Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.723.2023.1.JG

Brak obowiązku dokonania korekty podatku VAT naliczonego, w związku z wyburzeniem Zabudowań znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku dokonania korekty podatku VAT naliczonego, w związku z wyburzeniem Zabudowań znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) jest polską spółką kapitałową posiadającą siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Spółka prowadzi działalność deweloperską i inwestycyjną m.in. w zakresie nieruchomości biurowych, mieszkaniowych oraz hotelowych.

Tym samym w ramach prowadzonej działalności, Spółka nabywa nieruchomości (głównie grunty) w celu ich zabudowy budynkami biurowymi, mieszkaniowymi czy też hotelowymi. Po zakończeniu procesu budowlanego, Spółka dokonuje komercjalizacji budynków biurowych czy też hotelowych w celu uzyskania przychodu z tytułu najmu lub też uzyskuje przychód z tytułu sprzedaży budynków biurowych oraz lokali mieszkalnych.

W ramach powyżej opisanej działalności deweloperskiej i inwestycyjnej, Spółka planuje przeprowadzenie transakcji nabycia sąsiadujących ze sobą nieruchomości (dalej: Planowana Transakcja) od dwóch różnych podmiotów gospodarczych (dalej łącznie jako: Sprzedawcy). Sprzedawcy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Planowana Transakcja obejmie nabycie:

(i)od pierwszego ze Sprzedawców (dalej: Sprzedawca 1) własności oraz prawa użytkowania wieczystego działek gruntu zabudowanych budynkiem handlowo - usługowym, piętnastokondygnacyjnym (trzynaście kondygnacji naziemnych oraz dwie kondygnacje podziemne) o pow. zabudowy około 15 709 m2 oraz powierzchni użytkowej około 93 173 m2, zlokalizowanym we (…) (dalej: Budynek 1). Grunty, na których posadowiony jest Budynek 1, zabudowane są również inną infrastrukturą towarzyszącą obejmującą budowle i ich części oraz inne naniesienia budowlane, w tym urządzenia budowlane zapewniające dostawę mediów do Budynku 1 oraz łączące Budynek 1 z sieciami technicznymi stanowiącymi budowle lub ich części bądź urządzenia budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. 2021 poz. 2351, dalej: ustawa Prawo Budowlane) (dalej łącznie jako: Budowle 1 łącznie z Budynkiem 1 jako: Nieruchomość 1),

(ii)od drugiego ze Sprzedawców (dalej: Sprzedawca 2) prawa użytkowania wieczystego działek gruntu zabudowanych budynkiem warsztatowym (handlowo - usługowym) (dalej: Budynek 2, łącznie z Budynkiem 1 jako: Budynki) oraz budowlami w tym zwłaszcza w postaci placów manewrowych, częścią jezdni, miejsc postojowych (parkingiem) i chodnikiem, stanowiących budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane (dalej łącznie jako: Budowle 2, łącznie z Budowlami 1 jako: Budowle), (dalej: Budowle 2 łącznie z Budynkiem 2 jako: Nieruchomość 2), (dalej: Nieruchomość 2, łącznie z Nieruchomością 1 jako: Nieruchomości),

Nieruchomości są obecnie wykorzystywane przez Sprzedawców do świadczenia usług najmu/dzierżawy.

Spółka nie jest zainteresowana nabyciem tylko jednej z ww. Nieruchomości, lecz obu Nieruchomości jednocześnie. Spółka i Sprzedawcy wskazują, że na dzień złożenia niniejszego wniosku, data zawarcia Planowanej Transakcji (podpisania umowy sprzedaży, odpowiednio własności i prawa użytkowania wieczystego, Nieruchomości) to druga połowa 2025 r.

Spółka i Sprzedawcy na moment Planowanej Transakcji będą zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

Sprzedawca 2 oraz Spółka przed dniem zawarcia umowy sprzedaży w ramach Planowanej Transakcji złożą do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla Spółki jako kupującego lub w akcie notarialnym, do zawarcia którego dojdzie w związku z Planowaną Transakcją, zgodne oświadczenie, w przedmiocie rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT w zakresie dostawy Nieruchomości 2. Tym samym Spółka i Sprzedawca 2 planują, że dostawa Nieruchomości 2 zostanie zrealizowana w ramach czynności opodatkowanej VAT z zastosowaniem właściwej stawki VAT.

Z kolei Sprzedawca 1 oraz Spółka przed zawarciem umowy sprzedaży w ramach Planowanej Transakcji nie złożą takiego zgodnego oświadczenia, w przedmiocie rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT w zakresie dostawy Nieruchomości 1. A zatem Spółka i Sprzedawca 1 zakładają, że Planowana Transakcja w zakresie dostawy Nieruchomości 1 będzie podlegała zwolnieniu z VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Spółka przed dniem złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wystąpiła wraz ze Sprzedawcami do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z dwoma wspólnymi wnioskami o wydanie interpretacji indywidualnej mającymi na celu potwierdzenie zasad opodatkowania Planowanej Transakcji na gruncie ustawy o VAT i ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w tym m.in. prawa Spółki do odliczenia VAT z tytułu nabycia Nieruchomości 2. Sprawy oczekują na rozstrzygnięcie przez DKIS.

Tym samym, w niniejszym wniosku, Spółka nie wnosi już zatem o ponowne rozstrzygnięcie samego prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu transakcji zakupu Nieruchomości 2, gdyż ta kwestia będzie przedmiotem rozstrzygnięcia ww. wspólnych interpretacji.

Niniejszy wniosek dotyczy jedynie sytuacji, która zaistnieje już po Planowanej Transakcji (po zakupie Nieruchomości 2), kiedy Spółka już skorzysta z prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur potwierdzających zakup Nieruchomości 2.

Na potrzeby niniejszego wniosku, w zdarzeniu przyszłym zostało przyjęte, że Spółce przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających zakup Nieruchomości 2.

Dostawa Nieruchomości 2 zostanie udokumentowana przez Sprzedawcę 2 fakturami z wykazaną właściwą stawką i kwotą podatku VAT.

Po nabyciu Nieruchomości, Spółka zamierza zrealizować własną inwestycję nieruchomościową (tzn. wybudować kompleks budynków i budowli), po zakończeniu której będzie uzyskiwała przychody/obrót z tej nieruchomości tj. w postaci czynszów z najmu, bądź też jej sprzedaży (dalej: Inwestycja). Przy czym realizacja Inwestycji będzie wymagała dokonania wyburzenia całości lub części Budynków 1 i Budowli 1 znajdujących się na Nieruchomości 1, jak również wyburzenia Budynku 2 i Budowli 2 znajdujących się na Nieruchomości 2 (Budynek 2i Budowla 2 dalej łącznie jako: Zabudowania).

Wyburzenie Zabudowań może nastąpić według dwóch możliwych i przewidzianych w umowie między Sprzedawcą 2 i Kupującym scenariuszy

Scenariusz 1 (Oczekiwany Scenariusz - dalej: Scenariusz 1).

Sprzedawca 2 uzyska we własnym imieniu pozwolenie na rozbiórkę Zabudowań, i wyrazi zgodę na przeniesienie ww. pozwolenia na rozbiórkę na Spółkę w ramach Planowanej Transakcji.

Sprzedawca 2 rozpocznie prace rozbiórkowe, pozostawiając, na moment Planowanej Transakcji, Zabudowania zdekonstruowane do poziomu „budynku/budowli w trakcie rozbiórki” (dalej: Zabudowania w trakcie rozbiórki).

Następnie, po nabyciu Nieruchomości 2, Spółka przeprowadzi dalsze, całkowite wyburzenie Zabudowań w trakcie rozbiórki, w celu realizacji Inwestycji.

Scenariusz 2 (Alternatywny Scenariusz - dalej: Scenariusz 2).

Scenariusz 2 zostanie zrealizowany w przypadku, kiedy Sprzedawcy 2 albo nie uda się uzyskać we własnym imieniu pozwolenia na rozbiórkę albo, mimo uzyskania pozwolenia na rozbiórkę, nie uda mu się przeprowadzić prac rozbiórkowych do dnia Planowanej Transakcji.

Wówczas, po nabyciu Nieruchomości 2 Zabudowania zostaną sklasyfikowane jako środki trwałe Spółki, a następnie nastąpi ich całkowite wyburzenie przez Spółkę w celu realizacji Inwestycji.

W przypadku obu ww. Scenariuszy, moment rozpoczęcia prac mających na celu realizację Inwestycji będzie uzależniony w istotnym zakresie od postępu w pracach planistycznych, w tym, w szczególności od terminów uzyskania przez Spółkę niezbędnych pozwoleń na realizację Inwestycji jak również od postępów w prowadzonych przez Spółkę pracach projektowych oraz procesu uzyskania pozwolenia na budowę. Niemniej, Spółka zakłada, że rozpoczęcie realizacji Inwestycji poprzedzone pracami wyburzeniowymi prowadzonymi przez Spółkę (w zakresie wyburzenia Zabudowań w trakcie rozbiórki - zgodnie ze Scenariuszem 1 lub w zakresie wyburzenia Zabudowań - zgodnie ze Scenariuszem 2) nastąpi w okresie do 10 lat od nabycia Nieruchomości 2 przez Spółkę.

Nie jest obecnie znana dokładna data rozpoczęcia Inwestycji przez Spółkę.

Spółka niniejszym wskazuje, że wyburzenie w całości lub w części odpowiednio Zabudowań w trakcie rozbiórki lub Zabudowań - w zależności od przyjętego scenariusza wynikać będzie z gospodarczej niecelowości ich utrzymywania w stanie z momentu ich nabycia przez Spółkę. Wprawdzie, w przypadku realizacji Scenariusza 2 Zabudowania znajdujące się na Nieruchomości 2 w momencie ich nabycia będą zdatne do dalszego ich komercyjnego wykorzystania, jednakże Spółka planuje realizację Inwestycji zmieniającą funkcjonalność Nieruchomości 2 i w tym celu Zabudowania będą wyburzane.

Zdarzenie przyszłe przedstawione powyżej nie obejmuje transakcji, zespołu transakcji lub innych zdarzeń wskazanych w art. 14b § 3a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, dalej: Ordynacja podatkowa).

Jednocześnie Spółka informuje, iż w przeszłości złożyła już wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący opisanej powyżej Planowanej Transakcji, który dotyczył konieczności korekty całości lub części odliczonego podatku VAT w związku z całkowitym wyburzeniem znajdujących się na Nieruchomości 2 Budynku 2 i Budowli 2. 31 maja 2022 r. wydana została pozytywna dla Spółki interpretacja indywidualna przez DKIS sygn. 0114-KDIP4-3.4012.207.2022.1.DS (dalej: Interpretacja Indywidualna), potwierdzająca stanowisko Spółki, iż w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, zgodnie z którym:

(i) Zabudowania nie zostaną wykorzystane przez Spółkę do generowania obrotu z tytułu wykonywania czynności niedających Spółce prawa do odliczenia VAT,

(ii) Zabudowania nie zostaną sprzedane w ramach transakcji podlegającej zwolnieniu z VAT lubniepodlegającej opodatkowaniu VAT,

(iii) nie dojdzie do przerwania ścisłego i bezpośredniego związku pomiędzy nabyciem Nieruchomości, w tym Zabudowań, a prowadzeniem przez Spółkę działalności

opodatkowanej VAT zarówno w okresie przed realizacją Inwestycji jak i po jej realizacji,

obowiązek korekty części lub całości VAT odliczonego przez Spółkę w związku z nabyciem Nieruchomości nie powstanie w przypadku całkowitego wyburzenia Zabudowań znajdujących się na Nieruchomościach w celu realizacji Inwestycji.

Niemniej, od czasu wydania Interpretacji Indywidualnej, z uwagi na fakt, że Planowana Transakcja nie miała jeszcze miejsca, a Sprzedawca 2 i Kupujący rozważają ww. dwa scenariusze, Spółka z uwagi na bezpieczeństwo procesowe, występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej odnoszącym się do aktualnych okoliczności zdarzenia przyszłego.

Pytanie

Czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur otrzymanych od Sprzedawcy 2 dokumentujących nabycie Nieruchomości 2, odliczonego przez Spółkę w związku z nabyciem Nieruchomości 2, w przypadku całkowitego lub częściowego wyburzenia Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania jakiejkolwiek korekty podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur otrzymanych od Sprzedawcy 2 dokumentujących nabycie Nieruchomości 2, odliczonego przez Spółkę w związku z nabyciem Nieruchomości 2, w przypadku całkowitego lub częściowego wyburzenia Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji.

Uzasadnienie Państwa stanowiska:

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednocześnie, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do zwrotu tej różnicy na rachunek bankowy.

Zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych jak i w doktrynie prawa podatkowego, przyjmuje się, że prawo do odliczenia VAT naliczonego i tym samym neutralność VAT dla przedsiębiorców jest fundamentalną zasadą podatku VAT. Prawo do zachowania neutralności podatku VAT dla przedsiębiorcy jest uwarunkowane koniecznością wykazania bezpośredniej relacji pomiędzy nabyciem towarów lub usług a sprzedażą danego przedsiębiorcy opodatkowaną VAT.

Ocena czy przedsiębiorca był uprawniony od odliczenia VAT powinna być oparta na zamiarze przedsiębiorcy co do wykorzystania zakupionych towarów i usług w momencie ponoszenia wydatku, jak również na związku ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną VAT. System korekt przewidziany w art. 90-91 ustawy o VAT stanowi integralną część systemu odliczeń VAT ustanowionego w ustawie VAT i ma na celu ustanowienie ścisłego i bezpośredniego związku pomiędzy prawem do odliczenia naliczonego VAT a wykorzystaniem towarów lub usług do celów opodatkowanych transakcji.

W szczególności, na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednocześnie, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.

W konsekwencji, w przypadku, gdy podatnik dokonuje zarówno sprzedaży opodatkowanej VAT jak również zwolnionej z VAT, prawo podatnika do odliczenia VAT ulega ograniczeniu na zasadach wskazanych w art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

Treść art. 91 ustawy o VAT reguluje sposób dokonywania przez podatnika, po zakończeniu danego roku, korekty kwot odliczonego podatku naliczonego wobec dokonywania sprzedaży zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej z VAT (tzw. roczna korekta VAT).

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów, podatnik jest zobowiązany do dokonywania korekty w ciągu kolejnych 10 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Jednocześnie, na podstawie art. 91 ust. 4 w zw. art 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru w ramach transakcji zwolnionej z VAT lub niepodlegającej opodatkowaniu VAT, w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, wskazuje, że art. 91 ust. 2 i ust. 6 ustawy o VAT znajduje odpowiednie zastosowanie w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Również nie znajdą zastosowania w zdarzeniu przyszłym zapisy art. 91 ust. 7a-7d oraz ust. 8 ustawy o VAT.

Regulacje art. 90 i 91 ustawy o VAT nie wymieniają bezpośrednio likwidacji środka trwałego (Zabudowań w zdarzeniu przyszłym opisanym przez Spółkę) jako okoliczności skutkującej obowiązkiem dokonania korekty podatku VAT odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu środka trwałego. Jednakże, biorąc pod uwagę treść art. 90 oraz 91 ustawy o VAT, obowiązek korekty odliczonego podatku VAT przy nabyciu budynków lub budowli może powstać w przypadku:

(i)wykorzystywania nabytego budynku lub budowli w części lub całości do czynności niedających prawa do odliczenia VAT albo

(ii)sprzedaży nabytych budynków lub budowli w ramach transakcji podlegającej zwolnieniu z VAT lub niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

Państwa zdaniem, w pierwszej kolejności należy podkreślić, iż kwestia wyboru przez Spółkę Scenariusza 1 lub Scenariusza 2 nie powinna mieć znaczenia w kontekście konkluzji w zakresie ewentualnego obowiązku korekty VAT naliczonego, odliczonego przez Spółkę w związku z nabyciem Nieruchomości 2. Kwestia Scenariusza, zgodnie z którym zostanie dokonane wyburzenie Budynku 2 i Budowli 2, a konkretnie tego, czy Spółka dokona wyburzenia Zabudowań czy już jedynie Zabudowań w trakcie rozbiórki jest bowiem zdaniem Spółki drugorzędna/wtórna w stosunku do zasad opodatkowania Planowanej Transakcji w zakresie Nieruchomości 2 i w konsekwencji prawa do odliczenia przez Spółkę VAT z tego tytułu.

Zdaniem Spółki, nie można uznać, że zburzenie w całości lub w części odpowiednio Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji będzie stanowić wykorzystanie tych Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki do czynności niedających prawa do odliczenia VAT. W szczególności, Spółka pragnie wskazać, że przepisy ustawy o VAT w zakresie korekty VAT nawiązują do wykorzystywania budynków lub budowli do czynności niedających prawa do odliczenia VAT, co zakłada dalsze prowadzenie przez podatnika działalności z wykorzystaniem budynków lub budowli przy zmienionym prawie do odliczenia VAT. Powyższa konkluzja znajduje potwierdzenie w art. art. 90 ust. 3 ustawy o VAT regulującym sposób kalkulacji współczynnika korekty VAT opartej na obrocie podatnika wynikającym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT oraz obrocie wynikającym z czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (co implikuje osiąganie przez podatnika obrotu niedającego prawa do odliczenia VAT wskutek korzystania z budynków lub budowli).

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Spółkę, dojdzie do likwidacji Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 wskutek ich zburzenia w całości lub w części w celu realizacji Inwestycji. Tym samym, w opisanych okolicznościach nie dojdzie do sytuacji wykorzystywania przez Spółkę Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 do generowania obrotu z czynności, w związku z którymi Spółce nie przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT,

Jednocześnie, zdaniem Spółki, likwidacja (wyburzenie) w całości lub w części Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji, nie będzie oznaczać, że ustanie bezpośredni i ścisły związek pomiędzy nabyciem Nieruchomości 2, w tym Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki na niej położonych, a działalnością Spółki dającą prawo do odliczenia VAT.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w okresie do 10-lat od dnia nabycia Nieruchomości 2, Spółka planuje rozpoczęcie realizacji Inwestycji na Nieruchomości 2, obejmującej m.in. wyburzenie w całości lub w części Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 w momencie jej nabycia przez Spółkę oraz budowę własnej inwestycji nieruchomościowej, po zakończeniu której będzie uzyskiwał przychody z tej nieruchomości tj. w postaci czynszów z najmu komercyjnego opodatkowanego VAT, bądź też jej sprzedaży.

W trakcie realizacji Inwestycji, zgodnie ze standardem rynkowym, będzie dokonywana jej komercjalizacja tj. zawieranie umów przewidujących wynajem powierzchni Inwestycji na rzecz najemców (oraz ewentualnie przedwstępnych umów sprzedaży lokali). Po realizacji Inwestycji, Spółka planuje wykorzystywać nabyte działki gruntu zabudowane nowymi budynkami, budowlami i urządzeniami budowlanymi zrealizowanymi w ramach Inwestycji, do sprzedaży opodatkowanej VAT wg stawki podstawowej lub obniżonej - w zależności od rodzaju i przeznaczenia nieruchomości - tj. w celu wynajmu powierzchni komercyjnej oraz ewentualnie sprzedaży lokali wybudowanych w ramach Inwestycji. Koszt nabycia Nieruchomości 2, w tym Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki na niej położonych a następnie koszt całkowitego lub częściowego ich wyburzenia w celu realizacji Inwestycji, będzie stanowił jeden z istotnych elementów cenotwórczych sprzedaży opodatkowanej VAT Spółki dającej prawo do odliczenia VAT dokonywanej z wykorzystaniem budynków, budowli i urządzeń budowlanych zrealizowanych w wyniku Inwestycji. Nabycie i wyburzenie w całości lub w części Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 służyć zatem będzie ostatecznie celowi Spółki jakim jest świadczenie usług najmu/dzierżawy oraz ewentualnie dostawy lokali z wykorzystaniem budynków, budowli i urządzeń budowlanych zrealizowanych w ramach Inwestycji. Biorąc pod uwagę powyższe, wyburzenie w całości lub w części Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2, w celu realizacji Inwestycji, nie będzie oznaczało przerwania ścisłego i bezpośredniego związku pomiędzy prawem od odliczenia VAT od nabycia tych Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki, a działalnością Spółki dającą prawo do odliczenia VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 18 października 2012 r. w sprawie C-234/11. Zdaniem TSUE zastąpienie przestarzałych struktur nowocześniejszymi budynkami spełniającymi tę samą funkcję, a w konsekwencji wykorzystanie tych ostatnich do czynności podlegających opodatkowaniu VAT na późniejszym etapie obrotu, w żaden sposób nie przerywa bezpośredniego związku istniejącego pomiędzy nabyciem danych budynków na wcześniejszym etapie obrotu, a działalnością gospodarczą prowadzoną następnie przez podatnika.

W konsekwencji, jak wskazał TSUE: „Artykuł 185 ust. 1 (obecnie art. 187 ust. 2) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że zniszczenie, takie jak będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, kilku budynków przeznaczonych do wytwarzania energii i zastąpienie ich nowocześniejszymi budynkami o tym samym przeznaczeniu nie stanowią zmiany czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia podatku od wartości dodanej dokonanego po złożeniu deklaracji tego podatku, a tym samym nie skutkują obowiązkiem korekty rzeczonego odliczenia".

Prawidłowość stanowiska prezentowanego przez Spółkę znajduje także potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez DKIS np.:

  • w interpretacji indywidualnej z 8 września 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.362.2021.2.JO, DKIS zgodził się w całości ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym: „[...] Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania jakiejkolwiek korekty odliczonego podatku od towarów i usług naliczonego w związku z nabyciem Przedmiotu Transakcji, Przedmiot Transakcji nie będzie bowiem wykorzystywany do działalności mieszanej, tj. zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej z VAT, czy też działalności wyłącznie zwolnionej od VAT. Samo wyburzenie części Budynku i Budowli, czy złożenie wniosku o pozwolenie na rozbiórkę lub też uzyskanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę nie powoduje zmiany prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem na miejscu wyburzonych obiektów realizowana będzie inwestycja deweloperska w celu czerpania zysków z działalności opodatkowanej VAT i nie zwolnionej od tego podatku.” i odstąpił od uzasadnienia na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
  • w interpretacji indywidualnej z 20 grudnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.817.2021.1.IK, DKIS wskazał, iż: „Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego sprzedaż przedmiotu Transakcji (w tym budynek i budowle) będzie podlegała w całości opodatkowaniu VAT i nie będzie od tego podatku zwolniona, oraz Nabywcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Sprzedającego dokumentującej nabycie przedmiotu Transakcji. Samo wyburzenie budynku i budowli, nie zmieni przeznaczenia tych obiektów, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania w części lub w całości korekty VAT naliczonego, w związku z wyburzeniem Budynku lub Budowli, wynikającego z faktury otrzymanej od Sprzedającego dokumentującej nabycie przedmiotu Transakcji, odliczonego w związku z nabyciem przedmiotu Transakcji.”

W świetle powyższych uwag, powołanego wyroku TSUE oraz przykładowego stanowiska DKIS w analogicznych sprawach, należy zdaniem Spółki stwierdzić, że w omawianych okolicznościach nie nastąpi zmiana przeznaczenia wykorzystywania Nieruchomości 2 i tym samym zmiana zakresu prawa do odliczenia naliczonego VAT wynikającego z zakupu Nieruchomości 2, a w konsekwencji, że nie powstanie obowiązek korekty tego podatku w rozumieniu art. 91 ustawy.

Tym samym, biorąc pod uwagę, iż w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym:

(i)Zabudowania lub Zabudowania w trakcie rozbiórki jakie będą znajdować się na Nieruchomości 2 nie zostaną wykorzystane przez Spółkę do generowania obrotu z tytułu wykonywania czynności niedających Spółce prawa do odliczenia VAT,

(ii)Zabudowania lub Zabudowania w trakcie rozbiórki jakie będą znajdować się na Nieruchomości 2 nie zostaną sprzedane w ramach transakcji podlegającej zwolnieniu z VAT lub niepodlegającej opodatkowaniu VAT,

(iii)nie dojdzie do przerwania ścisłego i bezpośredniego związku pomiędzy nabyciem Nieruchomości 2, w tym położonych na niej Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki, a prowadzeniem przez Spółkę działalności opodatkowanej VAT zarówno w okresie przed realizacją Inwestycji jak i po jej realizacji,

w opinii Spółki obowiązek korekty części lub całości VAT odliczonego przez Spółkę w związku z nabyciem Nieruchomości 2 nie powstanie w przypadku całkowitego lub częściowego wyburzenia Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zdarzeniu przyszłym wskazali Państwo, że Spółce przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikające z faktur potwierdzających zakup Nieruchomości 2.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:

Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Stosownie do art. 91 ust. 3 ustawy:

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Jak stanowi art. 91 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W świetle art. 91 ust. 5 ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 91 ust. 6 ustawy:

W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1)opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy:

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W myśl art. 91 ust. 7a ustawy:

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 18 października 2012 r. w sprawie C-234/11, wskazano: „Artykuł 185 ust. 1 (obecnie art. 187 ust. 2) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że zniszczenie, takie jak będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, kilku budynków przeznaczonych do wytwarzania energii i zastąpienie ich nowocześniejszymi budynkami o tym samym przeznaczeniu nie stanowią zmiany czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia podatku od wartości dodanej dokonanego po złożeniu deklaracji tego podatku, a tym samym nie skutkują obowiązkiem korekty rzeczonego odliczenia”.

Z powyższego wynika, że korekta odliczonego wcześniej podatku jest związana ze zmianą przeznaczenia, tzn. sytuacją gdy zakupione towary służyły czynnościom opodatkowanym, a następnie zwolnionym od podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności deweloperskiej i inwestycyjnej, Spółka planuje przeprowadzenie transakcji nabycia sąsiadujących ze sobą nieruchomości od dwóch różnych podmiotów gospodarczych. Sprzedawcy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Planowana Transakcja obejmie nabycie od pierwszego ze Sprzedawców własności oraz prawa użytkowania wieczystego działek gruntu zabudowanych budynkiem handlowo – usługowym, budowlami oraz innymi naniesienia budowlanymi. Od drugiego ze Sprzedawców prawa użytkowania wieczystego działek gruntu zabudowanych budynkiem warsztatowym oraz budowlami. Spółka i Sprzedawca 2 planują, że dostawa Nieruchomości 2 zostanie zrealizowana w ramach czynności opodatkowanej VAT z zastosowaniem właściwej stawki VAT. Wskazaliście, że Spółce przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur potwierdzających zakup Nieruchomości 2. Po nabyciu Nieruchomości, Spółka zamierza zrealizować własną inwestycję, realizacja inwestycji będzie wymagała dokonania wyburzenia całości lub części Zabudowań znajdujących się na Nieruchomości.

Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą kwestii, czy będą Państwo zobowiązani do dokonania w części lub w całości korekty podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur otrzymanych od Sprzedawcy 2 dokumentujących nabycie Nieruchomości 2, odliczonego przez Państwa w związku z nabyciem Nieruchomości 2, w przypadku całkowitego lub częściowego wyburzenia Zabudowań lub Zabudowań w trakcie rozbiórki znajdujących się na Nieruchomości 2 w celu realizacji Inwestycji.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że samo wyburzenie Zabudowań znajdujących się na Nieruchomości 2, nie zmieni przeznaczenia tych obiektów, bowiem na ich miejscu jak Państwo wskazali powstanie nowa Inwestycja (kompleks budynków i budowli) przeznaczona również do działalności opodatkowanej podatkiem VAT (wynajem lub sprzedaż).

Jak wynika z przytoczonego wcześniej opisu zdarzenia przyszłego transakcja sprzedaży będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, tym samym dostawa Nieruchomości 2 zostanie zrealizowana w ramach czynności opodatkowanej VAT z zastosowaniem właściwej stawki VAT. Spółce natomiast będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Sprzedającego dokumentującej nabycie przedmiotu Transakcji.

Skoro w analizowanych okolicznościach nie dojdzie do zmiany przeznaczenia Zabudowań tylko do ich wyburzenia celem budowy/realizacji nowej Inwestycji wykorzystywanej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będą Państwo zobowiązani do dokonania w całości lub w części korekty podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych od Sprzedającego 2 dokumentujących nabycie Nieruchomości 2, odliczonego przez Państwa w związku z nabyciem tej Nieruchomości.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00