Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.666.2023.1.MC

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej A.) jest inną jednostką organizacyjną B. (dalej B.) nieposiadającą osobowości prawnej, o którym mowa w art. (…), działającą na podstawie Zarządzenia nr (…) z 3 sierpnia 2009 r. w sprawie (…), (znak: (…)), utworzoną 1 listopada 2006 r. na podstawie decyzji nr (…) z 31 października 2006 r. (znak: (…)).

Działalność, którą prowadzi A., mieści się w ramach działalności usługowej (odpłatnej), w tym:

1)na rzecz gospodarki leśnej, m.in.:

(...)

2)poza gospodarką leśną:

(...)

Elementem powszechnej ochrony lasów jest ochrona przyrody, (...). W związku z tym, przy prowadzeniu gospodarki (…) obowiązane są do stosowania przepisów związanych z ochroną przyrody określonych w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ustawy (…). Tereny zarządzane przez B. obejmują obszary o wyjątkowych walorach przyrodniczych, w tym obszary należące do sieci Natura 2000 i rezerwaty przyrody.

W związku z tym, że ustawa o ochronie przyrody nakłada na jednostki (…) obowiązki związane z ochroną przyrody, B. we współpracy z parkami narodowymi planuje wystąpienie z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „(...)”, który będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu (...). Będzie to projekt ogólnopolski, realizowany na terenie (…) oraz (...).

Projekt będzie kontynuacją przedsięwzięcia realizowanego w latach 2017-2023, czyli (…). Główną oś projektu będą stanowiły działania ochronne na rzecz (...) na obszarach Natura 2000 i w rezerwatach na gruntach (…) oraz w parkach narodowych. Realizowane będą zadania ochronne wynikające z dokumentów: planów ochrony, planów zadań ochronnych oraz dokumentów równoważnych, takich jak plany urządzenia lasu spełniających ustawowe wymogi pzo dla obszarów Natura 2000 oraz planów ochrony i zadań ochronnych ustanowionych dla rezerwatów. Realizowane działania nie będą miały związku z prowadzoną przez jednostki organizacyjne B. działalnością gospodarczą, dotyczą ochrony (...).

A. w ramach projektu będzie pełniło rolę beneficjenta i będzie realizowało część zdań projektowych. Działania w terenie będą realizowane przez Nadleśnictwa i parki narodowe, które będą podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków i będą bezpośrednio zawierały umowy z wykonawcami prac w terenie.

Do głównych zadań A. będą należały zadania związane z zarządzaniem projektem, w tym:

  • złożenie wniosku o dofinansowanie,
  • koordynacja prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej, aktualizacją dokumentów strategicznych,
  • przygotowanie projektu do realizacji,
  • podpisanie umowy o dofinansowanie,
  • koordynacja i monitorowanie prawidłowości prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień na realizację działań prowadzonych przez nadleśnictwa i parki narodowe, konsultacje w zakresie procedur i trybów wyboru wykonawców, gromadzenie i przekazywanie dokumentacji do prowadzonych kontroli zamówień,
  • koordynacja działań, prowadzonych przez nadleśnictwa i parki narodowe,
  • weryfikacja kwalifikowalności wydatków ponoszonych przez Nadleśnictwa, przygotowanie i przedłożenie do właściwej instytucji zbiorczych wniosków o płatność,
  • bieżący monitoring stanu realizacji projektu, bieżącą weryfikację zakresu rzeczowego i finansowego, w tym prognozowanych zmian, opóźnień, itp.,
  • konsultacje i wskazówki w zakresie rozliczania wydatków i zasad realizacji projektu,
  • realizacja zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie, monitorowanie i koordynacja realizacji zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie przez wszystkie jednostki biorące udział w projekcie,
  • prowadzenie monitoringu i sprawozdawczości w zakresie wynikającym z umowy o dofinansowanie,
  • prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych,
  • współpraca z podmiotami upoważnionymi do przeprowadzania ewaluacji Projektu,
  • nadzór merytoryczny i wsparcie eksperckie w zakresie działań prowadzonych w projekcie.

A. od 13 grudnia 2006 r. jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług pod numerem: (…).

A. z tytułu prowadzonej działalności usługowej osiąga przychody, od których nalicza i odprowadza podatek należny VAT, tj. przychody z tytułu nadzoru i koordynacji realizacji projektów na rzecz B., przychody z tytułu realizacji zadań zleconych, z tytułu sprzedaży towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich, tj. usługi telekomunikacyjne, usługi medyczne itp., które to nie mają związku z realizacją projektu.

Przy realizacji zadań związanych z Projektem „(...)” A. nie będzie odliczać podatku VAT od dokonywanych zakupów.

Podatek ten nie będzie podlegać zwrotowi, gdyż w tym wypadku nie zachodzi powiązanie z czynnościami/obrotem opodatkowanym.

Realizacja projektu nie przyniesie w przyszłości A. dochodów.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w analogicznej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej wydał interpretację indywidualną na rzecz (…) pod numerem 0114-KDIP4.4012.629.2018.1.AS z 23 października 2018 r. projekt pn.: „(…)”.

Pytanie

Czy A. przystępując do projektu pn. „(...)” ma prawo, biorąc pod uwagę zakładane cele, którym ma służyć projekt, do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych w przyszłości fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), dalej „ustawa o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  • wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  • wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1 z 11.12.2006 r., str. 1, ze zm.) - zwanej dalej dyrektywą VAT - jak i ustawy o VAT ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zwanego dalej TWE - w sprawach: C-268/83, C-408/98).

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia.

Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).

Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych, związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Są nimi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy). Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika, podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 (art. 15), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W zakresie zadań realizowanych przez A. w ramach przedmiotowego projektu A. nie będzie świadczył na niczyją rzecz usług opodatkowanych, a działalność ta nie przyniesie A. dochodów. Cele projektu mają charakter działalności stanowiącej dobro publiczne (ochrona przyrody).

Wobec powyższego, zdaniem A. jako Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(...)” nie przysługuje.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo inną jednostka organizacyjną B. (B.) nieposiadającą osobowości prawnej. Od 13 grudnia 2006 r. są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że ustawa o ochronie przyrody nakłada na jednostki (…) obowiązki związane z ochroną przyrody, B. we współpracy z parkami narodowymi planuje wystąpienie z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „(...)”, który będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu (...). Będzie to projekt ogólnopolski, realizowany na terenie (…) oraz (...).

Projekt będzie kontynuacją przedsięwzięcia realizowanego w latach 2017-2023, czyli (…). Główną oś projektu będą stanowiły działania ochronne na rzecz (...) na obszarach Natura 2000 i w rezerwatach na gruntach (…) oraz w parkach narodowych. Realizowane będą zadania ochronne wynikające z dokumentów: planów ochrony, planów zadań ochronnych oraz dokumentów równoważnych, takich jak plany urządzenia lasu spełniających ustawowe wymogi pzo dla obszarów Natura 2000 oraz planów ochrony i zadań ochronnych ustanowionych dla rezerwatów. Realizowane działania nie będą miały związku z prowadzoną przez jednostki organizacyjne B. działalnością gospodarczą, dotyczą ochrony (...).

W ramach projektu będą Państwo pełnili rolę beneficjenta i realizowali część zdań projektowych. Działania w terenie będą realizowane przez Nadleśnictwa i parki narodowe, które będą podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków i będą bezpośrednio zawierały umowy z wykonawcami prac w terenie.

Do głównych Państwa zadań będą należały zadania związane z zarządzaniem projektem, w tym złożenie wniosku o dofinansowanie, koordynacja prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej, aktualizacją dokumentów strategicznych, przygotowanie projektu do realizacji, podpisanie umowy o dofinansowanie, koordynacja i monitorowanie prawidłowości prowadzenia postępowań o udzielenie zamówień na realizację działań prowadzonych przez nadleśnictwa i parki narodowe, konsultacje w zakresie procedur i trybów wyboru wykonawców, gromadzenie i przekazywanie dokumentacji do prowadzonych kontroli zamówień, koordynacja działań, prowadzonych przez nadleśnictwa i parki narodowe, weryfikacja kwalifikowalności wydatków ponoszonych przez Nadleśnictwa, przygotowanie i przedłożenie do właściwej instytucji zbiorczych wniosków o płatność, bieżący monitoring stanu realizacji projektu, bieżącą weryfikację zakresu rzeczowego i finansowego, w tym prognozowanych zmian, opóźnień, itp., konsultacje i wskazówki w zakresie rozliczania wydatków i zasad realizacji projektu, realizacja zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie, monitorowanie i koordynacja realizacji zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie przez wszystkie jednostki biorące udział w projekcie, prowadzenie monitoringu i sprawozdawczości w zakresie wynikającym z umowy o dofinansowanie, prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych, współpraca z podmiotami upoważnionymi do przeprowadzania ewaluacji Projektu oraz nadzór merytoryczny i wsparcie eksperckie w zakresie działań prowadzonych w projekcie.

Z tytułu prowadzonej działalności usługowej osiągają Państwo przychody, od których naliczają i odprowadzają podatek należny VAT (tj. przychody z tytułu nadzoru i koordynacji realizacji projektów na rzecz B., przychody z tytułu realizacji zadań zleconych, z tytułu sprzedaży towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich, tj. usługi telekomunikacyjne, usługi medyczne itp.), które to przychody nie mają związku z realizacją projektu.

Realizacja projektu nie przyniesie Państwu w przyszłości dochodów. W przypadku realizowanego projektu nie zachodzi powiązanie z czynnościami/obrotem opodatkowanym.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W rozpatrywanej sprawie, jak wskazano we wniosku, realizowane działania nie będą miały związku z prowadzoną przez Państwa (jednostkę organizacyjną B.) działalnością gospodarczą (działania te dotyczą ochrony (...). Realizacja projektu nie przyniesie Państwu w przyszłości dochodów. W przypadku realizowanego projektu nie zachodzi powiązanie z czynnościami opodatkowanymi. Zatem z wniosku wynika, że nabyte przez Państwa w trakcie realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem(...)”.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym informujemy, że wydana interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania), tj. dotyczy wyłącznie kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu „(...)”. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone i w konsekwencji nie były przedmiotem wydanej interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00