Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.732.2023.3.MM
Stawka ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 21 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 20 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 listopada 2023 r. (wpływ 16 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca od dnia (...).02.2019 roku prowadzi działalność gospodarczą. W głównej mierze polega ona przede wszystkim na świadczeniu usług analitycznych i doradczych z zakresu komunikacji i public affairs na rzecz (…) (dalej: Zleceniodawcy). świadczącego m.in. usługi z zakresu 70.21.Z, tj. stosunki międzyludzkie (public relation) i komunikacja oraz 74.14.A, tj. doradztwo w zakresie działalności związanej z oddziaływaniem na opinię publiczną.
W zakres pracy Wnioskodawcy świadczonej w ramach usług dla Zleceniodawcy wchodzi:
1)komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów Zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji – co odpowiada PKWiU 70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
2)tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami – co odpowiada PKWiU 70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
3)pomocniczo wobec zadań określonych w pkt 1 i 2: bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych – co odpowiada PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
4)dodatkowo: informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań – co odpowiada PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wnioskodawca od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej wystawia faktury dla Zleceniodawcy, opisując wykonywane usługi jedynie jako „Usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs”. Wnioskodawca nie zawierał kodu PKWiU świadczonych usług na wystawianych fakturach. Wnioskodawca świadczy usługę na podstawie umowy o współpracę zawartą w dniu (...) lutego 2019 r., a także na podstawie odrębnych ustnych ustaleń ze Zleceniodawcą. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy zostały określone w umowie jako „usługi doradcze z zakresu komunikacji i public affairs”. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę kwalifikował on wykonywaną przez siebie działalność gospodarczą na rzecz Zleceniodawcy jako: PKD 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja, co stanowi przeważającą działalność gospodarczą Wnioskodawcy.
Wnioskodawca informuje także, iż we wpisie do CEIDG posiada także wpisy z zakresu następujących PKD: 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna, 58.11.Z Wydawanie książek, 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków, 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej, 74.20.Z Działalność fotograficzna, 74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami, 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
W zakresie usług świadczonych dla Zleceniodawcy Wnioskodawca nie świadczy usług opisanych w kodach 47.91.Z, 56.29.Z, 58.11.Z, 58.14.Z, 58.19.Z, 73.20.Z, 74.20.Z, 74.30.Z ani usług doradztwa gospodarczego w zakresie zarządzania. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze oraz osobistą odpowiedzialność w stosunku do Zleceniodawcy za wykonywanie swoich czynności. Działalność Wnioskodawcy nie jest także wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem bądź członkiem zarządu Zleceniodawcy.
Wnioskodawca począwszy od 2023 r. opodatkowuje osiągane przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stąd przedmiotowy wniosek w zakresie poprawności kwalifikacji usługi.
W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Tak, ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pani wniosek?
Wniosek dotyczy aktualnych przychodów, tj. za rok 2023 i przychodów z tego tytułu w latach następujących.
Czy prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie?
W chwili obecnej jedyne przychody, jakie Pani osiąga, to te z tytułu świadczenia usług na rzecz Zleceniodawcy. Prowadzona przez Panią ewidencja umożliwia określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.
Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza była/jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Prowadzona przez Panią działalność będąca przedmiotem wniosku stanowi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania), w odniesieniu do wykonywanej przez Panią działalności miały/mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?
W odniesieniu do przychodów osiąganych przez Panią w 2023 roku nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do Pani zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
W roku podatkowym 2023 zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jakie czynności wykonuje Pani w ramach usługi „komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów Zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji” i na czym konkretnie one polegają; proszę o enumeratywne wymienienie czynności, jakie wykonuje Pani w ramach ww. usługi i ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności:
-czego dotyczą,
-jaki jest ich zakres,
-co jest ich efektem?
Pod pojęciem „komunikacja w imieniu kontrahentów (klientów Zleceniodawcy) z interesariuszami (podmiotami publicznymi i prywatnymi istotnymi w kontekście projektów realizowanych przez kontrahentów), wymiana komunikacji i szczegółowe organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami; w tym doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji” – należy rozumieć:
·wymiana komunikacji pomiędzy podmiotami,
·organizowanie i przygotowywanie spotkań pomiędzy interesariuszami a kontrahentami;
·doradztwo i bezpośrednia pomoc w zakresie komunikacji.
Efektem Pani usługi jest doprowadzenie do spotkań między klientem Zleceniodawcy a interesariuszami celem umożliwienia klientowi przedstawienia przez niego swoich planów, ofert itd. poszczególnym interesariuszom – w celu doprowadzenia do osiągnięcia celu zamierzonego przez klienta Zleceniodawcy.
Jakie czynności wykonuje Pani w ramach usługi „tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami” i na czym konkretnie one polegają; proszę o enumeratywne wymienienie czynności, jakie wykonuje Pani w ramach ww. usługi i ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności:
-czego dotyczą,
-jaki jest ich zakres,
-co jest ich efektem?
Pod pojęciem „tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami” – należy rozumieć:
·tworzenie na potrzeby kontrahentów propozycji strategii komunikacji z interesariuszami.
Efektem Pani usługi ma być doprowadzenie do sytuacji, w której przyjęta strategia komunikacji z interesariuszem doprowadza do spotkań opisanych w ad 7, a ostatecznie w celu osiągnięcia celu zamierzonego przez klienta Zleceniodawcy.
Jakie czynności wykonuje Pani w ramach usługi „pomocniczo wobec zadań określonych w pkt 1 i 2: bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych” i na czym konkretnie one polegają; proszę o enumeratywne wymienienie czynności, jakie wykonuje Pani w ramach ww. usługi i ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności:
-czego dotyczą,
-jaki jest ich zakres,
-co jest ich efektem?
Pod pojęciem „pomocniczo wobec zadań określonych w pkt 1 i 2: bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych” – należy rozumieć:
·bieżące, szczegółowe monitorowanie przestrzeni polityczno-rynkowej istotnej dla kontrahentów w celu tworzenia i realizowania prawidłowych strategii komunikacyjnych, informowanie kontrahentów o istotnych zmianach.
Efektem Pani usługi jest posiadanie przez klienta Zleceniodawcy bieżącej i szczegółowej wiedzy na temat realiów w zakresie polityki i rynku, celem podejmowania przez niego optymalnych dla klienta decyzji biznesowych.
Jakie czynności wykonuje Pani w ramach usługi „dodatkowo: informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań” i na czym konkretnie one polegają; proszę o enumeratywne wymienienieczynności, jakie wykonuje Pani w ramach ww. usługi i ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią czynności:
-czego dotyczą,
-jaki jest ich zakres,
-co jest ich efektem?
Pod pojęciem „dodatkowo: informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań” – należy rozumieć:
·informowanie kontrahentów o istotnych zmianach i potencjalnych możliwościach realizowania zamierzonych celów, w tym możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań.
Efektem Pani usługi jest posiadanie przez klienta Zleceniodawcy bieżącej wiedzy na temat możliwości sprzedażowych lub pozyskiwania dofinansowań, celem podejmowania przez niego optymalnych decyzji biznesowych.
Pytanie
Czy odnośnie przychodów z tytułu wymienionych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy prawidłowe będzie stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi kwalifikują się następująco:
a)pkt 1 – PKWiU 70.21.10.0 Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
b)pkt 2 – PKWiU 70.22.30.0 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
c)pkt 3 – PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
d)pkt 4 – PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wnioskodawca przyjmuje, że forma sformułowania art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70)”) oznacza, że zakresem przedmiotowym przepisu nie jest objęta cała grupa PKWiU 70.2 USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z ZARZĄDZANIEM, a jedynie – rozumiane literalnie – te usługi doradztwa, które są związane z zarządzaniem i są zawarte w dziale 70 PKWiU; w przeciwnym wypadku wydaje się, że prawodawca zastosowałby formę „PKWiU 70.2” zamiast przewidzianego w art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oznaczenia „ex”.
W przekonaniu Wnioskodawcy nigdy nie świadczył i nadal nie świadczy dla Zleceniodawcy usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym, usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem, usług doradztwa związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, usług doradztwa związanych z zarządzaniem produkcją, usług doradztwa związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw, pozostałych usług doradztwa związanego z zarządzaniem ani pozostałych usług zarządzania projektami.
Swoje przekonanie Wnioskodawca opiera na charakterze swojej pracy – w pierwszym rzędzie polega ona na komunikacji w imieniu podmiotów gospodarczych z publicznymi i prywatnymi interesariuszami, szczegółowym organizowaniu i przygotowywaniu relacji pomiędzy kontrahentami a interesariuszami oraz na doradztwie i bezpośredniej pomocy w zakresie komunikacji z interesariuszami. Wnioskodawca nie doradza kontrahentom w zakresie zarządzania – wskazuje jedynie na właściwe strategie komunikacyjne oraz współpracuje z klientami w zakresie realizowania tych strategii.
Biorąc pod uwagę charakter świadczonych usług oraz fakt, iż nie są to usługi związane z zarządzaniem ani wykonywane w ramach wolnego zawodu, przychody osiągane z tytułu usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy powinny być rozliczane wg stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają także interpretacje nr 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST oraz 0113-KDIPT2-1.4011.788.2022.3.KD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.
Pozostałe usługi klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto zauważam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi działalność gospodarczą od (...) lutego 2019 r. Począwszy od 2023 r. dokonuje Pani rozliczeń podatkowych na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności. W odniesieniu do przychodów osiąganych przez Panią w 2023 roku nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto w roku podatkowym 2023 zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 tej ustawy. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi, które Pani świadczy, są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako: PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wskazała Pani też, jakie konkretnie czynności Pani świadczy w ramach tych usług. Te usługi świadczy Pani na rzecz spółki kapitałowej (dalej: Zleceniodawca).
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – odnośnie do przychodów z tytułu wymienionych usług świadczonych przez Panią na rzecz Zleceniodawcy prawidłowe jest stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right