Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.594.2023.2.PC

1) Czy dotacja udzielona jej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 wymienionej ustawy CIT? 2) Jeżeli otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to kiedy spółka powinna wyłączyć wydatki objęte dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT - szczególnie w przypadku poniesienia kosztu podatkowego w innym roku niż rok otrzymania dofinansowania?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy dotacja udzielona jej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 wymienionej ustawy CIT;

- jeżeli otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to kiedy spółka powinna wyłączyć wydatki objęte dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT - szczególnie w przypadku poniesienia kosztu podatkowego w innym roku niż rok otrzymania dofinansowania.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 grudnia 2023 r. (data wpływu do Organu, 27 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

 „S.” S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka” lub „Beneficjent”) jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi ubój bydła, trzody chlewnej, produkcję wyrobów, przetwórstwo oraz sprzedaż mięsa. Dodatkowo prowadzi również działalność w zakresie produkcji (...). Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi (...) nowoczesnych zakładów produkcyjnych, posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu.

Spółka w ramach swej działalności rozwojowej zawarła umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na Dofinansowanie Projektu w Ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na projekt: (...) w ramach Poddziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Umowa określa zasady udzielenia przez Instytucję Pośredniczącą dofinansowania realizacji Projektu oraz prawa i obowiązki Stron z tym związane. Dofinansowanie na badania przemysłowe i prace rozwojowe, albo prace rozwojowe, będące pomocą publiczną, udzielane jest na podstawie Rozdziału 2 rozporządzenia MNiSW i stanowi pomoc publiczną zwolnioną z obowiązku notyfikacji przewidzianego w art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na podstawie rozporządzenia nr 651/2014.

W ramach powyższej umowy w Programie POIR.01.01.01. dofinansowane będą Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa. Jako koszty kwalifikowalne objęte umową - należy rozumieć koszty kwalifikowalne zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 oraz Przewodnikiem kwalifikowalności kosztów, będącym załącznikiem do Regulaminu konkursu, stanowiącym katalog możliwych do poniesienia kosztów kwalifikowalnych. Beneficjent - zobowiązuje się do realizacji Projektu, w zakresie określonym w budżecie Projektu, zgodnie z:

1)Umową i jej załącznikami, w szczególności z opisem zawartym we wniosku o dofinansowanie;

2)obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej, w szczególności zasadami polityk unijnych, w tym dotyczących konkurencji, zamówień publicznych oraz zrównoważonego rozwoju i równych szans;

3)wytycznymi, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy wdrożeniowej obowiązującymi na dzień dokonania danej czynności związanej z realizacją Projektu2;

4)Przewodnikiem kwalifikowalności kosztów, będącym załącznikiem do Regulaminu konkursu.

Płatnikiem dotacji jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą zlecenia płatności, przekazuje płatności. Środki na płatności to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

W ramach realizacji umowy o dofinansowanie Beneficjent składa wnioski o refundację kosztów kwalifikowanych za dany okres sprawozdawczy, w którym podaje kwotę wydatków ogółem w ramach danego okresu projektowego, wydatki kwalifikowane i wnioskowaną kwotę refundacji.

Akty prawne UE o które opiera się zawarta umowa:

1)rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006;

2)ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020;

3)ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

4)ustawa z dnia 3 kwietnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19;

5)rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006;

6)rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu;

7)rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;

8)Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 12 lutego 2015 r. z późn. zm.

Akty prawne krajowe

1)ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

2)ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych;

3)rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

4)rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 sierpnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, o numerze referencyjnym SA.58757;

5)porozumienia w sprawie powierzenia realizacji PO IR dla osi priorytetowych 1. Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa oraz 4. Zwiększenie potencjału naukowo - badawczego zawartego w Warszawie w dniu 17 grudnia 2014 r. pomiędzy Ministrem Infrastruktury i Rozwoju a Instytucją Pośredniczącą oraz Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zmienionego aneksami z dnia 5 listopada 2015 r., 15 lutego 2018 r., 1 sierpnia 2019 r. oraz 14 sierpnia 2020 r.

W piśmie z 20 grudnia 2023 r., Spółka dodatkowo wskazała, że:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej składa wnioski o różnego rodzaju dofinansowania rządowe, unijne itp. W tym zakresie po spełnieniu wszystkich wymogów prawnych zawarła Umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na Dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Zgodnie z zapisami powyższej Umowy dofinansowanie przeznaczone jest na badania przemysłowe oraz prace rozwojowe, realizowane przez przedsiębiorstwa w zgodzie ze ściśle określonymi wytycznymi, umożliwiającymi rozpoznanie ponoszonych kosztów jako koszty kwalifikowane.

W ramach ponoszonych kosztów uzyskania przychodów Spółka wydatkuje koszty zarówno na badania przemysłowe jak i prace rozwojowe, do których zalicza również wydatki między innymi na różnego rodzaju prace w trakcie procesu tworzenia podzespołów służących do budowy prototypu innowacyjnej linii do produkcji dań gotowych. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka rozpoznając ten rodzaj kosztu jako koszty kwalifikowane zamierza skorzystać z jednej z metod zaliczenia kosztu zgodnie z art. 15 ust. 4a Ustawy o CIT, a mianowicie rozliczać je poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

I tutaj pojawia się wątpliwość Spółki co do zastosowania prawidłowego czasookresu dla rozpoznania prawidłowego momentu wyłączenia odpisów amortyzacyjnych z kosztów uzyskania przychodów. W tego typu rozliczeniach kosztów stosuję się odpowiednie stawki amortyzacyjne w zależności od kwalifikacji danego środka trwałego czy wartości niematerialnej i prawnej zgodnie z KST, a więc metoda wyłączenia kosztów kwalifikowanych z kosztów uzyskania przychodów w dacie otrzymania dofinansowania nie będzie miała zastosowania, gdyż ten rodzaj kosztu jest rozłożony w czasie w okresie wieloletnim. W związku z powyższym, Spółka zamierza naliczać odpisy amortyzacyjne zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wyłączając je z kosztów uzyskania przychodów w dacie amortyzacji bilansowej, do czasu pełnej amortyzacji wartości otrzymanej dotacji.

Reasumując, skutkiem prawno-podatkowym wynikającym z wydania Interpretacji Indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych będzie potwierdzenie prawidłowości postępowania Spółki przy wyłączaniu kosztów uzyskania przychodów w dacie otrzymania dofinansowania w przypadku bieżących kosztów, a w przypadku odpisów amortyzacyjnych w dacie naliczenia odpisu.

Pytania:

1)Czy dotacja udzielona jej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 wymienionej ustawy CIT?

2)Jeżeli otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to kiedy spółka powinna wyłączyć wydatki objęte dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT - szczególnie w przypadku poniesienia kosztu podatkowego w innym roku niż rok otrzymania dofinansowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z zapisami art. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2023.1270 t. j. z dnia 2023.07.04),

1. Środkami publicznymi są:

1)dochody publiczne;

2)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2023 r. poz. 225 i 412);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

Art. 186 ustawy określa formy przeznaczenia wydatków na realizację programów i projektów.

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1)realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2)płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3)dotacje celowe dla beneficjentów;

1)4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

2)5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;

6)realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana przez Spółkę kwota dofinasowania podlega regulacjom art. 186 ustawy o finansach publicznych i będzie stanowić w dniu jej otrzymania przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 interpretowanej ustawy. Przychód ten będzie korzystać bez wątpienia ze zwolnienia podatkowego, na podstawie 17 ust. 1 pkt 52, w związku z dofinansowaniem wypłacanym ze środków określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego. Środki te określone zostały w przepisach ustawy o finansach publicznych jako płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, (tutaj otrzymane za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będącego płatnikiem środków).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 15 ust. 1 wskazują, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Art. 16 ust. 1. Ustawy CIT wskazuje, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

(…)

58) wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Nawiązując do Uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 grudnia 2015 roku (Opublikowano: ONSAiWSA 2016/3/36), do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia ustalenia podstawy opodatkowania CIT po otrzymaniu przez Wnioskodawcę dotacji ze środków z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (projekt: (...)"), stanowiących refundację wcześniej poniesionych przez Spółkę na ten cel wydatków na bieżąco zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy CIT. Środki Finansowe otrzymane przez Spółkę należy odpowiednio rozpoznawać jako dofinansowanie w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym. Dla rozliczenia CIT istotne znaczenie ma ustalenie konsekwencji prawnych, jakie płyną z relacji art. 17 ust. 1 pkt 52 do unormowania zawartego w art. 16 ust. 1 pkt 58. Zgodnie bowiem z tym ostatnim przepisem wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanego projektu, w zakresie, w jakim zostały pokryte środkami zwolnionymi od opodatkowania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Nie budzi zatem zastrzeżeń wyprowadzenie z treści art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy wniosku o obowiązku dokonania przez podatnika korekty (pomniejszenia) tej części rozliczonych już kosztów uzyskania przychodów, które zostały objęte otrzymanym później dofinansowaniem korzystającym ze zwolnienia podatkowego.

W przypadku jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków (kosztów) poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, które następnie zostały zrefundowane ze środków stanowiących dochody (przychody) zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy - jest zobowiązany do zmniejszenia zrefundowanych kosztów uzyskania przychodów w miesiącu otrzymania dofinansowania.

Tym samym, wydatki Wnioskodawcy w ramach projektu objętego umową stanowiące koszty kwalifikowane mają w momencie ich poniesienia związek z przychodami Spółki z działalności gospodarczej. W konsekwencji, do chwili otrzymania dotacji Spółka zalicza do kosztów podatkowych powyższe wydatki sfinansowane z własnych środków, zwłaszcza że w momencie ich ponoszenia nie mogła być pewna, iż otrzyma dotację, gdyż refinansowanie było obwarowane różnymi warunkami. W konsekwencji, dopiero faktyczny zwrot części wydatków powoduje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów. Do momentu otrzymania dotacji hipoteza art. 16 ust. 1 pkt 58, w myśl którego nie stanowią kosztów podatkowych wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z niektórych dochodów (przychodów) zwolnionych z podatku dochodowego, w tym korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy CIT, nie została wypełniona, a więc do momentu faktycznego otrzymania przez Spółkę środków z dotacji nie było podstawy do wyłączenia powyższych wydatków z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli wydatki, na które Spółka otrzymuje dofinansowanie, są ponoszone w innym roku podatkowym niż otrzymane dofinansowanie, nie ma potrzeby korygowania zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym wydatki takie zostały uznane za podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Konkludując w przypadku jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków (kosztów) poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, które następnie zostały zrefundowane ze środków stanowiących dochody (przychody) zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy - jest zobowiązana do zmniejszenia zrefundowanych kosztów uzyskania przychodów w miesiącu otrzymania dofinansowania nawet jeśli kwota dofinansowania wpływa w innym roku podatkowym niż zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wydatki objęte dofinansowaniem ze środków unijnych jak w opisanym stanie faktycznym.

W piśmie z 20 grudnia 2023 r., Spółka dodatkowo wskazała, że w związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż w korespondencji ze szczegółowo przytoczonymi przepisami prawa krajowego w pierwotnym Wniosku, a także w kontekście uszczegółowienia stanu przyszłego w niniejszym Uzupełnieniu do wniosku, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku: 

-kosztów uzyskania przychodów zgodnie z doktryną art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT powinna wyodrębnione koszty kwalifikowane wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w dacie otrzymania dofinansowania i bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że kwota dofinansowania może wpłynąć w innym roku podatkowym niż zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wydatki objęte dofinansowaniem;

-kosztów uzyskania przychodów zgodnie z doktryną art. 16 ust. 1 pkt 48 Ustawy o CIT powinna wyodrębnione koszty kwalifikowane w postaci odpisów amortyzacyjnych wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w dacie naliczenia bilansowego odpisu amortyzacyjnego i tutaj również bez znaczenia pozostaje fakt, iż kwota dofinansowania w tym przypadku z cała pewnością wpłynie w innym roku podatkowym niż zaliczone do kosztów uzyskania przychodów koszty w postaci naliczonych odpisów amortyzacyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm., dalej: „updop”, „uCIT”)

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Wskazać należy, że updop nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.

Przychodem są bowiem przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W związku z powyższym, uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja stanowi przychód podatkowy.

W art. 17 wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 updop,

wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Spółka w ramach swej działalności rozwojowej zawarła umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na Dofinansowanie Projektu w Ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na projekt: (...) w ramach Poddziałania 1.1.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Płatnikiem dotacji jest Bank Gospodarstwa Krajowego, który na podstawie wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą zlecenia płatności, przekazuje płatności. Środki na płatności to środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego o których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.

Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca otrzymał w ramach projektu należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 225), zgodnie z którym:

sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 ze zm.) określa, że:

środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Stosownie do art. 2 pkt 5 ww. ustawy,

ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

W myśl art. 5 ust. 3 przywołanej ustawy,

do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę", zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę", o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument "Łącząc Europę" i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.).

W tym miejscu wskazać należy, że „funduszami strukturalnymi” są fundusze tworzone w budżecie Wspólnoty Europejskiej umożliwiające pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (poprawa struktury).

Zgodnie z art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym:

dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz. Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2021/2116", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei, na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:

1) dotacje i subwencje;

2) świadczenia na rzecz osób fizycznych;

3) wydatki bieżące jednostek budżetowych;

4) wydatki majątkowe;

5) wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;

6) wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich;

7) środki własne Unii Europejskiej.

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych (art. 126 ustawy o finansach publicznych).

Z kolei, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:

wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3) dotacje celowe dla beneficjentów;

4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;

6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że:

za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Natomiast zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy:

obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu, wskazać należy, że otrzymana przez Spółkę dotacja wypłacona z Banku Gospodarstwa Krajowego ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w których mowa w art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, winna stanowić dla Wnioskodawcy przychód podatkowy, który może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 uCIT.

Związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dotacja udzielona jej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 wymienionej ustawy CIT, jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 budzi kwestia ustalenia, czy jeżeli otrzymana dotacja jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to kiedy Spółka powinna wyłączyć wydatki objęte dofinansowaniem z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 i pkt 58 ustawy CIT - szczególnie w przypadku poniesienia kosztu podatkowego w innym roku niż rok otrzymania dofinansowania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.

Z treści powyższego przepisu wynika, że nie uważa za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, zatem koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Państwa sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z treści powyższego przepisu wynika, że zwrot wydatków na nabycie środków trwałych powoduje, że odpisy amortyzacyjne od części ich wartości początkowej odpowiadającej zwróconym wydatkom, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 4i updop,

Jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Mając na uwadze powyższe, przepisy o korekcie kosztów uzyskania przychodów, należy stosować do korekty kosztów w sytuacji, gdy podatnik otrzymał fakturę korygującą lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty niespowodowanej błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką. Należy mieć bowiem na uwadze treść przywołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 4i updop, który wiąże moment korekty kosztów uzyskania przychodów z otrzymaniem faktury korygującej lub, w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Co istotne, korekt związanych z udzieleniem Spółce dofinansowania nie można traktować jako błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek.

Odnosząc się zatem w analizowanej sprawie do sposobu i momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów należy stwierdzić, że stosownie do art. 15 ust. 4i updop podstawą korekty, w sytuacji otrzymania dofinansowania jest inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, np. decyzja potwierdzająca przyznaną dotację, a korekty należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano ten inny dokument.

Zatem, w sytuacji otrzymania dotacji (dofinansowania) korekty kosztów, w tym również odpisów amortyzacyjnych, należy dokonać na bieżąco w okresie rozliczeniowym w którym został otrzymany dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Natomiast, odpisy amortyzacyjne dokonane po otrzymaniu dotacji nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym błędne jest stanowisko Spółki, iż w przypadku: 

-kosztów uzyskania przychodów zgodnie z doktryną art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, powinna wyodrębnione koszty kwalifikowane wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w dacie otrzymania dofinansowania i bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że kwota dofinansowania może wpłynąć w innym roku podatkowym niż zaliczone do kosztów uzyskania przychodów wydatki objęte dofinansowaniem;

-kosztów uzyskania przychodów zgodnie z doktryną art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, powinna wyodrębnione koszty kwalifikowane w postaci odpisów amortyzacyjnych wyłączać z kosztów uzyskania przychodów w dacie naliczenia bilansowego odpisu amortyzacyjnego i tutaj również bez znaczenia pozostaje fakt, iż kwota dofinansowania w tym przypadku z cała pewnością wpłynie w innym roku podatkowym niż zaliczone do kosztów uzyskania przychodów koszty w postaci naliczonych odpisów amortyzacyjnych.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00