Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.669.2023.2.MB
Ulga rehabilitacyjna.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
-nieprawidłowe – w odniesieniu do możliwości odliczenia wydatków na zakup elektrycznego skutera inwalidzkiego czterokołowego,
-prawidłowe – w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 5 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 18 października 2023 r. (wpływ 23 października 2023 r.) oraz z 3 listopada 2023 r. (wpływ 7 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wniosek dotyczy ulgi rehabilitacyjnej – odliczenia kosztów zakupu skutera inwalidzkiego i leków przeznaczonych dla Pani męża w 2022 r.
Pani mąż zmarł (…) 2023 r. Rozliczenia za rok 2022 dokonaliście Państwo wspólnie. Pani mąż posiadał orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy. Bardzo ciężko chorował, nie mógł się samodzielnie poruszać.
Dzięki pomocy uzyskanej z PFRON w ramach programu „(...)” zakupiliście Państwo skuter inwalidzki – udział własny wyniósł (...) zł. Elektryczny skuter inwalidzki pełnił funkcję stabilnego (czterokołowego) wózka inwalidzkiego i umożliwiał samodzielne poruszanie się po nierównych, wiejskich drogach i chodnikach. Ułatwiał wykonywanie czynności życiowych np.: dojazd po zakupy, spacer, kontakt ze środowiskiem.
Pani mąż bardzo ciężko chorował, przyjmował wiele leków i był objęty leczeniem (...). (...).
Konieczne było stosowanie leczenia (...). (...).
Zalecania zostały podane przez lekarzy specjalistów na kartach wypisu ze szpitali.
Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku podała Pani następujące informacje.
Zamierza Pani skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej za rok podatkowy 2022.
W roku podatkowym 2022 była Pani uprawniona do wspólnego opodatkowania z mężem (mąż zmarł (...) 2023 r.). Pozostawała Pani w związku małżeńskim i we wspólności majątkowej.
Data wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności Pani męża, stopień znaczny to (...) 2021 r. wydany przez Powiatowy Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności. Data ważności orzeczenia 31 grudnia 2022 r.
Na orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności Pani męża jest zapis (...).
Niepełnosprawność istniała w dniu poniesienia wydatków na zakup skutera i zakup leków (za rok 2022).
Data zakupu skutera to 20 grudnia 2022 r.
Posiada Pani fakturę na zakup skutera, faktura jest wystawiona na Pani męża.
Skuter inwalidzki czterokołowy był używany jako pojazd pozwalający się poruszać poza domem, służył do wykonywania czynności życiowych, przywracał możliwość opuszczania domu i rehabilitację.
Indywidualne cechy: skuter czterokołowy/stabilny na chodnikach i drogach, uchwyt na kule.
Ponadto wskazała Pani, że zakupione leki są lekami zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych lekami w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2301), a kwota wydatków poniesionych na zakup leków w danym miesiącu przekroczyła 100 zł. Konieczność stosowania leków przez Pani męża została stwierdzona przez lekarzy specjalistów.
Daty poniesienia wydatków na zakup leków to: od 29 stycznia 2022 r. do 29 grudnia 2022 r.
Posiada Pani faktury na zakup leków, wystawione na Pani męża.
Wydatki na zakup leków zastały sfinansowane z własnych środków.
Wydatki na leki i skuter (o których mowa we wniosku) nie zostały Pani zwrócone. Wpłata własna na skuter to (...) zł, kwota (...) zł, dofinansowanie zakupu skutera z PFRON. Odliczenia w zeznaniu dokonała Pani w kwocie (...) zł.
Wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych i zryczałtowanym podatku dochodowym.
Dochody w 2022 roku osiągnęła Pani za stosunku pracy, Pani mąż z renty ZUS.
Pytania
Czy można odliczyć od dochodu kwotę (...) zł, jako wydatek na zakup indywidualnego sprzętu niezbędnego w rehabilitacji oraz ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności?
Czy zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można odliczyć wydatki poniesione na wszystkie leki i środki spożywcze?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, jest możliwość odliczenia wydatków poniesionych na zakup skutera inwalidzkiego, jako sprzętu ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych wynikających z niepełnosprawności. „Zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o PIT odliczeniu podlegają wydatki na zakup sprzętu niezbędnego w rehabilitacji oraz ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.
Skuter ułatwia wykonywanie czynności życiowych, posiada on cechy indywidualnego dla osób, które mają problem z poruszaniem się – orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności”.
Na podstawie interpretacji numer 0115.KDIT2-2.4011.257.2019.3.BK „Wydatek ,może być odliczony od dochodu w zeznaniu rocznym za rok, w którym został poniesiony”.
Pani zdaniem jest możliwość odliczenia wydatków na leki i środki spożywcze przeznaczenia żywieniowego.
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: ulga rehabilitacyjna PIT, podatki.gov.pl podane są wydatki nielimitowane, do których zaliczono niewymienione w wykazie wyrobów medycznych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy o refundacji leków oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
·nieprawidłowe – w odniesieniu do możliwości odliczenia wydatków na zakup elektrycznego skutera inwalidzkiego czterokołowego,
·prawidłowe – w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.
Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Ponadto, stosownie do art. 26 ust. 7b ww. ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
Na podstawie art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:
1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
3) orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Stosownie do art. 26 ust. 7f ww. ustawy:
Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo
b) znaczny stopień niepełnosprawności;
2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Pani mąż posiadał orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy. Bardzo ciężko chorował, nie mógł się samodzielnie poruszać. Dzięki pomocy uzyskanej z PFRON w ramach programu „(...)” zakupiliście Państwo skuter inwalidzki elektryczny czterokołowy – udział własny wyniósł (...) zł. Skuter inwalidzki pełnił funkcję stabilnego (czterokołowego) wózka inwalidzkiego i umożliwiał samodzielne poruszanie się po nierównych, wiejskich drogach i chodnikach. Ułatwiał wykonywanie czynności życiowych np.: dojazd po zakupy, spacer, kontakt ze środowiskiem i rehabilitację.
Zgodnie z encyklopedią PWN (wydanie elektroniczne) „pojazd mechaniczny” to:
Pojazd wyposażony w silnik, zdolny do samodzielnego poruszania się po trasach lądowych (np. po torach kol., drogach publicznych); rozróżnia się pojazdy mechaniczne szynowe oraz bezszynowe pojazdy drogowe; do pojazdów mechanicznych bezszynowych należą: samochody (w tym autobusy), trolejbusy, ciągniki, motocykle i pojazdy specjalne (np. czołgi, działa samobieżne, ratraki).
Definicję pojazdu mechanicznego zawiera także ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2500). Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 tej ustawy „pojazd mechaniczny” to:
a) pojazd samochodowy, ciągnik rolniczy, motorower i przyczepę określone w przepisach ustawy - Prawo o ruchu drogowym,
b) pojazd wolnobieżny w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym, z wyłączeniem pojazdów wolnobieżnych będących w posiadaniu rolników posiadających gospodarstwo rolne i użytkowanych w związku z posiadaniem tego gospodarstwa.
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1047 ze zm.) definiuje:
·pojazd samochodowy – jako pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego (art. 2 pkt 33);
·ciągnik rolniczy – jako pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych (art. 2 pkt 44);
·motorower – jako pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h (art. 2 pkt 46);
·pojazd wolnobieżny jako pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego (art. 2 pkt 34);
·pojazd silnikowy jako pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego (art. 2 pkt 32);
·czterokołowiec – pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków, z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg,
b) w przypadku przewozu osób 400 kg (art. 2 pkt 42b);
·czterokołowiec lekki – czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h (art. 2 pkt 42c);
·wózek inwalidzki – pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się osoby niepełnosprawnej, napędzany siłą mięśni lub za pomocą silnika, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do prędkości pieszego (art. 2 pkt 48);
·urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe (art. 2 pkt 47c).
Z powyższych definicji wynika również, że wózek inwalidzki został odrębnie, wprost zdefiniowany w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pomimo wielu podobieństw pomiędzy elektrycznym skuterem czterokołowym, a wózkiem inwalidzkim nie można utożsamiać tych dwóch pojazdów.
Z analizy przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym wynika, że elektryczny skuter czterokołowy – nawet jeśli jest wykorzystywany przez osobę niepełnosprawną i pełni funkcję czterokołowego wózka inwalidzkiego – wpisuje się w definicję pojazdu mechanicznego.
Poniesiony przez Panią i Pani męża wydatek na zakup elektrycznego skutera inwalidzkiego czterokołowego nie stanowi wydatku, o którym mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy PIT, tj. wydatku na zakup indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy stwierdzam, że nie przysługuje Pani uprawnienie do odliczenia od dochodu (za rok 2022) w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku na zakup – dla Pani męża – elektrycznego czterokołowego skutera inwalidzkiego.
Przechodząc do kwestii możliwości odliczenia wydatków na zakup leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w ramach ulgi rehabilitacyjnej, wskazuję co następuje.
Na mocy art. 26 ust. 7a pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 463, 583 i 974) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych.
W myśl art. 26 ust. 7a pkt 12 omawianej ustawy:
Leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2301) - w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeżeli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować stale lub czasowo te leki.
Jak wynika z ww. przepisów wydatki związane z zakupem leków, podlegają odliczeniu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 w związku z ust. 7a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o ile osoba niepełnosprawna lub osoba na utrzymaniu której znajduje się osoba niepełnosprawna (posiadająca stosowne orzeczenie o niepełnosprawności) spełni następujące warunki:
-dokona zakupu produktów mających cechy „leku”,
-poniesie w danym miesiącu wydatki na ich zakup powyżej kwoty 100 zł,
-posiada dokument potwierdzający poniesienie wydatku (np. faktury),
-posiada potwierdzenie przez właściwego lekarza specjalistę konieczności stosowania zaleconego leku (leków).
Ponieważ w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest definicji „leku” posiłkowo należy opierać się na definicjach zawartych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 2301).
Z zawartych w art. 2 pkt 10, 11, 12 i 32 ww. ustawy definicji wynika, że:
Lekiem aptecznym - jest produkt leczniczy sporządzony w aptece zgodnie z recepturą farmakopealną, przeznaczony do wydania w tej aptece;
Lekiem gotowym - jest produkt leczniczy wprowadzony do obrotu pod określoną nazwą i w określonym opakowaniu;
Lekiem recepturowym - jest produkt leczniczy sporządzony w aptece na podstawie recepty lekarskiej, a w przypadku produktu leczniczego weterynaryjnego - na podstawie recepty wystawionej przez lekarza weterynarii;
Produktem leczniczym - jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.
Katalog ulg wymienionych w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a tej ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą, przyjętą w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle, niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.
Z treści wniosku wynika, że Pani mąż przyjmował wiele leków i był objęty leczeniem żywieniowym. Doustne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego stanowiły dla Pani męża ważny składnik codziennej diety. Konieczność stosowania leków została stwierdzona przez lekarzy specjalistów. Posiada Pani faktury na zakup leków wystawione na Pani męża, wydatki te zostały sfinansowane z własnych środków. Przedmiotowe wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie.
W świetle powyższego, stwierdzam, że na gruncie opisanego stanu faktycznego rozliczając się za rok podatkowy 2022 w składanym zeznaniu wspólnym wraz z mężem, mogła Pani odliczyć od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatki poniesione na zakup leków i środków (...) – dla Pani męża – na podstawie art. 26 ust. 7a pkt 2a i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie to dotyczy wydatków poniesionych na zakup leków i środków (...), zaleconych przez lekarza specjalistę. Podstawą do odliczenia jest posiadanie imiennych dowodów (faktur) poniesienia wydatków.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right