Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2024-01-30
Data publikacji: 2024-01-30

VAT od towarów przekazywanych "gratis"

Popularną formą promocji są "gratisy", czyli drobne prezenty dodawane do kupionych towarów, które mają zachęcić klientów do dalszych zakupów oraz poprawić wizerunek sprzedawcy. Skutki takich działań na gruncie rozliczeń podatku VAT mogą być różne. Jeżeli w związku z przekazywaniem dodatkowych towarów cena towarów podstawowych nie ulega zmianie, to należy uznać, że towary te są przekazywane nieodpłatnie i podlegają opodatkowaniu. Inaczej jest natomiast w przypadku gdy przekazanie "gratisowych" towarów obniża cenę zarówno towarów podstawowych, jak i tych podarowanych klientowi.

Przewodnik po zmianach w VAT i akcyzie 2024 >>>

Jak uzyskać zwrot VAT w 2024 roku >>>

Często w ramach akcji promocyjnych sprzedawcy oferują możliwość otrzymania dodatkowych towarów „gratis”. W takich przypadkach możliwe są dwa scenariusze.

Przekazywanie dodatkowych towarów bez zwiększania ceny towarów podstawowych

Jeżeli w związku z przekazywaniem dodatkowych towarów cena towarów podstawowych (tj. cena towarów, których zakup uprawnia do otrzymania towarów „gratisowych”) nie ulega zmianie, to należy uznać, że dodatkowe towary przekazywane są nieodpłatnie. W takich przypadkach nieodpłatne przekazywanie towarów:

1) nie podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli mają one status prezentów o małej wartości lub jeżeli przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu przekazywanych nieodpłatnie towarów podatnikowi nie przysługiwało w żadnym stopniu prawo do odliczenia VAT;

2) podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatna dostawa towarów (na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) według właściwej dla gratisowego towaru stawki VAT – w pozostałym zakresie.

Prezenty o małej wartości w rozumieniu VAT to:
• towary, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 20 zł,
• inne przekazane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób

Przekazywanie dodatkowych towarów po zmniejszeniu ceny wszystkich towarów

Jeżeli (zgodnie z regulaminem danej akcji promocyjnej) przekazanie „gratisowego” lub „gratisowych” towarów odpowiednio obniża ceny wszystkich (podstawowych oraz „gratisowych”) sprzedawanych towarów, to w takich przypadkach dochodzi do dokonywania przez podatników odpłatnych dostaw towarów po obniżonych cenach.
Scenariusz ten jest przez podatników znacznie częściej stosowany, gdyż jest dla nich korzystniejszy podatkowo. Jego stosowanie wyłącza bowiem konieczność zapłaty VAT z tytułu nieodpłatnie przekazywanych towarów.

Przykład

Czynny podatnik VAT zorganizował akcję promocyjną w rodzaju „2+2”, tj. w ramach której klienci nabywający cztery produkty danej kategorii dwa najtańsze z nich otrzymują za darmo. Jeden z korzystających z tej promocji klientów nabył towary opodatkowane VAT według stawki podstawowej, których cena brutto wynosi 150 zł, 120 zł, 90 zł oraz 70 zł.
Scenariusz 1: Regulamin akcji promocyjnej przewiduje, że dwa tańsze towary przekazywane są nabywcy za darmo. W takim przypadku przynajmniej przekazanie jednego z tańszych towarów podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatna dostawa towarów. W konsekwencji (zakładając, że tańszy z towarów został nabyty przez podatnika za 50 zł brutto) kwota VAT z tytułu transakcji wyniesie sumę kwot: 28,05 zł (150 zł x 23/123), 22,44 zł (120 zł x 23/123) i 9, 35 zł (50 zł x 23/123), a więc łącznie 59, 84 zł.
Scenariusz 2: Regulamin akcji promocyjnej przewiduje, że cena wszystkich czterech sprzedawanych towarów jest obniżana o sumę cen dwóch tańszych towarów. W takim przypadku przedmiotowe towary zostają sprzedane odpowiednio za kwoty 94,19 zł, 75,35 zł, 56,51 zł oraz 43,95 zł , a więc łącznie za 270 zł (co stanowi sumę cen brutto dwóch droższych towarów bez uwzględniania promocji). W konsekwencji kwota VAT z tytułu przedmiotowej transakcji wyniesie sumę kwot: 17,61 zł (94,19 zł x 23/123), 14,09 zł (75,35 zł x 23/123), 10,57 zł (56,51 zł x 23/123) i 8,22 zł (43,95 zł x 23/123), a więc łącznie 50,49 zł (jest to kwota odpowiadająca sumie kwot VAT z tytułu sprzedaży dwóch towarów po standardowej cenie w przypadku pierwszego z rozważanych scenariuszy).

Czytaj więcej w najnowszym wydaniu Biuletynu VAT Nr 1/2024

Rozliczenie VAT od akcji promocyjnych w firmie >>>

Biuletyn VAT Nr 1/2024

 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00