunału dokonać zgodnie z jego zwykłym znaczeniem w języku potocznym, przy jednoczesnym uwzględnieniu kontekstu, w którym został on użyty, i celów uregulowania, którego jest częścią (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 września 2014 r., Deckmyn i Vrijheidsfonds, C-201/13, EU:C:2014:2132, pkt 19 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 maja 2016 r., Envirotec Denmark, C-550/14, EU:C:2016:354, pkt 27).
W odniesieniu najpierw do znaczenia pojęcia »sportu« w języku potocznym, pojęcie to określa zwykle, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 23 opinii, aktywność o charakterze fizycznym lub, innymi słowy, aktywność cechującą się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym.
Jeśli chodzi następnie o systematykę dyrektywy 2006/112, z przytoczonego orzecznictwa Trybunału wynika, że wyrażenia użyte dla określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 tej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, jako że stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, według której VAT jest pobierany od każdego odpłatnego świadczenia zrealizowanego przez podatnika. Niemniej zasada ścisłej wykładni nie oznacza, że terminy użyte do zdefiniowania wskazanych zwolnień powinny być interpretowane w sposób, który pozbawiałby je skuteczności (zob. podobnie wyroki: z dnia 18 listopada 2004 r., Temco Europe, C-284/03, EU:C:2004:730, pkt 17; a także z dnia 25 lutego 2016 r., Komisja/Niderlandy, C-22/15, niepublikowany, EU:C:2016:118, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo).
Ponadto, chociaż, jak wskazuje tytuł rozdziału, w ramach którego mieści się omawiany artykuł, zwolnienia przewidziane w tym artykule mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności w interesie publicznym, to jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności wykonywanej w interesie publicznym, lecz jedynie tej działalności, która została w tym przepisie wymieniona i opisana w bardzo szczegółowy sposób (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2013 r., Žamberk, C-18/12, EU:C:2013:95, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 26 lutego 2015 r., VDP Dental Laboratory i in., C-144/13, C-154/13 i C-160/13, EU:C:2015:116, pkt 45).
Analiza kontekstu art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy 2006/112 przemawia zatem za wykładnią, zgodnie z którą znajdujące się w tym przepisie pojęcie »sportu« ogranicza się do aktywności odpowiadających zwykłemu znaczeniu wyrazu »sport«, które cechują się niepozbawionym znaczenia elementem fizycznym, i nie obejmuje wszystkich aktywności mogących w ten bądź inny sposób wiązać się z tym pojęciem”.
W opinii Rzecznika Generalnego przedstawionej 15 czerwca 2017 r. do sprawy C-90/16 w pkt 18 wskazał on, iż:
„Po trzecie, Trybunał wypowiadał się w kwestii, jakie rodzaje aktywności mogą być uznane za sport. W sprawie Žamberk(9) uznał, że niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa jest objęta zwolnieniem. W sprawie Komisja/Niderlandy(10) orzekł, że wynajem łodzi rekreacyjnych nie może być traktowany jako aktywność sportowa, ponieważ łodzie te mogą być wykorzystywane w celach czysto rekreacyjnych(11). Sprawa ta nie dotyczyła jednak definicji sportu jako takiej, ponieważ nie kwestionowano w niej, że żeglarstwo może być uznane za sport”.
Z kolei w wyroku TSUE z 21 lutego 2013 r. C-18/12, Trybunał wskazał, że:
„W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).
Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki”.
W ramach prowadzonej działalności świadczą Państwo usługi w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci. Wszystkie wymienione usługi są usługami ściśle związanymi ze sportem i taki mają charakter, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Bez oferowanych przez Państwa form wykonywania aktywności fizycznej Klub nie byłby w stanie realizować swoich celów statutowych. Podkreślili Państwo, że przedstawione przez Państwa usługi nie mają charakteru gier i zabaw animacyjnych, ani nie są przedmiotem niezorganizowanego spędzania czasu wolnego. W przypadku zapisania swojego dziecka na obóz sportowy/półkolonie, ćwiczenia sportowe nie odbywają się wyłącznie na sali gimnastycznej, ale mogą odbywać się również na basenie, w parku trampolin oraz podczas gier terenowych, tak aby uczestnicy mieli radość z wykonywanej przez nich aktywności fizycznej.
W przypadku organizacji dłuższych form aktywności opłata pokrywa wydatki związane z przejazdem, zakwaterowaniem, wyżywieniem, ubezpieczeniem oraz wynagrodzeniem trenerów. Zapewnienie posiłków, profesjonalnej opieki, czy ubezpieczenia jest podstawowym elementem związanym z organizacją dłuższych form aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży, gdzie nie ma prawnych opiekunów/rodziców odpowiedzialnych za zapewnienie podstawowych potrzeb fizjologicznych. Bez ww. elementów, w tym konieczności zakwaterowania w przypadku obozów sportowych, nie jest możliwe prawidłowe wykonywanie treningów w danym obiekcie wraz z przygotowanym ich harmonogramem, w którym również znajduje się czas na odpoczynek po długotrwałym wysiłku fizycznym. Nie doszłoby do zorganizowania obozów sportowych/półkolonii bez opiekunów, do których należy wykwalifikowana kadra trenerska. Ubezpieczenie jest niezbędnym elementem koniecznym do zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Organizacja kolonii ma tożsamy charakter do obozów sportowych i jak Państwo wskazali, nie różni się swoim zakresem od czynności wyżej wymienionych.
Wymienione wyżej towary i usługi nabywane od innych podatników są ściśle związane z usługą organizacji obozów sportowych, kolonii, półkolonii. Usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej jaką jest organizacja obozów, kolonii i półkolonii opisanych we wniosku. Czynności wymienione w opisie sprawy polegające na zapewnieniu uczestnikom przejazdu, zakwaterowania, wyżywienia, ubezpieczenia oraz wynagrodzenia trenerów sportowych są niezbędne do wykonania usługi w zakresie organizowania obozów sportowych, półkolonii oraz jak wynika z okoliczności sprawy, również kolonii.
Analiza okoliczności sprawy wskazuje, że usługi w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez sportowych, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci mają ścisły związek z uprawianiem sportu, są niezbędne do uprawiania sportu i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport przez klub sportowy, którego – jak wskazano – działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku, a środki pieniężne w całości przeznaczone są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, i tym samym usługi te mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Jednocześnie, w przedmiotowej sprawie nie występują przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające możliwość zastosowania zwolnienia od podatku. A zatem świadczenie ww. usług w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w formie torów przeszkód dla dzieci w wieku 2,5 lat-9 lat, obozów sportowych, półkolonii, urodzin, imprez, kolonii oraz innych form aktywności fizycznej na rzecz małoletnich dzieci – przy założeniu, że podejmowanie tych aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki – korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. W analizowanej sprawie są spełnione także warunki określone w art. 43 ust. 18 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy, nie dążą Państwo do osiągania zysków, zaś ewentualne zyski są przekazywane na wszelkie niezbędne wydatki związane z prawidłowym funkcjonowaniem prowadzonej działalności.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano na podstawie wskazanych okoliczności, że wszystkie przedstawione usługi: są świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, są usługami ściśle związanymi ze sportem, nie mają charakteru gier i zabaw animacyjnych, nie są przedmiotem niezorganizowanego spędzania czasu wolnego, nie są usługami sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zastrzegam, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że którakolwiek ze świadczonych usług nie jest usługą ściśle związaną ze sportem świadczoną wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right