Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.512.2023.1.AKS
W związku z realizowaną inwestycją Gmina ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania, czy w związku z realizowaną inwestycją pn. „(...)” Gmina – niezależnie od źródła finansowania – ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Na podstawie: art. 29a ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2a, art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), § 3 ust. 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999).
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu sprzedaży wody, opłat za ścieki, czynszów, refakturowania energii oraz dzierżawy.
Gmina jest właścicielem budynku, w którym został utworzony Zakład Opiekuńczo-Leczniczy, który jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnej dzierżawy przez Gminę. Przedmiotowy budynek został nabyty w końcowej fazie budowy oraz zaadoptowany na potrzeby Zakładu – nastąpił zakup wyposażenia, w tym sprzętu medycznego niezbędnego do funkcjonowania (...) miejsc opieki stacjonarnej, montaż dźwigu osobowego oraz szpitalnego, dokonano także zagospodarowania terenu wokół budynku. Gmina dokonała odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem i adaptacją budynku na podstawie wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (...).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Na mocy ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT – obroty osiągane przez jednostki są wykazywane w łącznych rozliczeniach VAT Gminy.
Gmina realizuje swoje ustawowe zadania, wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za ochronę zdrowia oraz pomoc społeczną, w tym ośrodki i zakłady opiekuńcze.
Ponadto, do zadań własnych gminy należą sprawy: utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8), zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 13).
Wskazane przepisy art. 7 ust. 1 pkt 5, 6, 8, 13 i 15 ustawy o samorządzie gminnym, stanowią podstawę prawną działania Gminy w zakresie realizacji inwestycji, o których mowa we wniosku o interpretację.
Obecnie, w 2023 r., realizowany jest projekt pn. „(...)”. Celem głównym projektu jest dalszy rozwój energetyki odnawialnej w gminie poprzez zwiększenie zasięgu samobilansującego się obszaru sieci elektroenergetycznej (poprawa lokalnego bezpieczeństwa energetycznego). Dzięki realizacji przedsięwzięcia nastąpi redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej z OZE, zwiększenie niezawodności dostaw, zapewnienie niskich cen energii dla JST, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez wsparcie gospodarki niskoemisyjnej, wzrost świadomości społeczeństwa lokalnego w zakresie wytwarzania i zużywania OZE, rozwój energetyki rozproszonej – budowa instalacji służącej do produkcji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych oraz budowa lokalnych, małych źródeł energii produkujących zarówno energię elektryczną, jak też energię cieplną z OZE na potrzeby lokalne – pompa ciepła.
Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych w wysokości (…) zł, natomiast wkład własny Gminy wyniesie (…) zł. Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji. Program ten nie przewiduje finansowania w kwocie netto. Gmina dotychczas nie otrzymała dofinansowania z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych, środki będą przekazane po złożeniu faktury końcowej do Banku Gospodarstwa Krajowego. Założeniem programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego.
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania w realizowanym projekcie pn. „(...)” wygląda następująco:
-dofinansowania z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych – (...)%,
-wkład własny – (...)%.
Obecnie podpisana została promesa inwestycyjna dotycząca dofinansowania Nr (...). Fundusz został wprowadzony uchwałą Nr (…)
Poprzez Program następuje realizacja celu przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095). Założeniem Programu jest wsparcie realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretną inwestycję („(...)”), zgodną ze złożonym przez Gminę wnioskiem.
Środki z dofinansowania będą mogły być przeznaczone tylko na ww. inwestycję, nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy. W sytuacji, gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi.
Z § 5 załącznika do uchwały Nr (…) wynika, że ocena wniosków o dofinansowanie z Programu oraz sporządzenie i przekazanie Prezesowi Rady Ministrów listy inwestycji rekomendowanych do objęcia wsparciem z Programu należy do zadań powołanej Komisji. Komisja, sporządzając listę inwestycji rekomendowanych do objęcia wsparciem z Programu, w szczególności bierze pod uwagę realizację celu przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, oraz kompleksowość planowanych inwestycji (§ 5 ust. 4 Załącznika). Komisja dokonuje oceny wniosków oraz przekazuje Prezesowi Rady Ministrów rekomendacje co do wysokości przyznawanych środków poszczególnym wnioskodawcom. Wysokość przyznanych środków (dotacji) jest zależna od ustaleń Komisji, natomiast Prezes Rady Ministrów zatwierdza ostateczną listę inwestycji objętych dofinansowaniem z Programu, z możliwością dokonania zmian na liście rekomendacji Komisji, oraz biorąc pod uwagę wysokość środków przeznaczonych na dany nabór i przekazuje ją BGK.
Dofinansowanie z Programu wypłacane jest na podstawie promes, po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego lub jego wydzielonego etapu. Promesa jest dokumentem potwierdzającym objęcie inwestycji dofinansowaniem z Programu oraz zawierającym zobowiązanie do przekazania jednostce samorządu terytorialnego środków pieniężnych do kwoty nie wyższej niż wskazana w promesie zgodnie z warunkami promesy, udzielanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Udzielenie promesy poprzedzone jest udzieleniem promesy wstępnej, dzięki której Gmina może rozpocząć, w terminie 6 miesięcy od dnia udostępnienia promesy wstępnej, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego mającego na celu wyłonienie wykonawcy bądź wykonawców inwestycji.
Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Otrzymane dofinansowanie nie spowoduje, iż podmioty, dla których Gmina świadczy usługi odbioru dzierżawy, będą uiszczały niższe ceny. Pozyskane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy” tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)”. Umowa z wykonawcą wyłonionym w przetargu nieorganicznym została podpisana (…) 2023 r.
Termin realizacji prac wynosi 9 miesięcy od dnia zawarcia umowy, tj. do (…) 2023 r. Inwestycja obejmuje montaż czterech instalacji fotowoltaicznych o mocy ok. od 19 do 49 kW na obiektach użyteczności publicznej:
-obiekt administracyjno-szatniowy na stadionie sportowym (…);
-budynek Środowiskowego Domu Samopomocy (...);
-budynek Urzędu Gminy (...);
-budynek zakładu opiekuńczo-leczniczego z miejscami hospicyjnymi (...).
W ramach dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych wykonane zostaną instalacje składające się z następujących elementów – konstrukcji stalowych do montażu paneli fotowoltaicznych montowanych na dachu, paneli fotowoltaicznych, inwerterów, okablowania prądu stałego i przemiennego. Ponadto, na obiekcie zakładu opiekuńczo -leczniczego (...) będzie założona instalacja gruntowej pompy ciepła typu solanka -woda o mocy ok 255 kW wraz z wykonaniem odwiertów i montażem pionowych kolektorów do ogrzewania budynku oraz montażem magazynu energii o mocy ok. 100 kWh.
Do szczegółowych obowiązków Gminy przy realizacji projektu należy:
1)pełnienie funkcji Inwestora:
a)wyłonienie zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawców robót budowlanych,
b)protokolarne przekazanie terenu budowy,
c)zapewnienie nadzoru inwestorskiego,
d)dokonywanie odbiorów robót;
2)zawarcie umów z wykonawcami w zakresie realizacji inwestycji;
3)regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców;
4)odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją;
5)dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.
W umowie z wykonawcą przewidziano wynagrodzenie brutto dla poszczególnych instalacji w następujących kwotach:
1)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym na stadionie sportowym w miejscowości (…) – (…) zł;
2)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Środowiskowego Domu Samopomocy w miejscowości (…) – (…) zł;
3)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy (…) – (…) zł;
4)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w miejscowości (…) zł;
5)instalacja pompy ciepła w budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (...) zł.
Ponadto, Gmina ponosi koszty nadzoru inwestorskiego nad inwestycją w wysokości: wartość netto (…) zł, wysokość podatku VAT (…) zł, wartość brutto (…) zł. Łączna wartość brutto inwestycji wynosi (…) zł (netto (…) zł, podatek VAT 23% (…) zł).
Zapłata należnego wynagrodzenia wykonawcy nastąpi w trzech częściach na podstawie faktury zaliczkowej wystawionej po podpisaniu umowy na wartość 5% wynagrodzenia, faktury częściowej pomniejszonej o zaliczkę i wartość dofinansowania i faktury końcowej wystawionej na podstawie podpisanego protokołu odbioru końcowego. Do chwili obecnej została wystawiona faktura zaliczkowa (...) 2023 r. na kwotę (…) zł oraz faktura częściowa (...) 2023 r. na instalację pompy ciepła w ZOL (...) na kwotę (…) zł ((…) zł netto).
Na fakturach Gmina oznaczona będzie jako nabywca towarów i usług. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Faktury wystawione będą odrębnie na wydatki dotyczące poszczególnych budynków, czyli Gmina otrzyma fakturę za:
- montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym na stadionie sportowym w miejscowości (…),
-montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Środowiskowego Domu Samopomocy w miejscowości (...),
-montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy w miejscowości,
-montaż instalacji fotowoltaicznej i magazynu na budynku Zakładu Opiekuńczo -Leczniczego,
-instalację pompy ciepła w budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (...).
Wykonawcy będą zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Koszty nadzoru inwestorskiego nad inwestycją w wysokości: wartość netto (...) zł, podatek VAT (...) zł, wartość brutto (...) zł będą udokumentowane jedną fakturą wystawioną na Gminę.
Gmina dotychczas nie dokonała odliczenia podatku naliczonego, gdyż prace są w toku i wykonawcy nie dokonali wystawienia faktur (oprócz jednej faktury zaliczkowej).
Gmina jest w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego związanego z instalacjami do poszczególnych budynków i wykonywanych w nich czynności.
Gmina nie jest w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego związanego z nadzorem do poszczególnych rodzajów czynności.
Wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i wyłącznie związane z budynkami/obiektami Gminy. Powyższe wydatki stanowią nakłady na środek trwały będący własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nakłady wyniosą powyżej 15 tys. zł. i stanowią nakłady na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT i będą odrębnym środkiem trwałym. Właścicielem zamontowanych instalacji i pompy ciepła będzie Gmina (...).
Realizowana inwestycja pn. „(...)” będzie służyć następującym czynnościom:
1) montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym na stadionie sportowym – niepodlegającym VAT (budynek wykorzystywany do działalności sportowej niepodlegającej VAT, użytkowany nieodpłatnie przez klub sportowy do realizacji zadań własnych gminy jakim jest kultura fizyczna i sport),
2) montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Środowiskowego Domu Samopomocy – niepodlegającym VAT (budynek wykorzystywany do realizacji zadań własnych jakim jest pomoc społeczna),
3) montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy – czynnościom opodatkowanym, zwolnionym, niepodlegającym VAT. Budynek Urzędu Gminy jest i będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, nieopodatkowanych i zwolnionych od VAT. Do działalności opodatkowanej wykonywanej przez wnioskodawcę należą m.in. dzierżawa gruntów, najem pomieszczeń oraz sprzedaż nieruchomości. Do czynności zwolnionych z opodatkowania należą w szczególności wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe oraz dzierżawa gruntów rolnych. Natomiast czynności nieopodatkowane VAT stanowią inne zadania własne i zlecone gminy, mające na celu zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej,
4) montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego – opodatkowanym (budynek jest dzierżawiony),
5) instalacja pompy ciepła w budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (...) – opodatkowanym (budynek jest dzierżawiony).
Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z instalacjami do działalności gospodarczej – wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z dzierżawą budynku Zakładu Opiekuńczo -Leczniczego.
Po dokonanych pracach instalacyjnych:
1) budynki wymienione w pkt 1-2, Gmina użytkować będzie za pośrednictwem własnych jednostek organizacyjnych do wykonywania zadań własnych – wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
2) budynek wymieniony w pkt 3 Gmina użytkować będzie samodzielnie i wykorzystywać do czynności mieszanych, tj. czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających VAT,
3) budynek wraz z wyposażeniem oraz przyległym terenem wymieniony w pkt 4 i 5 (Zakład Opiekuńczo-Leczniczy) jest przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki (…) Sp. z o.o. (której udziałowcem jest Gmina, która posiada 100% udziałów), wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych. Aktualna umowa na dzierżawę Zakładu Opiekuńczo–Leczniczego zawarta jest na 12 lat, do 13 kwietnia 2033 r., zgodnie z Uchwałą Rady Gminy. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości. Planowane jest zawarcie kolejnej długoterminowej umowy na 12 lat po wygaśnięciu obecnej umowy oraz podjęciu uchwały o wyrażeniu zgody przez Radę Gminy.
Kalkulacja wysokości miesięcznego czynszu dzierżawnego w ramach umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką zostanie podwyższona w wyniku negocjacji i będzie opierała się na następujących okolicznościach: wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę kosztów realizacji Inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej związanej z przedmiotem realizacji inwestycji czyli pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej (stawka 10%). Planowana wartość czynszu po jego podniesieniu pokryje w większości roczne koszty amortyzacji budynku oraz nowo zainstalowanych urządzeń.
Po zamontowaniu pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych w Zakładzie Opiekuńczo -Leczniczym i podpisaniu protokołu odbioru zostanie podwyższony czynsz na dzierżawę ZOL o (…) zł netto, (…) zł brutto do kwoty (…) zł netto, tj. (…) zł brutto.
Stosunek poniesionych w ramach inwestycji nakładów netto w związku montażem instalacji fotowoltaicznych oraz instalacji pompy ciepła do kwoty, o którą zostanie podniesiony w skali roku czynsz dzierżawny budynku ZOL to ((…) zł netto czynszu do (…) zł netto inwestycji).
Kwota o jaką zostanie podwyższony czynsz jest kwotą znaczącą dla budżetu – to kwota (…) zł netto, jest to (...) dochodów ogółem, a (...) dochodów własnych.
Realizowane przez Gminę odpłatne czynności, polegające na dzierżawie budynku, wykonywane na rzecz podmiotów trzecich (na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej), stanowią odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gmina, jako właściciel istniejącego budynku wykorzystuje go do własnej działalności gospodarczej – świadczenia odpłatnych usług. Dochody z dzierżawy są dochodami Gminy. Gmina wykazuje na podstawie wystawionych faktur (odbiorcy zewnętrznemu) w plikach JPK i odprowadza z tego tytułu podatek VAT należny. Gmina wykonuje czynności cywilnoprawne i w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Pytanie
Czy w związku z realizowaną inwestycją pn. „(...)”, Gmina – niezależnie od źródła finansowania (dofinansowanie, środki własne) – ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie – niezależnie od źródła finansowania (środki własne oraz dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład) – przysługiwać będzie prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła na/obok budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, które wykorzystywane będą wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług dostawy dzierżawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 1, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Nowo budowana sieć wodociągowa – Odcinek 2 i 3 – będą służyć wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
Jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek są wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Odliczenie częściowe lub pełne podatku naliczonego przysługuje niezależnie od źródła finansowania – ze środków własnych lub z dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Wydatki w ramach realizacji montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym na stadionie sportowym oraz montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku Środowiskowego Domu Samopomocy, które będą wykorzystywane do czynności niepodlegających (nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), rozliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w tym przypadku nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.
Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła na/obok budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, które będą służyć do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zasada neutralności wymaga przyznania Gminie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w sytuacji gdy są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej.
Gmina realizuje inwestycję polegającą na dostawie i montażu instalacji fotowoltaicznych na budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego. Gmina wykorzystuje i będzie wykorzystywać budynek do świadczenia usług dzierżawy, które stanowią czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Po zakończonej inwestycji Gmina nie dokona przekazania instalacji, dalej będą stanowiły one łącznie z budynkiem własność Gminy. Gmina będzie wystawiała faktury na dzierżawę budynku i uiszczała należny podatek. Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od montażu instalacji fotowoltaicznej w pełnej wysokości.
Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z 29 maja 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.159.2023.2.ID: „w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Gminę na realizację przedmiotowej Inwestycji, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług nabywane w ramach Inwestycji mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podsumowując, Gmina po zakończeniu Inwestycji i przekazaniu ich w dzierżawę na rzecz Spółki będzie miała prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją tych projektów”;
- z 9 maja 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.272.2023.2.AK: „Wysokość czynszu dzierżawnego ustalona w oparciu o odpowiednią stawkę amortyzacji dla wybudowanej w ramach Inwestycji infrastruktury, będącej przedmiotem dzierżawy, ma charakter obiektywny i będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Udział czynszu dzierżawnego w kwocie wydatków inwestycyjnych na realizowaną Inwestycję wynosił będzie 3,11%. Planowana wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zatem zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych po ok. 32 latach. Ponadto w opisie sprawy wskazali Państwo, że Infrastruktura powstała w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywana będzie przez Miasto wyłącznie i w całości na potrzeby odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy na rzecz Spółki. Analiza powyższego prowadzi zatem do wniosku, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są/będą spełnione, ponieważ Państwa Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione przez Państwa Miasto na realizację Inwestycji – jak wskazano wyżej – będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury, która powstanie w ramach Inwestycji, na podstawie umowy dzierżawy. Ponadto, z okoliczności sprawy nie wynika, aby Miasto Infrastrukturę powstałą w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywało w inny sposób niż wydzierżawienie jej odpłatnie na mocy umowy cywilnoprawnej Spółce. Tym samym, Państwa Miasto ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację Inwestycji pn. (…), bowiem zakupy te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury, która powstanie w ramach ww. Inwestycji, na podstawie umowy cywilnoprawnej. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało Państwa Miastu w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy”;
- z 28 kwietnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.67.2023.2.AR: „dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę. W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że odpłatne udostępnienie przez Państwa Infrastruktury na rzecz CKSiB na podstawie umowy dzierżawy, za które będziecie Państwo pobierali wynagrodzenie, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (będzie czynnością cywilnoprawną). Zatem, w odniesieniu do tej czynności nie będziecie Państwo działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie może skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność (dzierżawa Infrastruktury) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) infrastruktury, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu odpłatnego udostępnienia Infrastruktury na rzecz CKSiB, na podstawie umowy dzierżawy, Gmina wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku. Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku jest prawidłowe”.
Pełne odliczenie od wydatków związanych z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła na/obok budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, przysługuje Gminie niezależnie od źródła finansowania wydatków przez Gminę – środki własne, dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
4) lokalnego transportu zbiorowego;
5) ochrony zdrowia;
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;
8) edukacji publicznej;
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
11)targowisk i hal targowych;
12)zieleni gminnej i zadrzewień;
13)cmentarzy gminnych;
14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
16a)polityki senioralnej;
17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18)promocji gminy;
19)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
20)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina – będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT – jest właścicielem budynku, w którym został utworzony Zakład Opiekuńczo-Leczniczy, który jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie odpłatnej dzierżawy przez Gminę. Przedmiotowy budynek został nabyty w końcowej fazie budowy oraz zaadoptowany na potrzeby Zakładu – Gmina dokonała odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem i adaptacją budynku na podstawie wydanej interpretacji indywidualnej.
Obecnie, w 2023 r., realizowany jest projekt pn. „(...)”. Celem głównym projektu jest dalszy rozwój energetyki odnawialnej w Gminie poprzez zwiększenie zasięgu samobilansującego się obszaru sieci elektroenergetycznej (poprawa lokalnego bezpieczeństwa energetycznego).
Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych w wysokości (…) zł, natomiast wkład własny Gminy wyniesie (…) zł. Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach inwestycji.
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania w realizowanym projekcie pn. „(...)” wygląda następująco:
-dofinansowania z Programu Rządowego „Polski Ład” Program Inwestycji Strategicznych – (...)%,
-wkład własny – (...)%.
Środki z dofinansowania będą mogły być przeznaczone tylko na ww. inwestycję, nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy. W sytuacji, gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi.
Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Otrzymane dofinansowanie nie spowoduje, iż podmioty, dla których Gmina świadczy usługi odbioru dzierżawy, będą uiszczały niższe ceny. Pozyskane w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy”, tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. ,,(...)”.
Inwestycja obejmuje montaż czterech instalacji fotowoltaicznych o mocy ok. od 19 do 49 kW na obiektach użyteczności publicznej:
-obiekt administracyjno-szatniowy na stadionie sportowym (...);
-budynek Środowiskowego Domu Samopomocy (...);
-budynek Urzędu Gminy (...);
-budynek zakładu opiekuńczo-leczniczego z miejscami hospicyjnymi (...).
W ramach dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych wykonane zostaną instalacje składające się z następujących elementów – konstrukcji stalowych do montażu paneli fotowoltaicznych montowanych na dachu, paneli fotowoltaicznych, inwerterów, okablowania prądu stałego i przemiennego. Ponadto, na obiekcie zakładu opiekuńczo -leczniczego (...) będzie założona instalacja gruntowej pompy ciepła typu solanka -woda o mocy ok 255 kW wraz z wykonaniem odwiertów i montażem pionowych kolektorów do ogrzewania budynku oraz montażem magazynu energii o mocy ok. 100 kWh.
W umowie z wykonawcą przewidziano wynagrodzenie brutto dla poszczególnych instalacji w następujących kwotach:
1)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym na stadionie sportowym – (…) zł;
2)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Środowiskowego Domu Samopomocy – (…) zł;
3)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy – (…) zł;
4)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego – (…) zł;
5)instalacja pompy ciepła w budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego – (…) zł.
Ponadto, Gmina ponosi koszty nadzoru inwestorskiego nad inwestycją w wysokości: wartość netto (…) zł, wysokość podatku VAT (…) zł, wartość brutto (…) zł. Łączna wartość brutto inwestycji wynosi (…) zł (netto (…) zł, podatek VAT 23% (…) zł).
Na fakturach Gmina oznaczona będzie jako nabywca towarów i usług. Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Faktury wystawione będą odrębnie na wydatki dotyczące poszczególnych budynków, czyli Gmina otrzyma fakturę za:
-montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku socjalnym na stadionie sportowym,
-montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Środowiskowego Domu Samopomocy,
-montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy,
-montaż instalacji fotowoltaicznej i magazynu na budynku Zakładu Opiekuńczo -Leczniczego,
-instalację pompy ciepła w budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego.
Wykonawcy będą zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Gmina dotychczas nie dokonała odliczenia podatku naliczonego gdyż prace są w toku i wykonawcy nie dokonali wystawienia faktur (oprócz jednej faktury zaliczkowej).
Gmina jest w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego związanego z instalacjami do poszczególnych budynków i wykonywanych w nich czynności.
Wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i wyłącznie związane z budynkami/obiektami Gminy.
Realizowana inwestycja pn. „(...)” będzie służyć następującym czynnościom:
1)montaż instalacji fotowoltaicznej na budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w miejscowości (…) – opodatkowanym (budynek jest dzierżawiony),
2)instalacja pompy ciepła w budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (...) – opodatkowanym (budynek jest dzierżawiony).
Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z instalacjami do działalności gospodarczej – wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z dzierżawą budynku Zakładu Opiekuńczo -Leczniczego w miejscowości (…).
Po dokonanych pracach instalacyjnych budynek wraz z wyposażeniem oraz przyległym terenem wymieniony w pkt 1 i 2 (Zakład Opiekuńczo-Leczniczy) jest przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki A Sp. z o.o. (której udziałowcem jest Gmina, która posiada 100% udziałów), wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych. Aktualna umowa na dzierżawę Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego zawarta jest na 12 lat, do 13 kwietnia 2033 r. Planowane jest zawarcie kolejnej długoterminowej umowy na 12 lat po wygaśnięciu obecnej umowy.
Kalkulacja wysokości miesięcznego czynszu dzierżawnego w ramach umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką zostanie podwyższona w wyniku negocjacji i będzie opierała się na następujących okolicznościach: wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę kosztów realizacji Inwestycji oraz wartości stawki amortyzacyjnej związanej z przedmiotem realizacji inwestycji czyli pompy ciepła i instalacji fotowoltaicznej (stawka 10%). Planowana wartość czynszu po jego podniesieniu pokryje w większości roczne koszty amortyzacji budynku oraz nowo zainstalowanych urządzeń. Po zamontowaniu pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym i podpisaniu protokołu odbioru zostanie podwyższony czynsz na dzierżawę ZOL o (...). Stosunek poniesionych w ramach inwestycji nakładów netto w związku montażem instalacji fotowoltaicznych oraz instalacji pompy ciepła do kwoty, o którą zostanie podniesiony w skali roku czynsz dzierżawny budynku ZOL to (...). Kwota o jaką zostanie podwyższony czynsz jest kwotą znaczącą dla budżetu – to kwota
(...). Realizowane przez Gminę odpłatne czynności, polegające na dzierżawie budynku, wykonywane na rzecz podmiotów trzecich (na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej), stanowią odpłatne usługi, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina, jako właściciel istniejącego budynku, wykorzystuje go do własnej działalności gospodarczej – świadczenia odpłatnych usług. Dochody z dzierżawy są dochodami Gminy. Gmina wykazuje na podstawie wystawionych faktur (odbiorcy zewnętrznemu) w plikach JPK i odprowadza z tego tytułu podatek VAT należny. Gmina wykonuje czynności cywilnoprawne i w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy w związku z realizowaną inwestycją pn. „(...)” Gmina – niezależnie od źródła finansowania – ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 693§ 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Z powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz Kodeksu cywilnego wynika, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Jak już wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją wskazanej inwestycji w zakresie objętym wnioskiem będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dzierżawa budynku).
Jak wynika z wniosku,po dokonanych pracach instalacyjnych budynek wraz z wyposażeniem oraz przyległym terenem (Zakład Opiekuńczo-Leczniczy)jest przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki A Sp. z o.o. i wykorzystywany będzie wyłącznie do czynności opodatkowanych. Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z instalacjami do działalności gospodarczej – wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z dzierżawą budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w miejscowości (…). Po zamontowaniu pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznych w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym i podpisaniu protokołu odbioru zostanie podwyższony czynsz na dzierżawę ZOL o (…) zł netto,(…) zł brutto do kwoty (…) zł netto, tj. (…) zł brutto.Łączna wartość inwestycji netto wynosi(…) zł, co w relacji do wysokości podwyższonego czynszu netto ((…) zł), zatem zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych nastąpi po 6,3 roku.
Zatem, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Gminę na realizację przedmiotowej Inwestycji w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznej na budynku Zakładu Opiekuńczo -Leczniczego oraz instalacji pompy ciepła w budynku Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (...), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Podsumowując, w związku z realizowaną inwestycją pn. „(...)”, Gmina – niezależnie od źródła finansowania – będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz instalacją pompy ciepła związanych z budynkiem Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego, który będzie służył do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Tutejszy organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii instalacji realizowanych na pozostałych budynkach biorących udział w projekcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right