Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.751.2023.2.MSO
Interpretacja indywidualna w zakresie działania Pani w charakterze podatnika w związku z dostawą działek oraz opodatkowania podatkiem VAT czynności sprzedaży nowo wydzielonych działek o numerach ewidencyjnych (…).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 14 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie działania Pani w charakterze podatnika w związku z dostawą działek oraz opodatkowania podatkiem VAT czynności sprzedaży nowo wydzielonych działek o numerach ewidencyjnych (…).
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2023 r. (data wpływu 13 grudnia 2023 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest polską rezydentką podatkową, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, nieprowadzącą pozarolniczej działalność gospodarczej i niebędącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni jest właścicielem gruntu rolnego, położonego w miejscowości (…), powiat (…), województwo (…).
Wnioskodawczyni nabyła przedmiotową nieruchomość w ramach czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług oraz nie posiadała ona prawa do odliczenia podatku naliczonego od tego nabycia. Wnioskodawczyni postanowiła dokonać podziału działki na kilka mniejszych i część z nich sprzedać. Jedną z działek Wnioskodawczyni planuje przekazać swojej córce. W celu uzyskania zgody na podział działek Wnioskodawczyni musiała wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. W tym celu również zwróciła się do dostawców usług komunalnych oraz energii elektrycznej o zapewnienie możliwości dokonania przyłączy do sieci wodociągowej i energetycznej. Planowane jest dokonanie nakładów na doprowadzenie sieci energetycznej i wodociągowej do działki, która ma zostać przedmiotem przekazania na rzecz córki. Nie jest planowane poczynienie nakładów finansowych związanych z podniesieniem wartości czy atrakcyjności działek, w tym na dokonanie przyłączy do pozostałych działek będących przedmiotem sprzedaży.
Podział działek nie spowoduje wygaśnięcia, uchylenia lub unieważnienia decyzji o warunkach zabudowy wydanej przed jej podziałem. Niemniej wydana decyzja o warunkach zabudowy była warunkiem koniecznym ubiegania się o podział przedmiotowej działki. Z kontynuacji prawa warunków zabudowy może skorzystać jedynie Wnioskodawczyni lub jej córka dokonując budowy własnego domu na jednej z działek. Nabywcy nieruchomości będą zobowiązani o wystąpienie o nową decyzję o warunkach zabudowy.
Przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana dla potrzeb działalności gospodarczej, w tym również nie była ona przedmiotem najmu lub dzierżawy. Dla obszaru położenia nieruchomości nie został wydany plan zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawczyni planuje zbyć działki niezabudowane powstałe po podziale obecnej działki. Dla dokonania zbycia przedmiotowych nieruchomości po podziale Wnioskodawczyni złoży ofertę sprzedaży w biurze pośrednictwa sprzedaży nieruchomości. Nie jest planowane udzielenie żadnego pełnomocnictwa do działania w jakikolwiek sposób w sprawach związanych ze zbyciem przedmiotowych nieruchomości czy pozyskania jakichkolwiek zgód, pozwoleń lub decyzji. Poza sprzedażą działek powstałych po podziale i będących przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawczyni nie planuje w dającej się określić przyszłości zbycia innych nieruchomości. Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowych podatkiem od towarów i usług.
Uzupełniła Pani opis zdarzenia przyszłego – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 grudnia 2023 r. (data wpływu 13 grudnia 2023 r.).
1)Ile działek zostało wydzielonych z nieruchomości i wskazanie (jeżeli to możliwe) numerów ewidencyjnych działek będących przedmiotem planowanej sprzedaży?
Odpowiedź:
W ramach podziału przedmiotowej działki wydzielono 7 działek, z których 4 będzie przedmiotem sprzedaży.
Numery działek:
(…)
Działka o numerze (…) nie będzie sprzedawana.
Działki (…) zostały już sprzedane.
2)W jaki sposób i w jakim celu nabyła Pani opisaną we wniosku nieruchomość?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość w drodze kupna od (…) w roku 1998.
3)W jaki konkretnie sposób nieruchomość była przez Panią wykorzystywana w całym okresie posiadania od momentu zakupu do momentu zbycia?
Odpowiedź: Nieruchomość gruntowa nie była w żaden sposób wykorzystywana. Nie była prowadzona na przedmiotowej nieruchomości działalność gospodarcza ani rolna ani nie była ona przedmiotem najmu.
4)Czy nieruchomość przeznaczona do sprzedaży była wykorzystywana przez Panią (przez cały okres jej posiadania tj. od momentu jej nabycia do momentu planowanej dostawy) na cele prywatne (osobiste), jeśli tak to jakie konkretnie cele prywatne zaspokajała i w jakim okresie?
Odpowiedź: Nieruchomość gruntowa nie była w żaden sposób wykorzystywana. Nie była prowadzona na przedmiotowej nieruchomości działalność gospodarcza ani rolna ani nie była ona przedmiotem najmu. Nieruchomość nie była też wykorzystywana prywatnie w sposób aktywny.
Należała jedynie do majątku Wnioskodawczyni.
5)Czy jest/była Pani rolnikiem ryczałtowym w myśl art. 2 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie jest i nie była rolnikiem ryczałtowym.
6)Czy z nieruchomości, z której zostały wydzielone działki będące przedmiotem planowanej dostawy, były sprzedawane płody rolne opodatkowane podatkiem VAT?
Odpowiedź: Nie. Nieruchomość nie była wykorzystywana w żaden sposób, w tym również zakresie działalności rolnej i nie były sprzedawany płody rolne.
7)Czy będzie Pani zawierała umowy przedwstępne sprzedaży poszczególnych działek, jeżeli tak, czy w umowie przedwstępnej sprzedaży są/zostaną ustalone warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej prawo własności poszczególnych działek na nabywców? Jeśli tak, to jakie?
Odpowiedź: Przy sprzedaży nieruchomości mogą być zawierane umowy przedwstępne mające charakter rezerwacji. Umowy nie będą one jednak zawierać dodatkowych warunków dotyczących zawarcia umowy ostatecznej. Umowy mają jedynie cel wskazania przybliżonego terminu podpisania umów ostatecznych oraz informacji o zadatku. Umowy nie będą zawierane przed notariuszem.
8)Czy w stosunku do działek będących przedmiotem zapytania poczyniła Pani inne działania dotyczące zwiększenia wartości nieruchomości, niż opisane we wniosku, a dotyczące uatrakcyjnienia nieruchomości (np. budowa drogi), jeśli tak to jakie oraz kiedy i w jakim celu?
Odpowiedź: Nie. Poza nakładami wskazanymi we wniosku, tj. nakładów dotyczących działki, która nie będzie przedmiotem sprzedaży. Wnioskodawczyni nie planuje ponieść dodatkowych nakładów na rzecz działek będących przedmiotem sprzedaży.
9)Czy dokonywała Pani już wcześniej sprzedaży innych nieruchomości, jeśli tak to należy podać:
Odpowiedź: Wnioskodawczyni dokonywała wcześniej sprzedaży dwóch działek wydzielonych z przedmiotowej nieruchomości o numerach (…).
-Ile i jakie to nieruchomości?
Odpowiedź: Dwie działki wydzielone z przedmiotowej nieruchomości: (…) oraz (…).
-Kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości?
Odpowiedź: Działki stanowiły część działki, która przed podziałem została nabyta od (…) w 1998 r.
-W jakim celu nieruchomości te zostały przez Panią nabyte?
Odpowiedź: Działki zostały nabyte w celu inwestycyjnym w ramach prawa pierwokupu od (…).
-W jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane przez Panią od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
Odpowiedź: Sprzedane działki, podobnie jak działka przed jej podziałem nie były wykorzystywane w żaden sposób.
-Kiedy dokonała Pani ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
Odpowiedź: Działki o numerach (…) zostały sprzedane w celu uzyskania środków na utrzymanie.
-Ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe)?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży dwóch działek wydzielonych z przedmiotowej nieruchomości: (…) oraz (…). Były to nieruchomości gruntowe niezabudowane.
-Czy z tytułu ich sprzedaży odprowadzała Pani podatek VAT, składał deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni przy sprzedaży działek nie działała w charakterze podatnika VAT i nie dokonała zgłoszenia VAT-R oraz nie złożyła Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_VAT7M.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 grudnia 2023 r., data wpływu 13 grudnia 2023 r.)
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego sprzedaż przez Wnioskodawczynię przedmiotowych działek będzie podlegała ustawie podatku od towarów i usług, tj. czy Wnioskodawczyni zostanie uznana za podatniczkę podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 grudnia 2023 r., data wpływu 13 grudnia 2023 r.)
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm. – dalej jako u.p.t.u.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 u.p.t.u. za tereny budowlane uznaje się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Należy stwierdzić, że przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawczynię będą tereny budowlane, o których mowa w powyższym przepisie, z uwagi na wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
Z kolei art. 15 ust. 1 wskazuje, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalnością gospodarczą w rozumieniu podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości wiele lat temu, w ramach czynności niepolegających opodatkowania i bez prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie można uznać jej za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu powyższych przepisów prawa.
Wnioskodawczyni poza złożeniem oferty w biurze nieruchomości i podziałem nieruchomości na mniejsze działki nie dokonywała aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, nie angażowała środków podobnych do wykorzystywanych przez producentów, handlowców lub usługodawców. Nie należy zatem uznawać ją za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 u.p.t.u., a więc za podatnika podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawczyni sprzedaż przedmiotowych działek nie nosi znamion czynności podlegających opodatkowaniu z uwagi na brak takich cech czynności, jakie nosi działanie profesjonalnego podmiotu oraz brak zaangażowanych aktywów, jakie zaangażowałby przedsiębiorca. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do dokonania rejestracji dla celów podatku od towaru i usług oraz nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku należnego oraz wykazania przedmiotowych sprzedaży w przekazanych JPK_VAT.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani swoje stanowisko następująco:
Zdaniem Wnioskodawczyni sprzedaż przedmiotowych działek nie nosi znamion czynności podlegających opodatkowaniu z uwagi na brak takich cech czynności, jakie nosi działanie profesjonalnego podmiotu oraz brak zaangażowanych aktywów, jakie zaangażowałby przedsiębiorca.
Tym samym sprzedaż ta nie może zostać uznana za sprzedaż terenów budowlanych, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w konsekwencji Wnioskodawczyni nie będzie podlegać rejestracji dla wykonania tych czynności jako Podatniczka VAT i nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku należnego wg stawki 23% z tytułu sprzedaży działek?
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.`
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie nieruchomości, dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości (działek) istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży nieruchomości (działek) podejmowała/będzie Pani podejmowała aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.) – a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy – jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.
Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Należy wskazać, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.
Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów przy uwzględnieniu orzeczenia TSUE, prowadzi do wniosku, że nie można uznać Pani za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek o numerach ewidencyjnych (…) będących przedmiotem wniosku. Pomimo, że grunty spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to okoliczności niniejszej sprawy nie wskazują, że sprzedając ww. działki, będzie Pani działać w charakterze handlowca.
Z okoliczności sprawy wynika, że jest Pani właścicielem gruntu rolnego, położonego w miejscowości (…), powiat (…), województwo (…). Nabyła Pani przedmiotową nieruchomość w drodze kupna od (…) w roku 1998. Nieruchomość została nabyta w ramach prawa pierwokupu od (…).
Jak wskazała Pani we wniosku, nieruchomość nie była w żaden sposób wykorzystywana. Nie była prowadzona na przedmiotowej nieruchomości działalność gospodarcza ani rolna, nie była ona przedmiotem najmu, czy dzierżawy. Nie była Pani i nie jest rolnikiem ryczałtowym. Nie były również z tej nieruchomości sprzedawane płody rolne. Dla obszaru położenia nieruchomości nie został wydany plan zagospodarowania przestrzennego.
Planuje Pani zbyć działki niezabudowane powstałe po podziale obecnej działki. Postanowiła Pani dokonać podziału działki na kilka mniejszych i część z nich sprzedać. W ramach podziału przedmiotowej działki wydzielono 7 działek, z których 4 będą przedmiotem sprzedaży. Przedmiotem sprzedaży będą działki o nr: (…). Z kolei działki (…) zostały już sprzedane. Działka o numerze (…) nie będzie sprzedawana; planuje Pani przekazać ją swojej córce. W celu uzyskania zgody na podział działek wystąpiła Pani z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. W tym celu również zwróciła się Pani do dostawców usług komunalnych oraz energii elektrycznej o zapewnienie możliwości dokonania przyłączy do sieci wodociągowej i energetycznej. Planuje Pani ponieść nakłady na doprowadzenie sieci energetycznej i wodociągowej do działki, która ma zostać przedmiotem przekazania na rzecz córki. Nie jest planowane poczynienie nakładów finansowych związanych z podniesieniem wartości czy atrakcyjności działek, w tym na dokonanie przyłączy do pozostałych działek będących przedmiotem sprzedaży.
Wskazała Pani, że przy sprzedaży nieruchomości mogą być zawierane umowy przedwstępne mające charakter rezerwacji. Umowy nie będą one jednak zawierać dodatkowych warunków dotyczących zawarcia umowy ostatecznej. Umowy mają jedynie cel wskazania przybliżonego terminu podpisania umów ostatecznych oraz informacji o zadatku.
Dokonała już Pani sprzedaży działek o nr (…). Nie dokonała Pani zgłoszenia VAT-R oraz nie złożyła Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_VAT7M. Ww. działki zostały sprzedane w celu uzyskania środków na utrzymanie.
Jak wynika z powyższych ustaleń oraz powołanych przepisów, nie podejmowała i nie planuje Pani podejmować profesjonalnych czynności przygotowujących działki do sprzedaży i zbywając je nie będzie Pani wykonywała działań charakterystycznych dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Sam podział nie może przesądzać o tym, że sprzedaż działek o nr (…) będzie podlegać opodatkowaniu. Również fakt, że wystąpiła Pani z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, nie przesądza w tej sytuacji o tym, że zbycie działek podlegać będzie opodatkowaniu, ponieważ wystąpienie z takim wnioskiem było warunkiem niezbędnym do dokonania podziału. Wprawdzie planowane jest dokonanie nakładów na doprowadzenie sieci wodociągowej i energetycznej, ale dotyczy to tylko działki nr (…), która nie zostanie sprzedana, lecz ma zamiar Pani przekazać ją córce. Do pozostałych działek nie planuje Pani dokonać przyłączy.
Tym samym nie wystąpi ciąg zdarzeń, który wskazywałby na Pani aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.
W konsekwencji, dokonując sprzedaży działek o numerach ewidencyjnych (…), będących przedmiotem wniosku, będzie Pani korzystała z przysługującego Pani prawa do rozporządzania własnym majątkiem.
Zatem sprzedaż ww. działek o numerach ewidencyjnych (…), będzie stanowiła działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.
Podsumowując, zbycie ww. działek o numerach ewidencyjnych(…) nie będzie skutkowało uznaniem Pani za podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji stanowisko Pani, zgodnie z którym sprzedaż przedmiotowych działek nie nosi znamion czynności podlegających opodatkowaniu jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Panią w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.49
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right