Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.733.2023.1.RG

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 13 grudnia 2023 r. (data wpływu 14 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca") jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina planuje realizację projektu pn. „…” (dalej: „Projekt”). Na realizację Projektu Gmina planuje pozyskać dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Projekt zakłada utworzenie, na terenie miasta …, w budynku Miejsko Gminnego Centrum Kultury i Sportu w … (dalej: „MGCKiS”), pracowni multimedialnej ukierunkowanej na tworzenie sztuki audiowizualnej (dalej: „Pracownia”), dostępnej dla dzieci w wieku szkolnym oraz dorosłych.

Celem Projektu jest uzupełnienie dotychczasowej działalności edukacyjno-informacyjnej MGCKiS poprzez umożliwienie wprowadzenia nowych form rozwoju cyfrowego Gminy … w wyniku organizacji kreatywnych zajęć dla mieszkańców pozwalających łączyć radość tworzenia z ciekawą formą edukacji.

Ponadto, Projekt ma na celu pobudzenie kreatywności dzieci i młodzieży z terenu Gminy oraz zwiększenie potencjału do przeprowadzenia zajęć, które generowałyby możliwość współpracy interdyscyplinarnej użytkowników Pracowni. W tym zakresie, po wyposażeniu Pracowni, planuje się m.in. przeprowadzenie cyklu nieodpłatnych warsztatów tworzenia form wizualizacji dziedzictwa kulturalnego w skali lokalnej prowadzonych przez wybranych pracowników z grona pedagogicznego szkół ponadpodstawowych posiadających profile artystyczne oraz wykładowców katedry sztuk projektowych Wydziału Architektury Politechniki … a także organizację wystawy z pokazem powstałych dzieł.

Ponadto, w Pracowni prowadzone będą zajęcia w formie współczesnego studia telewizyjnego, prasowego, gdzie uczestnicy zajęć będą mogli zapoznać się z technikami wykorzystywanymi przez pojedynczego youtubera publikującego treści w internecie, przez edycję nieliniową wideo, po sposoby transmisji, metody łączenia obrazu, wykorzystywania w pracy materiałów z nagrań dronem. Dodatkowo, kilka stanowisk komputerowych będzie przeznaczonych do tworzenia i obróbki grafiki (obróbka grafiki rastrowe i wektorowej). Przewidziano również stanowisko do tworzenia podcastów i wywiadów „radiowych”. Uczestnicy zajęć będą mogli w ramach zajęć zaistnieć w społeczeństwie informacyjnym publikując swoje materiały online, poznając zasady, podstawy prawne w zakresie, w którym powinny poruszać się osoby publikujące w internecie różnego rodzaju treści.

W związku z realizacją Projektu Gmina planuje wyposażyć Pracownię w następujący sprzęt:

-sprzęt komputerowy z oprogramowaniem;

-komputery do obsługi VR, big data oraz AI;

-monitory komputerowe;

-urządzenia peryferyjne niezbędne do funkcjonowania przestrzeni (m.in. myszki, klawiatury, słuchawki);

-projektory multimedialne;

-ekrany studyjne;

-zestaw mikrofonów;

-kamery do streamingu i do nagrywania/aparaty cyfrowe;

-zestawy ...;

-tablety graficzne wraz z oprogramowaniem i akcesoriami;

-oprogramowanie do tworzenia treści graficznych i multimedialnych oraz audio-video kompatybilne z zakupionym sprzętem komputerowym;

-aparaty fotograficzne wraz z obiektywami.

Ponoszone w ramach Projektu wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców / usługodawców fakturami VAT, na których Gmina będzie oznaczona jako nabywca przedmiotowych towarów i usług, w tym z podaniem NIP Gminy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań Gminy oraz zakres przedmiotowy Projektu (tj. wyposażenie w sprzęt Pracowni w MGCKiS celem organizacji cyklu warsztatów tworzenia form wizualizacji dziedzictwa kulturalnego w skali lokalnej oraz organizacji wystawy z pokazem powstałych dzieł), należy wskazać, iż realizacja Projektu będzie stanowiła realizację zadań własnych Gminy w rozumieniu ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Efekty realizowanego Projektu przeznaczone będą do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza) i będą ogólnodostępne - mają służyć mieszkańcom Gminy. Projekt nie będzie miał charakteru zarobkowego. W związku z powyższym, Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tytułu korzystania z Pracowni przez jej użytkowników, w tym z tytułu organizacji warsztatów czy wystaw w Pracowni. Gmina nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania z ww. efektów rzeczowych Projektu, w tym ich udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa opinii, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Gmina w ramach Projektu planuje utworzenie Pracowni w MGCKIS, która będzie wykorzystywana do organizacji cyklu warsztatów tworzenia form wizualizacji dziedzictwa kulturalnego w skali lokalnej oraz do organizacji wystawy z pokazem powstałych dzieł. Mieszkańcy Gminy będą korzystać nieodpłatnie z powstałej w ramach Projektu Pracowni. Ponadto, Gmina nie planuje zmiany charakteru korzystania z Pracowni, w tym jej udostępniania za odpłatnością. Realizacja Projektu nie ma zatem celu zarobkowego. W konsekwencji, ww. Pracownia wykorzystywana będzie przez Gminę wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, nie będzie miała ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu, z tego względu, iż wydatki poniesione na realizację Projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Powyższe stanowisko potwierdza także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych wydawanych w podobnych sprawach, tj. przykładowo w interpretacji z dnia 22 czerwca 2023 r., znak: 0112-KDIL3.4012.310.2023.1.NW, w której wskazano, że: „Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Zadania objętego zakresem wniosku wystawiane są na Państwa. Zakupione towary i usługi wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zadanie polega na wyposażeniu Gminnego Ośrodka Kultury w sprzęt oświetleniowy, multimedialny, komputerowy wraz z oprogramowaniem, pętlę indukcyjną oraz w instrumenty muzyczne w celu dostosowania ośrodka do nowoczesnej działalności kulturalnej.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją zadania pn.: „(...)” mają Państwo możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - towary i usługi zakupione w ramach przedmiotowego Zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, nie mają Państwo, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: „(...)”. W konsekwencji z tego tytułu nie przysługuje również Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. ”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwana dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124..

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie związek taki nie będzie występował. Jak wynika z okoliczności sprawy efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Jak bowiem Państwo wskazali, efekty realizowanego Projektu przeznaczone będą do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza) i będą ogólnodostępne - mają służyć mieszkańcom Gminy, projekt nie będzie miał charakteru zarobkowego. Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek dochodów z tytułu korzystania z Pracowni przez jej użytkowników, w tym z tytułu organizacji warsztatów czy wystaw w Pracowni. Gmina nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania z ww. efektów rzeczowych Projektu, w tym ich udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją przedmiotowego Projektu.

Zatem, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu. Z tego tytułu Państwa Gminie nie będzie przysługiwało  również  prawo  do  zwrotu różnicy  podatku,  o  której  mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „…”, ponieważ z okoliczności sprawy wynika, że efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2838 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00