Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.463.2023.2.MS
Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 22 listopada 2023 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą A. Działalność gospodarcza została uruchomiona (...) 2022 r. Główny kod PKD prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej to 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, natomiast pozostałe kody PKD to 58.29.Z Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania, 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi, 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.
Na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz spółki z branży IT/spożywczej. Świadczy Pan na rzecz kontrahenta usługi obejmujące m. in.:
–projektowanie skalowalnej i elastycznej infrastruktury w chmurze zgodnie z metodyką Infrastructure as a Code;
–świadczenie usług w zakresie wyznaczania standardów i sposobów pracy;
–doradztwo w procesie identyfikacji nowych technologii oraz analiza i rekomendowanie praktyk rynkowych;
–wsparcie techniczne innych programistów w zakresie projektowania bezpiecznych rozwiązań w chmurze, w tym także w działaniach na rzecz zmniejszenia strat oraz z wykorzystaniem wielowarstwowego podejścia do bezpieczeństwa chmury;
–wyodrębnianie i zbieranie danych dotyczących działania produktu;
–wdrażanie i testowanie produktu/usługi zgodnie z przyjętymi normami;
–wsparcie w automatyzacji procesów tworzenia, przyznawania oraz usuwania zasobów w chmurze oraz nadawania uprawnień do tych zasobów;
–wyszukiwanie i usuwanie luk w systemach bezpieczeństwa;
–używanie i usprawnianie diagnostyki produktu w celu usunięcia błędów;
–rozwiązywanie problemów oraz doradztwo w tym zakresie na pierwszej linii wsparcia;
–polecanie oraz pozyskiwanie pracowników oraz współpracowników.
Usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opisane powyżej klasyfikują się pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Usługi świadczone przez Pana opisane powyżej nie są usługami związanymi z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Ponadto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy i nie będzie Pan świadczył na rzecz swojego kontrahenta usług programowania ani usług związanych z oprogramowaniem. Za usługi świadczone na rzecz kontrahenta wystawia Pan faktury VAT. Aktualnie opodatkowuje Pan dochody ze swojej działalności gospodarczej w oparciu o art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. podatek liniowy. Planuje Pan od początku roku 2024 r. zmienić formę opodatkowania i przejść na tzw. ryczałt, tj. sposób opodatkowania opisany w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie świadczył, nie świadczy i nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego ani obecnego pracodawcy. Przychody roczne nie przekraczają i nie przekroczą w ujęciu rocznym równowartości 2 mln EUR.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Oddzielna charakterystyka i efekty w odniesieniu do każdej z ww. wykonywanych przez Pana czynności.
Projektowanie skalowalnej i elastycznej infrastruktury w chmurze zgodnie z metodyką Infrastructure as a Code to takie czynności jak automatyzacja infrastruktury przy użyciu narzędzi takich jak: (...).
Wyznaczanie standardów i sposobów pracy to takie czynności jak opracowywanie przewodników i procedur operacyjnych, ustalanie zasad kontroli wersji i recenzji kodu oraz definiowanie metryk i wskaźników efektywności. Dotyczą one zapewnienia wysokiej jakości pracy, jednolitych procesów oraz ciągłego doskonalenia w zakresie zarządzania infrastrukturą i rozwoju oprogramowania. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak automatyzacja procesów deweloperskich, monitorowanie i analiza wydajności systemów, oraz zarządzanie bezpieczeństwem i ciągłością działania usług, a ich efektem jest zwiększenie wydajności, poprawa niezawodności systemów oraz optymalizacja procesów pracy. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że zyskuje możliwość szybszego wprowadzania innowacji, poprawy bezpieczeństwa i skalowalności swoich usług, a także efektywniejszego zarządzania zespołem i zasobami.
Doradztwo w procesie identyfikacji nowych technologii oraz analizy i rekomendowania praktyk rynkowych to takie czynności jak przegląd aktualnych trendów technologicznych, ocena narzędzi i technologii pod kątem ich dopasowania do celów biznesowych. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak analiza konkurencyjnych technologii, opracowywanie rekomendacji dotyczących wdrożeń oraz wspieranie zespołów w implementacji nowych rozwiązań, a ich efektem jest optymalizacja procesów technologicznych, poprawa efektywności operacyjnej i zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstwa. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że może lepiej dostosować się do zmieniających się wymagań rynku, wykorzystując najnowsze technologie i metody pracy do zwiększenia swojej konkurencyjności i efektywności operacyjnej.
Wsparcie techniczne innych programistów w zakresie projektowania bezpiecznych rozwiązań w chmurze, w tym także w działaniach na rzecz zmniejszenia strat oraz z wykorzystaniem wielowarstwowego podejścia do bezpieczeństwa chmury to takie czynności jak przeprowadzanie przeglądów architektury systemów oraz doradztwo w zakresie najlepszych praktyk zabezpieczeń. Dotyczą one wdrażania standardów bezpieczeństwa, edukacji zespołu na temat zagrożeń i metod ich zapobiegania, oraz ciągłego monitorowania i aktualizowania strategii bezpieczeństwa. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak analiza i ocena ryzyka związanego z infrastrukturą chmurową, konfiguracja zabezpieczeń i kontrole dostępu, oraz wdrażanie rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, takich jak szyfrowanie, zapory sieciowe i systemy wykrywania intruzów, a ich efektem jest znaczące zwiększenie poziomu bezpieczeństwa infrastruktury chmurowej, redukcja ryzyka wycieku danych, oraz poprawa ogólnego poziomu zabezpieczeń w organizacji. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że zyskuje pewność, iż jego infrastruktura chmurowa jest zabezpieczona zgodnie z najwyższymi standardami, co pozwala na skuteczniejszą ochronę danych i zasobów, a także zwiększa zaufanie klientów i użytkowników do świadczonych usług.
Wyodrębnianie i zbieranie danych dotyczących działania produktu to takie czynności jak konfiguracja i zarządzanie narzędziami do monitorowania i logowania, opracowywanie skryptów i algorytmów do automatycznego zbierania i przetwarzania danych, oraz analiza danych w czasie rzeczywistym. Dotyczą one zbierania, analizowania i interpretowania danych dotyczących wydajności, użytkowania, błędów i innych aspektów funkcjonowania produktu. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak monitorowanie wydajności systemu, analiza logów i metryk, identyfikacja i diagnozowanie problemów oraz trendów, oraz przygotowywanie raportów i rekomendacji dotyczących optymalizacji i udoskonaleń produktu, a ich efektem jest głębsze zrozumienie działania produktu, szybsze wykrywanie i rozwiązywanie problemów, a także możliwość ciągłego doskonalenia produktu na podstawie zebranych danych. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że może efektywnie zarządzać i optymalizować produkt, reagując na konkretne potrzeby i problemy użytkowników. Umożliwia to także lepszą alokację zasobów, poprawia jakość usług i produktów oraz umożliwia podejmowanie danych opartych na danych decyzji strategicznych, co przekłada się na większą satysfakcję klientów.
Wdrażanie i testowanie produktu/usługi zgodnie z przyjętymi normami to takie czynności jak przygotowanie środowisk testowych, konfiguracja i automatyzacja testów, przeprowadzanie testów funkcjonalnych, wydajnościowych, bezpieczeństwa oraz jakości, oraz ciągła integracja i ciągłe dostarczanie (CI/CD). Dotyczą one zapewnienia, że produkt czy usługa spełnia określone wymagania i standardy, co obejmuje zarówno funkcjonalność, jak i niezawodność, wydajność i bezpieczeństwo. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak tworzenie i utrzymywanie testów automatycznych, monitorowanie i analiza wyników testów, zarządzanie cyklem życia oprogramowania, oraz implementacja feedbacku od użytkowników i stakeholderów, a ich efektem jest wysoka jakość i stabilność produktu lub usługi, minimalizacja ryzyka błędów i awarii po wdrożeniu, oraz skrócenie czasu potrzebnego na wprowadzenie zmian i nowych funkcji. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że może szybciej i skuteczniej dostarczać wartościowe i niezawodne produkty swoim klientom, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów jakości i zgodności z przepisami. To z kolei przekłada się na zwiększenie zaufania i satysfakcji klientów.
Wsparcie w automatyzacji procesów tworzenia, przyznawania oraz usuwania zasobów w chmurze oraz nadawanie uprawnień do tych zasobów to takie czynności jak projektowanie i implementacja skryptów i szablonów do zarządzania infrastrukturą jako kod (Infrastructure as Code), konfiguracja systemów do zarządzania tożsamością i dostępem oraz integracja z narzędziami CI/CD dla automatyzacji procesów wdrażania. Dotyczą one ułatwienia zarządzania zasobami chmurowymi, zwiększenia kontroli nad bezpieczeństwem i dostępem oraz przyspieszenia i optymalizacji procesów rozwoju i operacji. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak automatyzacja tworzenia i konfiguracji instancji, sieci i innych zasobów chmurowych, zarządzanie politykami dostępu i uprawnieniami, monitorowanie zasobów oraz implementacja praktyk bezpieczeństwa. A ich efektem jest efektywniejsze i bezpieczniejsze zarządzanie zasobami chmurowymi, szybsze dostosowywanie infrastruktury do potrzeb biznesowych oraz zmniejszenie ryzyka błędów ludzkich i naruszeń bezpieczeństwa. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że może znacząco zwiększyć automatyzację i efektywność zarządzania infrastrukturą chmurową, co przekłada się na szybsze wdrażanie nowych funkcji i usług, lepsze wykorzystanie zasobów oraz zwiększoną elastyczność i skalowalność operacji biznesowych.
Wyszukiwanie i usuwanie luk w systemach bezpieczeństwa to takie czynności jak przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa, oceny podatności, analiza konfiguracji systemów i oprogramowania pod kątem potencjalnych słabości, oraz regularne aktualizacje i łatanie systemów. Dotyczą one identyfikacji i rozwiązywania problemów związanych z bezpieczeństwem w infrastrukturze IT, aby zapobiec naruszeniom danych i innym zagrożeniom bezpieczeństwa. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak skanowanie instancji (wirtualnych maszyn w (...)) w poszukiwaniu znanych podatności, analiza zachowań systemu i sieci w poszukiwaniu niezwykłych wzorców mogących wskazywać na potencjalne ataki, wdrażanie zasad bezpieczeństwa. A ich efektem jest znacząca poprawa bezpieczeństwa systemów informatycznych, zmniejszenie ryzyka wystąpienia naruszeń bezpieczeństwa i ochrona wrażliwych danych. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że może lepiej chronić swoje zasoby cyfrowe, budować zaufanie klientów i użytkowników poprzez demonstrację wysokiego poziomu bezpieczeństwa, a także zapewniać zgodność z regulacjami prawnymi i standardami branżowymi w zakresie ochrony danych. To z kolei przekłada się na wzrost stabilności operacyjnej i zmniejszenie potencjalnych kosztów związanych z naruszeniami bezpieczeństwa.
Używanie i usprawnianie diagnostyki produktu w celu usunięcia błędów to takie czynności jak implementacja i ulepszanie narzędzi monitorujących i logujących, przeprowadzanie szczegółowej analizy danych diagnostycznych, oraz tworzenie i optymalizacja procedur szybkiego reagowania na zidentyfikowane problemy. Dotyczą one efektywnego wykrywania, diagnozowania i rozwiązywania błędów w infrastrukturze (...), co ma na celu poprawę ich stabilności, wydajności i ogólnej jakości. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak zbieranie i analizowanie logów systemowych i aplikacyjnych, oraz regularne przeglądy kodu infrastruktury w poszukiwaniu potencjalnych błędów. A ich efektem jest skrócenie czasu potrzebnego na identyfikację i naprawę błędów, zwiększenie niezawodności i dostępności produktu, oraz lepsze zrozumienie jego działania i możliwych obszarów do usprawnienia.
Rozwiązywanie problemów oraz doradztwo w tym zakresie na pierwszej linii wsparcia to takie czynności jak szybka identyfikacja i diagnozowanie zgłaszanych problemów, bezpośrednia komunikacja z użytkownikami w celu zebrania szczegółowych informacji, oraz oferowanie natychmiastowych rozwiązań lub zaleceń. Dotyczą one zapewnienia efektywnego i skutecznego pierwszego poziomu wsparcia technicznego, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania ciągłości działania usług i zadowolenia klientów. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak rejestrowanie i priorytetyzacja zgłoszeń, przeprowadzanie wstępnej analizy i rozwiązywanie problemów oraz monitorowanie postępów w rozwiązywaniu problemów. A ich efektem jest szybsze rozwiązywanie problemów, zmniejszenie czasu przestoju dla użytkowników oraz gromadzenie wiedzy, która może być wykorzystana do dalszego ulepszania produktu lub usługi. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że zapewnia wysoką dostępność i jakość swoich usług, co przyczynia się do budowania zaufania i lojalności klientów. Skuteczne wsparcie pozwala na szybsze identyfikowanie i rozwiązywanie problemów, co ostatecznie prowadzi do wyższej ogólnej satysfakcji użytkowników.
Polecanie oraz pozyskiwanie pracowników oraz współpracowników to takie czynności jak przeprowadzanie rozmów o pracę z osobami ubiegającymi się o stanowisko oraz dotyczą one oceny kwalifikacji, doświadczenia i dopasowania kandydata do kultury organizacyjnej firmy. Proces ten ma na celu zidentyfikowanie najlepszych talentów, które mogą przyczynić się do wzrostu i sukcesu przedsiębiorstwa. W ramach tych usług są wykonywane takie zadania jak analiza CV, organizacja i prowadzenie wywiadów kwalifikacyjnych, weryfikacja referencji, a ich efektem jest skuteczne zatrudnienie osób, które nie tylko posiadają odpowiednie umiejętności i doświadczenie, ale również dobrze wpisują się w kulturę i wartości firmy. Zleceniodawca wykorzystuje je w taki sposób, że zyskuje dostęp do wysoce kompetentnych pracowników, co bezpośrednio przekłada się na wzrost produktywności, innowacyjności i ogólnej efektywności organizacji. Ponadto, właściwe dopasowanie pracowników do firmy sprzyja budowaniu silnych i zintegrowanych zespołów, co jest kluczowe dla długoterminowego rozwoju i sukcesu przedsiębiorstwa.
W ramach świadczonych usług tworzy Pan i utrzymuje infrastrukturę, na której programiści mogą wdrażać i uruchamiać swoje aplikacje. Pana Praca ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia, że infrastruktura jest stabilna, skalowalna i bezpieczna. Nie tworzy Pan bezpośrednio wytycznych dotyczących sposobu pisania kodu, lecz zapewnia platformę, która ułatwia wdrażanie aplikacji przez programistów.
Nie wykonuje Pan powierzonych czynności pod kierownictwem Zamawiającego. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, a także ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Wskazane przez Pana roczne przychody nie przekroczą w ujęciu rocznym równowartości 2 mln EUR zarówno w roku podatkowym 2023, jak i roku podatkowym 2024.
W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Złoży Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahenta, które klasyfikuje Pan pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, mogą być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w roku 2024 r.?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana opinii przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahenta, które klasyfikuje Pan pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT.
Stosownie do art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.
Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, „działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej. Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy. Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: 1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; 2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, (uchylona), działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, (uchylona), (uchylona), działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach; 6) (uchylony).
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 2b) 12% przychodów ze świadczenia usług: a) związanych z wydawaniem: - pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, - pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), - pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), - oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line, b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1); 5) 8,5%: a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego, usługi jakie Pan świadczy na rzecz kontrahenta klasyfikują się pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.12 wynosić powinna 8,5%, gdyż w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Pana zdaniem usługi świadczone na rzecz kontrahenta nie są usługami związanymi z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Ponadto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie Pan świadczył na rzecz swojego kontrahenta usług programowania, ani usług związanych z oprogramowaniem. Dlatego też Pana zdaniem przychody z opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta nie podlegają stawce 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stanowisko zaprezentowane przez Pana znajduje swoje uzasadnienie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2022 r. wydanej przez DKIS, sygn. 0115-KDIT3.4011.424.2022.2.JG, gdzie organ stwierdził, że „Wobec tego, że jako przychody z działalności usługowej, które Pan wskazał są kwalifikowane do PKWiU 62.01.12. i nie dotyczą programowania oraz nie mieszczą się w zakresie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Pana stanowisko jest więc prawidłowe.”
Biorąc powyższe pod uwagę, Pana zdaniem, przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahenta, które klasyfikuje Pan pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pan usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Usługi świadczone przez Pana to:
–projektowanie skalowalnej i elastycznej infrastruktury w chmurze zgodnie z metodyką Infrastructure as a Code;
–świadczenie usług w zakresie wyznaczania standardów i sposobów pracy;
–doradztwo w procesie identyfikacji nowych technologii oraz analiza i rekomendowanie praktyk rynkowych;
–wsparcie techniczne innych programistów w zakresie projektowania bezpiecznych rozwiązań w chmurze, w tym także w działaniach na rzecz zmniejszenia strat oraz z wykorzystaniem wielowarstwowego podejścia do bezpieczeństwa chmury;
–wyodrębnianie i zbieranie danych dotyczących działania produktu;
–wdrażanie i testowanie produktu/usługi zgodnie z przyjętymi normami;
–wsparcie w automatyzacji procesów tworzenia, przyznawania oraz usuwania zasobów w chmurze oraz nadawania uprawnień do tych zasobów;
–wyszukiwanie i usuwanie luk w systemach bezpieczeństwa;
–używanie i usprawnianie diagnostyki produktu w celu usunięcia błędów;
–rozwiązywanie problemów oraz doradztwo w tym zakresie na pierwszej linii wsparcia;
–polecanie oraz pozyskiwanie pracowników oraz współpracowników.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
–usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
–usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Zauważyć również trzeba, że zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to te, które dotyczą oprogramowania.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu wykonywanych usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem Pana zapytania usługi, klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem.
W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi w ramach których są wykonywane takie zadania jak projektowanie infrastruktury w chmurze (tworzenie różnych serwisów w chmurze (...)), ustalanie zasad kontroli wersji i recenzji kodu, wsparcie w automatyzacji procesów tworzenia, przyznawania oraz usuwania zasobów w chmurze (projektowanie i implementacja skryptów i szablonów do zarządzania infrastrukturą) czy wyszukiwanie i usuwanie luk w systemach bezpieczeństwa – w tym analiza konfiguracji systemów i oprogramowania pod kątem potencjalnych słabości, regularne aktualizacje i łatanie systemów.
Pana usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, dotyczą bowiem środowiska chmurowego, a więc środowiska bazującego m.in. na oprogramowaniu.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 i związanych z oprogramowaniem podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
W tym kontekście okoliczność, że świadczone usługi nie polegają na tworzeniu kodu źródłowego – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
•W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right