Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.680.2023.1.MC
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. (…) (dalej: A., Uczelnia lub Wnioskodawca) jest publiczną uczelnią akademicką działającą na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. ((Dz.U. z 2018 r. poz. 1668), dalej: PSWN). Podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni są w szczególności kształcenie, wychowanie studentów oraz prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki, jak również upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i działania na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Ponadto wskazać należy, iż A. jest podmiotem finansów publicznych, gdzie w zakresie swojej podstawowej działalności przychody Uczelni są zwolnione z podatku VAT.
A. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. A. jest jednostką sektora finansów publicznych zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
A. zamierza realizować Projekt pt. „(...)” w ramach programu priorytetowego nr 7.2.1 „Edukacja ekologiczna Część 1) Edukacja ekologiczna na lata 2021- 2025” (dalej: Projekt).
Projekt będzie realizowany samodzielnie przez A. (…); (…) w (…). Podmiotem finansującym realizację Projektu będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Pomiędzy A. jako Beneficjentem Projektu zostanie podpisana z NFOŚiGW umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji. W ramach podpisanej umowy z NFOŚiGW nie wystąpi stosunek zlecenia. Dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu pokrywać będzie w 90% koszty poniesione w związku z jego realizacją. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na A.
Projekt będzie realizowany przez A. w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). W szczególności realizacja Projektu wpisuje się w realizację podstawowych zadań Uczelni wskazanych w art. 11 ust. 1 pkt 3, 9 i 10 ww. ustawy, tj. prowadzenie działalności naukowej, gdzie działalność naukowa obejmuje badania naukowe i prace rozwojowe, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Głównym celem Projektu jest: podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz podnoszenie kwalifikacji grup zawodowych mających największy wpływ na realizację polityk: ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa.
Z kolei celami szczegółowymi Projektu są:
a)upowszechnianie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju,
b)kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży,
c)aktywizacja społeczna - budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju,
d)edukacja i kształcenie kadr administracji publicznej w zakresie transformacji energetyczno-klimatycznej.
Nadto celem projektu jest wzrost wiedzy społeczeństwa o (...), zagrożeniach gatunku oraz potrzebach jego ochrony, a także jego parasolowej roli w przyrodzie. Projekt ma na celu edukację i propagowanie wiedzy na temat (...) jako gatunku o szczególnym znaczeniu dla ekosystemu ze szczególnym uwzględnieniem wśród osób niepełnosprawnych/wykluczonych.
Celem jest wzrost wiedzy i akceptacji dla (...) i potrzeby ochrony przyrody wśród ogółu społeczeństwa oraz w grupie osób zagrożonych wykluczeniem, np. dzieci z domów dziecka oraz osób z niepełnosprawnością. Dzięki działaniom prowadzonym w ramach ochrony czynnej (...) wspierane są ekosystemy leśne i łąkowe oraz gatunki flory i fauny z nimi związane. Dlatego właśnie (...) można nazwać gatunkiem parasolowym tzw. umbrella species.
W ramach Projektu A. chce pokazać jak ważną rolę pełni on w przyrodzie oraz jakie inne gatunki wspierane są dzięki jego ochronie. Populacja (...) wzrasta, jednak przegęszczone stada borykają się z wieloma problemami, np. inwazje pasożytnicze czy spadek akceptacji społecznej. Pozostawienie populacji (...) bez opieki, a także brak właściwej edukacji może spowodować w przyszłości niekontrolowany spadek liczebności i zaburzenie struktury stad. Aby temu zapobiec niezbędne są zarówno działania w ramach ochrony czynnej, jak również właściwa edukacja ogółu społeczeństwa: kampania informacyjna, materiały edukacyjne, warsztaty, wystawa, spotkania plenerowe.
Planowane działania w ramach realizacji Projektu to:
1)Kampania promocyjno- informacyjna w Internecie: Kampania edukacyjna w mediach społecznościowych będzie składała się z dwóch etapów: Przygotowane będzie 18 artykułów publikowanych w ogólnopolskich portalach internetowych oraz specjalistycznych dla osób z niepełnosprawnościami. Kampania na portalu Facebook prowadzona będzie przez cały okres trwania projektu.
2)Wydawnictwa: planuje się opracowanie książeczki edukacyjnej o (...) kierowanej do dzieci. Kolejnym wydawnictwem jest folder o (...), który będzie pełnił rolę informacyjną o projekcie, parasolowej roli gatunku. Ponadto dostępna będzie także wersja elektroniczna folderu. Planuje się ponadto wydrukowanie kalendarzy z pracami laureatów konkursu o (...).
3)Konferencje i seminaria: Zaplanowano serię 16 otwartych webinariów o (...) oraz ich roli w ekosystemie. Webinaria będą nagrywane, dostępne na żywo oraz na stronie internetowej projektu. Każde webinarium będzie tłumaczone na polski język migowy, co umożliwi dostępność dla osób niesłyszących. Podczas wystawy planuje się wykłady otwarte dla dorosłych (tłumaczone w razie potrzeby na PJM).
4)Szkolenie i warsztaty: W czasie trwania wystawy planuje się przeprowadzenie godzinnych warsztatów. Warsztaty będą kierowanie do dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem osób o szczególnych potrzebach oraz z grupy zagrożonej wykluczeniem. W razie potrzeby warsztaty będą odbywały się przy udziale tłumacza PJM. Aby warsztaty i spotkania były rzeczywiście dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, planuje się także 1- dniowe szkolenie dla zespołu trenerskiego, które przeprowadzone przez eksperta od pracy z osobami o szczególnych potrzebach.
5)Imprezy i inne wydarzenia: Wystawa (...) będzie trwała od maja do września. Będzie otwarta dla zwiedzających każdego dnia. Wystawiona zostanie w miejscu, które jest dostosowane do OZN zatem ekspozycja będzie w pełni dostępna. Wykłady i warsztaty prowadzone podczas trwania wystawy będą tłumaczone na PJM. Celem wystawy będzie pokazanie parasolowej roli (...) w środowisku poprzez edukację dzieci z rodzinami i opiekunami. Kolejnym elementem będzie udział stoiska projektowego podczas 20 spotkań plenerowych, tj. pikniki rodzinne, wydarzenia miejskie, w tym również w imprezach integracyjnych i takich skierowanych do osób wykluczonych. Celem jest wzrost wiedzy i akceptacji dla (...) i potrzeby ochrony przyrody.
6)Konkursy upowszechniające wiedzę ekologiczną: Konkurs na (...) historię. Konkurs będzie skierowany do dzieci i młodzieży przebywających w domach dziecka, których zadaniem po przeczytaniu książeczki „(...)” będzie nagranie amatorskiego filmu, w którym opowiadają o (...). Pierwszą nagrodą w konkursie będzie wycieczka dla grupy (max. 40 osób) do wybranej zagrody pokazowej (...) wraz z dojazdem, noclegiem oraz zwiedzaniem okolicznych atrakcji. Wariant konkursu skierowany do młodszej grupy wiekowej będzie polegał na wykonaniu dowolną techniką pracy plastycznej inspirowanej otrzymaną książeczką o (...). W tym przypadku nagrodą będzie umieszczenie zwycięskich prac w kalendarzu. Planuje się również wydrukować i rozdysponować plakaty promujące udział w konkursie oraz wydrukować nagrodę;
7)Strona internetowa/Portal/Wortal: Utworzenie i prowadzenie strony internetowej, na której będą zamieszczane drukowane materiały edukacyjne (książeczka, folder) oraz prowadzona będzie na bieżąco promocja projektu i wydarzeń (wystawa, eventy plenerowe, webinaria).
8)Inne: Aby dotrzeć z informacją o konkursie oraz wydawnictwie i wydarzeniach plenerowych do domów dziecka wysyłane zostaną zaproszenia informacyjne do udziału w konkursie wraz z książeczką o (...) oraz plakatem. Plakat będzie informował o konkursie. Ilustrował będzie sylwetkę (...) pod parasolem, niezbędne logotypy, nazwę Projektu oraz hasło zapraszające do udziału w konkursie. Roll-up do oznaczania stoisk i wydarzeń projektowych o wymiarach. Materiały dydaktyczne dystrybuowane podczas wydarzeń (papierowe wydruki krzyżówek, kolorowanek itp.). Materiały te będą rozdawane dzieciom podczas eventów plenerowych tak by jeszcze bardziej uatrakcyjnić stoisko. Planuje się zakup figurek (...) z papieru mache, które będą używane na warsztatach oraz imprezach plenerowych, do zajęć stymulujących sensorycznie dzieci z niepełnosprawnością. Podczas zajęć plenerowych dużą popularnością cieszą się torby płócienne wielokrotnego użytku, które dzieci samodzielnie malują przy wykorzystaniu przygotowanych szablonów. Szablony będą nawiązywały do ochrony bioróżnorodności, (...) oraz przyrody. Do malowania toreb należy zakupić także farby. Zakup namiotu eventowego ze zdjęciem (...) w skali.
Projekt stanowi uzupełnienie czynnej ochrony prowadzonej w ramach projektu „(...)” finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz „(…)” finansowanego ze środków Funduszu Leśnego.
Aby dotrzeć do jak największej liczby osób, w tym osób z niepełnosprawnością oraz zagrożonych wykluczeniem planuje się zorganizowanie wystawy poświęconej (...) oraz jego roli w środowisku. Jako, że planuje się dotrzeć z działaniami Wnioskodawcy do jak największej liczby osób z niepełnosprawnością, wystawa odbędzie się w miejscu, które jest w pełni dostępne dla osób ze specjalnymi potrzebami.
Wykłady i warsztaty prowadzone podczas trwania wystawy będą tłumaczone na PJM (jeśli będzie na to zapotrzebowanie), a także zostaną dostosowane do potrzeb uczestników poprzez użycie odpowiednich metod warsztatowych. Celem wystawy będzie pokazanie parasolowej roli (...) w środowisku, poprzez edukację dzieci z rodzinami i opiekunami. Wystawa będzie składała się z eksponatów, które można dotykać, np. (...).
Aby dotrzeć z edukacją do osób nieodwiedzających (…) planuje się również udział stoiska projektowego w spotkaniach plenerowych przy zagrodach pokazowych (...), podczas pikników rodzinnych i imprez plenerowych organizowanych z różnych okazji.
Nadto:
1)W ramach Projektu A. będzie prowadzić edukację w zakresie wiedzy społeczeństwa o (...), zagrożeniach gatunku oraz potrzebach jego ochrony a także jego parasolowej roli w przyrodzie;
2)Otrzymane dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia za czynności/usługi/dostawę towarów świadczone w ramach realizacji Projektu;
3)Czynności podejmowane w ramach realizacji Projektu nie będą skierowane do konkretnych osób, a ich krąg będzie zupełnie przypadkowy i niemożliwy do przewidzenia;
4)Wysokość przyznanego dofinansowania wynikać będzie z wnioskowanej kwoty dofinansowania. Z kolei wnioskowana kwota dofinansowania ((…) zł) będzie wynikała z harmonogramu finansowego i rzeczowego realizacji Projektu stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie. Dofinansowanie będzie wypłacone w formie refundacji poniesionych wydatków na realizację Projektu gdzie jeśli określone wydatki nie zostaną poniesione przez A. nie będzie można wnosić o ich refundację;
5)A. będzie ponosiło odpowiedzialność za prawidłowe wykonywanie zobowiązań określonych w umowie o dofinansowanie wobec instytucji finansującej, w tym również odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie i rozliczanie środków zgodnie z celem ich wypłaty i zasadami kwalifikowalności projektu. Jest to odpowiedzialność pełna i nieograniczona wobec instytucji finansującej i wypłacającej dofinansowanie;
6)Otrzymane przez A. dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na realizację przypisanych A. w ramach Projektu zadań i nie może być przeznaczone na inne działania (w tym na ogólną działalność A.);
7)W przypadku niewykonania prac określonych w Projekcie A. będzie zobowiązane do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych wraz odsetkami, jak dla zaległości podatkowych;
8)Gdyby Uczelnia nie otrzymała dofinansowania z NFOŚiGW, prowadziłaby działania edukacyjne w ramach działalności ogólnej i statutowej Instytutu (...).
Wnioskodawca w ramach realizacji Projektu dokona zakupu materiałów, które będą w pełnej dyspozycji Uczelni, jak również będzie wydatkowała środki na wynagrodzenia personelu oraz zakup usług związanych z wykonaniem i realizacją Projektu. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na A.
Cały Projekt ma tylko charakter edukacyjny. Nadto materiały zakupione w ramach realizacji Projektu, po zakończeniu Projektu będą wykorzystywane do utrzymania efektów Projektu oraz prowadzenia badań naukowych zarówno do działalności badawczo-rozwojowej (niekomercyjnej), jak i dydaktycznej. Cały Projekt ma tylko charakter niekomercyjny, nie jest nastawiony na osiągnięcie jakiegokolwiek zysku, tudzież ma charakter edukacyjno-informacyjny. Wydatki w ramach tych czynności będą dotyczyły odpowiednich usług umożliwiających, m.in. zorganizowanie warsztatów edukacyjnych, spotkań edukacyjnych lub innych wydarzeń o podobnych charakterze.
Dostęp do efektów uzyskanych w ramach realizacji Projektu będzie powszechny i nieograniczony dla zainteresowanych oraz nieodpłatny, w całym zakresie związania celem, czyli przez 5 lat od płatności końcowej dokonanej przez NFOŚiGW z tytułu dofinansowania Projektu.
Realizowane w ramach Projektu przez Wnioskodawcę zadania związane z tym Projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez A.
Ponadto Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty realizacji Projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A. realizuje zadania na potrzeby Projektu i kwalifikuje w koszty Projektu całą wartość poniesionych wydatków uznając, że podatek VAT naliczony nie podlega zwrotowi, ponieważ nie ma powiązania z obrotem opodatkowanym ani opodatkowanym i zwolnionym.
Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości. Dodatkowo zauważyć należy, iż otrzymywana przyznana i wypłacana przez A. w (…) dotacja na realizację Projektu przeznaczona jest na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym).
Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale jedynie jako zwrot poniesionych kosztów realizacji Projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotacja podlegać będzie rozliczeniu a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlegać będzie także zwrotowi wraz z odsetkami, jak dla zaległości podatkowych.
Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia (dopłaty do wynagrodzenia) za wykonanie jakiekolwiek świadczenia (dostawy towarów, świadczenia usług) dla Wnioskodawcy. Otrzymana dotacja przez A. będzie przeznaczona jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym).
Przedmiotowa dotacja nie będzie stanowiła dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale jedynie zwrot poniesionych kosztów realizacji Projektu (będzie miała charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotować się będzie bowiem poszczególnych wykonawców Projektu, a nie konkretną, świadczoną przez nich usługę, która stanowiłaby centralną kwestię w umowie o dotację. Dotacja na realizację Projektu będzie pokrywać tylko koszty z nim związane, a przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów.
Przedmiotowa dotacja będzie miała właśnie charakter zakupowy. W związku z realizacją Projektu A. nie otrzyma sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz zwrot (zaliczkowany) poniesionych kosztów. Otrzymana dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu, gdyż nie będzie stanowiła czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy o VAT.
Dotacja przyznana przez NFOŚiGW jest to bowiem ogólną dotacją niezwiązaną z dostawą towaru lub świadczeniem usług przez A., a zatem nie jest obrotem. Dotacja ta nie pokrywa części ceny konkretnego świadczenia udzielanego przez A., ani nie jest rekompensatą z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, wobec czego nie jest zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Dotacja ta jest dofinansowaniem ogólnym do Projektu.
Pytanie
Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby Projektu, które nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w czasie trwania Projektu ani po jego zakończeniu, Uczelni przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem A., Uczelnia nie ma prawa na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z następujących powodów.
Po pierwsze w ramach realizacji Projektu Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej, a zatem nie podlega pod ustawę o podatku VAT. W związku z powyższym brak jest możliwości odliczenia w tym przypadku naliczonego podatku VAT skoro wszystkie zakupy do Projektu będą wykonywane poza prowadzeniem działalności gospodarczej.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za tezą braku prowadzenia działalności w tym zakresie jest fakt, iż realizacja Projektu odbywa się w ramach podstawowych i statutowych zadań uczelni, które z definicji mają charakter niegospodarczy. W tym zakresie A. jako publicznej szkoły wyższej nie można uznać jako podatnika podatku VAT, gdyż brak w tym przypadku prowadzenia działalności gospodarczej z którą danina ta jest immanentnie związana.
Równocześnie w związku realizacją Projektu, poza dotacją, A. nie uzyskuje jakichkolwiek przychodów, a jeśliby nawet takie przychody uzyskała to i tak środki te, jako środki publiczne, których wydatkowanie obwarowane jest ustawą o finansach publicznych i dyscyplinie finansów publicznych, musiałby być reinwestowane w podstawową i statutową działalność uczelni, w tym rozbudowę infrastruktury badawczej.
Zatem skoro Projekt wpisuje się w realizację podstawowych i statutowych zadań Uczelni, bądź to formie prowadzenia niezależnej działalności badawczej i rozwojowej mającej na celu powiększanie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie, w tym współpracy w zakresie badań i rozwoju; bądź rozpowszechniania wyników badań, względnie upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, to działalność ta ma charakter niegospodarczy, a zatem uczelnia w tym zakresie nie może być uznana za podatnika VAT.
Po drugie, w niniejszej sprawie brak jakichkolwiek podstaw do uznania, że czynności wykonywane przez A. w ramach realizowania Projektu, stanowią odpłatne świadczenie usług. Przede wszystkim w relacjach pomiędzy Uczelnią a podmiotem przyznającym dotację (NFOŚiGW) brak jest jakichkolwiek relacji ekwiwalentności dokonywanych przysporzeń majątkowych.
Z opisu zdarzenia wynika, że dotacja podlegać będzie rozliczeniu, a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlegać będzie także zwrotowi wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych. Sama umowa o dofinansowanie Projektu nie ma tylko charakteru umowy cywilnoprawnej ale zawiera liczne elementy administracyjnoprawne. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 27 października 2014 r. w sprawie sygn. akt II GPS 2/14, wyjaśnił, że „Po analizie regulacji ustawowych i umownych dotyczących powstałego stosunku dofinansowania trzeba stwierdzić, że nie wszystkie elementy tej relacji mają charakter cywilnoprawny. Ustawodawca wprowadził do tych stosunków prawnych, łączących strony umowy o dofinansowanie elementy publicznoprawne, stanowiące dodatkowe gwarancje, zapewniające prawidłową realizację umowy. Wyposażył instytucję zarządzającą w atrybut władzy administracyjnej w postaci orzekania o zwrocie dofinansowania w drodze decyzji administracyjnej. (...)”
Ponadto w opisanym zdarzeniu brak jest możliwości określenia odbiorcy rzekomych usług (brak konsumpcji rzekomych usług), tj. czynności podejmowane w ramach realizacji Projektu nie będą skierowane do konkretnych osób, a ich krąg będzie zupełnie przypadkowy i niemożliwy na przewidzenia. W żadnym zakresie beneficjentem świadczenia nie jest ani Uczelnia ani podmiot udzielający dotacji.
W ramach realizacji projektu Uczelnia nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT na rzecz podmiotu udzielającego dotacji, w związku z czym nie wystawia faktur na rzecz tego podmiotu. Uczelnia jest jedynie wykonawcą Projektu dofinansowanego przez podmiot udzielający dotacji. Dotacja nie została przewidziana w umowie o dofinansowanie Projektu jako wynagrodzenie za czynności opodatkowane VAT, gdzie dotacja podlega rozliczeniu, a w przypadku jej wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi wraz odsetkami, jak dla zaległości podatkowych.
Ponadto dotacja ta ma charakter kosztowy a nie zakupowy, a tylko ta ostatnia podlegałaby ewentualnemu opodatkowaniu podatkiem VAT (dotacja ma bowiem charakter zakupowy, nie ma związku ze sprzedażą lub świadczeniem usług, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi i nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży). Po trzecie zauważyć trzeba, iż otrzymywana dotacja przez A. będzie przeznaczona jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Przedmiotowa dotacja nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale zwrot poniesionych kosztów realizacji projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Dotuje się bowiem poszczególnych wykonawcę Projektu, tj. Uczelnię publiczną, a nie konkretną, świadczoną przez nią usługę, która stanowiłaby centralną kwestię w umowie o dotację.
Skoro dotacja na realizację Projektu pokrywa tylko koszty z nim związane, to przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja będzie miała właśnie charakter zakupowy. W konsekwencji, w związku z realizacją Projektu A. w (…) nie otrzyma zatem sfinansowanego dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, lecz zwrot (zaliczkowany) poniesionych kosztów.
A zatem otrzymana dotacja na realizację projektu badawczo-rozwojowego nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 26 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 697/16). Inny słowy w ramach przedstawione stanu faktycznego brak do czynienia z sytuacją, w której wystąpi skonkretyzowane świadczenie w zamian za określone wynagrodzenie. Zatem otrzymana przez A. dotacja na realizację Projektu, nie będzie stanowiła należności za świadczone usługi, bowiem w analizowanym przypadku nie zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonanym świadczeniem a otrzymanym od osoby trzeciej wynagrodzeniem.
W konsekwencji stwierdzić należy, że otrzymane dofinansowanie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług i zwiększy podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 6 ustawy, a tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zaznaczyć bowiem trzeba, iż celem A. w (…) w realizacji Projektu nie jest cel zarobkowy i komercyjny, a przede wszystkim wykonywanie Jej podstawowych zadań do których została powołana, tj. prowadzenie i rozwijanie badań naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych oraz działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Innymi słowy udział A. w realizacji Projektu nie jest powodowany możliwością uzyskania określonego przychodu czy też odniesienia zysku (co jest cechą immanentną i warunkiem koniecznym działalności gospodarczej), ale pierwszą i podstawową przyczyną podjęcia decyzji o udziale w Projekcie jest możliwość prowadzenia działań edukacyjnych.
Powyższe stanowisko, w analogicznych sprawach, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami służącymi realizacji Projektu finansowanego z dotacji otrzymanej z NCBiR zostało potwierdzone w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 17 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Łd 938/16) oraz z 17 stycznia 2017 r. (sygn. akt I SA/Łd 936/16) oraz w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 lutego 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 845/17), z 3 lipca 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 3087/17) oraz z 18 września 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 4139/17).
Podobne stanowisko w niemal identycznym stanie faktycznym zostało zajęte w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Delegatura w Płocku z 17 grudnia 2018 r. (znak: 0114-KDIP4.4012.700.2018.1.AKO), z 24 kwietnia 2019 r. (znak: 0112-KDIL4.4012.68.2019.2.AR), z 1 sierpnia 2019 r. (znak: 0114-KDIP4.4012.349.2019.2.KM), z 9 września 2022 r. (znak: 0114-KDIP4-3.4012.462.2022.1.IG), z 19 stycznia 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.703.2022.2.PS), z 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.216.2023.2.MC) z 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-2.4012.226.2023.2.MC), z 2 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.260.2023.1.APR) oraz z 14 czerwca 2023 r. (znak: 0114-KDIP4-1.4012.267.2023.1.RMA).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):
podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo realizować Projekt pt. „(...)”. Projekt będzie realizowany samodzielnie przez Państwa. Podmiotem finansującym realizację Projektu będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Pomiędzy Państwem jako Beneficjentem Projektu zostanie podpisana z NFOŚiGW umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na Państwa.
Projekt będzie realizowany przez Państwa w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Głównym celem Projektu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz podnoszenie kwalifikacji grup zawodowych mających największy wpływ na realizację polityk: ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa.
Cały Projekt ma tylko charakter niekomercyjny, nie jest nastawiony na osiągnięcie jakiegokolwiek zysku, ma charakter edukacyjno-informacyjny. Dostęp do efektów uzyskanych w ramach realizacji Projektu będzie powszechny i nieograniczony dla zainteresowanych oraz nieodpłatny, w całym zakresie związania celem, czyli przez 5 lat od płatności końcowej dokonanej przez NFOŚiGW z tytułu dofinansowania Projektu.
Realizowane przez Państwa w ramach Projektu zadania związane z tym Projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, prowadzonych przez Państwa. Będą Państwo wykorzystywać efekty realizacji Projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie służą Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości.
Otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi, ale jedynie jako zwrot poniesionych kosztów realizacji Projektu (ma charakter zakupowy, a nie sprzedażowy). Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia (dopłaty do wynagrodzenia) za wykonanie jakiekolwiek świadczenia (dostawy towarów, świadczenia usług). Dotacja ta będzie przeznaczona jedynie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu (tzw. dotacja o charakterze zakupowym). Dotacja na realizację Projektu będzie pokrywać tylko koszty z nim związane, a przyznana pomoc nie będzie stanowiła dopłaty do ceny świadczonych usług, lecz zwrot poniesionych kosztów.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W rozpatrywanej sprawie, jak wskazano we wniosku, realizowane przez Państwa w ramach Projektu zadania związane Projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Będą Państwo wykorzystywać efekty realizacji Projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu nie będą służyć Państwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny) - zarówno obecnie, jak i w przyszłości. Otrzymana dotacja nie będzie stanowiła wynagrodzenia (dopłaty do wynagrodzenia) za wykonanie jakiekolwiek świadczenia (dostawy towarów, świadczenia usług). Zatem nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem „(...)”.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z tym informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right