Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.479.2023.2.PSZ
Ryczałtu w zakresie usług związanych z projektowaniem stron internetowych - 62.01.11.0
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 grudnia 2023 r. (wpływ 18 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Zleceniodawcy – firmy, która funkcjonuje jako software houseczyli firma wdrażająca rozwiązania dla sklepów oraz dla sklepów internetowych.
Wnioskodawca w swojej działalności wykonuje przede wszystkim projektowanie makiet sklepów internetowych i stron internetowych niskiej i wysokiej szczegółowości.
Wnioskodawca nie ingeruje w dalsze użycie stworzonych makiet przez Zleceniodawcę, a także nie ma żadnego wpływu na ich wykorzystanie.
Szczegółowy katalog świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy obejmuje:
·projektowanie stron internetowych,
·zarządzanie zespołem ProductDesign,
·realizowanie zadań odpowiedzialnych za wynik biznesowy zespołu,
·rozliczaniu za jakość prac i projektów realizowanych przez zespół,
·realizowaniu wspólnych zadań wraz z zespołami Sales, Delivery oraz backoffice (te zespoły nie zajmują się programowaniem i nie pracują w nich programiści).
Wnioskodawca wykonuje zatem usługi związane z projektowaniem, które w żadnym wypadku nie dotyczą programowania i rozbudowy oprogramowania – PKWiU ex 62.01.11.0.
Wnioskodawca w żadnym stopniu nie rozbudowuje i nie implementuje oprogramowania z użyciem tzw. kodu źródłowego. W tym miejscu warto również zaznaczyć, że Wnioskodawca nie posiada kompetencji i wiedzy w zakresie programowania.
Usługi, które Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawcy zostały sklasyfikowane przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: GUS), następująco:
·PKWiU (2015) – 62.02.30. Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Wnioskodawca sklasyfikował również swoją działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod następującym kodem PKD:
·PKD 74.10.Z. – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.
Wnioskodawca zaznacza, że sklasyfikował ww. czynności, pod wskazaną przez GUS klasyfikację PKWiU. Wnioskodawca jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają charakter jedynie pomocniczy i nie stanowią oceny Wnioskodawcy odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKWiU.
Wnioskodawca zaznacza przy tym, że w związku z wykonywaniem ww. usług nie wykonuje czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jak również nie wykonuje związanych z doradztwem w zakresie programowania oraz nie wykonuje usług programowania.
Wnioskodawca zaznacza, że jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu wykonywanych usług na rzecz Zleceniodawcy zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki ryczałtu 8,5% począwszy od przychodów uzyskiwanych od 2022 r.
Wnioskodawca świadczy ww. usługi dla Zleceniodawcy od 2022 r. i zamierza je świadczyć w latach następnych. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą ze wskazaniem na niej o wykonaniu usług projektowania stron internetowych. Jednocześnie wskazuje się, że Wnioskodawca pierwszy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiągnął w styczniu 2022 r. i dokonał wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako docelową formę opodatkowania właściwą dla osiąganych przychodów, poprzez złożenie oświadczenia o wyborze tej formy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód.
W 2022 r. Wnioskodawca prowadził działalności gospodarczą i rozliczał się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego, a jego przychody nie przekroczyły limitu 2 000 000 euro. Limitu tego Wnioskodawca nie przekroczy również w 2023 r., jak i w latach kolejnych.
Do Wnioskodawcy nie mają zastosowania tzw. przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie, wykluczające możliwość stosowania tej formy opodatkowania dla osiąganych przychodów.
Końcowo należy zaznaczyć, że w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej, może osiągać również przychody z tytułu świadczenia innych usług, w tym wykonywanych na rzecz innych podmiotów, jednakże te inne (pozostałe usługi) nie są przedmiotem zapytania w złożonym wniosku.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 18 grudnia 2023 r. udzielił Pan następujących odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Od kiedy (dd-mm-rrrr) prowadzi Pan działalność gospodarczą?
Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 maja 2018 r.
2.Którego roku lub lat podatkowych dotyczy Pana wniosek ?
Odpowiedź: Wniosek dotyczy 2022 r.
3.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 z dnia 20 listopada 1998 r. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?
Odpowiedź: Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 z dnia 20 listopada 1998 r. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).
4.Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadzi różnych działalności, gdyż przedmiotem jego aktywności gospodarczej jest Projektowanie Stron Internetowych i w taki też sposób Wnioskodawca dokumentuje wykonanie usług na fakturze sprzedaży, wskazując w nazwie usługi „Projektowanie Stron Internetowych”. Fakt, że w ramach świadczonych usług, Wnioskodawca wykonuje różne usługi nie ma tutaj żadnego znaczenia, gdyż z perspektywy kupującego i Zleceniodawcy Wnioskodawcy, liczy się wyłącznie efekt końcowy jakim jest zaprojektowanie strony internetowej. Nie ma zatem uzasadnienia biznesowego, aby poszczególne czynności wchodzące w skład usługi projektowania stron internetowych, „rozbijać” na mniejsze czynności do zafakturowania. W związku z powyższym, nie ma możliwości aby Wnioskodawca, prowadził ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju czynności Wnioskodawcy składających się na usługę projektowania stron internetowych.
Przy czym, szczegółowy opis wszystkich czynności składających się na usługę projektowania stron internetowych, został szczegółowo opisany w pkt 6 złożonego uzupełnienia.
5.Jednoznacznie wskazał Pan:
Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych usług mających być przedmiotem zapytania).
Odpowiedź: PKWiU 62.01.11.0 (usługi związane z pozycjonowaniem i projektowaniem stron internetowych).
6.Na czym konkretnie polegają świadczone przez Pana usługi? Jaki jest dokładnie zakres wykonywanych przez Pana usług będących przedmiotem zapytania?
We wniosku wskazał Pan, że:
„Szczegółowy katalog świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy obejmuje:
·projektowanie stron internetowych,
·zarządzanie zespołem Product Design,
·realizowanie zadań odpowiedzialnych za wynik biznesowy zespołu,
·rozliczaniu za jakość prac i projektów realizowanych przez zespół,
·realizowaniu wspólnych zadań wraz z zespołami Sales, Delivery oraz backoffice (te zespoły nie zajmują się programowaniem i nie pracują w nich programiści)”.
Należy szczegółowo opisać charakter tych usług, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem – dotyczy to każdej usługi, jaką wymieni Pan w uzupełnionym opisie sprawy.
Odpowiedź: Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę usług projektowania stron internetowych, o których mowa w treści wniosku obejmuje następujące czynności, które nie mogą stanowić gospodarczo odrębnych usług:
a)Projektowanie stron internetowych – ich zakres zawiera rozmowy z klientem odnośnie jego potrzeb biznesowych, rozmowy z użytkownikami jakie są ich potrzeby względem strony internetowej, gromadzenie tej wiedzy oraz projektowanie stron internetowych graficznie, za pomocą specjalistycznych programów projektowych, które umożliwiają projektowanie stron internetowych wedle pewnych zasad. Efektem każdorazowo jest projekt graficzny strony internetowej z opisami jak powinna działać i jakie cele spełniać.
b)Zarządzanie zespołemProductDesign – jest to zespół projektantów graficznych, których Wnioskodawca jest managerem. Pomaga ludziom z zespołu zdobywać nową wiedzę i rozwijać się, sprawdza ich postępy i pracę w projektach, ocenia ich projekty graficzne, pomaga rozwiązywać problemy projektowe. Efektem tego jest możliwość pracy zespołu w sposób zaplanowany i zorganizowany, zgodnie z harmonogramem.
c)Realizowanie zadań odpowiedzialnych za wynik biznesowy zespołu – jest to głównie pilnowanie aby projektanci mieli przypisane bieżące projekty, przypisywanie ich do konkretnych projektów w zależności od bieżącej dostępności i zapotrzebowania na usługi. Często jest to też wsparcie tych osób w rozmowach z klientami.
d)Rozliczanie za jakość prac i projektów realizowanych przez zespól – jest to opiniowanie projektów graficznych dla projektantów, ocenianie czy ich projekty spełniają założenia i czy realizują założenia rozwojowe danego projektanta. Efektem jest planowany rozwój umiejętności oraz wysoka jakość dostarczanych projektów graficznych.
W związku z realizacją świadczonych usług, Wnioskodawca w swojej działalności wykonuje projektowanie makiet sklepów internetowych i stron internetowych niskiej i wysokiej szczegółowości. Wnioskodawca nie ingeruje w dalsze użycie stworzonych makiet przez Zleceniodawcę, a także nie ma żadnego wpływu na ich wykorzystanie. Wnioskodawca nie zajmuje się również przygotowywaniem kodu źródłowego ani tworzeniem instrukcji w tym zakresie dla programistów.
Świadczone usługi nie były, ani nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) w znaczeniu takim, że firma Wnioskodawcy nie świadczy takich usług. Wnioskodawca nie programuje, ani nie używa narzędzi do programowania. Wnioskodawca w żadnym stopniu nie rozbudowuje i nie implementuje oprogramowania z użyciem tzw. kodu źródłowego.
W tym miejscu warto również zaznaczyć, że Wnioskodawca nie posiada kompetencji i wiedzy w zakresie programowania.
7.Czy świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Odpowiedź: Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są w żadnym stopniu związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Pytanie
Czy uzyskiwane począwszy od 2022 r. przychody z tytułu świadczonych usług „Usługi Projektowania Stron Internetowych”, niezwiązane z programowaniem i rozwojem oprogramowania, opisane szczegółowo w opisie stanu faktycznego mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Powyższe stanowisko potwierdza, wykształcona w tym zakresie linia interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym m.in. w interpretacjach indywidualnych z dnia:
-10 czerwca 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC, w której wskazano m.in., że: „Reasumując – uwzględniając działalność sklasyfikowaną jako PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0 i ww. obowiązki, Wnioskodawca może stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, jeżeli usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z oprogramowaniem”.
-11 maja 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.185.2022.3.IM, w której wskazano m.in., że: „przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczonych przez Pana usług, sklasyfikowanych jako PKWiU 62.01.12.0 (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych), PKWiU 62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania), PKWiU 62.02.30.0 (Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego), od stycznia 2022 r. podlegają opodatkowaniu według 8,5% stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
-24 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4011.331.2022.2.SP, w której wskazano m.in., że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 będą mogły być w 2022 r. oraz latach następnych, opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
-3 marca 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ, w której wskazano m.in., że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 oraz usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 – będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art.12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile Wnioskodawczyni w określonym terminie złoży stosowne oświadczenie odnośnie wyboru opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Biorąc powyższe pod uwagę, w odniesieniu do przychodów otrzymywanych przez Wnioskodawcę począwszy od 2022 r., z tytułu świadczenia usług, niezwiązanych z tworzeniem oprogramowania, opisanych w opisie stanu faktycznego powinny być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.
Podsumowując, całość przedstawionych powyżej okoliczności uprawnia Wnioskodawcę do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, począwszy od stycznia 2022 r. (i w latach następnych), gdyż:
·zostaną spełnione wszystkie warunki, uprawniające do stosowania tej formy, o których mowa w art. 6 ww. ustawy, jak również nie wystąpią przesłanki wykluczające możliwość stosowania tej formy, określone w art. 8 tej ustawy,
·Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w terminie przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylona
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)– e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony)
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 maja 2018 r.W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi na rzecz Zleceniodawcy – firmy, która funkcjonuje jako software houseczyli firma wdrażająca rozwiązania dla sklepów oraz dla sklepów internetowych. W swojej działalności wykonuje Pan przede wszystkim projektowanie makiet sklepów internetowych i stron internetowych niskiej i wysokiej szczegółowości. Szczegółowy katalog świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy obejmuje: projektowanie stron internetowych, zarządzanie zespołem Product Design, realizowanie zadań odpowiedzialnych za wynik biznesowy zespołu, rozliczaniu za jakość prac i projektów realizowanych przez zespół, realizowaniu wspólnych zadań wraz z zespołami Sales, Delivery oraz backoffice (te zespoły nie zajmują się programowaniem i nie pracują w nich programiści).
Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął Pan pierwszy przychód. W roku 2022 do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a Pana dochód nie przekroczył limitu kwoty 2 000 000 euro oraz nie przekroczy w roku 2023 jak i w latach kolejnych.
Zakres wykonywanych przez Pana usług projektowania stron internetowych, o których mowa we wniosku obejmuje następujące czynności:
·Projektowanie stron internetowych – ich zakres zawiera rozmowy z klientem odnośnie jego potrzeb biznesowych, rozmowy z użytkownikami jakie są ich potrzeby względem strony internetowej, gromadzenie tej wiedzy oraz projektowanie stron internetowych graficznie, za pomocą specjalistycznych programów projektowych, które umożliwiają projektowanie stron internetowych wedle pewnych zasad. Efektem każdorazowo jest projekt graficzny strony internetowej z opisami jak powinna działać i jakie cele spełniać.
·Zarządzanie zespołem Product Design – jest to zespół projektantów graficznych, których jest Pan managerem. Pomaga Pan ludziom z zespołu zdobywać nową wiedzę i rozwijać się, sprawdza ich Pan postępy i pracę w projektach, ocenia Pan ich projekty graficzne, pomaga rozwiązywać problemy projektowe. Efektem tego jest możliwość pracy zespołu w sposób zaplanowany i zorganizowany, zgodnie z harmonogramem.
·Realizowanie zadań odpowiedzialnych za wynik biznesowy zespołu – jest to głównie pilnowanie aby projektanci mieli przypisane bieżące projekty, przypisywanie ich do konkretnych projektów w zależności od bieżącej dostępności i zapotrzebowania na usługi. Często jest to też wsparcie tych osób w rozmowach z klientami.
·Rozliczanie za jakość prac i projektów realizowanych przez zespól – jest to opiniowanie projektów graficznych dla projektantów, ocenianie czy ich projekty spełniają założenia i czy realizują założenia rozwojowe danego projektanta. Efektem jest planowany rozwój umiejętności oraz wysoka jakość dostarczanych projektów graficznych.
W związku z realizacją świadczonych usług, w swojej działalności wykonuje Pan projektowanie makiet sklepów internetowych i stron internetowych niskiej i wysokiej szczegółowości. Opisane usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.
W klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
-62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
-62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania). Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).
Z opisu sprawy oraz jego uzupełnienia wynika, że w ramach świadczonych usług:
·Projektuje Pan strony internetowe, a ich zakres zawiera rozmowy z klientem odnośnie jego potrzeb biznesowych, rozmowy z użytkownikami jakie są ich potrzeby względem strony internetowej, gromadzenie tej wiedzy oraz projektowanie stron internetowych graficznie, za pomocą specjalistycznych programów projektowych, które umożliwiają projektowanie stron internetowych wedle pewnych zasad. Efektem każdorazowo jest projekt graficzny strony internetowej z opisami jak powinna działać i jakie cele spełniać.
·Zarządza Pan zespołem Product Design – jest to zespół projektantów graficznych, których jest Pan managerem. Pomaga Pan ludziom z zespołu zdobywać nową wiedzę i rozwijać się, sprawdza ich Pan postępy i pracę w projektach, ocenia Pan ich projekty graficzne, pomaga rozwiązywać problemy projektowe. Efektem tego jest możliwość pracy zespołu w sposób zaplanowany i zorganizowany, zgodnie z harmonogramem.
·Realizuje Pan zadania odpowiedzialne za wynik biznesowy zespołu – jest to głównie pilnowanie aby projektanci mieli przypisane bieżące projekty, przypisywanie ich do konkretnych projektów w zależności od bieżącej dostępności i zapotrzebowania na usługi. Często jest to też wsparcie tych osób w rozmowach z klientami.
·Rozlicza Pan za jakość prac i projektów realizowanych przez zespól – jest to opiniowanie projektów graficznych dla projektantów, ocenianie czy ich projekty spełniają założenia i czy realizują założenia rozwojowe danego projektanta. Efektem jest planowany rozwój umiejętności oraz wysoka jakość dostarczanych projektów graficznych.
Czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że – jak Pan wskazał – projektuje Pan strony internetowe, zarządza Pan zespołem Product Design, realizuje Pan zadania odpowiedzialne za wynik biznesowy zespołu oraz rozlicza Pan za jakość prac i projektów realizowanych przez zespół.
Zatem okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis wykonywanych przez Pana czynności w ramach tych usług.
Podkreślam, że wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”– związane z oprogramowaniem spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Dlatego też uzyskiwane przychody ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.
Reasumując – przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Pana usług – „Usługi Projektowania Stron Internetowych” sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right